Gå till innehåll

Studiegruppen om NLH TP! (Nedlagd???)


toppace

Recommended Posts

  • Svars 96
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Har ni en FL hörna oxå?

 

nope eftersom vi redan är världsstjärnor på FL efter vår förra studiegrupp. :-)

 

Skämtsido tror jag det mesta materialet är kvar här på forumet.

 

/Toppace

 

Vart finns det materialet? Ngn som vet? Har ni filmer där oxå? Om inte så tycker jag nog att vi kan starta en FL hörna oxå.

 

sök på studiegrp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saxat från King Yaos blogg:

 

Alla i studiegruppen bör läsa detta.

 

Don't be afraid to say "I don't know"

 

 

Don't be afraid to admit you don't know the answer to a question. Admitting that you don't know the answer is a first step in discovering the answer. Too often, people just fluff off a question by saying (either out loud or to themselves): "yea, I know the answer" or "yea, I know how you arrived at that answer", when they truly don't. When they do that, they are cheating themselves because it means they will have a much smaller chance of actually finding the right answer

 

Here's and example from my trading days:

There was smart young assistant trader fairly new on the job. He was terrific at math and probably had the ability to solve some complicated problems. However, the problem with him as an employee (and as a future trader) was that he did not go through the details of his work. In fact, too often, he would ignore it. When caught, he would claim: "oh yea, I know that, it's a silly arithmetic error". However, when you make errors in the details, the final results often come out wrong also. His claim was basically that it was a small error, and he knew the right way to do it, and when it counted, he wouldn't make the same error again. Clearly this guy will have problems as a trader in the future if he continues to ignore the details.

 

This comment refers to gambling as well. Playing poker or sports betting. If you just assume that a free card raise is a smart play, without going through the details and figuring out the situations when it may be a poor play...then you'll make mistakes now and then in those bad situations. Go through the details. One way to do that is to read articles, books, posts in online forums. Often you will read something that you disagreed with. When that occurs, work through the solutions to see if you truly disagree or if you were making simple assumptions that ignored the details. Many times, you truly did disagree...either the writer was off his rocker and dead wrong, or you knew some little thing that they didn't know. But sometimes you can learn ... and it is those times that is very helpful as it will cause you to save money in future bets.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade varit bra med en struktur på filmerna som läggs upp så man vet vad man tittar på, eller om man som jag laddar hem och sparar.

 

Döp dem exempelvis till:

 

ertNick_x_datum.avi där x skulle vara vilken i ordningen av era filmer det är. Om jag skulle lägga upp en film skulle den alltså heta thorn_1_20060917.avi.

 

Låter det ok?

 

Dessutom, den här sharesidan verkar rätt slö, och i brist på en server som vi själva kan använda så kan man ju fundera på andra sidor. Jag har använt Megaupload.com innan och den är faktiskt väldigt bra om man bortser från lite störiga annonser. Bra mycket snabbare överföringar i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja diskutera en företeelse som jag sett både i toppaces och i roblin (heltoks) filmer.

 

I roblins film, en av de tidigaste händerna så passas det fram till roblin på knappen med 76s. Han säger att han bestämmer sig för att "steala" och höjer till 3x.

 

I toppaces film så sitter han på CO och frågar sig om han ska stjäla med A3o och vem han ska stjäla mot.

 

Nu kanske mitt resonemang är fel, det tyckte roblin utan att utveckla vidare i IRC och kanske är det att argumentera semantik, men varför fundera på att stjäla med händer som dessa?

 

Jag tycker ungefär såhär:

 

I no-limit så är målet att vinna stora poter. Stjäla blindar kan i längden kanske vara lönsamt, om man gör det mot rätt personer*, men det är klart lönsammare att spela bra händer i position mot mörkarna som statistiskt sett oftare har en sämre hand än din.

