Gå till innehåll

Köptips för Laptop?


Hjort

Recommended Posts

min kostade 12200 kr om jag inte minns fel. då va de 80 gb hårddisk 512 minne, bästa upplösning på skärm. Köpte i maj-05 har jag för mig.

 

Jag gick precis in på deras hemsida o knappade in fetaste skärmen....inga särskilda extra val. Står att de skulle kosta mej drygt 15.000 kr just nu.... =( .....där ser man.....den stiger i pris istället =) .......nää men seriöst så har dom nog bytt ut rätt mkt sedan du beställde kanske....hmmm....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

min kostade 12200 kr om jag inte minns fel. då va de 80 gb hårddisk 512 minne, bästa upplösning på skärm. Köpte i maj-05 har jag för mig.

Jag gick precis in på deras hemsida o knappade in fetaste skärmen....inga särskilda extra val. Står att de skulle kosta mej drygt 15.000 kr just nu.... =( .....där ser man.....den stiger i pris istället =) .......nää men seriöst så har dom nog bytt ut rätt mkt sedan du beställde kanske....hmmm....

 

prova ta bort deras 3 år på platsen service o så nå liknande extra garanti så tror jag att du kan få ner priset några tusen. sen är du student så tror jag att du kan få motsvarande grejjer "gratis" (det fick iaf jag utan att de kollade att jag var student, vilket jag är) men prova ring och snacka med dem!

men visst "stiger" en del prylar i pris...satsa på att köpa i samma veva som de har dubbla minne etc!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

är i bangkok och behöver en laptop för poker(1680x1050). dell thailand suger så dell funkar helt enkelt inte, övriga modeller med vettig skärm är tjocka.

 

vill egentligen köpa en macbook pro, men avvaktar till 17" med merom och att windows vista har kommit, tills dess får det bli något mer skabbigt.

 

har kollat på 8204WLMi. helt fullmatad är den enda modellen jag hittar. dvs 2GB ram, 120GB hd etc etc.

 

97 900 Thai baht = 19 482.6138 Swedish kronor

7% VAT som jag kan få tillbaka när jag flyger hem, 97 900 * 0.93 Thai baht = 18 118.8308 Swedish kronor

3år garanti

1år försäkring(20% självrisk)

512mb mp3-spelare

trådlös mus

och någon stylig väska(värd 600kr hävdar de)

 

tycker ni jag ska slå till på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Funderar på en Dell Inspiron 6000 med vissa tillval, Widows Media Center, högsta upplösningen på skärmen, annat batteri m.m.

Men iaf,

jag tänkte tex ta denna,

15,4" widescreen skärm UltraSharp™ WUXGA (1920 x 1200)

men stöder verkligen grafikkortet (128MB DDR ATI Mobility® Radeon® X300) den upplösningen?

Frågar efterssom jag tyckte jag såg någonstans på sidan att det kortet (som f.ö följer med som standard i burken) bara stöder 1600x?

 

Länk

 

En annan fråga, bytte även till det dyrare wireless-kortet men,,, det är ett inbyggt kort va? Vill inte ha någon adapter eller vad det nu heter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för laptop ska jag köpa om jag vill ha så mycket dator som möjligt för pengarna?

 

Jag vill helst att den ska klara 1600x1200 i upplösning, dock funkar 1280x1024(?) bra med.

80gb hdd.

Minst 512 i ram.

Samt grafikkort, som inte delar med arbetsminnet.

 

Den får kosta upp emot 13-14k.

 

EDIT: Fattar inte riktigt det här med upplösningar när jag kollar runt, 1280x800, vad innebär det t.ex.?

 

Någon som har lust att ge mig ett par förslag?

 

 

EDIT: är detta en bra dator?

http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/390603/details

 

Eller detta kanske?

http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/520632/details

 

Eller varför inte denna?

http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/562538/details

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svinto

 

jag önskar jag kunde ge dig ett expertutlåtande, tyvärr kan jag inte det men jag lutar nog åt den sistnämnda. Verkade va fylld med bäst grejer.

 

På tal om "grejer". Jag har lite frågor till nån som kan. Jag är angelägen att min dator kan klara av många små program, som t.ex. ett gäng med explorerfönster uppe, lite musik och kasnke nån pokerruta uppe, utan att sega sig nånting. Kollar ju ts nu på en Sony Vaio FS serien.

 

Vad jag undrar är om det räcker med t.ex. 1,6Ghz processor, 512 ram och en hårddisk på 4200rpm för att den ska va pigg. Eller är det viktigt att t.ex. grafikkortet är bra också?? Är 4200rpm på hårddisken ok?

 

Vilka processorer är det som är piggast. Har hört att vissa inte gillar Intel, o speciellt inte Celeron. Amd duron är väl pigg, men inte sempron, eller?

