Gå till innehåll

Skydda din MSN


gdaily

Recommended Posts

Varför kommer de åt mitt pokerkonto genom att hacka min MSN/Hotmail?

 

Om jag inte har några mail lagrade som innhehåller användarnamn/lösenord hur kan de då komma åt mitt pokerkonto via MSN/Hotmail?

 

Jag har nog missat något men frågar ändå.

 

Därför att många (dumt nog) och har samma lösenord överallt. Pokersiter, pf.nu, mail osv. osv.

 

Och, även om man inte har det, så är vissa pokersiter dumma nog att nöja sig med kommunikation via mail för att sköta vissa supportärenden, så med en persons emailadress kan man med lite tur även snacka sig till att byta lösenord, eller få en lösenordspåminnelse skickat till mailen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kommer de åt mitt pokerkonto genom att hacka min MSN/Hotmail?

 

Om jag inte har några mail lagrade som innhehåller användarnamn/lösenord hur kan de då komma åt mitt pokerkonto via MSN/Hotmail?

 

Jag har nog missat något men frågar ändå.

 

Därför att många (dumt nog) och har samma lösenord överallt. Pokersiter, pf.nu, mail osv. osv.

 

Och, även om man inte har det, så är vissa pokersiter dumma nog att nöja sig med kommunikation via mail för att sköta vissa supportärenden, så med en persons emailadress kan man med lite tur även snacka sig till att byta lösenord, eller få en lösenordspåminnelse skickat till mailen.

 

Ah tänkte inte på det sista. Ska nog ändra lösenordet försvåra helt enkelt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara tipsa om en annan bra sida för att generera password

 

Denna sidan är bra eftersom du kan välja följande

 

Password Length: (4 - 64 chars)

Show Phonetics: (e.g. Alpha - Bravo - Charlie)

Include Letters: (e.g. abcdef)

Include Mixed Case: (e.g. AbcDEf)

Include Numbers: (e.g. a9b8c7d)

Include Punctuation: (e.g. a!b*c_d)

No similar characters: (e.g. i, l, o, 1, 0, I)

 

 

Den sista är inte att rekomendera då den begränsar strängmängden. Ser faktiskt ingen anledning alls till att använda den. Detta fel har t.ex. även SvS i sitt inlogg knutet till spelkortet, då de tar bort en hel del alternativ med sina begränsningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den sista är inte att rekomendera då den begränsar strängmängden. Ser faktiskt ingen anledning alls till att använda den. Detta fel har t.ex. även SvS i sitt inlogg knutet till spelkortet, då de tar bort en hel del alternativ med sina begränsningar.

 

Anledningen är att när du skriver ner ditt password så kan det vara svårt att se skillnaden. Kan vara bra då man tex ska skicka ut ett nytt password till en användare m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Som en uppföljning på detta ämne har forumet ordnat med ett fin-fint erbjudande från Redbet som kör med säkerhetsdosor för sin pokersajt.

 

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?p=457080

 

"Redbet erbjuder som första spelbolag i världen en säkerhetslösning med koddosor av samma typ som många svenska banker använder sig av. Med en säkerhetsdosa är bankrullen i lika säkert förvar som pengarna på banken.

 

Säkerhetsdosan är frivillig, dock uppmuntrar vi starkt till att skaffa denna. Spelare från POKERFORUM.nu som har spelat minst 1500 VIP totalt får säkerhetsdosan kostnadsfritt.

 

Via denna kampanj så får du som ny spelare hos Redbet dessutom en sign-up bonus på €200."

 

Det är ett klart intressant intiativ och man får ju hoppas att vi får se mer sånt här i framtiden!

 

Enjoy! :)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt rykten så ska ju hotmail vara "skitlätt att hacka".

 

japp, jag känner en som gjort det, så jag vet att det går... :oops:

 

igår när jag lriade på bet365, var det en vid bordet som var helt jäkla desperat efter att få nåns msn... han tjatade på en efter en vid bordet, och när han inte fick nåns drog han/hon till ett annat bord... skadad snubbe!!!!!!!! :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Lite jämförelser över olika IM-protokoll:

Comparison of instant messaging protocols

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_instant_messaging_protocols

 

Samma över IM-klienter:

Comparison of instant messaging clients

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_instant_messaging_clients

 

Dom vanligaste, MSNP (Windows Live Messenger, etc) och Skype protocol kan man ju jämföra med XMPP(Jabber) respektive SIP/SIMPLE på protokoll sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattade typ inget av de där :-P Vad är det bra för?

 

Ett program för företag som analyserar MSN trafik(allt som sägs o görs syns)...den som tänker lite längre förstår antagligen att det finns program som kan analysera trafiken från ett visst nätverks kort ute på nätet.

 

Orsaken finns i de tidigare inlägget, MSNP saknar bl.a. Transport Layer Security

 

 

edit: för den som är lite insatt och vill se vad som försigår på eget nätverk kan kolla där: http://www.networktools.se/Gratisprogram.htm

 

edit2: Ett altenativ till MSN är: pidgin 2.0.0(fd Gaim) http://pidgin.im/

Att tänka på är ju att om man använder tex MSN stödet i Pidgin, så lider det av samma sak som normala MSN, dvs svagheten sitter i protokollet inte i klienten. Men man blir iaf av med "server" funktioner som normala MSN har.

Det samma gäller övriga protokoll som Pidgin stöder. (man kan ha alla sina polare i en klient även om dom har olika(dvs ICQ, MSN, AOL, Yahoo osv...)

XMPP(jabber) är det som krypterat iaf.

För övriga jabber klienter(och servrar) enligt egna behov och önskemål: http://www.jabber.org/

 

Fördelar med XMPP(jabber) är: ingen reklam, open source, decentraliserad, säkrare, kan köras på många operativ system, ersätter andra IM-klienter(om man väljer en multiprotokoll klient)

Nackdelar: saknar det mesta "onödiga" lull-lullet som fjärranslutningar, fildelning, desktoppdelning, programdelning, cam, ljud, blinks osv, dock kan det mesta och lite till fixas med plugins om man anser sig behöva nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

En person som uppger sig ha användarnamnet criztal på prima tog mig msnadr för jag trodde att det var någon jag spelat live med på pokerklubben.

 

Han addar mig och har mailadressen bo.sehlstedt@hotmail.com.

 

Killen tigger cash o jag fattar misstankar. Han menar s k att han är Bo Sehlstedt och har lite svårt o få loss cash tills imorn då han ska ta ut en cayenne.

 

Jag ringde min kontakt på pokerklubben o undrade om han var där när jag spelade osv för han hänvisade till det.

 

Det visar sig att han var fejk. Så se upp för den adressen o den användaren.

 

Jag har blockerat honom nu, och mitt pokerkonto har inte samma mejladr som min msn, men jag är lite orolig för trojans o sniffarprogram. Ska jag va orolig???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...