 

76s ser jag som en stor vinnare i sen position i NL, och jag skulle gärna höja i den positionen. Men inte för att stjäla blindarna (även om jag inte blir ledsen om de lägger sig), utan för att bygga en pot. Träffar man med en sådan hand så är det ofta en stark hand man träffar och då vill man få motståndarnas pengar - då behövs en stor pot oftast. Om du skulle missa fatalt och möter stort motstånd på flop i position så kvittar det, omvärdera situationen: continue-betta för att stjäla där (då din hand inte har nåt egentligt värde!) eller läg utan att förlora för mycket.

 

Min slutsats: Höj från knappen med 76s, inte för att stjäla utan för att spela en hand som antagligen är bättre än blindarnas i en (potentiellt) stor pot. Att limpa med denna typen händer är en möjlighet likaså. Tänk om du har AKs istället, att limpa med den är inte helt fel. Du vill spela med bra händer mot random blinds! Men tänk på att mixa upp det.

 

A3o handen: Här är det mer rätt att "stjäla" av ett par anledningar. Du har en hand som du inte vill vara involverad i stora potter med. Träffar du ett ess och möter motstånd så måste du fundera på att lägga. Men du har showdownvalue och du har möjlighet att köpa knappen. Har du ett par lösa spelare i blindsen så kan du mycket väl få med dig en eller två sämre händer. Men det är ingen dum hand att vinna en liten pot med (1.5 blinds t.ex ;) ).

 

För att summera: Stjäla (TYCKER JAG) gör man med händer som inte har värde. Vissa tycker att man bör ha lite värde (ex Axo) för att stjäla, jag vet ej. A3o är en optimal hand att stjäla med. Den har lite värde men kan vinna små potter. I mitt tycke är 73o en bättre hand att stjäla blinds med än 76s, sedan om du höjer i båda fallen är en annan sak... anlednignarna är olika.

 

Jag tar gärna kritik, min teoretiska grund är minst sagt skakig. Jag blir osäker på min "bygga pot preflop"-taktik med händer som 76s och låga PP, speciellt i position.

 

* Rätt personer att stjäla blindarna mot är någon som lägger en bättre hand än din med hög frekvens.

 

EDIT:

 

Fortsatta kommentarer (Jag vet inte om det var i detta format vi ville ha diskussionen, men nu blir det så ändå) till toppace film:

Jag spelar mest shorthanded och det kanske spelar in när jag beskriver hur jag tänker här, och som sagt, ta inget jag säger som nån visdom, det kanske är helt tokigt.

 

Runt 2:40 toppace har 55. Det har foldats till dig och du har en hand som vinner mycket pengar i NL då den träffar. Dessutom har du höjt två gånger i rad! Höj påg! Det finns en bra chans att du:

 

1. Köper ett par positioner, kanske till och med knappen.

2. Får tvivelaktiga syner i stil med "han kanske är lite överaggressiv, höjer hela tiden".

3. Bygger en bra pot utifall att du skulle träffa trissen. Om du sätter trissen vill du ha nåns stack som träffar ett ess el. dylikt, inte 5 bb, det är inte FL.

 

På floppen är det inte mycket att fundera över eftersom du inte höjde preflop. Du kan bara lägga. Hade du höjt pre och fått en syn eller två kan du contbeta och representera ett ess. Nu har du inget val, lägg.

 

4:05 toppace har K5o: Du gör rätt spel hela vägen tycker jag, men om du resonerar rätt vet jag ej. När han synar dig på floppen kan vi anta att han har antingen ett bra drag eller toppar (lite snävt, men för diskussionens skull). Du gör rätt i att beta turn eftersom det är en dragvänlig bräda. Rivern ska du checksyna 9/10 gånger (den sista är om det är någon som du VET kan syna med andraparet eller en sämre kung där - de spelarna är färre än man tror). Du måste ge ett missat drag chansen att bluffa här, samtidigt som du håller ner potstorleken om han nu skulle ha en bättre kung.

