Gå till innehåll

NL - När foldar du KK preflop?


Hannity

Recommended Posts

10-bord. No limit. Ingen read på FI. SS 0.5/1 eller motsvarande nivå.

 

Alla foldar till FI som sitter i mellanposition och standardhöjer till 5 BB.

Alla foldar till Hero sitter på knappen och re-raisar till 20 BB med KK.

Blindarna foldar och FI re-re-raisar all in.

 

Nu till frågan: Hur många BB måste FI:s all in vara för att du ska folda? 100 BB? 200 BB? 400 BB? Aldrig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10-bord. No limit. Ingen read på FI. SS 0.5/1 eller motsvarande nivå.

 

Alla foldar till FI som sitter i mellanposition och standardhöjer till 5 BB.

Alla foldar till Hero sitter på knappen och re-raisar till 20 BB med KK.

Blindarna foldar och FI re-re-raisar all in.

 

Nu till frågan: Hur många BB måste FI:s all in vara för att du ska folda? 100 BB? 200 BB? 400 BB? Aldrig?

 

Beror mycket på read, men är fi ingen idiot så ställer han väl knappast in med med annat än AA,KK, QQ, AKs. Troligen AA eller KK skulle jag gissa att han har och då är det väl som bäst delning. Är det mkt mer än 100 BB så skulle jag folda de flesta ggr mot en tight FI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10-bord. No limit. Ingen read på FI. SS 0.5/1 eller motsvarande nivå.

 

Alla foldar till FI som sitter i mellanposition och standardhöjer till 5 BB.

Alla foldar till Hero sitter på knappen och re-raisar till 20 BB med KK.

Blindarna foldar och FI re-re-raisar all in.

 

Nu till frågan: Hur många BB måste FI:s all in vara för att du ska folda? 100 BB? 200 BB? 400 BB? Aldrig?

 

 

1 miljard!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror mycket på read, men är fi ingen idiot så ställer han väl knappast in med med annat än AA,KK, QQ, AKs.

 

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 52.1147 % 48.69% 03.43% { KK }

Hand 2: 47.8853 % 44.46% 03.43% { QQ+, AKs }

 

Med den HD:n så e de syn. Oavsett stackdjup. Men då är HD:n inte viktad.

 

Om stackdjupet inte föranleder en minskning av HD:n så ska du alltid syna. Bara om fi är kapabel att ställa in med färre händer med ett större stackdjup (dvs han har nån form av koll) så inverkar stackdjupet. En spelare som lika gärna ställer med AKs trots djupa stackar kan aldrig skrämma mig från KK.

 

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 49.9948 % 46.10% 03.89% { KK }

Hand 2: 50.0052 % 46.11% 03.89% { QQ+ }

 

Här kan man alltså börja fundera.

 

Potten är 41,5 BB och han höjer X BB. Du får pot-oddsen

 

(45,5 + X) / X mot 1

 

och dina vinstodds är 1.0002 mot 1.

 

(41,5 + X) / X = 1.0002

41.5 + X = 1.0002 * X

41.5 = 0.0002 * X

X = 207500

 

Så med HD:n QQ+ måste hans all in vara 207500 BB... :shock:

 

Säger inte så mkt konkret, då HD:n är oviktad. Men det säger att man ska vara pretty damn sure att han har bättre för att man ska lägga där. De flesta som skryter om att de la KK pre för att de visste att fi satt på AA är fiskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om fi och vi har sådan djup stack att en all-in av honom tvingar oss lägga KK, så finns det ett bättre sätt att spela KK - som att det vore ett lågt par, och bara syna i stället för att höja i förhoppning att träffa trissen mot hans AA.

 

Och misshandlar fi sina AA (som bara vinner en minislant när han går all-in) så spelar han fel på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På svenska spels 0.5/1 är det antagligen ca 200bb som krävs för mig att lägga handen, med tanke på hur spelet där brukar se ut. ;)

Det MÅSTE vara ett skämt! :shock:

Vad för något, att jag skulle lägga för 200bb eller att jag INTE skulle för mindre?

Med tanke på ditt inlägg efteråt så vet jag inte hur jag ska tolka detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan du inte ha någon read alls på fi?

Sätter du dig aldrig nånsin vid ett bord där det finns åtminstone nån spelare du aldrig har spelat mot?

 

Kommer det aldrig nya, okända spelare till bordet när du spelar?

 

Efter bara ett fåtal händer lär man ha någon form av "read" på sin motståndare.

 

Om ni dessutom båda två är mer än 200bb djupa så har du garanterat ett humm om hur han spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan du inte ha någon read alls på fi?

Sätter du dig aldrig nånsin vid ett bord där det finns åtminstone nån spelare du aldrig har spelat mot?

 

Kommer det aldrig nya, okända spelare till bordet när du spelar?

 

Efter bara ett fåtal händer lär man ha någon form av "read" på sin motståndare.

 

Om ni dessutom båda två är mer än 200bb djupa så har du garanterat ett humm om hur han spelar.

 

200bb är fullt inköp på SS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan du inte ha någon read alls på fi?

Sätter du dig aldrig nånsin vid ett bord där det finns åtminstone nån spelare du aldrig har spelat mot?

 

Kommer det aldrig nya, okända spelare till bordet när du spelar?

 

Efter bara ett fåtal händer lär man ha någon form av "read" på sin motståndare.

 

Om ni dessutom båda två är mer än 200bb djupa så har du garanterat ett humm om hur han spelar.

