Gå till innehåll

FLT - JT får problem.


in|sane

Recommended Posts

Ok, har tydligen missat att få in JUST denna HH i pokertracker, irriterande. Så drar den från minnet. Ni får ha lite översende.

 

Sitter med JTo i BB. Två stycken tidiga limpare, SB synar och jag checkar.

 

Flop Tc9cx (x ett litet kort, typ 3)

 

SB Bettar, Jag Höjer, SB Synar

 

Raisar för att stänga ute limparna och isolera mot SB med mitt toppar. Hans bet säger inte så mycket, kan vara drag med både färg å stege, eller ett träffat par. Har inget direkt read på SB vad jag kommer ihåg.

Turn 9x

 

SB Bettar, Jag Synar.

 

Skriker ju träffad 9a eller slowplayat monster här på FI, ska jag lägga här direkt, eller syna ner? Vet ju att jag kommer få betala av vid rivern också, iaf 9av10 fall.

 

River X (ngt helt ovidkommande som inte passar in i någons HD, typ en 2a)

 

SB Bettar, Jag Synar

 

Vad Fi visar, tja, inte så svårt att gissa med tanke på hur jag lagt upp denna HH. Men vill gärna att lite synpunkter, ska man släppa på turn när Fi visar sig på styva linan, eller är det för vekt? avg pot, svag hand, borde läggas eller ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SB Bettar, Jag Synar.

 

Skriker ju träffad 9a eller slowplayat monster här på FI, ska jag lägga här direkt, eller syna ner? Vet ju att jag kommer få betala av vid rivern också, iaf 9av10 fall.

 

Håller jag inte alls med om. Har han en T lär han donka här alla gånger turn inte kommer klöver eller möjligtvis ess. Jag hade nog spelat precis som du (behöver iofs inte vara rätt för det ;)).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SB Bettar, Jag Synar.

 

Skriker ju träffad 9a eller slowplayat monster här på FI, ska jag lägga här direkt, eller syna ner? Vet ju att jag kommer få betala av vid rivern också, iaf 9av10 fall.

 

Håller jag inte alls med om. Har han en T lär han donka här alla gånger turn inte kommer klöver eller möjligtvis ess. Jag hade nog spelat precis som du (behöver iofs inte vara rätt för det ;)).

 

Hmmm min ringa erfarenhet säger mig att folk som bettar flop och bara synar ner mot raise och sedan donkar turn brukar ha förbättrat sin hand. Iofs rätt beroende på read här. Så analysen blir rätt generell, vilket egentligen inte passar så bra på poker då den är situationsbunden.

 

Men iaf, tror inte fi donkar turn med endast en T här, fast iofs, har ju sett mycket värre spel. Men borde inte Fi ha förbättrat sin hand här eller spelat monster långsamt tillräckligt många ggr för att en fold ska vara berättigad i det långa loppet? Hatar verkligen att bara syna ner här, känns så sjukt vekt, vilket leder mig till nästa stycke.

 

Känns som en raise kan vara ok här också, hehe. Raise å fold mot 3-bet, synar han ens raise får man hoppas på fri showdown, om han bettar efter rivern får man folda. En raise på turn kostar lika mycket som en syn på turn och syn vid showdown. Enda nackdelen är att man inte får en showdown, men om Fi 3-bettar turn vet man att man är slagen iallafall så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm min ringa erfarenhet säger mig att folk som bettar flop och bara synar ner mot raise och sedan donkar turn brukar ha förbättrat sin hand. Iofs rätt beroende på read här. Så analysen blir rätt generell, vilket egentligen inte passar så bra på poker då den är situationsbunden.

Nu spelar jag iofs 1/2 och inte 2/4 men på 1/2 så raisas det friskt med alla möjliga drag för att få frikort på turn*. Sätt dig in i hans situation och ge honom en tia. Hade du checkat turn?

 

Känns som en raise kan vara ok här också, hehe. Raise å fold mot 3-bet, synar han ens raise får man hoppas på fri showdown, om han bettar efter rivern får man folda. En raise på turn kostar lika mycket som en syn på turn och syn vid showdown. Enda nackdelen är att man inte får en showdown, men om Fi 3-bettar turn vet man att man är slagen iallafall så.

Själv raisar jag nog inte turn utan read på SB. Du har ju nästan ingen value alls av att få in en extra bet om du träffar river eftersom du bara har 2 outs om du ligger bakom. Dessutom kan han mycket väl donka river eller tre-beta turn (enkel fold då iofs). Jag hade synat ner.