 

(Nu var det ju så att det låg 88 + Q som antagligen slår båda era kickers om ni båda har kungar, alltså - du får inte en syn av en bättre hand. Du kan bara tjäna på den handen genom att låta honom bluffa med det missade draget!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men tänk på att mixa upp det.
Mixa upp det betyder i det här fallet kanske 90-10 vilket innebär att man i folkmun säger Höj för det är det man gör nästan varje gång.

 

76s har inget större värde mot randomhänder i blindsen, den har ett värde i höjda poter när du sitter i position och spelar mot en hd där fi gärna har höga kort eller pp, mot random händerna i blindsen minskar värdet och situationen svårare att utläsa.

 

Det är en semisteal, blir det inte spel så gör det inget, blir det spel har du en hygglig hand och bra position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till alla medlemmar i gruppen.

 

Jag funderar på att lägga pokern helt och hållet. Jag är inte mer än en medelmåtta vad gäller resultatet och, ibland har jag svårt med variansen.

 

Att vara en vinnande spelare är visserligen kul men matematiskt gör jag 5-15$/timme. Jag vet inte hur man skriver detta på ett bra sätt men den winraten är inte värt min tid. Som ni alla vet har jag en son och läser heltid (27 P denna termin, på univversitet) vid sidan av mitt heltidsarbete.

 

Jag kommer åtekomma om hur ni/bi skall arbeta vidare med denna grupp. Det har inte inkommit så hemskt många svar på uppgifterna så att det ser tyvärr ut som att det inte finns något intresse.

 

Då vi alla har ups and downs tar jag i bland detta personligt och funderar på varför inte en hel drös människor vill lära sig mer.

 

 

Säkert en massa fel i stavning och särskrivningar men ....

 

 

jag återkommer.

 

 

/TOppace

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm.. jag förstår vad du menar.

Jag sitter lite i samma situation med familj, studier osv..

 

Gruppen är jätteintressant att vara del av men jag är imponerad av att du försökte hinna med den administrativa biten också, det är inte lika lätt när man har en närmiljö som faktiskt är viktigare.

Jag har själv svårt att hinna med den utvecklande biten i poker, jag lider också av låg winrate.

 

Hoppas du finner något motiv till att fortsätta snart.. annars får du lycka till med vad du sen hittar på.

 

Bumpa gärna tråden om det är så att det kommer någon fortsättning, så låter jag min bevakning här ligga kvar.

 

lycka till toppace

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

surt.

 

jag hann inte med så mkt pga flytt(besiktigade lägenheten idag) och pga utlandsresa(åker på onsdag) sedan verkar intresset svalnat för gruppen. synd. men förstår dig.

 

GL med familj, jobb och poker!

 

 

 

btw, tycker inte du ska lägga ner poker. ta en break på några månader, sedan grinda din FL eller liknande. $15/h tar du i rb på worldpx.com utan problem.

 

kör du 4bord 2/4 FL får du $40/h i rb. jag vet att du klarar att gå break even på 2/4 och $40/h ska du väl ha råd att köpa spik till din sons koja för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att vara en vinnande spelare är visserligen kul men matematiskt gör jag 5-15$/timme. Jag vet inte hur man skriver detta på ett bra sätt men den winraten är inte värt min tid. Som ni alla vet har jag en son och läser heltid (27 P denna termin, på univversitet) vid sidan av mitt heltidsarbete.

 

Ta en break på Pokern och fokusera på Sonen och Plugget sålänge! Man kan alltid komma tillbaka!

 

Jag kommer åtekomma om hur ni/bi skall arbeta vidare med denna grupp. Det har inte inkommit så hemskt många svar på uppgifterna så att det ser tyvärr ut som att det inte finns något intresse.

