Gå till innehåll

Artikel om Bluffar i NLT SH


Inicius_

Recommended Posts

Bluffar i NLT SH

 

Har inte skrivit här förut, men jag har hängt runt rätt länge, och tänkte inleda med en artikel om ett ämne som jag tycker diskuteras allt för sällan – bluffar. Precis som det finns bra syner och bra bets så finns det bra bluffar, och för den delen, situationer där det är direkt dåligt spel att inte bluffa.

 

Börjar med en kort presentation av mig själv:

 

Spelar för tillfället 2/5£ NLT SH på Crypto, 5-6 bord åt gången. Plussar stadigt och har spelat på heltid sedan årsskiftet. Kom rätt nyligen hem från Vegas efter några WSOP-events utan lycka, är kass på fullring. Lite PT-statistik från senaste månaden för att ni ska få ett snabbt grepp om hur jag spelar: händer: 31k – VPIP: 29 - PFR: 19 Tot.aggr: 2,15 - bb/100: 18.

 

Det här är framför allt tips till er på NLT SH $0,5/1 upp till $5/10 som redan behärskar ABC-pokern, men ännu inte lärt er hitta alla de lägen där det är EV+ att bluffa. Ni är många, väldigt många. Runt 60-70 % av spelarna på min nivå, om man bortser från de uppenbart fiskiga synstationerna, spelar (imho) alldeles för tight/passivt för att maximera sin bb/100. Den lilla erfarenhet jag har säger att siffran tenderar att öka ju lägre ner man går, så länge det inte handlar om microlimit. Antalet synstationer tycks ha minskat en del det senaste året, så nu är det hög tid att börja lära sig att plussa vid ett bord fullt av bananhoror.

 

Ska du implementera något av nedanstående element i ditt spel så bör du ha skaplig koll på dina motspelare. Du bör också ha förmågan att anpassa dig samt förstå när det är dags att ta det lugnt – t.ex. om stortomten sitter till vänster.

 

Då så.

 

Pre flop

 

1. Blindsteals

 

Den klart viktigaste bluffen pre flop, Använd den ständigt med någotsånär tighta spelare till vänster. Framför allt från knappen och CO, men även ibland i tidig pos. Målet med den här bluffen är i första hand att ta blindsen, i andra hand att ta potten oträffat på floppen, och i tredje hand träffa floppen och vinna potten den vägen. Inget konstigt. Rädd för att folk tröttnar på dig och börjar slå om/syna med allt? Lugn, du kommer att bli förvånad över vad lite folk är beredda att ändra i sitt spel p.g.a. ditt agerande. Utgå från att de har vad de representerar och respektera när du får mothugg om du inte har stor anledning att tro att de faktiskt växlat upp.

 

Först in från knappen är det här ett exempel på händer som kan vara värda att höja:

22+,A2s+,K3s+,Q6s+,J6s+,T6s+,96s+,85s+,74s+,64s+,54s,43s,

32s,A2o+,K6o+,Q8o+,J8o+,T8o+,97o+,87o,76o,65o (dryga 50% av HDn)

 

Från CO: 22+,A2s+,K8s+,Q8s+,J8s+,T8s+,98s,

87s,76s,65s,54s,43s,A6o+,K9o+,QTo+,JTo,T9o

Vilket är ungefär 30% av alla händer. Det här var bara ett snabbt exempel, och ingen vetenskap, men för att ge ett hum ungefär. Vid många bord är det bra EV att slå upp med mycket fler händer.

 

Från sb/bb finns också mängder av lägen att stjäla. Många spelare tenderar att inte bry sig så mycket om småpotter, och det kan man vinna massor på i längden. Om alla foldat till dig och du sitter på sb, se vad som händer om du slår upp med i stort sett allt. Fungerar det inte, lägg ner ganska snabbt. Men se till att åtminstone höja 40-50% av händerna för värde. Detsamma gäller från bb om sb limpat, med skillnaden att du kan höja 55-65% av händerna för värde eftersom du har position plus att sb visat svaghet.

 

2. Blindförsvar

 

Med aggresiva spelare till höger är det nödvändigt att slå upp från blindsen även utan premiumhänder. Inte bara för att inte bli sönderläst, utan också för att det är väldigt effektivt EV-mässigt. Om du tänker efter hur ofta en normal ABC-spelare höjer från knappen, och sen med vilka händer de är beredda att syna ett omslag pre + ett drygt halvpottsbet på floppen med, så är skillnaden enorm.