 

Intels nya centrino, är dom något att ha?

 

vore tacksam för ett expertutlåtande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: Fattar inte riktigt det här med upplösningar när jag kollar runt, 1280x800, vad innebär det t.ex.?

 

Olika propotioner på upplösningen!

 

1280*800 = Bredd * Höjd

 

Vanlig propotion är 4:3 (t.ex. 1280*1024, som är det vanligaste på en skärm)

 

Men sen finns det lite andra varianter som t.ex. Widescreen har propotionerna 16:9 (bredden mot höjden) och sen har vi vissa specialvarianter (vet inte riktigt varför, kanske för att utnyttja den totala ytan på datorlocket ?? )

 

Just 1280 * 800 är prpotionerna 16:10.

 

 

Jag tycker du ska satsa på en skärm med minst 1600*1200 så har du plats för fyra bord i normalstorlek (från dom flesta pokerklienter iaf)

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intels nya centrino, är dom något att ha?

 

vore tacksam för ett expertutlåtande.

 

Centrino är en betäckning på strömsnåla processorer så att batteriet räcker mycket längre.

 

Rekommenderas om du ska förflytta dig och arbetar eller gör någonting med datorn när du är på bussen eller dy.!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: Fattar inte riktigt det här med upplösningar när jag kollar runt, 1280x800, vad innebär det t.ex.?

 

Olika propotioner på upplösningen!

 

1280*800 = Bredd * Höjd

 

Vanlig propotion är 4:3 (t.ex. 1280*1024, som är det vanligaste på en skärm)

 

Men sen finns det lite andra varianter som t.ex. Widescreen har propotionerna 16:9 (bredden mot höjden) och sen har vi vissa specialvarianter (vet inte riktigt varför, kanske för att utnyttja den totala ytan på datorlocket ?? )

 

Just 1280 * 800 är prpotionerna 16:10.

 

 

Jag tycker du ska satsa på en skärm med minst 1600*1200 så har du plats för fyra bord i normalstorlek (från dom flesta pokerklienter iaf)

 

MVH

//KF

 

 

Kfluffie: Så denna dator var den bästa av de jag hittade då?

http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/562538/details

 

Eller du har inget annat förslag som är bättre?

 

Sen så tänkte jag att när jag är hemma med laptopen, så kan jag koppla ihop den med min vanliga TFT-skärm också, så jag har 2 skärmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svinto

 

jag önskar jag kunde ge dig ett expertutlåtande, tyvärr kan jag inte det men jag lutar nog åt den sistnämnda. Verkade va fylld med bäst grejer.

 

På tal om "grejer". Jag har lite frågor till nån som kan. Jag är angelägen att min dator kan klara av många små program, som t.ex. ett gäng med explorerfönster uppe, lite musik och kasnke nån pokerruta uppe, utan att sega sig nånting. Kollar ju ts nu på en Sony Vaio FS serien.

 

Vad jag undrar är om det räcker med t.ex. 1,6Ghz processor, 512 ram och en hårddisk på 4200rpm för att den ska va pigg. Eller är det viktigt att t.ex. grafikkortet är bra också?? Är 4200rpm på hårddisken ok?

 

Vilka processorer är det som är piggast. Har hört att vissa inte gillar Intel, o speciellt inte Celeron. Amd duron är väl pigg, men inte sempron, eller?

 

Intels nya centrino, är dom något att ha?

 

vore tacksam för ett expertutlåtande.

 

Jag skulle säga enligt vad jag kan att 4200 RPM är väldigt lite, men så länge datorn inte innehåller allt för mycket skit, så tror jag inte det ska vara några problem!

Celeron är ren skit, cachen är långtifrån så bra som på Centrino, Sempron och AMD athlon...

 

Btw. Amd Duron och Sempron är väl typ samma sak, båda är budgetprocessorer motsvarande Celeron?.

 

Om du ska köpa bärbar, köp en dator med Turion 64 eller Athlon...

Centrino funkar också. Så mycket har jag iaf lärt mig i skolan! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bla Bla ...

----------------

 

Kfluffie: Så denna dator var den bästa av de jag hittade då?

http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/562538/details

 

Eller du har inget annat förslag som är bättre?

 

Sen så tänkte jag att när jag är hemma med laptopen, så kan jag koppla ihop den med min vanliga TFT-skärm också, så jag har 2 skärmar.

 

Det var en fin fin dator med många funktioner.

Som du själv säger ang. Processorer så har ju Turion lite mer att ge och den här datorn har ju schysst i allt - Bra CPU, Bra minne, stor HD (RPM?), bra grafikort etc.

 

Lite annat smått och gott som Bluetooth (Kör in telefonen), minneskortläsare och annat som man ska ha.

