Gå till innehåll

ARTIKEL: Ringholm vill stoppa utländska spelbolag


Lumac

Recommended Posts

  • Svars 79
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Antar att han inkluderar poker i sitt resonemang:

 

Artikel hos Dagens Industri

 

"Om ett år kan det vara slutspelat hos utländska spelbolag. Regeringen är beredd att stoppa spelarnas möjligheter att betala via betalkort och att spärra de internationella spelbolagens adresser på nätet."

 

Karln är ju befängd. Han vet ju inte ett smack om hur ip-nät fungerar. Tydligen inte hans statssekreterare med bihang heller. Att stoppa adresser på nätet är i daxläget "nästan" omöjligt. Det finns en liten chans och då skall man ha total kontroll över varenda utgång i nätet i Sverige, samt sätta en monsterfirewall framför. Med andra ord är det i praktiken omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karln är ju befängd.
well, jag tror du kan ha rätt :-o

 

"Det är inte juristerna som bestämmer, det gör politikerna och inom EU är vi överens om att varje land ska ha möjlighet att styra spelmarknaden själv", säger Bosse Ringholm.
Vart fjärde år är det iaf folket som bestämmer och inte politikerna. Det råkar vara i år...

 

fö läst i kommentarerna till artikeln på di:

Kan någon avreglera pajasen någon gång!
:lol:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns väl som det kommer bli en hel del protester och att det ligger ett tag fram i tiden.

 

Verkar ju iaf inte sämre med borglig regering, blir det ingen förändring så är ju det bra alt. att dom släpper in några på lika villkor och får dela på spelansvar allihopa låter vettigt.

 

Om man röster rött i valet så ska man inte klaga under nästkommande period när detta sker :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att han inkluderar poker i sitt resonemang:

 

Artikel hos Dagens Industri

 

"Om ett år kan det vara slutspelat hos utländska spelbolag. Regeringen är beredd att stoppa spelarnas möjligheter att betala via betalkort och att spärra de internationella spelbolagens adresser på nätet."

 

Karln är ju befängd. Han vet ju inte ett smack om hur ip-nät fungerar. Tydligen inte hans statssekreterare med bihang heller. Att stoppa adresser på nätet är i daxläget "nästan" omöjligt. Det finns en liten chans och då skall man ha total kontroll över varenda utgång i nätet i Sverige, samt sätta en monsterfirewall framför. Med andra ord är det i praktiken omöjligt.

 

 

Det görs i det land som Göran Persson en gång i tiden uttalade stora lovord om - Kina - the great firewall of China trodde jag alla hört talas om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom det rent praktiska, som jag inte vet nåt om, så ser jag vissa juridiska hinder:

 

1) EU:s fria rörlighet för kapital

 

2) Lagrådet kommer nog inte att gilla detta (vilket Bosse mfl iofs kan skita fullständigt i, och har gjort ett par gånger).

 

Men som redan sagts så har vi ju lite att säga till om i valet i år. Och om fel parti (s)egrar i valet så vet vi iaf att de inte kommer att få folket med sig nästa år om de genomför detta...

 

Och hur som haver - de kan ju knappast blockera NETeller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är så trött på statens dubbelmoral. De ville dra igång nätpoker på svenska spel för att få kontroll över svenska nätpoker spelare. Vad händer? Jo, följande:

 

1) Fler börjar spela

2) Detta innebär i sin tur att fler får problem med spel (men det är klart, det gör ju ingenting eftersom svenska spel har kontroll över spelarna ;) Har aldrig fattat det resonemanget riktigt)

3) Majoritetn av spelarna är smarta och drar till andra spelbolag som erbjuder bättre spel och villkor.

4) Svenska Spel har helt plötsligt tappat kontrollen över de svenska nätspelarna.

 

Nä, resonemanget håller inte. Fri konkurrens ska det vara. Punkt slut!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om Kina

 

Jodå. Känner till Kinas sätt att driva nät och nätpolitik. Har gjort en del konsultjobb åt ABB, på distans. Men vi är väl en bit bort från den typen av demokratin. Men det var det jag menade med att man behöver total kontroll på nätet för att göra en sån sak. Hoppas vi aldrig hamnar i det läget.