 

*Behöver ju inte vara för frikort kan vara semibluff också givetvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Också mest spelat 1/2. Poängen här är att han inte verkar spela för drag, han bettar och synar flopen, för att sedan betta turn, det brukar inte vara synonymt spel med draghand.

Säg att han sitter på 78 eller QJ, då är hans bet pattern ofta bet/syn på flop, check/syn på turn vid miss. Då han bet/synar flop och sedan bettar turn, tycker jag det visar på att han inte sitter på ett drag, utan en hand som är made så att säga. Men tja, det kanske är hugget som stucket här. Tycker dock att man får slå upp ett vakande öga när Fi donkbettar en gata efter att mellanparet parar sig. Fast det kanske är bluff/dåligt spel lika ofta som det är en indikation på en triss, så det går jämt ut om man ska vika eller folda här.

 

Man raisar väl inte turn här för value direkt, utan för att antingen ta potten direkt eller lägga ner handen. I ivlket fall som helst så ligger man rätt pyrt till i den här handen, med tanke på att man lätt är dominerad. Så hmm tja, vik, raise eller fold. Vet faktiskt inte, blir inte klokare av att analyser handen heller, hehe..

 

Grejen är ju att man spontant tycker att syna ner är ok här, vilket jag ju också gjorde. Men efter att ha spelat handen så känns det som det borde finnas bättre alternativ än att bli en syntomte bara för att brädan parar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet du att Fi inte tror du har färgdraget och är glad när du missar det på turn och river och därför bettar ut ?

 

Tja, en vettig spelare hade tre-betat floppen då.

 

Nu antyder iofs donkandet på turn att vi inte är uppe mot en vettig spelare och att sitta och gissa vad han har för hand är helt menigslöst.

 

Ta det enkla alternativet och syna ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet du att Fi inte tror du har färgdraget och är glad när du missar det på turn och river och därför bettar ut ?

 

Tja, en vettig spelare hade tre-betat floppen då.

 

Nu antyder iofs donkandet på turn att vi inte är uppe mot en vettig spelare och att sitta och gissa vad han har för hand är helt menigslöst.

 

Ta det enkla alternativet och syna ner.

 

 

Är det inte ett ganska normalt spel (av Fi) att bara syna floppen, och sedan betta ut på turn om inte något drag går in, givet att han har en färdig hand? (Jag tänker då t ex på s 118-119 i The Theory of Poker.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poängen här är att han inte verkar spela för drag, han bettar och synar flopen, för att sedan betta turn, det brukar inte vara synonymt spel med draghand.

 

Du missförstod mig. Jag pratade om vilka händer han kunde tänkas sätta dig på.

 

hmm tja, hade han satt mig på drag hade han väl 3-bettat flop. Antagligen har han ingen aning alls (hur ska han kunna ha det när han bara synar min raise på flop). För mig känns hans spel som han bettar en avg hand på flop som sedan förbättras däreigenom donkbettet.

 

Annars är jag inne på smygarens linje här. Tycker spelet känns rätt som "ojfan, min skräphand i SB träffade, jag bettar flop, oj en raise, jag synar, tjoho jag träffa turn och inget drag gick in, donk donk"

 

Btw, varför skulle inte en vettig spelare kunna donka turn om han förbättrat? Säg han limpar A9o i SB, bettar ut och hoppas han sätter en av sina outs om han får motjuck. Då är en donk på turn när 9a faller bättre alt än att checka, då det inte finns ngt större värde i c/r eftersom man röjer handen totalt medan en bet som i detta fallet, blir nersynad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm tja, hade han satt mig på drag hade han väl 3-bettat flop. Antagligen har han ingen aning alls (hur ska han kunna ha det när han bara synar min raise på flop). F

 

Folk spelar så mest hela tiden tycker jag. Bet-syn-bet med andra ord. Inte ofta folk tre-betar flop däremot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det finns det fyra rimliga alternativ. 1) Fi sitter på T och skyddar sin hand genom en stop and go. 2) Fi tror sig ligga efter. Kanske T med dålig kicker, bottenpar, färgdrag, överkort, mellanpar. Och väljer att representera en 9a för att få dig att lägga. 3) Fi har noll koll och tryckte på bettingknappen för att han/hon tyckte det verkade roligast för tillfället. 4) Fi har klonkat en triss.

