Gå till innehåll

NLT - KK 2 syn pf, typ stege på bordet, jag får triss


Zidane

Recommended Posts

Hand #85145363 vid bordet: Tanja 9

Startad: Tue Aug 22 20:57:25 2006

 

robbelibob sitter på plats 1 med 86.85

DanMann sitter på plats 2 med 236.95

massage sitter på plats 3 med 123.00

driver65 sitter på plats 4 med 29.40

KristinaJ sitter på plats 5 med 27.50

 

DanMann satsar s mörken 1.00

robbelibob satsar l mörken 0.50

 

robbelibob: --, --

DanMann: --, --

massage: --, --

driver65: --, --

KristinaJ: Kh, Kd

 

Pre-flop:

 

massage: Syna 1.00

driver65: Syna 1.00

KristinaJ: Höj 4.00

robbelibob: Lägger mig

DanMann: Syna 4.00

massage: Syna 4.00

driver65: Lägger mig

 

Flop (Board: Qs, 9h, Jc):

 

DanMann: Satsa 5.00

massage: Syna 5.00

KristinaJ: Syna 5.00 Kändes som Syn/all in/fold. Att höja tillbaka hade gjort mig commitad på turn.

Turn (Board: Qs, 9h, Jc, Kc):

 

DanMann: Satsa 5.00

massage: Höj 10.00

KristinaJ: Lägger mig

 

Solklar fold? Fattade att nån hade stege vilken massage hade med A-10. Till min besvikelse kom det en Q på river :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste syna 5 för att vinna 47, samt kanske ännu mer vid träff på river. Vilket ger ett odds på mer än 9:1, syna självklart.

 

Synen var väl ändå på 10 kr? Det var ju två höjningar före mig.

 

Ja, jag läste fel, men du får ändå odds till det, om inte DanMann väljer att återhöja kraftigt. De implicita är dessutom enorma på denna nivån, fast det kanske är mer tveksamt med tanke på hur kort du är på river, med 13 kr kvar. Varför sitter du med 27 kr, ungefär 1/7 av fullt inköp på SvS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste syna 5 för att vinna 47, samt kanske ännu mer vid träff på river. Vilket ger ett odds på mer än 9:1, syna självklart.

 

Synen var väl ändå på 10 kr? Det var ju två höjningar före mig.

 

Du har drag till kåk/fyrtal - 10 outs - det ger det 22% chans och vinna potten.

 

Att syna 10 är mindre än 22% av potten - till det har du implicita odds - du har mycket bra pottodds.

 

Syn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Looseweak: Kännde bara för att lägga in 30 kr den här gången. :D Brukar vara lätt att vinna till över 100 kr.

 

vetgirig: När jag tänker på det så kanske en all in varit rätt. Eller det hade jag ju inte sagt om det kommit en 3:a på river. Bättre att inte syna. Har väl ändå mer outs på att inte förbättra handen :D

I längden tjänar man ju på att lägga sig i tid och inte "syna och köp in dig igen, det är ju bara ett inköp".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höj mer Pre (Generell regel är 4BB + 1BB per limpare).

 

På floppen så höjer du för att veta var du står och låter folk betala av med stegdrag.

 

På Turn synar du p.g.a de implicita oddsen.

 

Folk på SvS kommer nog betala av med stegen fast bordet är parat och du raisar som en idiot.

 

Om du inte vet vad Set är:

Set = Du har ett par (t.ex. KK) och du klonkar Kungen.

Triss = Du har ett kort på handen (t.ex. en Kung) och det kommer två kort på brädan.

 

Om redan visste var det var:

Okey, so be it.

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höj mer Pre (Generell regel är 4BB + 1BB per limpare).

 

På floppen så höjer du för att veta var du står och låter folk betala av med stegdrag.

 

På Turn synar du p.g.a de implicita oddsen.

 

Folk på SvS kommer nog betala av med stegen fast bordet är parat och du raisar som en idiot.

 

Om du inte vet vad Set är:

Set = Du har ett par (t.ex. KK) och du klonkar Kungen.

Triss = Du har ett kort på handen (t.ex. en Kung) och det kommer två kort på brädan.

 

Om redan visste var det var:

Okey, so be it.

 

MVH

//KF

OT: Men vissa pratar ju ibland om "öppna set", och syftar då på att bordet är parat och de har det kortet i handen. Sen är ju ändå ranken på handen triss =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sett. Du får sett. Inte triss.

 

Förklara sett, tack :oops:

 

Han larvar sig bara. Bry dig inte.

 

Hand: AJ

Flopp: 4JJ

= Triss

 

Hand: KK

Flopp: A5K

= Sett

 

Viss så larvar jag mig lite i onödan men rätt ska vara rätt.

 

Om nu denna otrooooligt viktiga kunskap verkar vara så allmängiltig, vad heter då triss på engelska? Det kan ju uppenbarligen inte vara set, eftersom set helt enkelt är set på engelska, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu denna otrooooligt viktiga kunskap verkar vara så allmängiltig, vad heter då triss på engelska? Det kan ju uppenbarligen inte vara set, eftersom set helt enkelt är set på engelska, eller?

Det heter trips (eller three of a kind, förstås). Men terminologin används inte helt konsekvent på engelska heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta låter som bogus för mig.. varför skulle det heta olika, du spelar samma kort och de har samma värde oavsett om de ligger på bordet eller du har dem i handen.. Är det verkligen inte bara två olika namn för samma sak? Dvs triss (three of a kind)..

 

Samma värde och samma värde. Jag förstår vad du menar men jag anser ett SET vara värt mer då det inte är lika lätt för FI att upptäcka och man tjänar mer pengar på dem (i alla fall jag gör det). Jag tycker det underlättar att skilja på dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Triss med par på hand kallas set, 3 of a kind eller triss

Triss med par på brädan kallas trips, 3 of a kind eller triss.

Svårare än så är det inte :)

 

Angående handhistoriken så bör du trycka allin på floppen med tanke på att du har ett överpar+hålstegdrag, och väldigt lite i stacken i förhållande till pottstorleken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad är "a set of trips" då? Det har man ju läst i diverse böcker.

 

Själv brukar jag kalla det "set" när jag har pocket på hand och "trips" när det ligger par på bordet, men båda är ju för fan triss. Om man kollar handhistoriken står det "three of a kind" i båda fallen, eller?

 

 

Angående handen så tycker jag du lika väl kunde ställt PF med så lite. Du hade säkert fått 4 syn på svenska spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Set är en variant av Triss.

Triss är triss.

 

Triss är, som nog troligtvis alla vet, tre kort av samma valör.

 

Set är, som sagt, en variant av triss, enligt mig. Set är en lika stark hand som triss (om vi bortser från kickers etc.) men Set är mycket mer dolt och därför enligt mig starkare. Samt så kan man inte "dela" sitt set som man kan med en "öppen triss".

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med din lilla stack ska pengarna in på floppen

 

som spelat ska du lägga turn då stegen är given och du har inte implicita odds eller potodds.

 

en annan viktig faktor för er som hävdar att han måste syna turn är att det är en raise och reraise framför. synar han den finns en rimlig chans att det kommer ännu en reraise...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...