Gå till innehåll

Ny bra TV-serie?


pozz2

Recommended Posts

  • Svars 277
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ang heroes tycker jag att det blivit lite bättre i senaste avsnitten. Jag var bara irriterad på att om man missade 1 avsnitt förstod man 0 av serien, man kunde tom se alla avsnitt och sen tro att man missat ett pga allt var så flummigt fram och tillbaka.

Jo, såna serier avnjutes självklart bäst i egen takt, utan att missa nåt... Att döma ut en serie efter några flummiga avsnitt är väl lite förhastat, det kan visa sig vara ett genidrag senare...

 

 

Har du patchat allt som går i Vista? Service Pack1? Kört Microsoft update tills det inte finns nåt kvar att uppdatera? Det är iaf en förutsättning i XP. Vad det kan innebära kan jag bara gissa: tv kort som inte fungerar....tetris som buggar, väderprognosen visar fel... :)

http://www.team-mediaportal.com/manual/GeneralRequirements#OperatingSystem

Supported Operating Systems
  • Windows XP 32-bit Edition with Service Pack 3 or later
  • Windows Media Center Edition 2005 with Update Rollup 2 or later
  • Windows Vista 32- and 64-bit with Service Pack 1 or later

Unsupported Operating Systems

  • All Operating Systems other than the ones mentioned above, are not supported.
  • However, you will be able to run MediaPortal on some of them.
  • The MediaPortal installer will issue a warning, but will allow you to install on:
    • Windows Vista before Service Pack 1
    • Windows Server 2003 and 2008 (Because Microsoft does not release hotfixes which are essential for using TV-Cards with TV-Server and MediaPortal.)
    • Windows XP and Vista with beta/release candidate service packs

+ finns flera krav i länken

Om du är ny på mediacenters eller inte orkar läsa manualer :)...så finns det en rätt simpel där att vänja sid med: http://xbmc.org/ MP är ju rätt avancerad med massor av funktioner och inställningar, för att inte tala om alla plugins: Ursprungligen kommer dock båda(och några till) från samma grundkod åratal tillbaka, vilken man vill använda beror väl på egna behov. Är du ute efter stöd för tvkort eller om tex den där TV-series pluginen som jag nämner ovan lockar så är det väl MediaPortal som gäller.

 

edit

btw: har inte Vista redan nån typ av media center application inbyggt?

För den intresserade så finns där en liten sammanställning på både kommersiella och gratis varianter:

http://en.wikipedia.org/wiki/Home_theater_PC#HTPC_solutions

lite mer ingående jämförelser där: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_PVR_software_packages

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

mera fantasy lull-lull för TotalFarsa (och oss andra) :)

http://www.hollywoodreporter.com/hr/content_display/news/e3ie9098baec9eb95cdf64383a225032180

HBO conjuring fantasy series

 

'Thrones' marks rare foray into the genre for the network

 

By James Hibberd

Nov 11, 2008, 10:25 PM ET

 

HBO has given a pilot order to the fantasy project "Game of Thrones."

 

The program is based on George R.R. Martin's best-selling "A Song of Fire & Ice" series of novels and executive produced by David Benioff ("Troy"), D.B. Weiss ("Halo") and Guymon Casady. The title "Game of Thrones" is from the first novel in the series.

 

If it gets an episodic order, "Thrones" would represent the rarest of TV genres: a full-fledged fantasy series.

 

Although broadcasters have embraced sci-fi-tinged shows in recent years following the success of ABC's "Lost" and NBC's "Heroes," and supernatural themes have been given a spin by the CW's "Supernatural" and HBO's own "True Blood," high fantasy is nearly nonexistent in primetime TV history -- and "Thrones" is an unabashed member of the genre. The books have swords, dragons, magic, the works.

 

"Fantasy is the most successful genre in terms of feature films given the incredible popularity of the 'Lord of the Rings' and 'Harry Potter' movies," Benioff said. "High fantasy has never been done on TV before, and if anybody can do it, it's HBO. They've taken tired genres and reinvented them -- mobsters in 'The Sopranos' and Westerns with 'Deadwood.' "

 

The cost of producing a fantasy series is usually a factor that deters networks. The producers note that "Thrones" is written as a character drama and major battles often take place offstage.

 

"It's not a story with a million orcs charging across the plains," Weiss said. "The most expensive effects are creature effects, and there's not much of that."

 

Martin plans seven books. If HBO picks up the project to series, the producers intend for each novel to encompass a season.

 

But before the series can get on the air, the producers first have to slay a threat more formidable than any dragon: pilot competitors. HBO has 10 other pilots in contention for series orders. Though the network declines to project how many shows will receive an order since HBO doesn't need to fill a specific number of time periods as do broadcasters, at least six are expected to get a pickup.

 

Also, the success of "True Blood" may work in "Thrones' " favor. HBO has always sought to defy any sort of specific genre branding for its network, emphasizing that each project is judged on its own merits. Yet given how the vampire drama continues to gain viewers and how Showtime's swords-and-monarchy historical drama "The Tudors" has performed, it's not unreasonable to believe the network may see "Thrones" as a good fit.

 

Previous fantasy titles on TV are few and far between. ABC's "Pushing Daisies" might qualify as a member of the genre, though its fantastical elements are wrapped in a modern-day crime procedural. ABC Family's "Kyle XY" could fit. Some would consider the WB's "Buffy the Vampire Slayer" fantasy, though supernatural drama is probably a more appropriate term. Former syndicated program "Xena: Warrior Princess," however, is firmly in the genre, and NBC's upcoming "Kings" also qualifies.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Ok, då var Dexter säsong 3 färdig. Vad gör man nu då?

