Gå till innehåll

MTT - AQs i slutet på stor turnering


sventor1234

Recommended Posts

Vi är 15 kvar i stor turnering på nätet. Blindsen+Ante 140.000:-/ varv.

Jag har ca 1.000.000 kvar BB på 80.000. Medelstack 1.300.000:-.

Utg höjer till dubbla blindsen han har ganska precis samma stack som jag. Jag sitter på knappen med A-Q suited. På SB sitter en med ca 350.000 och på BB är en med på sina sista marker. Har spelat tight på slutet och har nog en ganska tight image. Utg har höjd en hel del på slutet. I detta läge ställer jag all in. Rätt eller fel?

 

* RP och flytt till Handanalys /bzkt *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen brukar jag alltid akta mig för utg raise djupt i turneringar. Är väldigt ofta AK eller ett par, med AQs skulle jag inte trycka utan isåfall syna i pos och läsa av läget på floppen.

 

På en låg flopp och han verkar svag skulle jag försöka stjäla.

 

Med en träff kan man mkt väl bara syna floppbettet för att suga ut mer ur lägre par, ev lägga för ställ på turn (beroende av hur mkt man är inne med, är nog inte aktuellt här iofs)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo är ju en möjlighet. Tänkte så att om jag går in i potten med en syn har jag ju ändå 160.000 i potten och skulle bara ha ett M på 6 ggr kvar om jag tvingas att vika. Med en all in finns ju trots allt en möjlighet att han viker.

 

Visst finns möjlighten att han viker men jag skulle tro att en utg raisare i detta läget synar 9/10, och du ligger efter nästan jämt. Träffar du däremot floppen leder du väldigt ofta. Om du viker floppen har du ett varv att ställa med i stort sett vad som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo är ju en möjlighet. Tänkte så att om jag går in i potten med en syn har jag ju ändå 160.000 i potten och skulle bara ha ett M på 6 ggr kvar om jag tvingas att vika. Med en all in finns ju trots allt en möjlighet att han viker.

 

Visst finns möjlighten att han viker men jag skulle tro att en utg raisare i detta läget synar 9/10, och du ligger efter nästan jämt. Träffar du däremot floppen leder du väldigt ofta. Om du viker floppen har du ett varv att ställa med i stort sett vad som helst.

 

Varför anser du 9/10? Skulle säga att det snarare är troligt stöldförsök utan att lägga för mycket i potten och bli commitad, då han kommit så här långt i turren är det en relativt duktig spelare. Ställer du då och inte har gjort det tidigare kan han inte sätta dig på annat än AK,AQ,PP och i vissa fall kanske AJ. En relativt duktig spelare synar ju hellre än miniraisar med stål här. Du stackarna ändå verkar vara relativt grunda.

 

Målet med detta move (allin)är ju

 

A, få bort han med lika stor stack ur potten, B antingen få shortstacken att lägga sig eller känna att han måste ta synen pga sin situation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo är ju en möjlighet. Tänkte så att om jag går in i potten med en syn har jag ju ändå 160.000 i potten och skulle bara ha ett M på 6 ggr kvar om jag tvingas att vika. Med en all in finns ju trots allt en möjlighet att han viker.

 

Visst finns möjlighten att han viker men jag skulle tro att en utg raisare i detta läget synar 9/10, och du ligger efter nästan jämt. Träffar du däremot floppen leder du väldigt ofta. Om du viker floppen har du ett varv att ställa med i stort sett vad som helst.

 

Varför anser du 9/10? Skulle säga att det snarare är troligt stöldförsök utan att lägga för mycket i potten och bli commitad, då han kommit så här långt i turren är det en relativt duktig spelare. Ställer du då och inte har gjort det tidigare kan han inte sätta dig på annat än AK,AQ,PP och i vissa fall kanske AJ. En relativt duktig spelare synar ju hellre än miniraisar med stål här. Du stackarna ändå verkar vara relativt grunda.

 

Målet med detta move (allin)är ju

 

A, få bort han med lika stor stack ur potten, B antingen få shortstacken att lägga sig eller känna att han måste ta synen pga sin situation.

 

Anledningen att jag tror det är vad jag själv har sett, tycker det är väldigt ovanligt att utg försöker stjäla, har tidigare själv ställt in ett antal gånger i liknande lägen med AQ,AK,AJ och tycker att man i stort sett alltid får en syn av par eller AK. För mig har det fungerat bra mkt bättre att syna här.

 

Edit: En av de bästa anledningarna att syna här är att man kommer att slå Ak bra mkt oftare än om man ställer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket har han höjt tidigare? Har han alltid minibetat så hade jag nog kunnat ställa. Som tidigare sagts så är du ju rätt kort ändå och det är ju stor risk att AQs är den bästa handen du kommer få på ett tag framöver.

 

Har han däremot tidigare snott blindsen med 3-4xBB höjningar så hade jag absolut varit mer rädd för ett monster. Så då blir det lite klurigare, AQs är lite väl stark för att släppa men det är inte säkert att floppat toppar räcker så långt. Det blir helt klart klurigare, kan det kanske tom vara rätt att lägga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då hade jag nog ställt, du har ett M på 7 och det är dags att dubbla eller busta typ. Du har iaf alldeles för liten stack för att bara syna.