 

EDIT: Det var Skanska och inte ABB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm vart fjärde år bestämmer vi men det verkar ju inte bli bättre om högern får bestämma heller, av artikeln att döma. :x
Jodå. Centern och Kd vill ligga kvar som vi har det idag. Moderaternas Kent ville ju uppenbarligen förbättra förutsättningarna för de utländska spelbolagen. Folkpartiets syn hittade jag på dreas hemsida:

 

"Folkpartiet vill tillåta enskilda och utländska spelarrangörer att verka i Sverige mot att de följer svensk lagstiftning. På så vis tror vi att det går att förena fri konkurrens på spelmarknaden med ett socialt ansvarstagande för spelandes negativa sidor."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner mig redan kränkt när jag inte får anordna eller spela poker var jag vill. Nu ska jag inte ens få spela var jag vill på internet? Nu finns det inga tvivel kvar på vad jag röstar på i valet.

 

– Det är inte juristerna som bestämmer, det gör politikerna

Ja, det är tur att de dumma lagarna inte kommer i vägen när de ska bestämma något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt är det väl sånt här som Svenska Pokerförbundet SVEPOF skall ta tag i. Vet inte hur många som är medlemmar men det är väl en bra sak att försöka verka genom dem/oss (inte jag än men snart).

 

Alla som spelar nätpoker borde fatta vilka dom skall rösta på efter detta förslaget. Valet är självklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner mig redan kränkt när jag inte får anordna eller spela poker var jag vill. Nu ska jag inte ens få spela var jag vill på internet?...

 

Men det MÅSTE bli en ändring, jag kan inte tänka mig något annat. Tänk bara på hur sjukt det var för ett gäng år sen när inte vem som helst fick öppna en bokandel utan det styrdes centralt. Idag låter det sååååå sjukt, men det var inte många år sen. Jag kan inte tänka mig något annat än att samma sak kommer hända med spelet. Om 20 år kommer folk knappt tro på att man inte fick ro ihop en egen liten pokerturnering 2006.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..

 

Alla som spelar nätpoker borde fatta vilka dom skall rösta på efter detta förslaget. Valet är självklart.

 

Jag fattar ju vilka jag INTE ska rösta på. Men med denna fråga som utgångspunkt fattar jag INTE vilka jag ska rösta på.

 

Detta gör ju inte mig klokare i denna fråga:

En borgerlig valseger kommer knappast att glädja varken spelbolag eller de som vill spela hos de internationella bolagen. Kent Olsson må vilja släppa in dem, men frågan splittrar alliansen. Centern och kristdemokraterna vill absolut hålla fast vid dagens modell.

- Vi är inte överens, det får bli en framtida diskussion, men vi vill ha kvar dagens reglering, säger centerns Birgitta Sellén.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Detta gör ju inte mig klokare i denna fråga:

En borgerlig valseger kommer knappast att glädja varken spelbolag eller de som vill spela hos de internationella bolagen. Kent Olsson må vilja släppa in dem, men frågan splittrar alliansen. Centern och kristdemokraterna vill absolut hålla fast vid dagens modell.

- Vi är inte överens, det får bli en framtida diskussion, men vi vill ha kvar dagens reglering, säger centerns Birgitta Sellén.

 

C och KD vill behålla som idag (dvs ej släppa in utländska bolag att verka i Sverige, men heller inget censurförlsag som S har). M och FP vill även införa att utländska bolag ska få verka på Sverigebasis med licens. S vill enbart ha Svenska Spel eller spel hos Partiet (de planerar ju även öppna poker, finns nog en baktanke med detta förslag även p åden biten, gynna Partikassan). Så har jag fattat det.

 

V går nog med på S förslag och MP skiter nog i vilket så länge skatten är hög på elen till datorn man spelar poker på och den ej släpper ut koldioxid. Alternativt kan det bli tal om trängselskatt kvällstid, extra hög helgkvällar, när nätpokerbolagen har som mest spelare inne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...