Gå till innehåll

Allt om Valet 2006!


cryo

Poker SIFO-undersökning  

403 medlemmar har röstat

  1. 1. Poker SIFO-undersökning

    • Vänsterblocket
    • Högerblocket
    • FI, piratpartiet eller annat alt,


Recommended Posts

Tankeexperimentet håller inte.

Nej det är klart att analogin haltar. I din utvidgade version blir ju Lasses förslag ingen höjdare, medan Magnus fortfarande ter sig rätt vettigt e.m.å.

 

Hur som helst var poängen inte främst att vi borde ändra skattesystemet till Magnus eller Lasses förslag utan att det är fel av vänstern att tuta i folk att rättvisa definieras av dem (vänstern alltså).

 

Finns väl alltid folk i alla politiska läger som saknar förmågan att se gråskalan, knappast något nytt.

Jo absolut. Men jag har svårt att se en moderat kalla vänsterpartiet onda, och det är betydligt vanligare att vänsterfolk beskyller högerfolk för att vara giriga och egoistiska än tvärtom ("du vill bara ha sänkt skatt för att du ska bli rikare" kontra "du vill bara ha höjd skatt för att kunna lata dig och gå på bidrag" - i grunden samma sorts argument). Jag kanske bara har fått för mig detta, båda sidorna kanske egentligen är lika goda kålsupare? Men jag tycker i alla fall att det känns som att vänsterretoriken baseras mer på smutskastning och insinuationer om onda avsikter än högerretoriken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 287
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Men vad är det som säger att Lasse ska försörja Vera när hon inser att hon får det mkt bättre genom att sluta arbeta o dra in pengar till det gemensamma hushållet?

Jaha, nu förstår jag. Det är ett sådant beslut alla arbetslösa har tagit. Så borde man ju inte får göra, det är ju lurendrejeri, eller hur? (ett uns sarkasm)

Det har jag aldrig sagt. Jag oroar mig själv för en framtid utan arbete, o de skulle knappast vara mitt eget val. MEN det måste löna sig att arbeta. Så är det inte idag, och därför tvivlar jag inte för en sekund på att det är många som är yrkesarbetslösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag tycker i alla fall att det känns som att vänsterretoriken baseras mer på smutskastning och insinuationer om onda avsikter än högerretoriken.

Så är det.

 

Tillägg: Högern försöker komma med argument om hur vi kan få det bättre (sakliga argument som bygger på verkliga förhållanden) och vänstern försöker visa hur hemska vi är på högerkanten. De kommer sällan med nåt matnyttigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag tycker i alla fall att det känns som att vänsterretoriken baseras mer på smutskastning och insinuationer om onda avsikter än högerretoriken.

Jag har argumenterat för vänsterpolitik med högerfolk och för högerpolitik med vänsterfolk. I min erfarenhet så blir vänsterfolket typiskt mer aggressiva och känslosamma än vad högerfolket blir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag tycker i alla fall att det känns som att vänsterretoriken baseras mer på smutskastning och insinuationer om onda avsikter än högerretoriken.

 

Tror det är ganska mycket högerfolk som inte direkt skyltar med sina "Över min döda kropp att jag låter nån bidragsnarkoman överleva på min bekostnad!"-känslor, och istället lindar in sin retorik i allehanda svepskäl à la "Det blir mer av kakan att dela på".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det är ganska mycket högerfolk som inte direkt skyltar med sina "Över min döda kropp att jag låter nån bidragsnarkoman överleva på min bekostnad!"-känslor, och istället lindar in sin retorik i allehanda svepskäl à la "Det blir mer av kakan att dela på".

Borde inte då enligt samma logik "vi måste visa solidaritet för varandra och motverka klyftor i samhället" kunna vara ett inlindande svepskäl för "Över min döda kropp att folk ska få bestämma över sina egna pengar!" eller något liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det är ganska mycket högerfolk som inte direkt skyltar med sina "Över min döda kropp att jag låter nån bidragsnarkoman överleva på min bekostnad!"-känslor, och istället lindar in sin retorik i allehanda svepskäl à la "Det blir mer av kakan att dela på".

