Gå till innehåll

Göra hemsida!


DaPine87

Recommended Posts

 

Tycker inte det är sån bra sida för just "snygga hemsidor".

 

Är mest en massa företagare där som söker/säljer tjänster och har lite annat snack. Inte direkt Design (om det du nu var efter).

 

Fråga DaPine:

Hur mycket kan du?

Vad ska du arbeta mest på? (Design eller kodning (eller båda))

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga DaPine:

Hur mycket kan du?

Vad ska du arbeta mest på? (Design eller kodning (eller båda))

 

MVH

//KF

 

Kan inte speciellt mycket, har gjort några basic hemsidor i frontpage någon gång bara :P Tanken är väl att bli bra på både design och kodning :)

 

Börja med att lära dig HTML. Köp en bok eller, som jag gjorde när jag gick i Högstadiet, låna en bok från Biblioteket.

 

Efter HTML så bestämmer du vilket till språk du vill lära dig - ASP, PHP, Java etc.

 

Designen lär du dig därimellan för att få variera dig lite. Finns en bra (och tjock bok) som heter "Photoshop Bible" som är väldigt bra. Sedan kan du googla på typ "photoshopskola" eller något sådant så finner du ett par bra Online-skolor.

 

CSS är också bra att lära sig (det är dock relativt kort och lätt).

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm, börja lär dig unix, html, javascript, java, mysql, perl, php och lite ajax. sedan kan du lära dig paint. då har du allt. =)

 

tror det är dreamweaver du söker.

 

 

 

mitt råd är att inte lära dig detta. på tok för mycket tid går åt om man ska bli duktig på att göra hemsidor. lättast är att du ber en god vän sätta upp en webbserver åt dig och använda färdiga GNU/GPL-projekt som wordpress, gallery2, phpnuke, vbulletin, phpbb etc etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att göra basic hemsidor (html) så kan du använda dreamweaver för själva koden och layouten. Det finns även ett designlägen som du slipper skriva kod i, dock brukar det vara svårt att få till det som man vill när man inte skriver koden själv. Så lär dig html först innan du tar dig alltför mycket vatten över huvudet.

 

Och för själva designen, så räcker photoshop gott och väl för de.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att göra basic hemsidor (html) så kan du använda dreamweaver för själva koden och layouten. Det finns även ett designlägen som du slipper skriva kod i, dock brukar det vara svårt att få till det som man vill när man inte skriver koden själv. Så lär dig html först innan du tar dig alltför mycket vatten över huvudet.

 

Och för själva designen, så räcker photoshop gott och väl för de.

 

tack för råden :D Nått tips på bok eller hemsida för att lära sig HTML?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du vill ha jobb inom det området i framtiden så satsa på .net istället för php.

 

tanka hem visual web developer express från microsoft, det är gratis

http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/vwd/

 

eller satsa på flash http://www.macromedia.com om du vill ha nått annat än en sida rakt upp å ner med text typ. Flash kostar dock pengar.

 

rent generellt.. ska du göra en sida som tex http://www.2advanced.com så är flash ett måste.

 

ska du göra föreningssparbankens hemsida..kör .net :)

 

men om du inte har nån koll alls.. börja med HTML de är ändå grunden till allt och de kommer du inte ifrån. nått vettigt programmeringsspråk är oxå bra att kunna.. å ge fan i visual basic, bara gamlingar o folk som inte förstår bättre anv det (helt egen personlig uppfattning) satsa på c++ eller varför inte c# (c# kan du anv till dina hemsidor direkt i web developer express)

 

happ nu slutar ja jobbet.. hej svejs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dreamweaver, Adobe Photoshop och Adobe Imageready är de program jag använder för att snickra ihop en hemsida. Relativt lätta att använda, men ändå så avancerade att du förmodligen aldrig kommer att känna att programmet inte räcker till.

 

Kör med samma grejer jag. Men självklart använder jag endast kodläget i dreamweaver annars vet man ju aldrig vad den får för sig ;)

 

Dock gillar jag autocomplete funktionaliteten i kodläget vääldigt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...