 

Det är ingen lättviktare men du får mycket för pengarna. Ska du resa mycket med datorn så skulle jag nog välja en liten annan, men ska du ha den på ett skrivbord och vill ha lite mindre sladdar samt kunna ha möjligheten att ta med den då och då om du ska ut på tågresa till Öland eller något så verkar den mycket schysst.

 

Bra och stor fin skärm - 17" Widescreen - Annars kommer du stirra dig blind på de små pixlarna kallat ikoner om du kör på en mindre skärm.

 

 

Här har du en liknande från Acer med en 15"-skärm men annars väldigt lika. 0.6 kg lättare samt inbyggd webbkamera (Kanske du inte använder så ofta?? :roll: )

http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/555112/details#

 

Just den CPU:n (Intel Core Duo) får jag låta någon annan svara på om det är något att ha då jag inte har någon större koll på dom.

 

 

Sen så finns det ju Dell-datorer också som är jäkligt snygga samt bra! Men dom är det ett jäkla överpris på, tyvärr!

http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/555997/details

 

Priset som står där stämmer nog inte direkt för när man kommer till Dells sida så trycker dom på en massa skit som man inte vill ha men om du selekterar bort lite skit så kan du nog få en Dell-dator till ett schysst pris utan en massa onödigt Junk, som du ändå kanske inte behöver.

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bla Bla ...

----------------

 

Kfluffie: Så denna dator var den bästa av de jag hittade då?

http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/562538/details

 

Eller du har inget annat förslag som är bättre?

 

Sen så tänkte jag att när jag är hemma med laptopen, så kan jag koppla ihop den med min vanliga TFT-skärm också, så jag har 2 skärmar.

 

Det var en fin fin dator med många funktioner.

Som du själv säger ang. Processorer så har ju Turion lite mer att ge och den här datorn har ju schysst i allt - Bra CPU, Bra minne, stor HD (RPM?), bra grafikort etc.

 

Lite annat smått och gott som Bluetooth (Kör in telefonen), minneskortläsare och annat som man ska ha.

 

Det är ingen lättviktare men du får mycket för pengarna. Ska du resa mycket med datorn så skulle jag nog välja en liten annan, men ska du ha den på ett skrivbord och vill ha lite mindre sladdar samt kunna ha möjligheten att ta med den då och då om du ska ut på tågresa till Öland eller något så verkar den mycket schysst.

 

Bra och stor fin skärm - 17" Widescreen - Annars kommer du stirra dig blind på de små pixlarna kallat ikoner om du kör på en mindre skärm.

 

 

Här har du en liknande från Acer med en 15"-skärm men annars väldigt lika. 0.6 kg lättare samt inbyggd webbkamera (Kanske du inte använder så ofta?? :roll: )

http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/555112/details#

 

Just den CPU:n (Intel Core Duo) får jag låta någon annan svara på om det är något att ha då jag inte har någon större koll på dom.

 

 

Sen så finns det ju Dell-datorer också som är jäkligt snygga samt bra! Men dom är det ett jäkla överpris på, tyvärr!

http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/555997/details

 

Priset som står där stämmer nog inte direkt för när man kommer till Dells sida så trycker dom på en massa skit som man inte vill ha men om du selekterar bort lite skit så kan du nog få en Dell-dator till ett schysst pris utan en massa onödigt Junk, som du ändå kanske inte behöver.

 

MVH

//KF

 

 

Okej, men vikten är inget problem. Jag klagar inte över 3kg, det är ju nada liksom! Jag ska ju ha datorn på typ bussen vid olika ändamål, samt tåget till min flickvän typ!:] Dock lär den väl stå mest hemma på skrivbordet=)

 

Mmm, jag såg Acer:n men jag anser att det var för liten upplösning. Även om den var lika kraftfull.

 

En till sak:

Köp till ett bra Antivirusprogram! Du kan hålla på och tröckla och fiffla och tanka ner en piratversion men köp en orginalversion istället så har du! Kostar väl 4-600 kr men det är det värt!

 

McFee AntiVirus is da Zhit!

 

MVH

//KF igen

 

AntiVirus program är inga problem, Pappa har en licens på Panda. Så det löser sig.