 

Säg att en typisk ABC-spelare höjer först in från knappen med 25% av händerna ungefär, hur många av dem synar han ett omslag med? (ett omslag till 3-4 ggr hans höjning). Det här är en inte alls ovanlig HD: TT+,AQs+,AKo (3,4% av händerna totalt, 13,6% av händerna han höjer från knappen i samma läge) Om vi utvidgar HD:n en aning, och då kommer ner på en hel del händer som ofta släpper direkt utan att få en bra flopp: 77+,AQs+,KQs,AQo+ (6,3% av de totala händerna, 25% av de han från första början höjer)

 

Som du ser så är det inte särskilt mycket händer som du kommer få problem mot, om du inte börjar överspela ett taskigt mellanpar eller svagt tp efter floppen. Säg att fi höjer till 3 pre flop, du höjer till 10 från bb (bb=1), du riskerar 9 för att vinna 4,5 och det är 75% att han lägger direkt (med den större syn-HD:n) redan där har du tagit ett EV+beslut (du behöver 67% att han lägger), men det blir snabbt högre om du antingen går efter den snävare HD:n eller räknar in chansen att han lägger t.ex. ett mellanhögt pp eller en oträffad AQ/AK på floppen. Men betta inte pott på floppen, det behövs inte. Potten är redan så stor att fi har ett svårt beslut även om du bara bettar runt 60% av potten, och det är så mycket bättre oddsmässigt att bluffa 60% av pott kontra pott. Mitt råd är att inte betta mer än så de gångerna du har en hand heller, så blir inte spelet genomskinligt.

 

Hur ofta då? Inte för ofta, för det här spelet sätter sig i minnet hos fi, men med en HD typ denna kanske: 77+,AKs,T8s+,96s+,85s+,75s+,64s+,54s,43s,AKo (9% av händerna, varav hälften inte är en bluff)

 

Detta typ av spel kan också göras från andra positioner än blindsen, med fördelen att du har position post flop, men med nackdelen att fi:s höjnings-HD från början är snävare. Det bästa läget är således när du har knappen och fi CO, eftersom hans HD då är hyfsat stor, och du har inte så många spelare bakom.

 

På floppen

 

1. CB.

 

Den vanligaste bluffen i NLT, och en av de bästa. En bluff som jag tror de flesta av er redan har ganska bra koll på, men jag tänkte ge några tips ändå. Om du höjt före floppen, har fått en syn och missar – leta inte lägen att bluffa, leta lägen att låta bli. Ur position, dra ner på CBsen något, men avsaknaden av kontrabluffar vid borden (på de nivåerna jag pratar om) i dagsläget är enorm, så att CBa ur position mot en motståndare är så gott som aldrig ett direkt dåligt spel. Hur stor betten ska vara beror lite på hur du brukar spela, floppens struktur o.s.v. På en dragig bräda brukar en något större bet krävas för att representera en hand. På en flopp av typen K52o krävs egentligen inte mer än 40-50 % av pott. Men generellt, lägg CBt där du känner att folk respekterar det, så lågt du kan. Förslagsvis någonstans mellan 50-65% av pott. Målet är inte i första hand att bluffa bort halvträffar som mellanpar, utan att få bort missar, insidedrag och underpar. Förslag på lägen att inte CBa:

 

Med inside + något överkort har du ett bra läge att ta ett gratiskort.

Mot en tight pre flop-synare när brädan ser hemsk ut t.ex. såhär: ThJhQs

Med A-högt på en bräda likt dessa har du ett visst SD-värde: 833 eller T52

Mellanpar i typ 8or och upppåt kan vara en god idé att checka aggresivt för att kunna få in en syn mot en bluff eller förbättra handen på en senare gata.

Lägre par kan checkas ibland i hopp om att förbättra på turn, eller för att bluffa turn.

 

Det var några förslag bara…men betta oftast.

 

Mot 2 motspelare bör du också kunna CBa hyfsat ofta, i alla fall så länge du inte sitter först. Men här gäller det att ha något bättre koll på motspelarna.

 

2. Försvar mot CBs

 

Eftersom den vanlige ABC-spelaren ofta bettar floppen som Pre-flophöjare så är det en god idé att ibland slå om tom. Det liknar blindförsvaret mycket, eftersom fi bettar ofta i det givna läget, men samtidigt blir väldigt försiktig om han får mothugg.

 

Det bästa, och billigaste läget att göra detta spel är när det faller ett ess på bordet. Du synar före floppen med KQ från sb, potten är på 7 när floppen faller A94o, fi bettar 4,5. Höj till 10-11 och fi lägger det mesta förutom ess. Det räcker med att han foldar 49% av gångerna om du höjer till 11 för att du ska plussa på spelet. Samma sak om floppen ger ett lågt par (ett lågt par+A är det ultimata), du synar med TJs och brädan faller 447, du checkar, fi bettar 4,5 – du höjer till 10-11… Samma sak här, han lägger det mesta såvida han är en hygglig, tight spelare. Det var två exempel på lägen där det ofta krävs en väldigt liten höjning för att lyckas… Det finns många andra lägen, där du kanske behöver höja lite mer. På dragiga brädor t.ex. Risken med dragiga brädor är att fi har just ett drag, och vinner potten för att han synar floppen o tar potten senare. Så generellt rekommenderas det här spelet på inte alltför dragiga floppar. Om fi bettar pott så blir det väldigt dyrt att göra detta spel, men, om det inte känns speciellt troligt att han träffat speciellt hårt så går det att försvara sig mot det också. Du riskerar mer, men vinner samtidigt mer när du lyckas.