 

Eftersom vi inte kan vara allt för glada i vår kicker vill vi inte höja för värde emot 1). Emot 2) och 3) vill vi höja för att skydda handen. Men inte helt fel att syna heller då vi kanske kan fånga en bluff på rivern också. Emot 4) vill vi naturligtvis helst folda.

 

Bara emot en hand vill vi folda resten vill vi syna eller höja. Så en fold är bara motiverad om denna typ av hand är mycket mer sannolik än övriga. Detta har jag svårt att tro. Frågan är om vi skall raisefolda eller syna ner. Jag skulle nog syna ner och försöka fånga lite värde ifrån ev. bluffar. Om det är mer angeläget att skydda sin hand antar jag att raisefolda är ett bättre alternativ. Jag skulle som sagt synat ner, men raisefolda verkar intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det finns det fyra rimliga alternativ. 1) Fi sitter på J och skyddar sin hand genom en stop and go. 2) Fi tror sig ligga efter. Kanske J med dålig kicker, bottenpar, färgdrag, överkort, mellanpar. Och väljer att representera en 9a för att få dig att lägga. 3) Fi har noll koll och tryckte på bettingknappen för att han/hon tyckte det verkade roligast för tillfället. 4) Fi har klonkat en triss.

 

Eftersom vi inte kan vara allt för glada i vår kicker vill vi inte höja för värde emot 1). Emot 2) och 3) vill vi höja för att skydda handen. Men inte helt fel att syna heller då vi kanske kan fånga en bluff på rivern också. Emot 4) vill vi naturligtvis helst folda.

 

Bara emot en hand vill vi folda resten vill vi syna eller höja. Så en fold är bara motiverad om denna typ av hand är mycket mer sannolik än övriga. Detta har jag svårt att tro. Frågan är om vi skall raisefolda eller syna ner. Jag skulle nog syna ner och försöka fånga lite värde ifrån ev. bluffar. Om det är mer angeläget att skydda sin hand antar jag att raisefolda är ett bättre alternativ. Jag skulle som sagt synat ner, men raisefolda verkar intressant.

 

Tack för ett intressant inlägg. Antar att du menar at Fi sitter med en T i hålet, inte J då brädan är T hög.

Det jag mest är ute efter, är att veta vilken hand som är mest sannolik att Fi har här. Är det mest sannolikt att han har en 9a är det ju en lätt fold. Dock, som du säger, tycker jag det inte man kan dra den slutsatsen att det är en 9a han har. Det finns såpass många drag och andra händer han kan ha här där en 9a inte hälper, att en fold inte känns rätt.

Då ens hand inte är så grymt bra, med tanke på kicker, så kanske det är lika bra att bita i det sura äpplethär och bara syna ner. Visst, man blir passiv, men är väl dumt att bygga en pot med denna avg hand egentligen. Annara tycker jag raise/fold är rätt bra alt på turn, om man satt på en starkare hand, typ AT, då vet man att ens T är slagen av 9a om det 3-bettas..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang stop n go. Faktiskt inte helt ovanligt att man ser ngn spela en hand typ JJ - AA på detta sätt, om det är en vanlig halvkass lirare på dessa nivåer. Då kan det donkas på turn på liknande sätt, men tja, är fallet så så är det ju bara att ta liksom.

 

Bra synpunkt ang AT, KQ, QT händerna. Kan mycket väl läggas om det är en weaktajt lirare. Dock brukar jag ha en hyfsat aggro spelstil, så blir nog nersynad av dessa händer, men man vet ju aldrig.

 

Tyckr fold känns lite väl vekt i denna hand. Tror faktiskt jag lutar mer åt att re-raisa på turn här. 3-bettas det är det fold. Synas det så har man rätt bra chans att få en fri showdown, många blir rätt passiva när det re-raisas på turn. Bettas det på river efter att Fi synar ner ens re-raise på turn får man nog vika.

 

Att bara syna ner har ju fördelen att man får se showdown för bara 2 big bets, dock tyckeer jag det spelet känns lite halvkasst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bettas det på river efter att Fi synar ner ens re-raise på turn får man nog vika.

 

potten kommer vara för stor för att vika mot ett bet här.

 

Hmm tja ja möjligt. Men man kommer vinna så få ggr, orkar inte räkna på det, men är nog en rätt marginell syn skulle jag tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...