Gå till innehåll

Att dela vinst/förlust med polare?


JohnH

Recommended Posts

Tjena,

 

Här kommer väl en fråga som är lite halvkänslig.

 

What to do?

 

Jag och en polare spelar poker ibland hemma hos honom (på nätet). Vi splittar på vinster och förluster rakt av. Vi kör det på ett mer skojplan även fast vi givetvis spelar för o casha in. Vi sitter inte o läser pokerböcker utan snackar lite skit, spottar ur oss svordomar när nån drar ut oss.. precis som vilka som helst.

 

Nu har det dock blivit så att jag oftast backat när vi lirat ihop och han plussat. 1/2år har vi kört dealen. :?

 

När jag kört själv så har jag plussat.. och de hyggligt bra. Nu ville han köra så att de vi kör själva ska väga in i 50/50dealen... Och det är mest jag som kör själv.

 

öhh... nja asså.. ok säger jag. Givetvis så har vi en backgräns uppsatt för hur mycket vi får backa på egen hand innan vi får hojta till.

 

 

Själv så börjar jag ångra att man gett sig in i detta från början då jag kännt honom länge och som sagt.. pengar är alltid något som kan ställa till det.

 

...men va fan skulle du göra? :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man känner att man vill gottgöra att variansen spelat ett spratt samtidigt som jag kanske helt enkelt spelar sämre när jag följer två skärmar..

 

Upprinnelsen blev lite idag när jag backade som vanligt och han plussade. De fyra föregående dagarna så spelade jag som en gud själv och plussade tokbra.

 

Jag funderar på om en deal där man sätter 70/30 istället.

 

Känns mögit o bara säga att vi lägger ner han har skrapat ihop deg och jag glidit räkmacka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska väl tilläggas att han ofta frågar vad han ska göra osv... jag ger råd om betstorlek osv. Jag är mer teoretiker och han går mer på magkänsla.

 

 

Men men... han har lirat hem en liveturre på 40pers och vi har lirat 3st ihop. Den andra kom han också bättre placerad (ITM) och jag den tredje marginellt bättre. Han är ju absolut inte ute och cyklar om man säger så.

 

Men jag har lirat poker om stålar i 6år med ett brejk på 1 år mitt i. de första 2 åren bara livespel. Och jag skickade över en kod för multipoker för 1,5år sen till polaren.

 

Äh, där fick ni lite bakgrund på det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte gör som heltok sa, vilket är den lättaste vägen och säkraste, så ha regler, gärna nerskrivna. En typ av kontrakt, inte för att man skall ta det till någon advokat utan för att båda skall veta vad som gäller och inte att en tror att det var så och den andre trodde något annat.

 

Hur länge skall det gälla, vax är maxförlust, vilka stakes osv osv..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kör inga avancerade deals, bara risk ni börjar tjafsa om det.

 

när ni kör tillsammans så kan ni dela på det, inte ngt privat lir alls tycker jag.

 

vill ni dela så lite som möjligt så byt 50% el mindre i en turneringen, byter ständigt med en polare så kan man sitta o chatta lite samt geista den andre om han går långt. Vissa veckor känns det som han donerar till mig när man donkar ur o vissa vinster vill man hålla för sig själv men det funkar bra och speciellt i turneringar där variansen är ganska stor.

 

ni kommer ha lika skoj samt att risken blir i stort sett noll för strul.

 

edit: hur du ska bryta det du har nu vet jag inte, om du känner att du glidit lite räkmacka. "köp" ut honom, ge honom procent i nästa 10 turneringar el kör dealen en vecka till. tror inte han är helt oresonlig om du förklarar att du är rädd ni ska börja tjafsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ålrajt, tackar!

 

Men hur ska man föra fram det här på vettigt sätt?

 

Känns ju kokko och sitta och lira poker och försörja/sänka någon annans lön. Visst, vi har ju deal där vi satt max vad vi får backa på egen hand men ändå...

 

Det måste vara frustrerande att sitta o plussa medans d en andra backar.. o sen höra att snubben går pluss på egen hand.

 

Finns det någon som håller på min polares idé om o splitta all pokeromsättning?

 

 

 

:?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon som håller på min polares idé om o splitta all pokeromsättning?

:?

 

Absolut inte, det du gör på "fritiden" är ditt val och dina pengar, om ni vill dela eventuela förluster/vinster när ni umgås är helt ok och kan vara kul, men att behöva dela med sig av det man spelar in själv hemma låter absurt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur ska man föra fram det på vettigt sätt?

 

Typ:

Jag tycker det känns dumt att dela på pokerpengarna på det vi gör på våran egen tid.

 

Jag kan tänka mig att vi sitter och stoppar in ett par hundralappar någon gång tillsammans och spelar bort dem/spelar upp dem.

 

Men när vi spelar ensamma så vill inte jag att pengarna ska komma ivägen mellan våran vänskap när jag eller du förlorar en stor summa och någon av oss inte kan/vill betala.

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur ska man föra fram det på vettigt sätt?

 

Säga som det är kanske vore en bra ide, är det en bra vän som inte är ute efter dina pengar borde han förstå att man måste kunna sätta sig själv hemma en kväll och ta en kopp kaffe och spela lite poker utan att nån annan ska komma och ha en del av kakan.

 

Lägg fram det rakt och ärligt, förstår han inte skulle jag börja tveka på hans syn på er vänskap

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ni inte göra tvärtom? Sitt och lira tillsammans och du ger råd men han tar sina pengar själv och du tar dina förluster. I och med det så finns det inget avtal utan ni sitter bara och grindar ihop.

 

Sen håller jag med om att så fort det blir pengar inblandat, speciellt tillsammans med polare, så blir det komplicerat och krävs avtal.

