Gå till innehåll

Studietips, NLT för FLT-spelare!


heltok

Recommended Posts

Verkar vara en liten trend att gamla FLT-rävar prövar lyckan på NLT.

 

Tänkte vi som gör det nu kan skriva lite om hur det går och tipsa varandra om hjälpmedel för att snabbt fylla upp luckan som överlappet från FL inte täcker.

 

Böcker:

Änsålänge har jag bara läst harringtons turrebok vol1. Tyckte den var trist. Letar efter en SSH-motsvarande bok och en king yao-motsvarande bok för NL. Tips?

 

Filmer:

Det som har gett mig mest har varit stoxtraders NL-filmer.

 

Trådar:

Inte orkat läsa några än, blir väl att börja beta av 2+2 SSNL-guide

 

Spelmässigt:

Började på NL25, tagit nivå för nivå, ca 2inköp plus på varje innan jag gick vidare till nästa och spelade senast NL200. kommer nog harva på NL100 ett tag till dock, NL200 kändes smålurigt. raisa preflop, beta flop, folda mot action känns nästan som det räcker för att plussa på dessa nivåer.

 

Icke självklara spel man snappat upp:

våga raisa rejält på river

 

IRC:

#MSNL @ EFNET verkar vara kanalen att idla på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns typ inga bra böcker för NL egentligen. Men du ska läsa PL & NL Poker av Ciaffone/Reuben och NLTHE av Sklansky/Miller.

 

okaj, jag beställde iaf No Limit Hold 'em: Theory and Practice idag som sägs vara bra.

 

verkar som att den boken jag söker kommer först nästa år:

Small Stakes No Limit Hold ’em: Winning Big With Expert Play by Matt Flynn, Sunny Mehta, and Ed Miller: February, 2007

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag började också spela NL i maj efter att ha spelat FL i ungefär ett år spelade då FL SH 5-10. Den största anledningen till att jag bytte var att jag har fått för mig att den största andelen fisk spelar NL med tanke på all uppmärksamhet NL har fått i TV osv. Jag tror helt enkelt att NL kommer att bli det dominerande spelet i framtiden.

 

Jag började på NL100 och gick snabbt upp till NL200 där jag hade flyt och flyttade vidare till NL400 där värmepannan var på hela juni och juli och jag kände mig som en NL kung. Sedan kom verkigheten ikapp mig och Augusti har varit nära på katastrof. Jag vet nu vad tiltad verkligen innebär och drömmer mardrömmar om att fi ska ha ett set.

 

Jag har även insett att jag verkligen inte vet hur man spelar NL och har gått ner till NL200 och de senaste dagarna har jag plussat.

 

Har läst alla Harrington och gillar verkligen tvåan och trean. Har även läst Sklansky/Miller NL bok och den var väl bra, men mitt spel blev grymt dåligt efter det. Fick väl för mycket nya koncept att tänka på. Har funderat lite mer och mitt mål är att etablera mig på NL1000 och läste någonstans (tror det var i rillegs dagbok) att rilleg poängterade att han aldrig läst något eftersom det inte finns några författare som spelar NL1000 och högre på Internet. Tycker det ligger mycket i det och ska nu börja posta och diskutera mer händer istället i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läser Sklanskys NL-bok just nu. Håller inte alls med om allt han skriver, men man får upp ögonen för vissa koncept som tidigare inte känts lika givna. Näst på tur står hursomhelst en bok jag är ganska spänd på - "Pressure Poker" av Scott Gallant. Lite okänd. Skriven av en regular på Pokerstars NL2000 och som är duktig i turneringar också. Kan vara nåt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NL-kapitlet i SS är ju must-read. Sedan finns det en Mastering NLH av Fox & Harker, men den har fått en del kritik på 2+2, vissa saker som är lite stolliga. Den gör väl som de flesta böcker, d.v.s. fokuserar för mycket på basics som starthänder och floppspel och för lite på turn- och riverspel och lite mer avancerade grejer. Det som är bra med den är att de trycker mycket på vikten av att spela olika mot olika motståndare, men det är ju inget som är direkt nytt för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

såg dmunees film, tyckte han spelade sådär. kändes som han borde ha PO igång om han inte orkar räkna odds själv. men han är haj så han spelar väl antagligen rätt, kul att höra en NL-spelare snacka också och inte bara konverterade FL-spelare. tips på andra bra renodlade NL-spelare som gör filmer?