Borde inte då enligt samma logik "vi måste visa solidaritet för varandra och motverka klyftor i samhället" kunna vara ett inlindande svepskäl för "Över min döda kropp att folk ska få bestämma över sina egna pengar!" eller något liknande?

Eller "Över min döda kropp att han ska få behålla de pengarna, dem ska jag lägga rabarber på" eller "Över min döda kropp att jag ska behöva arbeta för pengarna".

 

EDIT: Och främst "Över min döda kropp att nån annan ska få ha det bättre än jag".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det är ganska mycket högerfolk som inte direkt skyltar med sina "Över min döda kropp att jag låter nån bidragsnarkoman överleva på min bekostnad!"-känslor, och istället lindar in sin retorik i allehanda svepskäl à la "Det blir mer av kakan att dela på".

Borde inte då enligt samma logik "vi måste visa solidaritet för varandra och motverka klyftor i samhället" kunna vara ett inlindande svepskäl för "Över min döda kropp att folk ska få bestämma över sina egna pengar!" eller något liknande?

Eller "Över min döda kropp att han ska få behålla de pengarna, dem ska jag lägga rabarber på" eller "Över min döda kropp att jag ska behöva arbeta för pengarna".

 

EDIT: Och främst "Över min döda kropp att nån annan ska få ha det bättre än jag".

 

 

japp, det är definitivt bara vänsterfolk som kastar smuts omkring sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det är ganska mycket högerfolk som inte direkt skyltar med sina "Över min döda kropp att jag låter nån bidragsnarkoman överleva på min bekostnad!"-känslor, och istället lindar in sin retorik i allehanda svepskäl à la "Det blir mer av kakan att dela på".

Borde inte då enligt samma logik "vi måste visa solidaritet för varandra och motverka klyftor i samhället" kunna vara ett inlindande svepskäl för "Över min döda kropp att folk ska få bestämma över sina egna pengar!" eller något liknande?

Eller "Över min döda kropp att han ska få behålla de pengarna, dem ska jag lägga rabarber på" eller "Över min döda kropp att jag ska behöva arbeta för pengarna".

 

EDIT: Och främst "Över min döda kropp att nån annan ska få ha det bättre än jag".

 

 

japp, det är definitivt bara vänsterfolk som kastar smuts omkring sig.

 

Japp, det är precis det de skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ett försök att leda tillbaka tråden till att handla om det politiska maktskiftet och dess konsekvenser.

 

Hur ser Ni på chanserna att Alliansen ska lyckas enas om en jämställdhetspolitik värd namnet?

 

Tror Ni att oenigheten mellan allianspartierna avseende jämställdhetsfrågorna kan få den nya regeringen att rasa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser Ni på chanserna att Alliansen ska lyckas enas om en jämställdhetspolitik värd namnet?

I mina ögon är det inte något som behövs över huvud taget. Så jag ser inte att det skulle vara ett särskilt stort problem.

 

Tror Ni att oenigheten mellan allianspartierna avseende jämställdhetsfrågorna kan få den nya regeringen att rasa?

Nä.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser Ni på chanserna att Alliansen ska lyckas enas om en jämställdhetspolitik värd namnet?

I mina ögon är det inte något som behövs över huvud taget. Så jag ser inte att det skulle vara ett särskilt stort problem.

 

Att du skulle ha den inställningen förvånar mig inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställer ledande frågor

FYP

 

Hur skulle jag ha formulerat frågorna för att få ditt godkännande?`

Dina frågor är ledande vilket inte är nåt nytt från din sida.

 

Nedan får du exempel på öppna frågor:

 

Hur ser Ni på chanserna att Alliansen ska lyckas enas om en jämställdhetspolitik? ("värd namnet" visar vad du tycker redan från början)

 

Vad händer om de inte kan enas? (Tyckande inblandat i den tidigare frågan igen, du vill rikta frågan mot att detta kan få samarbetet att misslyckas)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställer ledande frågor

FYP

 

Hur skulle jag ha formulerat frågorna för att få ditt godkännande?`

Dina frågor är ledande vilket inte är nåt nytt från din sida.

