Gå till innehåll

AK call eller fold?


Timpa_KGB

Recommended Posts

Hej,

 

Följande situation uppstod 2 ggr igår när jag spelade MTT's:

 

Jag har ca 25000 i stack, average ligger på 15000 och det är ca 20 platser kvar till bubblan.

UTG ställer med ca 12000, jag sitter i 3e position och tittar på AK. UTG har inte ställt innan när jag suttit vid bordet.

Vad göra? calla? isolera? folda?

Känns som att det är störst chans att man har en coinflip. Frågan är om jag vill singla slant för halva min stack i ovanstående läge?

Som sagt ovan hände det 2 ggr, första gången foldade jag, andra gången callade jag och torskade mot TT.

 

Vad skulle ni gjort i detta läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställ in, oftare än han sitter på AA el KK har han faktiskt AK,AQ el AJ, men allra oftast kanske iofs underpar. Jag ställer dessa händer 10 av 10.

 

Skulle säga att du som sämst har ett 50/50 läge då det inte finns stor risk att han ställer direkt med AA el KK.

 

Vad som naturligtvis spelar in är vad blindsen låg på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag foldade ju första gången han gjorde det. När exakt samma sak hände varvet efter så ställde jag och förlorade mot TT.

Hade vid tidpunkten spelat ihop min stack rätt säkert, inte tagit några större risker. Känns korkat då att conflippa om halva sin stack....

 

Huvudfrågan är dock om/när man ska ta coinflips. Jag är oftast försiktigt med att ta dessa vilket resulterar i rätt många ITM men oftast har jag ingen jättestack när jag kommer ITM och måste ha lite "tur" för att gå långt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite för tidigt/sent för att ta en coinflipp i mitt tycke. Blindsen är inte så höga, varpå steal är inte troligt, han bör ha PP på 66-JJ eller höga kort AJ+.

 

Att göra det i slutet är oundvikligt och faktum är att man behöver vinna en del coinflipps för att komma långt i de flesta turrar.

 

Att ta en coinflipp i början av en stor turre kan också vara klokt så länge man vet att det är en coinflipp, alltid klart mycket lättare att spela när man är chippie på bordet. Och åker man ut har man inte lagt så mycket tid i onödan utan kan fortsätta grinda. Surt är ju istället att ta den precis innan bubblan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att fi nästan alltid har ett mellanhögt pp här. Han har inget emot att gambla och ta en coinflip(ganska liten stack), men han nöjer sig också med att bara ta hem blindsen (vilket han inte skulle göra med AA/KK). Möjligen skulle fi nån gång kunna ha AK för förmodad split pot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt innan, jag tog en coinflip på en av AK händerna och förlorade mot TT. Handen efter plockade jag upp KK och ställde direkt för att leka tilt. Blev synad av AQ och dubblade (nästan) upp :-).

Jag kom ITM, men tyvärr inte så mycket längre p.g.a en blandning av kalla kort och dåligt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle folda utan read. Det som är mest intressant att diskutera här är egentligen hur stor sannolikheten är för en coinflip. Skulle inte förvåna mig om det är fler än man tror som plockar in AQ i sin ställ HD här och så får man ta hänsyn till att folk ibland får för sig att göra idiotmoves med lite vad som. Många spelare skulle ju inte få för sig att ställa med AA i det här läget heller, eftersom de vill ha spel. Men då är vi tillbaka till att ha read på sin motståndare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att fi nästan alltid har ett mellanhögt pp här. Han har inget emot att gambla och ta en coinflip(ganska liten stack), men han nöjer sig också med att bara ta hem blindsen (vilket han inte skulle göra med AA/KK). Möjligen skulle fi nån gång kunna ha AK för förmodad split pot.

 

Håller med, sitter han på 55 eller liknande vill han se fem kort, han vill helt enkelt inte ta ställning till ett en flop på ett eller fler överkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett ställ här från UTG betyder i princip alltid 99-JJ. Så ett coinflip här kan man släppa. Börjar man vara nere på 12-13 BB så tar jag nog dock synen för att få chansen att komma upp på en konfortabel chipnivå igen.

 

EDIT: Ponera att UTG istället höjt med 3-4BB. Då är det autoställ eftersom det finns (en liten) chans att han släpper sina pockets där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig är det autoställ. Har otroligt svårt att släppa AK i detta läge, spänningen när floppen kommer är alltför härlig! Om det är gränsfall EV-mässigt är jag alldeles för mycket actionnarkoman för att inte hitta syn/raiseknappen.

 

Hehe, jag också om jag ska vara ärlig. Mitt förra inlägg var mer baserat på hur jag borde göra i såna tillfällen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...