Gå till innehåll

Allt om söndags $200+15 på Stars!


martenmania

Recommended Posts

  • Svars 552
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hej och hå!

 

Känns som om detta får kandidera till "året bad beat", finns det någon sådan kategori här?!?

 

förlora med AKs mot AKs när man spelar om en 1'938'000 chips pott.. med totalt 6'390'000 chips i spel.

 

1'938'000 chips hade då ett nominellt värde på $77'209

 

Men jag hade ju "bara" splittpott, så jag förlorade "endast" ($77'209/2-$23'515) $15'090, eller hur man nu ska säga.

 

DÄREMOT SÅ VANN JAG $23'515 !!!!!!!!!!!!!!!

 

Helt sjukt, man åker på sin största bad beat någonsin med hästlängdernas hästlängder och ändå blir man inte så enormt ledsen över det som man kanske borde bli. Jag är OTROLIGT nöjd!!! jag är dessutom grymt glad att jag inte förlorade genom att "tomta" bort dem eller åka ut med någon marginell hand, då hade det varit svårt att förlåta sig själv. Den här förlusten var bara den 2:a av 83493902 all ins jag förlorade under kvällen (den första var dessutom på grund av dåligt spel av mig), snacka om magisk afton för en kille som lirar Texas $0.5/1 NL till vardags..

 

Jag återkommer med en längre rapport imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

--== DAGEN EFTER RAPPORT ==--

 

Så där ja, nu har resultatet börjat sjunka in lite.. 5:e plats av 2556 spelare och $23515 i vinst i en av internets mest prestigefyllda turnernigar, PokerStars $215 NL Hold'em $350000 Guaranteed, är inte fy skam. Detta är en dröm som jag inte trodde var möjlig att uppnå, åtminstone inte ännu i min "karriär". Jag är så otroligt glad över resultatet. Att hoppa ifrån $4000 i bankrulle till $28000 över en natt är ju helt sagolikt! Att detta dessutom bara var mitt andra försök i denna turnering gör det ju inte sämre.

 

Kommentarer kring turneringen: Jag började med stabilt tight spel, fick inte mycket till kort men satt och väntade på rätt tillfällen och stal lite blinds och floppar här och var. Floppande bl a en triss och en kåk(!!) försökte sug ur pengar ur dessa men det gick inte så bra. Gjorde även en grym nedsyn tidigt i turneringen med 22 i big blind. Jag satte motståndaren stenhårt på två överkort och synade ner hans turn och river bet när bordet var T högt. Jag kunde göra detta mycket tack vare att floppen blev rundcheckad och inga högre kort kom på turn och river.

 

Turneringen fortsatte och jag trummade på, och höll mig strax över medelstack. Sedan gjorde jag så här i efterhand ett väl kaxigt ställ med 33, mot en förmodad blindsteal och fick en oväntad syn av AJ. Treorna höll och detta var bara början till mitt otroliga showdown-skill uppvisande. Bara några händer senare hittar jag QQ, en MP med ungefär hälften av min stack går all in, jag sitter på knappen och tvekar inte att gå all in. Efter mig sitter Edizon på SB, en mycket bra spelare som vann Stars touren för några veckor sedan (drömposition för mig va?). Han har hittat AA och ser fram emot att 2½ dubbla upp. Men jag sätter min 17,5%:are och går därmed upp på position 9 när det är 750 personer kvar.

 

Därefter spelar jag försiktigt, hamnar på ett dåligt bord med många storstackar och chipleadern direkt till höger om mig *argh*. Han är i detta läge i "rampage mode" och försöker stjäla det mesta. Med 50000 i stacken, blinds på 1000/2000 kommer en nyckelhand. Chipleadern med 100000 höjer som vanligt upp till 4000. Jag har AQ och höjer konservativt bara upp till 10000. På BB går en kille all in med 38000 och jag har givit mig själv en väg ut ur potten. Jag hade behövt syna 28000 i en 53000 pott men jag misstänkte att min AQ inte hade odds för att ta den synen. Att BB har något av AA, KK, QQ och AK är ju rätt troligt. Detta är en hand jag inte bestämt om jag tycker om mitt spel i eller inte. Kanske borde jag gått all in själv direkt, kanske borde jag synat. Men hittills lutar det åt att jag tyckte jag gjorde rätt med min 10000 höjning.

 

En stund senare får jag QJs i cut-off och höjer upp för att stjäla. BB synar. Floppen kommer K T 3. BB bettar 1/3:s pott. Jag går all in på mitt stegdrag och pardrag. BB har nu 1 till 3 i pottodds och synar till min förskräckelse med AT. Men med utdragningsförmågan i toppform träffar jag min stege på turn och dubblar upp och är åter med i matchen, 12:e plats av 293.

