Gå till innehåll

Hur definerar ni våld?


Verbal__Kint

Recommended Posts

Nu är ju skolan till för att stimulera egna tankegångar men...

 

(otillbörlig) användning av fysisk styrka som påtrycknings- eller bestraffningsmedel mot ngn

 

He he, det är inte en skoluppgift, det är till jobbet, jag är socionom och arbetar på en SIS anstalt där det ibland är våldsamt. För att kunna förebygga våldet måste vi vara helt 100 på hur vi skall definera begreppet våld. Jag tycker om din mening, kanske rippar den, men lägger nog till "eller något" i slutet, då jag nog anser att vandalisering är en våldshandling, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ju skolan till för att stimulera egna tankegångar men...

 

(otillbörlig) användning av fysisk styrka som påtrycknings- eller bestraffningsmedel mot ngn

 

He he, det är inte en skoluppgift, det är till jobbet, jag är socionom och arbetar på en SIS anstalt där det ibland är våldsamt. För att kunna förebygga våldet måste vi vara helt 100 på hur vi skall definera begreppet våld. Jag tycker om din mening, kanske rippar den, men lägger nog till "eller något" i slutet, då jag nog anser att vandalisering är en våldshandling, eller?

 

Så du vill att vi ska göra ditt jobb :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ju skolan till för att stimulera egna tankegångar men...

 

(otillbörlig) användning av fysisk styrka som påtrycknings- eller bestraffningsmedel mot ngn

 

He he, det är inte en skoluppgift, det är till jobbet, jag är socionom och arbetar på en SIS anstalt där det ibland är våldsamt. För att kunna förebygga våldet måste vi vara helt 100 på hur vi skall definera begreppet våld. Jag tycker om din mening, kanske rippar den, men lägger nog till "eller något" i slutet, då jag nog anser att vandalisering är en våldshandling, eller?

 

Inte kan man definera våld i en enda mening och täcka in alla varianter. Varför skulle man vilja göra det? Det slutar ju bara med att man, som du säger, lägger till "eller något" på slutet och sen är man tillbaka där man började, utan en riktig defintion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag köra med följande definition.

 

"Handling som påverkar en annan mäniska eller annan levande varelse negativt."

 

Väldigt grovt kanske men för mig finns det ingen skarp gräns mellan fysisk och ickefysisk interaktion och ej heller mellan frivillig och ofrivillig interaktion så det får bli denna.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, men för enkelt. Kan man vara våldsam utan att vara ond? Kan man bruka våld i gott syfte? Är nödvärn "bra" våld`...ÄR nödvärn våld?

 

Nu försöker du utveckla det till en moralisk fråga, är det det du vill eller vill du ha en ren definition av våld?

 

dictionary.com :

 

vi·o·lence

n.

 

1. Physical force exerted for the purpose of violating, damaging, or abusing: crimes of violence.

2. The act or an instance of violent action or behavior.

3. Intensity or severity, as in natural phenomena; untamed force: the violence of a tornado.

4. Abusive or unjust exercise of power.

5. Abuse or injury to meaning, content, or intent: do violence to a text.

6. Vehemence of feeling or expression; fervor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, men för enkelt. Kan man vara våldsam utan att vara ond? Kan man bruka våld i gott syfte? Är nödvärn "bra" våld`...ÄR nödvärn våld?

 

Nu försöker du utveckla det till en moralisk fråga, är det det du vill eller vill du ha en ren definition av våld?

 

dictionary.com :

 

vi·o·lence

n.

 

1. Physical force exerted for the purpose of violating, damaging, or abusing: crimes of violence.

2. The act or an instance of violent action or behavior.

3. Intensity or severity, as in natural phenomena; untamed force: the violence of a tornado.

4. Abusive or unjust exercise of power.

5. Abuse or injury to meaning, content, or intent: do violence to a text.

6. Vehemence of feeling or expression; fervor.

 

Jag vill gärna ha in moraliska aspekter i det då vi ibland på jobbet själva använder fysisk styrka för att hålla fast klienter mot deras vilja för att hindra dem från att skada andra, sig själv eller miljön runt dem. Vill alltså hitta en mening som rättfärdigar dessa handlingar men fördömer "det dumma våldet". Inser att det är fruktansvärt svårt att definera i en mening, men tänket är att vi skall ha det som en punkt i vår strukturpärm och får därför inte vara för långt. Tack för alla jättebra förslag, fortsätt gärna tipsa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...