Gå till innehåll

NLT - Ska jag folda KK mot kraftigt överbet pre-flop?


Matteprof

Recommended Posts

Svar: Hell no! :D

 

Ganska loose passive bord där PerraP direkt kände igen mig och frågade om jag var moderator på Pokerforum :D

 

Har spelat kanske 15 min eller nått då följande händer.

 

Game # 029,709,998 - Texas Hold'em No Limit EUR 0.25/0.50 - Table "Huddinge"

Game ended Saturday 2005-Jan-08 5:59:14 PM GMT

 

Players:

bob_dylan (EUR 36.25 in seat 2)

pippen1 (EUR 13.00 in seat 3)

neso (EUR 22.75 in seat 4)

matteprof (EUR 68.25 in seat 5)

Showman (EUR 35.00 in seat 6)

PerraP (EUR 39.50 in seat 7)

mogenshoj (EUR 40.00 in seat 8)

 

Dealer: pippen1

Small Blind: neso (0.25)

Big Blind: matteprof (0.50)

 

matteprof was dealt: Kc - Kh

 

Showman Call (0.50)

PerraP Fold

mogenshoj Call (0.50)

bob_dylan Fold

pippen1 All-In (13.00)

neso Call (12.75)

matteprof All-In (67.75)

Showman Fold

mogenshoj Fold

neso All-In (9.75)

matteprof Payback (45.50)

 

Jahapp: Vad ska man säga. Nån dåre pippen1 som jag inte har en read på trycker all in 26bb från button(!!) när jag hittat KK i bb och får en blixtcall av sb. Jahapp tänker jag. Upp till mig. Jag frågar mig vad neso spelat för händer. Kan han vara så trixig att han blixtcallar med AA för att få ut max +EV och förhoppningsvis mer i potten. Det tror jag inte efter vad jag sett han spela, en callingstation tyckte jag var min read och jag ställer in. Det vete f-n om det är rätt. Jag vet ju att jag får call av neso. Floppar ett A ligger jag förmodligen efter men stackdjupen hos mina motspelare är för låga för att jag inte ska skjuta all in pre-flop.

 

Flop Tc - Ks - 6c

Turn Tc - Ks - 6c - Ad

River Tc - Ks - 6c - Ad - 4h

 

neso shows: 7d - Ac (a pair of aces)

matteprof shows: Kc - Kh (three of a kind, kings)

 

matteprof wins: EUR 19.50 side pot (with three of a kind, kings)

pippen1 shows: 5h - Kd (a pair of kings)

matteprof wins: EUR 38.00 main pot (with three of a kind, kings)

Total win: EUR 47.50

Rake: EUR 2.00

 

Kommentar: Jag hoppas att ni som vill tjäna flis på poker och spelar på lägre bord gör spelarnotes vid liknande scenarier. Jag hann inte eftersom båda drog illa kvickt efter jag gulat dem. Hade pippen eller neso suttit på AA är det jäkligt nyttigt att föra in det i notes.

 

Men att jag skulle folda KK på 0.25/0.5 pre-flop finns inte. Framförallt en lördagskväll ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, finns inte att folda KK där (eller nånsin, preflop). Finns bara en hand som har dig slagen, och alla andra händer är du grym favorit på. Måste vara sinnessjukt högt +EV där.

 

Hade en tomte som satte sig vid mitt bord nyss. Gick all-in preflop 2 gånger rätt snabbt utan att få syn. Tredje gången får han syn av shortstack. Tomten har 77, shortstack har T9o (träffar 999TT). Tomten har ju 40 dollar kvar och fortsätter gå all-in med jämna mellanrum. Den bästa handen jag har när han gör det är 95o.. :cry:

 

Jag drog rätt snart efter det men jag antar att han gulade rätt snabbt... vart kommer "gul" uttrycket ifrån egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matteprof: Aha det var den handen du talade om :D

 

Jag håller med. Jag skulle heller inte folda KK preflop.

 

Hehe Jepp. Dock backade jag en del på ditt bord efter att ha spelat min hathand JJ rätt hårt. Dock inte mer än kanske 15 EUR

 

Överbettar pot lite pre-flop mot limpers. 2 Limpers callar och floppen kommer 3,10,10. Båda har runt pott kvar i sina stackar och checkar till mig. Jag bettar pott (sätter dem all in) och en kille synar med A,10. Tur han inte hade mer i stacken. Det tackar ju jag för. Begränsade mina förluster...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det där läget finns det ingen som helst anledning att lägga KK. Ändå tror jag att det finns lägen då de är värda att lägga ner.

 

Jag satt nyligen med 120bb i stacken och min solida fi täckte mig. Jag raisar 8bb UTG+1 med KK och han raisar 26bb direkt efter mig och alla foldar. Jag synar med en jäkla tvekan då jag känner mig grymt rädd att snubben har AA. floppen kommer rags och jag checkar (vilket nog var dumt). Han bettar 40bb ungefär och jag funderar som satan och raisar han till slut all in. Han visar upp AA men det hjälper inte eftersom kungen faller på turn. ;)

 

Efter det sa jag till mig själv: Aldrig mer gambla med en stor stack med KK mot en som visar grymma AA-tendenser, just eftersom det är omöjligt att veta när man ska släppa kungarna om inte ett A floppas. Dock så ifrågasätter jag starkt att jag ändå kommer att kunna lägga KK om läget uppstår igen. I'm flesh and blood!