Går i ide och väntar på s4 och s5? :)

 

Själv har jag tagit mig an Farscape(just börjat med s2), och det är ju riktigt bra, trots jag hade mina fördomar mot dockorna :)... hur kommer det sig så många bra serier har såna fördomar att ta sig över innan man ens sätter sig ner och upptäcker dom?

 

Kollade äntligen några avsnitt av Legend of the Seeker också, men har ju inte läst böckerna så kan inte jämföra på de viset som TotalFarsa antagligen menar.

Inte något speciellt wow, men ändå nåt jag antagligen kommer att följa/se ikapp...i brist på annat, om det inte börjar dyka upp filler avsnitt osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Battlestar Galactica började sina final episodes nu i helgen...och det va så bra att man blev tvungen att se episoden 2 gånger...

 

The Final Episodes promo

 

Andra serier som länge vart bort/har premiär nu: Lost, 24, Dollhouse, Reaper,

Breaking Bad

 

PB går i graven och startar sina sista episoder på Terminators:TSCC tid när den säsongen är klar i mitten av april.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du verkligen på Dollhouse? Med det upplägget känns det som att det riskerar att bli i stort sett fristående avsnitt vilket snabbt brukar bli tråkigt. Dessutom känns Eliza Dushku lite sådär, vilket jag tycker man ser prov på några gånger i klippet.

får se, är väl rädd det bara blir en säsong, men nåt man iaf kommer att följa...

joss brukar ju ha en bra bra blandning av fristående som samtidigt för storyn vidare, brukar inte finnas några filler avsnitt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du verkligen på Dollhouse? Med det upplägget känns det som att det riskerar att bli i stort sett fristående avsnitt vilket snabbt brukar bli tråkigt. Dessutom känns Eliza Dushku lite sådär, vilket jag tycker man ser prov på några gånger i klippet.

 

Läste några artiklar idag och nog verkar det finnas både mytologi, starka karaktärer, storys, moraliskt tvivelaktiga saker...precis som man kan förvänta sig om man sett Buffy, Angel, Firefly...

 

Dollhouse's Sexuality Is Creepy On Purpose

Joss Whedon reveals more Dollhouse secrets, and he wants you squirming

Joss Whedon, whose Fox sci-fi series Dollhouse premieres Feb. 13, told reporters on Thursday that his purpose with the new show is to make viewers uncomfortable.
Vilket knappast är nåt nytt koncept om man sett Joss tidigare serier.

 

Vi behöver knappast vara oroliga för storyn, men eftersom alla Joss serier är karaktärsstudier så går det kanske för långsamt för en del...och många missar poängen. Man kommer ju lite fel om man ser Buffy enbart för demoner/monster, eller på Firefly för sci-fi.

 

Joss kallar 7 första episoder "the seven pilots" som säkert är en hel del standalone(tex Buffy kan man ju kalla säsong 1 för pilot, innan serien tar fyr andra säsongen. Lika för firefly som var planerad för 7 säsonger)

 

zap2it har gjort en lång lista vad man kan förvänta sig....

Know Your Joss Whedon: How 'Buffy' and 'Firefly' Forecast 'Dollhouse'

 

 

...sist och slutligen kanske bara positivt med fredags death-time-sloten, där den promotas tillsammans med TTSCC: Grindhouse style.

...och inte är så beroende av stora premiär tittarsiffror direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att en och annan blir glad till påsken, så här 21 år efter serien startade och 10 år sedan senaste säsongen:

 

Red Dwarf, BBC Two

Next Episode:53: 9x01 -- Back to Earth (1) (Apr/10/2009)

http://www.tvrage.com/shows/id-4959

http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/7851989.stm

 

Tjoohoo!

Det där hade jag missat om du inte tagit upp det här, hygglo!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Btw, det här är väl snarare en äldre serie men jag har hört mycket gott om Simon Peggs "Spaced". Kommentar?

 

Spaced rekommenderas för dom som gillar brittisk humor i allmänhet och Peggs humor i synnerhet.

Riktigt så bra som betyget på imdb är den inte, men väl värd att tittas på.

 

Skönt oxå att den inte pågår i all jävla evighet som tv-serier har en tendens att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan serien förnya sig själv säsong för säsong, om det finns tillräckligt med intressanta storyn att berätta och situationer att hamna i är det väl inget negativt?

 

Har inget problem med detta. Bara att vissa serier kan spåra lite för mycket når dem inser att dem är för populära och måste göra säsong på säsong. se PB och lost.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan serien förnya sig själv säsong för säsong, om det finns tillräckligt med intressanta storyn att berätta och situationer att hamna i är det väl inget negativt?

 

Nej, det är inget negativt, men hur ofta händer det?

 

Homicide-Life on the streets

Sopranos

 

Är de enda jag kommer på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inget problem med detta. Bara att vissa serier kan spåra lite för mycket når dem inser att dem är för populära och måste göra säsong på säsong. se PB och lost.

PB ja, men för Lost har mitt intresse vaknat på nytt. Ett tag dog det på den enformiga ön+alldeles för mycket flashbacks.

 

Nej, det är inget negativt, men hur ofta händer det?

 

Homicide-Life on the streets

Sopranos

 

Är de enda jag kommer på...

Det är sant, men några finns det alltid, Buffy-Angel och Battlestar Galactica är dom jag tänker på som växer säsong för säsong.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...