 

Jag har en granne som startade försäkringsmäkleri med 2 av sina barndomsvänner. Numera träffas de bara i rätten :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter vettigt.

 

Livespel mot varandra har jag bara gjort mot sånna jag inte betecknar som polare eftersom man inte vill spela av en kompis pengar.

 

Den här dealen är ju bra för o minska risken för förluster men efter ett 1/2-1år nu så är ju totalen på annat än ett par hundra... men men så är det. Vi har ju löst allt det här med tiden så allt är ju inte uppbunkrat till nu men om man räknar ihop så är det ju en konstig fördelning på våra resultat. En deal är ändå en deal.

 

Det är väl möjligt att han läser detta men det är inget jag vill mörka eller så. Ville kolla upp hur ni tänker och tycker. A deal is a deal.

 

 

Lite som att spela mot vänner i poker och att man kör kvitt eller dubbelt när man spelat färdigt.. o kör det 32gånger lixom.

 

Ska snacka arv i höst också.. gäller o hålla tungan rätt i mun när det gäller pengar kontra nära och kära.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur ska man föra fram det på vettigt sätt?

.

 

En bortglömd klassiker är ju att säga vad man verklien tycker, tänker och känner.

 

Jag vet att det många inte tror att det fungarar utan att man jämt måste hitta på saker och kanske till och med småljuga lite. Men så är det faktiskt inte. Man kan säga till sin kompis hur det käns. Och då menar jag att du säger vad du känner och tänker. Inte vad du tror du bör säga.

 

Om han inte kan ta det så är det ju det som är problemet, att han inte kan ta vad en kompis säger, och då är ju inte pengarna och pokern överhuvud taget ett problem längre.

 

Det är något som fler borde testa, att säga vad man menar, tycker, tänker och framförallt känner (nu pratar jag inte om att man ska säga att sin partner är fet etc).

 

Det är väldigt ofta man ser prov på att folk vill ljuga för att dom tror att det ska bli bättre då. LÄGG NER DET! Tex har det sättet att resonera dykt upp i diverse trådar där det handlar om att prata med tex en pokersidas support gällande låsta konton etc. (Nu vet jag att det inte var det du undrade över, men poängen är densamma).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena,

 

Här kommer väl en fråga som är lite halvkänslig.

 

What to do?

 

Jag och en polare spelar poker ibland hemma hos honom (på nätet). Vi splittar på vinster och förluster rakt av. Vi kör det på ett mer skojplan även fast vi givetvis spelar för o casha in. Vi sitter inte o läser pokerböcker utan snackar lite skit, spottar ur oss svordomar när nån drar ut oss.. precis som vilka som helst.

 

Nu har det dock blivit så att jag oftast backat när vi lirat ihop och han plussat. 1/2år har vi kört dealen. :?

 

När jag kört själv så har jag plussat.. och de hyggligt bra. Nu ville han köra så att de vi kör själva ska väga in i 50/50dealen... Och det är mest jag som kör själv.

 

öhh... nja asså.. ok säger jag. Givetvis så har vi en backgräns uppsatt för hur mycket vi får backa på egen hand innan vi får hojta till.

 

 

Själv så börjar jag ångra att man gett sig in i detta från början då jag kännt honom länge och som sagt.. pengar är alltid något som kan ställa till det.

 

...men va fan skulle du göra? :cry:

 

När jag var med ett team i Las Vegas för 12 år sedan och lirade blackjack så delade vi upp pengarna efter TVÅ kriteria: resultat samt nedlagd tid.

 

Detta skulle ju kunna vara en idé att ni viktar pengarna efter dessa kriterierna. Detaljerna får ni ta fram själva men jag tycker att det är en bra idé. Den som spelar mycket ska givetvis ha betalt för det slitet, liksom den som är framgångsrik ska belönas för det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur ska man föra fram det på vettigt sätt?

.

 

En bortglömd klassiker är ju att säga vad man verklien tycker, tänker och känner.

 

Jag vet att det många inte tror att det fungarar utan att man jämt måste hitta på saker och kanske till och med småljuga lite. Men så är det faktiskt inte. Man kan säga till sin kompis hur det käns. Och då menar jag att du säger vad du känner och tänker. Inte vad du tror du bör säga.

 

Om han inte kan ta det så är det ju det som är problemet, att han inte kan ta vad en kompis säger, och då är ju inte pengarna och pokern överhuvud taget ett problem längre.

 

Det är något som fler borde testa, att säga vad man menar, tycker, tänker och framförallt känner (nu pratar jag inte om att man ska säga att sin partner är fet etc).

 

Det är väldigt ofta man ser prov på att folk vill ljuga för att dom tror att det ska bli bättre då. LÄGG NER DET! Tex har det sättet att resonera dykt upp i diverse trådar där det handlar om att prata med tex en pokersidas support gällande låsta konton etc. (Nu vet jag att det inte var det du undrade över, men poängen är densamma).

 

 

Min fråga är ju inte om att krypa undan eller göra trista grejer utan varför det den nya dealen känns kass --> och hur ska det lösas.

 

Poletten har trillat ner och jag har fattat att ni andra också ser det på en businessplan.. vilket borde vara det rätta. Jobbar vi ihop så delar vi på utgifter/inkomster. Det man spelar på egen hand är egen business. Nu har det varit ojämn fördelning.. men så kan det gå.

 

Jag är lite för snäll av mig och tycker givetvis att det är surt att det blivit ojämnt hittills...

 

ah, det ordnar sig. :heart:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon annan har säkert redan skrivit samma men jag skriver det endå. Jag och brorsan har den dealen med varandra att varje gång vi spelar live turrar (om inget annat anges) så köper vi in oss för egna pengar men delar rakt av på vinsten. På så sätt så blir ingen av oss lidande av den andres nedgång och båda får ta del av vinsterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...