Gå till innehåll

NL - Outs som inte är outs


RoyleAxe

Recommended Posts

Spelade en hand igår på NL 2,5/5 kr där jag använde en bluff som jag kör då jag tror att jag är slagen men har fold-equity och bluffläge.

 

Har ingen HH men det var ungefär såhär: Sitter med JJ i blindsen (stack om kanske 350) då en bra aggressiv spelare i tidig pos (stack ca 800) höjer till 4 BB (standardraise. Ingen syn utom jag). Flopp kommer ganska låg med ett färgdrag men inget stegdrag. Check och han bettar drygt 3/4 pott. Jag synar för att se vad han gör på turn och hoppa på J eller ruter eftersom jag börjar tro att han har QQ+. Turn låg ruter. Jag checkar och han betar igen 3/4 pott. Nu checkraisar jag AI för att han ska sätta mig på färgen och hoppas att han kan lägga eftersom han drar dött om han inte har ett lågt set eller ruter A. Att syna ned finns ju bara inte eller hur? Enda man då slår är väl AK oträffad och det bör man väl inte anta att FI betar turn på?

 

Han lägger sig och jag flickar upp korten för att jävlas lite :P Frågan är, under vilka omständigheter anser ni att man bör/kan göra detta spel och hur sannolikt är det att FI foldar? (resonera gärna om imagen hos FI och dig själv).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur kan du sätta honom på QQ+?

 

Floppen var 9-hög så har han ej set har han endast 1010 som möjligt överpar eftersom JJ är osannolikt. Set tror jag heller inte på eftersom jag inte hade readen att han höjde låga PP i tidig pos.

 

Överpar är därför mest troligt alternativt AK med ruter A. De flesta på den nivån bettar inte turn annars enligt min erfarenhet, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför betar du inte pott på floppen när du har ett överpar? Hur VET du att han har ett högre par än du om du inte testar på floppen? Han kan väl ha alla möjliga händer som du slår redan på floppen? Att checka floppen är väl att be om ett kort högre än ditt, då är det ju bara check/folda för dig. Jag tror iallafall inte att han hade ett högre par än du, han hade kanske AK, AQ eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du på allvar att han la bästa handen där?

 

? Du menar att han inte skulle kunna folda QQ, KK, AA? Varför inte?

Du har 70BB i stacken. Säg att han betar 4BB preflop, ligger då 9BB i potten. Han betar 7BB på flop, du synar, så ligger det 23BB i potten. Du har 59BB kvar. Check, bet 18BB, så ditt omslag all-in är 2/3 pott. Han lägger inte AA-QQ där. Din bluff var till 99.99% med bäst hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför betar du inte pott när du har ett överpar? Hur VET du att han har ett högre par än du om du inte testar på floppen? Han kan väl ha alla möjliga händer som du slår redan på floppen? Att checka floppen är väl att be om ett kort högre än ditt, då är det ju bara check/folda för dig. Jag tror iallafall inte att han hade ett högre par än du, han hade kanske AK, AQ eller liknande.

 

Ja, det är sant, är väl en av mina större brister att jag inte betar på flopen när jag synat raise och har överpar. Dock hade jag denna gång en stark känsla av överpar och hoppades på att kunna bluffa hem den med färgdraget om det satt på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du på allvar att han la bästa handen där?

 

? Du menar att han inte skulle kunna folda QQ, KK, AA? Varför inte?

Du har 70BB i stacken. Säg att han betar 4BB preflop, ligger då 9BB i potten. Han betar 7BB på flop, du synar, så ligger det 23BB i potten. Du har 59BB kvar. Check, bet 18BB, så ditt omslag all-in är 2/3 pott. Han lägger inte AA-QQ där. Din bluff var till 99.99% med bäst hand.

 

Ok, så den allmänna uppfattningen verkar vara att överpar utan ruter inte kan folda mot mitt nuvarande omslag. Säg att jag hade haft större stack, hur stort skulle omslaget behöva vara för att ha fold-equity isf? Säg inte att det inte finns fold-eq! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du på allvar att han la bästa handen där?

 

? Du menar att han inte skulle kunna folda QQ, KK, AA? Varför inte?

Du har 70BB i stacken. Säg att han betar 4BB preflop, ligger då 9BB i potten. Han betar 7BB på flop, du synar, så ligger det 23BB i potten. Du har 59BB kvar. Check, bet 18BB, så ditt omslag all-in är 2/3 pott. Han lägger inte AA-QQ där. Din bluff var till 99.99% med bäst hand.

 

Ok, så den allmänna uppfattningen verkar vara att överpar utan ruter inte kan folda mot mitt nuvarande omslag. Säg att jag hade haft större stack, hur stort skulle omslaget behöva vara för att ha fold-equity isf? Säg inte att det inte finns fold-eq! ;)

Koncentrera dig inte så mycket på att bluffa med en hand som i de flesta fall är bäst. Din höjning, var den nu än kommer, är i de flesta fall för värde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra och aggresiv spelare höjer en standardhöjning.

Du synar

Låg flopp med färgdrag.

Du check.

Han betar 3/4 pott.

Du sätter honom på QQ+ ???

 

Enligt mig kan han ha precis vad faan som helst.

 

Jag tolkar även hans turnbet som standard då du checkar.

 

Du hade bästa handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår av det du skriver så gör du en konstig "read", du kan inte bara anta att killen sitter med ett ännu högre pockets utan att riktigt ha fått tillräckligt information, du har inte sett tillräckligt mkt av hans spel i den handen för att göra en sådan specifik read.

 

Ett av misstagen nybörjare ofta gör är att de sätter en kille på en specifik hand alldeles för tidigt i handen. Som sagts, beta ut på floppen och se hans agerande, då får du iallafall lite mer information.

 

Må ljuset vara med dig vid pokerborden ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du på allvar att han la bästa handen där?

 

? Du menar att han inte skulle kunna folda QQ, KK, AA? Varför inte?

Du har 70BB i stacken. Säg att han betar 4BB preflop, ligger då 9BB i potten. Han betar 7BB på flop, du synar, så ligger det 23BB i potten. Du har 59BB kvar. Check, bet 18BB, så ditt omslag all-in är 2/3 pott. Han lägger inte AA-QQ där. Din bluff var till 99.99% med bäst hand.

 

Ok, så den allmänna uppfattningen verkar vara att överpar utan ruter inte kan folda mot mitt nuvarande omslag. Säg att jag hade haft större stack, hur stort skulle omslaget behöva vara för att ha fold-equity isf? Säg inte att det inte finns fold-eq! ;)

Själva omslaget räcker med 2/3 pot. Det som är viktigt är hur mycket det finns kvar i den minsta stacken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inser av era svar att jag borded beta ut flop. Är det ok att som tumregel alltid beta ut på ett överpar i denna situation om inte FI är extreeeemt tight preflop? Hur stort ska isf bettet vara. Finns väl en stor risk att han sätter mig på färgdrag om jag ej pottbetar eller?

 

Om vi antar att jag haft position på honom, hur skulle jag då spelat om vi antar att jag inte reraisat preflop och han betat ut likadant på floppen som i exemplet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...