Gå till innehåll

NLT - Set mot möjlig stege


Borka

Recommended Posts

Bakgrundsfakta:

Spelat poker sedan hösten 04 med varierande resultat. Gick bra i början men gjorde sedan uppehåll och därefter haft svårt att hitta tillbaka till mitt tidigare spel. Senaste veckan har det dock kännts bättre tills denna hand.

 

Bordsstämning:

0,25/0,5 SH-bord på prima. Har suttit ett tag och känner att jag har hyffsad koll på spelarna. Många har svårt att släppa även mellanpar med dålig kicker osv. Jag har visat upp att jag inte är rädd för att betta både på flop och turn efter missad flop (och preflop raise) och FI1 har följt mig till river med inget 2 ggr.

 

Spelet:

Seat 4 is the button

Total number of players : 6

Seat 1: UTG1

Seat 2: UTG2

Seat 3: FI1 (ca 70$)

Seat 4: HERO (ca 110$)

Seat 5: SB

Seat 6: BB

 

Dealt to HERO [T:club: T:diamond: ] <- pocket 10s hand som jag gillar att spela och alltid har plussat på.

 

 

OpeningBetRound

SB posts small blind [$0.25].

BB posts big blind [$0.5].

UTG1 calls [$0.5].

UTG2 calls [$0.5].

FI1 calls [$0.5].

HERO Raises [$2.5].

SB folds

BB folds

UTG1 calls [$2.5].

UTG2 calls [$2.5].

FI1 calls [$2.5].

 

väljer att raisa när jag sitter på knappen med min "färdiga hand", ska de se en flopp och träffa något ska de få betala. om någon raisat hade en call i hopp om set känts självklar.

 

Flop

 

Dealing Flop:

[J:club: T:spade: 5:spade:] <- träffar mellansettet.

(pot 10,75$)

 

UTG1 checks.

UTG2 checks.

FI1 bets[ 1,5$]

HERO raises [10,5$]

FI calls [10,5$]

 

på denna nivån är oftast ett litet bet = liten träff. mer sällan semibluff och ännu mer sällan stålet. tolkade detta som att han träffat något och vill se hur han står, färgdraget som nr2. Höjer ca. pot inga gratiskort här inte när jag har set. Han synar, tänker då ett/två-par eller lägsta settet

 

Turn:

 

Dealing Turn: [7:club: ]

(pot 31,75$)

 

UTG1 checks.

HERO bets [26$].

UTG1 raises [60,25$] (ALL in). <- pot nu 118$

HERO calls [60,25$].

 

missar helt enkelt enligt tidigare tankar att stegen finns där. tänker istället, yes, han har tvåpar/lägsta settet och synar lite för snabbt

 

River:

 

Dealing River: [6:spade:].

 

Showdown:.

 

FI1 shows [J:club: T:spade: 9:club: 8:club: 7:club:] a Straight J high

HERO shows [T:club: T:spade: T:diamond: J:club: 7:club:] Three of a Kind Ts

 

FI1 wins [152,25$]

 

Shit vilken miss tänker jag, mitt största misstag på länge. Men vid vidare eftertanke undrar jag om det var så galet. Med tankte på FI1 tidigare spel, då han försök syna ner mina valuebets (eller vad man nu vill kalla det). Händer han skulle kunna göra detta med är enligt mig är:

TP-hyffsad kicker, typ JK. (inte så stor chans)

tvåparet JT (hyffsat troligt)

topset JJ (inte så troligt att han bara skulle limpa med JJ)

bottomset 55 (betta in i raisaren med 55 och sedan syna reraise och all in på turn, mycket vanlig spela för set)

stegen 89 (får väl ändå ses som troligast).

 

om vi uppskattar lite procent:

TP - 5% - vinst

tvåparet - 10% -vinst

topset - 5% -drar dött

bottomset - 25% - vinst

stegen - 45% - 10 outs.

 

ger mig, vinst i 40%, drar dött i 5% och har 20% vinstchans i 45% av fallen.

jag synar 34$ i en pott på 118$ dvs måste vinna ca. 1/3. vilket jag gått och väl har med dessa uppskattningar.

 

Kanske är mina uppskattningar lite off, men motståndaren var knappast någon rock. Han spelade tveksamma händer som K7o efter preflop raise, och jag hade vunnit flera potter från honom där jag raisat preflop, bettat pot på flop och turn med mellanpar-topkickar, och han visat mellanpar sämrekicker vid showdown.

 

Gör vi min motståndare till lite mer av en rock med TP och två-par till 5% ihop. topsett till 10%, bottomset 20%, stegen 65%.

vinst: 25% + 65%*0,2 = 37%

och även där har jag hyffsade odds.

 

Synpunker både på spel och mina eftertankar sökes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju finnas så pass lite pengar kvar för honom att re-raisa med på turn att det knappast kan vara rätt att folda pga förhållandevis stora odds.

 

Jag skulle spelat handen ganska exakt som dig och kan inte direkt hitta några fel i betandet. Det som ska funderas över är väl snarare betstorleken på de olika gatorna.

 

Lite om händerna du räknade med:

 

98 spelas ju nästan bara om den är suited. Och då finns det bara fyra sätt att ha den istället för 16. Det är ju rätt stor skillnad i grundläggande sannolikhet på floppen.

 

JT har ju bara en tia kvar i leken, så om han är villig att spela den offsuit kan han ha den på 4 sätt. Om han bara lirar JTs så kan han bara ha den på ett sätt, alltså JhTh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns ju mest som att Fi sitter på ett spaderdrag och kanske har träffat ett par, eller har överkort också.

Jag ser inte riktigt att han är på drag efter att han checkraisat turn.

 

Varför inte? Det är inte alls orimligt att en halvtomtig snubbe gör en semibluff all-in med AJ :spade: , KJ :spade: , A7 :spade: eller KQ :spade: och är han en riktig sopa kan han göra det med 68 :spade: eller vilket spaderdrag som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Set är alltid nöten. Går inte att lägga ner dom om man inte har en bra read på FI och kan sätta dom på en straight eller flush. Klart trissen suger ju om 4 färgen eller 4 stegen ligger ute... (händer alltid mig)

 

Spelade 1-2 NL och vi var tre stycken som prickade trissen på floppen... blev allin för alla tre på floppen, tyvärr hade jag den lägsta...

 

Tycker det händer oroväckande ofta att jag floppar TPTP och någon har lägsta trissen. kan lixom inte lägga ner den handen på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...