 

Ekonomin var löst nu i alla fall. Ska bara få med mig Pappa, så vi kan åka och köpa en! :D

Det får bli HP:n!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

länk till dell.com

 

kika på den...innan du springer ner på påav o köper hp:n

ta bort 3 år på platsen servie och lägg pengarna på GRYMM upplösning a:

hamnar på 13.5k

 

15,4" widescreen skärm UltraSharp™ WUXGA (1920 x 1200) innebär plats för många pokerbord, exploder fönster etc etc utan överlappning! för er med problem med denna upplösning, funderat på att vara förbi optikern o köpa glasögon? :shock:

 

fö vet jag verkligen inte hur man kan kalla en 17 tummare för bärbar? möjligen ett skrivbordsersättnings alternativ...skulle vilja se den som "smäller" upp en 17 tummare på bussen lr liknande! kanske om man sitter på ett separat släp bakom lr nåe... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

länk till dell.com

 

kika på den...innan du springer ner på påav o köper hp:n

ta bort 3 år på platsen servie och lägg pengarna på GRYMM upplösning a:

hamnar på 13.5k

 

15,4" widescreen skärm UltraSharp™ WUXGA (1920 x 1200) innebär plats för många pokerbord, exploder fönster etc etc utan överlappning! för er med problem med denna upplösning, funderat på att vara förbi optikern o köpa glasögon? :shock:

 

fö vet jag verkligen inte hur man kan kalla en 17 tummare för bärbar? möjligen ett skrivbordsersättnings alternativ...skulle vilja se den som "smäller" upp en 17 tummare på bussen lr liknande! kanske om man sitter på ett separat släp bakom lr nåe... ;)

 

 

JO, jag ändra mig nu! Vill ha dell, men pappa ska ju tjöta med alla sina vänner som han tror kan mycket om datorer! :P

 

 

 

IDag är sista dagen man får dubbla arbetsminnet gratis (1024 istället för 512) på dell med! Så det lutar åt den!

 

EDIT: Pappa lipar över att hans kompis säger att det blir för litet med 15,4" och 1920x1200, bara för hans kompis säger att det är jobbigt att SE med 17" 1440x900!

 

Det går ju för fan att ändra textstorlek!

Sen hur skönt är det inte att lira 4 bord UTAN överlapp och ev. ha plats över för mer?

 

Btw. Hur lång tid kan en DELL ta i leverans ?

 

 

RE-EDIT:

Kan någon kolla på internet ifall det finns någon annan dator med 15-16" skärm som har Amd Turion 64 processor, med 1440, 1680 eller 1920 upplösning på skärmen, för ett pris UNDER 15k. som INTE är Dell?

 

Jag ska nämligen iväg och träna, och vore kul att ha massa svar när jag kommer hem! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

länk till dell.com

kika på den...innan du springer ner på påav o köper hp:n

ta bort 3 år på platsen servie och lägg pengarna på GRYMM upplösning a:

hamnar på 13.5k

15,4" widescreen skärm UltraSharp™ WUXGA (1920 x 1200) innebär plats för många pokerbord, exploder fönster etc etc utan överlappning! för er med problem med denna upplösning, funderat på att vara förbi optikern o köpa glasögon? :shock:

fö vet jag verkligen inte hur man kan kalla en 17 tummare för bärbar? möjligen ett skrivbordsersättnings alternativ...skulle vilja se den som "smäller" upp en 17 tummare på bussen lr liknande! kanske om man sitter på ett separat släp bakom lr nåe... ;)

JO, jag ändra mig nu! Vill ha dell, men pappa ska ju tjöta med alla sina vänner som han tror kan mycket om datorer! :P

IDag är sista dagen man får dubbla arbetsminnet gratis (1024 istället för 512) på dell med! Så det lutar åt den!

EDIT: Pappa lipar över att hans kompis säger att det blir för litet med 15,4" och 1920x1200, bara för hans kompis säger att det är jobbigt att SE med 17" 1440x900!

Det går ju för fan att ändra textstorlek!

Sen hur skönt är det inte att lira 4 bord UTAN överlapp och ev. ha plats över för mer?

Btw. Hur lång tid kan en DELL ta i leverans ?

RE-EDIT:

Kan någon kolla på internet ifall det finns någon annan dator med 15-16" skärm som har Amd Turion 64 processor, med 1440, 1680 eller 1920 upplösning på skärmen, för ett pris UNDER 15k. som INTE är Dell?

 

för pengarna så får du oslagbart bäst prestanda med dell! (har kollat runt och ej hittat nån som slår dem iaf) sen att många älskar att hata dell är väl ungefär samma anledning som att hata bill gates (trots att han skänker MEST pengar till välgörenhet i hela världen!) en hopplös diskussion...kolla vidare i denna tråd så ser du att den dator jag rekommenderat är den de flesta poker spelare föredrar!

dell är de enda jag vet som har den upplösningen. sen kan du faktiskt skala ner (köra med sämre upplösning, bara max som är skön att ha!) den om du inte "törs/ids" vara till optikern.

dell tar ca 1-2 veckor, lite beroende på hur du betalar etc. om du är student så får du ännu billigare alt extra tillbehör, fsk till.

lycka till med ev datorköp!

testa var förbi lokal datorhandlare och känn på en 12" - 17" så kanske du förstår bättre vad skillnaden är mellan bärbara och släpbara laptops är

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...