 

Nedan får du exempel på öppna frågor:

 

Hur ser Ni på chanserna att Alliansen ska lyckas enas om en jämställdhetspolitik? ("värd namnet" visar vad du tycker redan från början)

 

Vad händer om de inte kan enas? (Tyckande inblandat i den tidigare frågan igen, du vill rikta frågan mot att detta kan få samarbetet att misslyckas)

 

Tack så mycket för lektionen tamtaram....

 

Vad betyder FYP förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, on topic då. Intressant läsning

Tja, det är väl ingen nyhet direkt att skillnaderna mellan riksdagspartierna inte är så jättestora och att moderaterna skulle ses som ett vänsterparti i USA.

 

Moderaterna har rört sig åt vänster, å andra sidan anser nog många att socialdemokraterna har rört sig åt höger. Inte så abrupt som moderaternas omställning kanske men om man ser det över några decennier så är det nog så.

 

Rothsteins amerikanska bekanta tycks ha förundrat sig över att den svenska högern inte tänker kasta om politiken totalt. Men om en svensk som är oinsatt i amerikansk politik skulle ställa liknande frågor till en amerikan skulle nog en liknande situation uppstå - där finns ju i realiteten bara två partier och skillnaden dem emellan är nog ännu mindre än mellan sossar och moderater. "Så, kommer ert vänsterparti (demokraterna) att genomföra en reform som gör all sjukvård offentligt finansierad om de vinner valet?" "Inte en chans". Så enligt våra mått mätt finns det ingen vänster i USA och enligt deras mått mätt finns det ingen höger i Sverige. Höger-vänster är ju i det här sammanhanget relativt, det finns ju ingen fast punkt som är för alltid definierat som "mitten".

 

Vad som rent sakpolitiskt hänt är att den svenska socialdemokratin såväl ideologiskt som i praktisk politik helt enkelt nedkämpat den nyliberala ideologin.

Jag tror snarare att alla partier har rört sig ideologiskt mer än de har bytt namn. En socialdemokrat på 70-talet eller 40-talet skulle förmodligen inte känna igen nutidens socialdemokrati, precis som detsamma gäller för moderaterna och övriga partier. I grunden kan väl alla dagens svenska partier ses som socialliberala med vikten lite åt det ena eller andra hållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt inlägg tydde på nyfikenhet men du verkar redan ha din uppfattning klar. Det vore snyggare att säga det från början!

 

Hur ser Ni på chanserna att Alliansen ska lyckas enas om en jämställdhetspolitik? ("värd namnet" visar vad du tycker redan från början)

 

Hur ska du ha det?

Jag vill att man redovisar sin uppfattning ifrån början om man redan har sin uppfattning klar. Det görs inte här, istället gör frågeställaren felet att ställa en ledande fråga utan att redovisa sin åsikt (för personer som inte råkar veta vad han tycker).

 

I först fallet ställdes en bättre fråga men jag tycker fortfarande att det är bättre att redovisa sin syn i samband med att frågan ställs istället för att låtsas att man är genuint intresserad av frågeställningen och svaren som ges.

 

Edit: Interna rättstavningspolisen har slagit till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser Ni på chanserna att Alliansen ska lyckas enas om en jämställdhetspolitik värd namnet?

 

Tror Ni att oenigheten mellan allianspartierna avseende jämställdhetsfrågorna kan få den nya regeringen att rasa?

Syftar du på "varannan damernas i regeringen"?

En liten oenighet som media blåst upp till en stor enligt min åsikt.

Att den nya regeringen skulle "rasa" på grund av detta ser jag som extremt osannolikt. I mina öron låter dina frågor ungefär så här:

 

Olle vill vara uppe till ett på nätterna och hans pappa tycker att det är OK. Mamma däremot vill att han lägger sig senast vid tiotiden.

 

Hur ser ni på chanserna att Familjen lyckas enas kring denna fråga?

 

Tror ni att oenigheten mellan familjemedlemmarna avseende sänggåendefrågan kan få familjen att rasa och leda till skilsmässa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...