 

Hur ska det kunna vara möjligt att ha en read på en spelare efter bara några händer om man inte får se dessa några händer vid en showdown? Om FI inte visar händerna kan han ju antigen vara en tight spelare som råkat få monster 5 av dom 10 senaste händerna, eller vara en lös spelare som bettar på allt. Omöjligt att veta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan read:

Där jag lirar, Tain på 0.1/0.2 eller ibland 0.25/0.5, så är det mer än 150 BB som krävs. Däremot har man ju faktiskt oftast ett hum om hur Fi lirar om bägge sitter med +2 inköp vid bordet. Rimligen har man nog gjort några iakttagelser, respektive vet hur man själv lirar.

 

Har på den senaste veckan fått in pengarna med KK preflopp 3 gånger (då jag själv alltså gått allin) för ungefär 0.8-1.5 inköp, och då fått syn av A10o, AKo och QQ. Nu har jag haft röta o vunnit samtliga dessa.

Slutsatsen av detta är att folk synar med annat än AA, och att man (bland annat jag själv) går allin med annat än AA. Därför är det inte nödvändigtvis dassigt att syna med KK. Motspelaren kan ha annat än AA.

 

 

Med Read på Fi som fisk/pucko, så skulle jag sätta det i relation till min egen stack och välja efter det. Då kan jag syna med kanske 3 inköp. Har gjort det och vunnit, någonstans mellan 2.5 o 3 inköp, mot 99 eller KQs (försök inte få mig att förklara Fi:s spel, men jag kommer ihåg händerna). Däremot. Går det bra, kan man sitta med 6-7 inköp ibland på 0.1/0.2 (inte ofta, men det händer). OM jag mötte en spelare med 6-7 inköp, men som agerade tablebully i väldigt hög utsträckning, så skulle jag kunna folda mot en allin, vid exvis sekvensen bet 2, raise till 8, Fi allin. Jag skulle inte våga riskera mina inköp mot Fi i detta läget. Knappast optimalt spel, men min verklighet i detta läge. Däremot kan jag nog riskera 2-3 inköp utan problem, för egen del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade inte att såga dig, jag vet att 200 BB är ett inköp på svenska spel. MEN, på tain där jag lirar, är ett inköp 100bb. Och, utan att vara petimeteraktig, jag svarade så eftersom det stod motsvarande nivå i orginalposten 0,1/0,2 eller 0,25/0,5 måste ju kunna sägas vara ungefärligt motsvarande.

 

Men för att svar på frågan så synar jag med ett inköp på ss utan read. Kanske även uppemot 2 inköp (dvs 400 bb).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Foldar aldrig KK preflop...har han AA eller drar ut mig så betalar jag av och säger nice hand!

 

Jag tror att jag endast har foldatt KK en gång. Får KK UTG och limpar då shortstacken efter mig gått all in pre tre händer i rad. Tänker att jag kan få in rätt så mkt i potten om någon bakom honom synar och mycket riktigt ställer han in, men får syn av både sb och bb.

 

Dessa två går också all in och mina reads på dessa är att de är tighta. Sb sätter jag på TT-QQ och tänker att han förmodligen vill isolera, men då även bb ställer in så känner jag att jag måste anta att någon av dessa har AA...

 

$400 NL Texas Hold'em - Saturday, August 19, 08:19:51 ET 2006

Table Copacabana (Real Money)

Seat 1 is the button

Total number of players : 6

Seat 2: folded_AA ( $524.30 )

Seat 5: Buaskes ( $501.40 )

Seat 6: KW9700 ( $61.60 )

Seat 4: JAG ( $565.70 )

Seat 1: Bubble_Bath ( $1410.70 )

Seat 3: DaveyboyAA ( $395.20 )

folded_AA posts small blind [$2].

DaveyboyAA posts big blind [$4].

** Dealing down cards **

JAG [ Kh Kc ]

JAG [$4].

Buaskes folds.

KW9700 is all-In.

Bubble_Bath folds.

folded_AA is all-In.

DaveyboyAA is all-In.

JAG: lol i have KK

JAG folds.

** Dealing Flop ** [ Jd, Kd, 4d ]

** Dealing Turn ** [ 5h ]

** Dealing River ** [ 2h ]

folded_AA shows [ 7h, 7s ] a pair of sevens.

DaveyboyAA shows [ Qh, Qc ] a pair of queens.

KW9700 doesn't show [ 6s, 6c ] a pair of sixes.

folded_AA wins $129.10 from side pot #2 with a pair of sevens.

DaveyboyAA wins $667.20 from side pot #1 with a pair of queens.

DaveyboyAA wins $185.80 from the main pot with a pair of queens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för något, att jag skulle lägga för 200bb eller att jag INTE skulle för mindre?

Med tanke på ditt inlägg efteråt så vet jag inte hur jag ska tolka detta.

Att lägga för 200 BB på den nivån på SS är ett skämt. Mitt efterföljande inlägg där jag talar om tusentals BB borde väl tolkas på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Klykas uträkningar visar att man mot en smal HD (QQ+) är i princip fifty fifty.

Om man inte med väldigt stor sannolikhet sätter Fi på just AA (read, bettingmönster typ 3-4 bet osv) så bör man således syna, för när man leder mot annat än AA så leder man stort.

 

Sedan är jag personligen ovillig att riskera hela min stack preflopp med annat än AA om det överstiger säg 200 BB. Så det kan hända att jag pga av detta i vissa fall foldar KK, men jag kan säga att det inte händer ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...