 

Intresset finns, men som jag sa till dig så har det varit mycket jobb tyvärr! :(

 

Men ibland känns det som att det iallfall är lite diskussion kring filmer på irc. Vilket kanske kan bli något om folk fortfarande kommer att hänga kvar

 

Kommer fortfarande vara inne på mIRC:en och hoppas att fler kommer vara det och utbyta filmer med varandra!

 

MVH

//KF

- GL Toppie!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att vara en vinnande spelare är visserligen kul men matematiskt gör jag 5-15$/timme. Jag vet inte hur man skriver detta på ett bra sätt men den winraten är inte värt min tid. Som ni alla vet har jag en son och läser heltid (27 P denna termin, på univversitet) vid sidan av mitt heltidsarbete.

Se på pokern som en hobby som inte kostar något istället än ett sätt att tjäna pengar så kanske det känns bättre? Själv är intjänade pokerpengar inte heller värt min tid om man ser på det rent krasst, men det är roligare och mer intellektuellt utmanande än sudoko och kostar betydligt mindre.

 

Om du däremot inte tycker att poker är kul och spelar för att få in stålar är det en helt annan femma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för era uppmuntrande ord. Jag skall avslöja en svaghet hos mig som flera av er redan känner till. Ibland behöver jag "erkännande", detta leder till att jag vill vara med i toppen vad gäller teorin. Forumet har blivit för stort för att ge någon ett erkännande och vi som hängt här i flera år faller ut i mängden.

 

Detta i sin tur leder till att du inte längre vet vem det är du skall läsa för att utveckla ditt spel och din teori. Alla stjärnor fångas upp av bolagen för affe-grejor och försvinner.

 

Jag kommer göra som ni sa att införa en annan syn på detta med poker, och se det som en kul hobby. Kanske har sajt valet också bidragit lite negativt nu på mit humör. Hur ofta hittar ni 1 (en) fullring med 2/4-5-10€ Fixed limit på B2B.

 

 

Jag vill verkligen be alla om ursäkt som satt sig för att studera hårt i gruppen, att jag bara ballar ur på detta sätt, men hoppas att du kära läsare hittar förståelse.

 

Well jag fick ju trots allt lite uträttad här på sidan, ett seminarium och några artiklar bland annat så tiden har varit givande.

 

Jag vill verkligen önska er alla stor lycka med er poker, det är en riktigt kul värld.

 

/Toppace

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer åtekomma om hur ni/bi skall arbeta vidare med denna grupp. Det har inte inkommit så hemskt många svar på uppgifterna så att det ser tyvärr ut som att det inte finns något intresse.

 

Bara för att svar saknas innebär det inte att intresse saknas, intresset eller det fortsatta "arbetet" kanske inte måste fortsätta i den inslagna vägen eller den från början uttänkta vägen. Men att bara träffas på irc och utbyta filmer är en ganska bra dialog och bra start för många, sen kan man se var det tar vägen, det går att utveckla och det finns inget självändamål i ett särskilt format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att det inte blev nåt. Och tråkigt att inte så många svarade. Med tanke på hur många som började vara på IRC-kanalen så trodde jag det skulle bli en hel del människor med.

 

Jag är ganska medelmåttig/kass spelare. Drar inte in många kronor i timmen, och känner också att det egentligen inte är värt all den tiden jag lägger ner. Men tänker samtidigt att om jag inte försöker så blir jag inte bättre. Har läst massor med böcker och spelat mycket också, men det lossnar ändå inte.

Blev riktigt glad när jag såg att denhär studiegruppen skulle dra igång. Tänkte att det kanske är nästa steg som behövs för att ta mig vidare att bli en bättre spelare. Finns nog ingen som är mer besviken än jag att det inte blev nåt, men förstår att andra saker är viktigare än poker. Jag får gneta på så gott det går ändå.

 

Men ta en paus så kanske du hittar gnistan igen. Hoppas du kommer tillbaks nån gång och startar upp studeigruppen igen. Jag vet att jag kommer vara med iaf, har nog inte kommit mycket längre i min utveckling om det händer =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...