Gå till innehåll

Vad göra med 25000 kr?


o_x_e_n

Recommended Posts

Jag har 25000 kr som jag ska investera i något vettigt.

Frågan är jag vet inte vad och då tänkte jag på alla smarta som sitter här på PF....dem vet nog.

 

Har tänkt 3 olika

 

1 Fonder

 

2 Aktier

 

3 Valuta

 

 

Vilken skA JAG VÄLJA ? Och isfall vad för någon fond mm

 

Lite RP - Myssion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad vill du uppnå med din investering? Ett snabbt klipp eller en konstant ökning över en längre tid? Ett flertal ekonomi"vetare" i USA varnar för att ekonomi bubblan snart spricker, med hänsyn till den kraftigt avtagande bostadsmarknaden i USA. Detta kommer att påverka hela världen kraftigt om detta sker, så att investera i aktier i företag med sin grund i USA är inte att rekomendera, inte kortsiktigt i varje fall, och det gäller även USD. Om de 25 000 är det enda sparkapital du har, och vet med dig att du inte har is i magen skulle jag sätta dem i säkra fonder, alltså fonder som du inte kan förlora på, men banken tar en del av kakan om de ökar i värde. Om du vill gambla med dem kan du sätta dem i lite mindre företag som satsar kraftigt på Asien marknaden, en marknad med extrem tillväxt. Elelr, som tidigare skribent skrev, om du är en vinnande spelare, spela förnuftigt med dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt dom på rött...

 

... eller svart

 

Då vill jag föreslå att du tar kontakt med en kille som heter John Ausonius först så att det inte blir fel. Han har nämligen ett system för roulett.

 

Ja, har dock hört att han valde svart väldigt ofta. Tror även han förlorade allt tillslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska vara på resande fot i ett år nu så kan inte köpa någon Tv eller liknande det gör jag när jag kommer hem isf=)

 

 

Att sätta in dem i pokern behöver jag inte för det är dem kommer ifrån ju=) Och skotta kan jag göra med dem cashen jag har i rullen=).

 

 

Man kanske skulle göra som heltok och ge bort dem till nån som behöver dem istället=) Fast det skulle inte JAG göra ändå. Inte sånna belopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

beror ju på vad du ska hur länge du ska ha dem som investering det klart. Men Ett råd som jag följt o aldrig ångrat på snart 10 år är att köpa aktier med hög direkt avkastning o stabila tillgångar....

Ex: Kungsleden, tillgångar i fastigheter o över 4% i direkt avkastning. dvs du får ut drygt 1000 kr minus skatt varje år på våren plus ev. uppgång(eller nedgång givetvis).

Där har du ett stabilt alternativ med minimal gambling på börsen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en fond som heter odin offshore den gick typ 80 % plus förra året men i år har den bara gått 10% men annars är ju 80% på ett år ganska bra.

 

bara för att den gick upp förra året betyder det inte att den går upp så mycket i framtiden. Kom ihåg att börser världen över slog rekord förra året så ganska många (alla?) fonder gick ruskigt bra.

 

Vad är du ute efter? Kommer du behöva pengarna någon gång i frramtiden? Är det pengar som "är över" kan du gott gå loss på aktier med högre risk. Vad sägs om Labs2? Ett IT företag som vände förlust till vinst i vintras och som ständigt får nya kontrakt.

 

Är du rädd om pengarna är läkemedelsfonder ofta ett säkert kort. Globalfonder är också ett relativt säkert kort eftersom risken är spridd på många marknader.

 

Sen finns ju räntefonder och obligationer som är säkrast.

 

Valutahandel är roligt men "enligt regelboken" är det något du day tradar för att få ut max vinst, man håller sällan valutan längre än ett dygn som valutaspekulant. Det finns program att ladda ner som behndlar detta.

 

ps. vill du gambla på samma nivå som skottning så skulle du kunna spekulera i optioner, du kan loosa allt, eller dubbla upp flera gånger på dem. Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För er som är sugna på att "skotta" på aktiemarknaden har jag ett litet tips:

 

Det finns ett litet svenskt oljebolag verksamt i Ryssland som heter West Siberian Resources. Det handlas på den lilla listan First north. Bolaget har ökat produktionen kraftigt och kan vara en mycket bra investering på några års sikt. Har du tur kan det ge rejält utdelning (obs! i form av kursökning) redan under hösten. :)

 

Jag har handlat med aktier i bolaget i ca 2-3 år nu och på den tiden har aktien stigit med omkring 400%! :)

 

Observera att aktien är att betrakta som högrisk och du ska inte köpa den om du inte är beredd på att förlora hela eller en del av summan du investerar! Men du är ju pokerspelare och sådant tar du väl alltid med i beräkningarna?! ;)

 

Mer om bolaget: http://www.westsiberian.se

 

Obs! Bolaget har delårsrapport 31/8 så det kan vara idé att invänta den om man känner sig osäker. :)

 

Om du vill ha riktigt låg risk (och sannolikt även låg avkastning) så är någon blandfond eller kort räntefond att föredra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För er som är sugna på att "skotta" på aktiemarknaden har jag ett litet tips:

 

Det finns ett litet svenskt oljebolag verksamt i Ryssland som heter West Siberian Resources. Det handlas på den lilla listan First north. Bolaget har ökat produktionen kraftigt och kan vara en mycket bra investering på några års sikt. Har du tur kan det ge rejält utdelning (obs! i form av kursökning) redan under hösten. :)

 

Jag har handlat med aktier i bolaget i ca 2-3 år nu och på den tiden har aktien stigit med omkring 400%! :)

 

Observera att aktien är att betrakta som högrisk och du ska inte köpa den om du inte är beredd på att förlora hela eller en del av summan du investerar! Men du är ju pokerspelare och sådant tar du väl alltid med i beräkningarna?! ;)

 

Mer om bolaget: http://www.westsiberian.se

 

Obs! Bolaget har delårsrapport 31/8 så det kan vara idé att invänta den om man känner sig osäker. :)

 

Om du vill ha riktigt låg risk (och sannolikt även låg avkastning) så är någon blandfond eller kort räntefond att föredra.

 

 

När det sket sig för mig i AKTIESM (backade 10% o var avhängd) så satsade jag på trading med aktier för o plocka jumboplatsen. Jobbade hårt med West sibirian o tog nästan hem det med ett tapp på 80% ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 25000 kr som jag ska investera i något vettigt.

Frågan är jag vet inte vad och då tänkte jag på alla smarta som sitter här på PF....dem vet nog.

 

Har tänkt 3 olika

 

1 Fonder

 

2 Aktier

 

3 Valuta

 

 

Vilken skA JAG VÄLJA ? Och isfall vad för någon fond mm

 

1. Lägst risk. Väljer du räntefonder kan du ha en mycket "säker" utveckling och aktiefonder är enkla att köpa men val av rätt fonder kan vara knepigare.

 

2. Bäst potentiell utveckling och hög riskt beroende på val av aktier. Jag har själv satsat långsiktigt på t.ex. Volvo och bankerna som har ca 4% i direktavkastning och ganska stabil värdeutveckling.

 

3. Spekulera inte i valuta med det begränsade kapitalet. Blotta avgifterna tar död på den potentiella utvecklingen och att analysera makroekonomi /nationalekonomi är inte direkt enkelt.

 

Jag föreslår alternativ 2 men val av aktier vill jag inte göra åt dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...