 

Lite beror det kanske på prisstruktur, men på 15:e plats så brukar det inte skilja så mycket utan det är väl vid finalbordet som det börjar hända saker. Och dit kommer du inte genom att folda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte att ta syn för att spela efter floppen med så grunda stackar och en hand som behöver träff eller iaf drag för att kunna spela vidare mot en någorlunda aggressiv motståndare som kan tänkas betta oavsett om han träffar eller inte. Här är ju din position inte riktigt så fördelaktig som den ser ut tycker jag, pga att fi är först att aggera efter floppen.

 

Jag skulle släppa AQs om jag känner att det är ett bord där jag hittar många möjligheter att plocka upp enkla potter och/eller att jag har nåt slags övertag på flera av spelarna.

 

Nu verkar det inte vara världens lättaste bord och du har en för liten stack. Jag skulle säga att du mycket troligt kan ha bäst hand eller en coinflip men att du snarare kommer plocka upp potten osynat. De flesta omständigheterna här tyder på att du borde ge dig på den här killen som snor blinds och att du måste ge dig själv en chans att vinna hela turneringen. All in, var lite jobbig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I detta fall har jag känslan att han skulle vika 50/50 då han varit väldigt aktiv att attakera blindsen det sista varven. Men i övrigt har du nog rätt när jag ser på det i efterhand hade det nog varit lämpligt i detta läge.

 

Här har du delvis ditt svar.

 

Vad tror du själv han har för HD vid en eventuell syn?

 

Du har Drygt 12BB i din stack, möjligen kan du kosta på dig en re-raise till 320k.

Men om han slår om igen, släpper du då?

Om han synar, hur spelar du då?

A. Vid en låg flopp?

B. Vid en K-T hög flopp?

 

Personligen skulle jag ställa i stort sett utan att tveka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Miniraise UTG är ofta ett monster som AA eller KK beroende på spelare.

 

Jag anser inte att AQ är en all in hand i dylik situation. Du kommer vanligtvis bara att få syn av en bättre hand.

 

Men det är lite svårt att avgöra utan mera info som tex hur fi spelat tidigare, inköp?, nivå på spelare? hur har det generella spelet varit? bb struktur?

 

Situationen är inte enkel då du överlever ett tag till och lär få bättre chanser att stjäla eller gå all in.

 

//Jag ändrar mig. Det är en solklar syn. Jag såg att BB var typ all in. Då får du troligvis bra info på floppen om fi har träffat, har bra pocket osv. Många bluffar inte när de blir tvungna att visa korten. Det blir kanske en checkdown? Du har ju dessutom position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som gjorde att jag gick all in var att fi hade miniraisat 5-6 ggr sista två varven utan att få svar en enda gång. Men börjar nu luta åt att ett riktigare spel nog hade varit att syna. Att han så frekvent miniraisat på ett bord med 8 personer gjorde att hans hand inte alls behöver vara speciellt bra. Men iofs att den kom från utg borde ju åtminstone betyda att den borde ha någon substans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från vilka positioner har han höjt mycket?

 

Om han höjer med följande händer från UTG: 99+,AJ+,KQ, så är det i princip coin toss om han synar med alla de händerna:

 

 

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 50.2315 % 43.90% 06.34% { AQs }

Hand 2: 49.7685 % 43.43% 06.34% { 99+, AJs+, KQs, AJo+, KQo }

 

Allså något cEV+ om man räknar med de döda pengarna i potten samt lite FE. Sedan lägger han iofs "fel" händer, t.ex. AJ/KQ, orkar inte räkna exakt hur det påverkar vårt EV här... Latkorv, that's me... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som gjorde att jag gick all in var att fi hade miniraisat 5-6 ggr sista två varven utan att få svar en enda gång. Men börjar nu luta åt att ett riktigare spel nog hade varit att syna. Att han så frekvent miniraisat på ett bord med 8 personer gjorde att hans hand inte alls behöver vara speciellt bra. Men iofs att den kom från utg borde ju åtminstone betyda att den borde ha någon substans.

 

Det säger inte mycket.

 

Det är inte ovanligt att någon ibland får en rush med mycket bra kort under en kort stund.

 

I online sammahang är det så svårt att prata om hur shorstack du är då Partys blindstruktur är bedrövlig så nästan alla är shortstackade.

 

I natt spelade jag partys 50 k och det va en galen korean som stjälde som ett djur vid bubblan. Nästan INGEN vågade ställa emot trots att turneringen är bland det slaskigaste som finns. Jag ställde emot med AK och dubblade upp mot maniacens K10o. Senare fick jag AQ typ på bubblan UTG och höjde 3* BB när jag hade kanske 16bb och maniacen ställde in och han täckte mig duktigt. Jag stekte ett tag och foldade. Det gjorde jag på grund av att även retards får bra kort ibland och att det inte var värt att ta en coinflip även om det kanske var EV+. Jag tänkte även att han kunde inta vara så dum i huvet att han ställde igen med en riktigt dålig hand.

 

Senare dubblade jag igen mot samma spelare med QQ mot hans A2o. Han åkte ut strax efter och jag kom 11 :( efter ett bra tag.

 

Min erfarenhet är att det går inte att hafs hafs spela bara för att man endast har 10 *bb. Det krävs fingertoppskänsla mot slutet som de flesta saknar. Jag säger inte att maniacen var en dålig spelare men han va faan inte bra.

 

Sen huruvida det var rätt att folda AQ. Det vete fan? :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är fullt medveten att han kan ha fullt legitima skäl att höja alla de ggr han gjorde och eftersom det hela tiden va miniraisar riskera han ju inte mycket heller. Det enda jag menade är hans hand pga en miniraise inte är särskild definierad.

 

Finns de några definierade händer i detta skeende?

 

Vad hade han nu? AA eller kk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...