 

Denna typ av bluff kan göras både i och ur position, Jag, liksom de flesta andra checkar så gott som alltid floppen när jag synat pre ur position, så det går lika bra att check-raisa som att raisa i pos. Det kan t.o.m. vara bättre att CR:a p.g.a att det är något troligare att fi faktiskt träffat när han bettar ut ur position.

 

3. Semibluffar

 

Också ett ämne som de flesta är väl insatta i. Ska inte göra det här avsnittet så långt, eftersom jag knappt ens ser det som en bluff. Om du inte möter väldigt luriga, väldigt bra, eller väldigt dåliga spelare (dåliga som i synstationiga) så är det ofta en bra idé att betta/raisa de flesta öppna stegdrag/färgdrag helt enkelt eftersom du tar potten tillräckligt ofta för att det ska vara värt risken. Får du syn så har du chansen.

 

4. När preflopsynaren bettar ut

 

Du har höjt pre, ena blinden synar, och bettar nu ut ca halvpott. Vad har de flesta spelare i det här läget? Min erfarenhet är att de generellt antingen har set eller nada. Ett bra läge att alltid trippla deras höjning och se vad som händer, för set har de inte tillräckligt ofta för att du ska kunna låta bli. Detta gäller när du missat floppen förstås.

 

Turn

 

1. Follow-up bluffar

 

När du misslyckas med en bluff på floppen och inte förbättrar dig på turn bör du utgå ifrån att bluffen är slut i.o.m. att du fick syn på floppen. Men ibland måste du skjuta igen. Helst då när det fallit ett skrämselkort på turn. Ett skrämselkort är ett överkort till brädan, gärna A/K, färgkort, eller något kort som ger en väldigt stegig bräda. Dessa bluffar görs förslagsvis mest i position. Om ett A fallit på floppen och du känner dig relativt säker på att fi har ett svagt ess, samt att han är en ganska försiktig spelare, så kan det vara ett bra läge att skjuta igen. Helst då om du själv var pre-flophöjare. Ska du bluffa turn så bör du representera en väldigt stark hand, så betten här bör ligga något högre än en vanlig CB, varför den också blir mer riskabel. 65-90% pott är rimligt såvida inte det perfekta skrämselkortet fallit, i det läget kan det fungera nog så bra med halvpott. Innan du bluffar turn, fundera på vad du tror att fi har, du har ganska mycket information i det här läget, och räkna med att han faktiskt hade något när han synade floppen. Tror du att det är sannolikt att han släpper ganska mycket av det han kan ha synat med, skjut igen. Hitta lägen där det är troligt att fi har synat floppen med drag eller mellanpar. Tror du på drag, fundera på om han släpper det mot en bet innan du bettar (se till att vara relativt säker på att han släpper en vanlig 9-outare mot en 70-80% av pott-bet).

 

Kombodrag brukar också vara en bra idé att skjuta igen, och då hårt 80-150% pott. I övrigt brukar i alla fall jag hellre försöka ta ett gratiskort med drag.

 

2. Alla checkar

 

En ytterst enkel bluff som aldrig är dålig. Om alla checkar till dig på både flopp och turn, och du sitter sist – betta. Detta gäller på ohöjda potter där ni är 2 likaväl som på höjda potter där ni är 4. Har alla checkat 2 gator så är chansen jättestor att de faktiskt inte har något, och bettar du halvpott räcker det med att de foldar 33% av gångerna för att du ska plussa.

 

Exempel: Utg limpar, du limpar 97s från knappen, sb foldar, bb checkar. Floppen faller: K54 rundknack, turn: 5, checkas till dig. I det här läget är det inte ett bra spel att betta, det är ett dåligt spel att inte göra det. 50-60% av pott räcker gott.

 

Om man känner att man inte alltid vill göra det här spelet, så finns det ett par lägen där man kan låta bli. På en bräda där det ligger 3 kort i samma färg, 4 kort i samma färg, eller tex 2 spader+2hjärter så är risken att någon har färgdrag relativt stor, och de är då ofta beredda att betala halvpott för en river. Samma sak gäller då när brädan är väldigt stegig. När ett ess faller på turn så är det också ganska vanligt att spelarna i tidig position checkar det, och då minskar också chansen att man lyckas med det här spelet något.

 

River

 

På rivern är det svårare att hitta direkt givna blufflägen, utan här handlar det för mycket om att känna sina motspelare för att jag ska våga generalisera lika mycket som jag gjort hittills. Så jag lämnar det ämnet åt sidan i alla fall för stunden.

 

Till sist: När du bluffat en gata så är det en ny situation på nästa gata, det är inte längre samma bluff. Ditt tidigare agerande påverkar givetvis vad du kan representera, men behandla situationen som en ny situation, och utvärdera därifrån om det är värt att försöka igen. Men för din skull - kan du inte ge upp en bluff, försök att glömma vad jag skrivit.

 

Blev visst långt det här. Ursäkta. Men tack för att du läste, synpunkter och frågor mottages tacksamt.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...