 

noterade att dmunee coldcallar mer än mig, så jag har försök implementera det i mitt spel. dock utan klonk.

 

fortsätter göra samma misstag att jag spelar nötterna för snabbt. ful ovana från FL.

 

jag har kört ca 1000k händer NL100 SH idag. gått hyfsat. imon ska jag börja läsa TAP.

 

kör lite blandat SH och FR. dmunee kör ju FR och han verkar vinna fint. blandar lite, FR är säkert lättast att plussa på men SH mest utvecklande på kort sikt. kört 4bord SH och 2bord FR en hel del, är rätt lagom. tycker inte det är tråkigt med FR, men jag gillade ju FLT FR också. lungt och skönt och utan snabba swings =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

såg dmunees film, tyckte han spelade sådär. kändes som han borde ha PO igång om han inte orkar räkna odds själv. men han är haj så han spelar väl antagligen rätt, kul att höra en NL-spelare snacka också och inte bara konverterade FL-spelare. tips på andra bra renodlade NL-spelare som gör filmer?

Har inte sett den filmen än, vet inte om jag orkar kolla på en FR-film ens.

 

jag har kört ca 1000k händer NL100 SH idag. gått hyfsat. imon ska jag börja läsa TAP.

Inte illa med en miljon händer! :D

 

kör lite blandat SH och FR. dmunee kör ju FR och han verkar vinna fint. blandar lite, FR är säkert lättast att plussa på men SH mest utvecklande på kort sikt. kört 4bord SH och 2bord FR en hel del, är rätt lagom. tycker inte det är tråkigt med FR, men jag gillade ju FLT FR också. lungt och skönt och utan snabba swings =)

Jag kör oftast 3-4 SH-bord och det funkar rätt bra. Är inte lika het på att multitabla som du verkar vara.

 

Vi kanske kan slänga ihop några filmer och snacka om dem på irc? Antar att ni fortfarande i aktiva i thai-kanalen?

Förresten, när åker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

okej, nu har jag slöspelat lite NL i några veckor. har inte spelat så mycket pga flytt och tagit semester inför pokerkollot.

 

tänkte sammanfatta mitt NLprojekt:

 

 

ungefär så här slår man NL:

 

:spade: NL är rätt lätt. raisa 3/3.5/4+x där x är pengarna förutom blindsen ligger i potten. sedan continuationbetta 2/3-5/4pott beroende på om du vill ha syn och vilken typ av implicerade odds du inte vill ge. sedan beta vidare med nöten och folda skiten.

:spade: läsa TaP var guld. speciellt sista kapitlet gav allt.

:spade: i början var jag på tok för aggro. när jag började minska på agressiviteten och istället för att försöka vinna så många potter som möjligt, försöka vinna lite mer i potterna jag vann så kom resultaten. en viktig läxa för limitspelare.

:spade: en annan viktig grej är att lära sig pottsize control. lära sig uppskatta hur stor pott man vill spela och se till att potten blir så stor.

:spade: våga checka turn och calla hyfsade betar på river MEN folda mot stora raise.

 

 

 

hur har det gått då?

nlaugpl5.th.jpg

detta är främst från NL25->NL100 vilket är sista dagarna i augusti

 

nlkt3.th.jpg

detta är från september

 

tog 2inköp på NL25, 2inköp på NL50 och 10inköp på NL100 innan jag lämnde NL100 bakom mig. efter ca 10inköp på NL200 känner jag mig ännu inte stabil på NL400. NL400 verkar vara första riktiga motståndet. så jag harvar nog lite till NL200 medan jag låter kunskapen smälta in. passade även på att klonka lite MTT, vilket säkert kom som en synergieffekt av NL-spelet.

 

nu ska jag försöka ta NL400 och sedan NL600. där verkar ju iremmats trivas så då får väl jag trivas där lite också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...