Gå till innehåll

PLO - Många ickenötdrag ur pos. Träffar. Blir reraisad.


tomtetomte

Recommended Posts

Handen utspelar sig på Sportingbets PLO50 femmannabord. Jag har precis (tre rundor ungefär) hittat en gammal favorit (Fi4) som lyckats syna till sig en stor stack och som jag fått position på. Övriga har jag inte sett så mycket av tyvärr. Både Fi1 och i ännu högre grad Fi3 är rätt så passiva. Fi2 verkar vara aggro.

 

Hero is at seat 1 with 48.75

Fi1 is at seat 2 with 44.85

Fi2 is at seat 3 with 41.55

Fi3 is at seat 4 with 21.96

Fi4 is at seat 5 with 90.25

 

Fi1 posts the large blind 0.50

Hero posts the small blind 0.25

 

Hero: 7h, 6d, Jh, 4d

 

Pre-flop:

 

Fi2: Call 0.50

Fi3: Call 0.50

Fi4: Call 0.50

Hero: Call 0.50

Fi1: Check

 

Pot: 2.50

 

Flop (Board: 8h, Qd, 5h):

 

Hmm, en låg wrap och lågt färgdrag, hur går man vidare här från sämsta positionen. Det känns som att jag vill hålla potten liten. Checksyn av max en bet en ok plan?

 

Hero: Check

Fi1: Check

Fi2: Bet 2.50

Fi3: Fold

Fi4: Fold

Hero: Call 2.50

Fi1: Fold

 

Pot: 7.50

 

Turn (Board: 8h, Qd, 5h, Ad):

 

Där kom backdoorflushdraget också. Jag får det till 24 outs, men bara två nötouts. Fortfarande checksyn som gäller? Eller borde jag beta här?

 

Hero: Check

Fi2: Bet 3.00

Hero: Call 3.00

 

Pot: 13.50

 

River (Board: 8h, Qd, 5h, Ad, 6h):

 

Där kom färgen. Hur går jag vidare? Jag bör väl beta nånting? Men hur mycket?

 

Hero: Bet 5.50

Fi2: Raise 30.00

 

Ouch. Det där ingick inte i mina planer. Vad gör jag nu? Potten är på 49 och det kostar mig 24.50 att syna.

 

Jag känner mig vilsen rakt igenom hela handen och skulle uppskatta lite tips. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asch, nu är jag ännu mer förvirrad än tidigare.

 

Checkraise turn alternativt beta turn alternativt checkraise flop för att sen beta turn. There’s no end to the possibilities. Är det för att få fi att folda då eller? Slänger fi verkligen bättre färg/stegdrag här i position?

 

Eller är det för att jag vill ha in alla pengar? Det känns inte så. Mot topset är det väl 50/50, men mot topset med färgdrag är jag kanske 25/75. Mot any Ahxhxx hand är jag väl ca 40/60 i bästa fall.

 

Det är klart att det kan vara en kombination. Jag vill få fi att folda och gör han inte det så har jag hyggliga odds. Men säg att jag checkraisar pott efter floppen och fi slår om tillbaka. Risken är att jag är 50/50 som bäst och i värsta fall duktigt slagen, men måste (?) ändå stoppa in allt. Inte så jättelockande.

 

Underskattar jag fold equityn eller är jag helt enkelt bara j-vligt weak-tight?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beta rakt på floppen!!!!

 

beta ut från sb = oftast trips, får du omslag slå tillbaka, kanske kan de då lägga mellantrips, å medbottenset eller toptvå e det bra chans på lägg.

Annars e det ju oftast jämnt. de få gångewr han har dominernade drag får man la leva med

 

får du endast en syn så betar du turn automatiskt.

Om blank därför att ditt representerade trips fortfarande står

Om färg för att veta var du står (vid syn skulle jag checksyna,checkfolda blank river beroende på fi)

om ej nötstege samma som ovan förutom att jag nästan garanerat synar blank river om han bara synar turn

om nötstege säger väl sig själv

om parat bord tja du har ju betat som trips å han synat som drag. skulle inte beta pott dock.

 

får du syn även på turn så e han ju på drag.

vet inte hur aggrsesivt det spelas på den här nivån, men själv skulle jag checksyna alla träffar som inte e nöten. skulle beta alla blanka eller alla parningar samt såklart beta om jag får nöten.

Vill minnas att bakdörsfärgen va Q hög va?? i så fall skulle jag beta den också men e den typ 9 eller lägre skulle ja checksyna den.

 

En stor vinst med detta spel är också att eftersom du representerar trips så ökar chansen betydligt att han kommer försöka bluffa dig om ett scarecard som INTE träffat honom kommer.

 

Shorthanded omaha tycker ja handlar en hel del om att kunna representera

det överblivna draget när man hamnar hu (dvs ofta är det nått av dragen färg stege, eller kåkdrag som inte finns representerat hos någon av de 2 kombatanterna)

å att få representera trips när han har färg å stegdrag det e det roligaste av allt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, där kom ett fjärde förslag :) Beta rakt ut i en familjepott för att representera topset tror jag inte på på dessa bord. Det är ingen som tror på en (vilket är underbart när man väl har topset). Folk lägger inte bottenset efter en bet och en höjning. Oftast inte esshöga färgdrag heller.

 

Iallafall, jag lade mig för omslaget på rivern. Ifall nån undrade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...