 

EDIT: KK, inte AA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte alls KK är är särskilt stabil PF. Det är många gånger det blitt all-in PF mot AA med KK förlorat mycket onödiga pengar. Därför brukar jag raisa med KK blir jag RR så re raisar jag tillbaka trycker dom då all-in så ger jag mig om jag vet att han har AA, man känner ju oftast igen spelaren litegranna och vet att han inte ställer in om han har mycke i stacken och inte har AA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart det finns situationer som det kan vara lämpligt att lägga KK preflopp. Det gäller ju för varje icke-nöthand på varje gata. Däremot så tror jag det är väldigt sällan som man kommer kunna göra det mot en bra spelare, eftersom någon som är bra rimligen inte spelar så förutsägbart att en motståndare tryckt kan lägga andranöten. För övrigt så tycker jag inte att solid alltid översätts till bra.

 

Det är ju också en jäkla skillnad på om man spelar fullbord eller shorthanded. Vid fullbord så är ju den startsannolikheten att någon annan har AA runt 5% medan den vid HU spel är mindre än en halv procent.

 

just eftersom det är omöjligt att veta när man ska släppa kungarna om inte ett A floppas.

Fast det är ju mycket sannolikare att han har just AA om ett A inte floppar. Om hans handdistribution är QQ, KK samt AA så vill man ju hjärtligt gärna att ett A ska floppa om potten redan är stor. Det är ju först om man slänger in AK som sannolik i distributionen som ett floppat är ett stort problem. Och det finns många spelare som verkligen inte spelar AK som AA eller KK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag satt nyligen med 120bb i stacken och min solida fi täckte mig. Jag raisar 8bb UTG+1 med KK och han raisar 26bb direkt efter mig och alla foldar. Jag synar med en jäkla tvekan då jag känner mig grymt rädd att snubben har AA. floppen kommer rags och jag checkar (vilket nog var dumt). Han bettar 40bb ungefär och jag funderar som satan och raisar han till slut all in. Han visar upp AA men det hjälper inte eftersom kungen faller på turn. ;)

 

 

Tror du han har AA? Då passar du förstås, annars, sätt honom all-in preflop så slipper du ta jobbiga beslut på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag satt nyligen med 120bb i stacken och min solida fi täckte mig. Jag raisar 8bb UTG+1 med KK och han raisar 26bb direkt efter mig och alla foldar. Jag synar med en jäkla tvekan då jag känner mig grymt rädd att snubben har AA. floppen kommer rags och jag checkar (vilket nog var dumt). Han bettar 40bb ungefär och jag funderar som satan och raisar han till slut all in. Han visar upp AA men det hjälper inte eftersom kungen faller på turn. ;)

 

 

Tror du han har AA? Då passar du förstås, annars, sätt honom all-in preflop så slipper du ta jobbiga beslut på floppen.

 

Men då lägger han sig med AK eller QQ och synar om han har AA. Det kan ju knappast vara +EV att höja all in preflop då? En sak är jag säker på: AA är den handen jag absolut inte kan utesluta utifrån hur han agerar.

 

När jag synar raiset preflop tänker jag väl att jag ska suga ut value postflop ur QQ AK och annat som jag slår. Problemet var att jag fick noll information om vad han hade med ett sånt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag satt nyligen med 120bb i stacken och min solida fi täckte mig. Jag raisar 8bb UTG+1 med KK och han raisar 26bb direkt efter mig och alla foldar. Jag synar med en jäkla tvekan då jag känner mig grymt rädd att snubben har AA. floppen kommer rags och jag checkar (vilket nog var dumt). Han bettar 40bb ungefär och jag funderar som satan och raisar han till slut all in. Han visar upp AA men det hjälper inte eftersom kungen faller på turn. ;)

 

 

Tror du han har AA? Då passar du förstås, annars, sätt honom all-in preflop så slipper du ta jobbiga beslut på floppen.

 

Det finns ju ingen som helst anledning att reraisa med KK där. Om man är beredd att sätta stacken på spel med KK här är det bättre att syna och sedan checkraisa all in på floppen för att få värde mot QQ och AK.

 

Men om fi verkligen är solid sä är ju AA den klart troligaste handen för honom att ha och oftast är en nog en läggning det bästa alternativet i det läget.

 

EDIT: Oj, jag såg precis att Nidson skrev precis samma sak som jag men först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om fi verkligen är solid sä är ju AA den klart troligaste handen för honom att ha och oftast är en nog en läggning det bästa alternativet i det läget.

 

Även en solid spelare kan väl iofs reraisa med annat än AA? Visserligen var ju båda höjningarna här rätt kraftiga, men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag reraisar alltid PF med kk och qq för att få information.

Trycker dom sen in stacken får man utvärdera om det är lämpligt att syna ner det beroende om vad det är för spelare och om det är ring eller SH.

 

 

Hade KK synade ner en allin mot AA floppen Axx turn K river K.

Tror potten hamnade på över 400... väldigt rättvist...

:oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...