 

Kort därefter gör jag som jag ser det mitt första stora misstag i turneringen. Det foldas runt till mig på knappen. Jag har 22, 35k i stack med 2k/4k blinds. Stärkt av mitt AQ lägg tidigare tänker jag att: "Jag måste ge mig själv en väg ut ur den här handen" så jag höjer till 10k. BB som är aggressiv och har en hyfsat stor stack ser (kanske?) min uppenbara svaghet och tvekar inte med att sätta mig all in. Jag lägger mig trots 1 till 2 i pottodds, risken att han hade bättre pp var inte rolig att behöva ta. Han offrade dessutom en stor del av sin stack i detta instant-all-in-move.

 

Nu är jag shortstacked och börjar bli desperat, ca 160 personer kvar. Och trots att jag lyckas stjäla en del blinds så minskar avståndet mellan big blind och min stack alldeles för mycket så när jag i BB får QTs vet jag att jag måste syna ett all in med mina sista 60k (blinds 10k/20k). Jag har här 1 till 2 i pottodds. QTs är uppe mot A8s och klonkar in en tia på turn. Därefter får jag skräp i 25 händer tills jag får JTo i BB. Här gör jag mitt största spelmässigamisstag i turneringen, som tur är kom det inte att kosta så mycket. Jag har 175k i BB, SB har 70k, blinds 15k/30k. En EP går all in med 26k, SB synar 15k. Han visar alltså på att "låt oss ta ut short stacken tillsammans" vilket jag accepterar och checkar. På floppen som kommer 5 4 2 ställer jag SB all in (!?!?!?). Han hittar mycket motvilligt synen med sina sista 38k med 96s och färgdrag. Jag har alltså en oväntad 50% chans till vinst här. Detta var ju så klart ett jätte misstag av mig, fattar inte vad jag tänkte på alltså men det är så lätt att det "råkar" hända när man varit så fokuserad i 4-5 timmar. Det är nu ca 50-60 personer kvar.

 

Efter mitt misstag är det bara att ta nya tag, med 90k stack är det desperat-stjälar-läge igen. Jag går all in med QTo i MP, får syn av BB som har A8s. Jag träffar kåken och dubblar upp. Handen efter får jag QQ, går all in igen och får syn av JJ. Damerna håller och jag är uppe på 457k stack. Jag är nu uppe på topp 10 och lugnar då ner mig lite. Tio häner senare får jag 77 på knappen och går first all in, får syn av BB som har J7 och 1 till 3 i pottodds. Mina sjuor håller upp.

 

Därefter är det dags att försöka stjäla blinds. Tyvärr får hittar jag inte tillräckligt många trevliga händer eller trevliga lägen att stjäla i så min stack minskar steg för steg men samtidigt ramlar folk ut i en snabb takt och vi är nere på två bord. Med 13 personer kvar kommer de äntligen som en skänk från ovan, för första gången under kvällen - de kära essen. Jag har har 274k blinds 20k/40k. Jag är SB och går all in på SB. Jag får syn av BB, en svag spelare som lyckats få tag i en monster stack på 1620k, jag hade alltså dålig position igen för fjärde bordet i rad. Essen håller upp och blir min biljett till finalbordet.

 

På finalbordet är det två storstackar, fyra som är kring mig och tre stycken med hälften mot mig. Jag går nu in i ultra-defense-mode och låter de andra ta ut varandra vilket gick mycket lättare än väntat. Jag fick över lag endast händer som 92o, J2o, 73o eller händer som AA, JJ och AKs samtliga hyfsat lättspelade i detta läge. Efter endast 23 finalhänder är vi nere på 5 personer och det borde kunna vara dags att öppna upp sitt spel. Men jag håller en fortsatt ganska låg profil. Blindsen svider inte så mycket längre och flera av de kvarvarande spelarna spelar förvånansvärt dåligt. Jag får på finalbordet AA ytterligare två gånger, dubblar upp mot QQ en gång och stjäl blinds den andra gången. Fyra av de fem spelarna på finalbordet är intresserade av att diskutera en deal, men den femte är okontaktbar *argh*. Spelet hamnar i en stiljefas utan stora potter men med stora preplop höjningar för att stjäla blinds och så efter 50 händer på 5 spelare så får jag på SB stålkorten AKs och bönar och ber för att cut off åter igen ska komma med en stor preflop höjning. Mycket riktigt, med 20k/40k blinds höjer han upp till 200k. Jag går all in med mina 946k. Cutoff med 988k blinkar till men synar med sin AK i klöver. Brädan kommer Qc Jh Ah - 4c - 6c och jag är utslagen på 5:e plats. Positioner innan denna hand:

Seat 1: ravipratap (987896 in chips)

Seat 3: say_when51 (1101544 in chips)

Seat 5: AARubicon (946000 in chips)

Seat 6: Dsavo (1808944 in chips)

Seat 8: walker1 (1545616 in chips)

 

Man kan sammanfatta mitt spel med följande:

* Överlag stabilt tight-aggressive grundspel

* Många stabila och vältimade blindsteals, som inte syns i redogörelsen ovan, men de var något för få! Jag slapp dessutom synar med händer som K9o men fick syn när jag hade QQ och liknande.

* Ofantlig-magisk-otrolig showdown skill, se nedan

* Två misstag som jag kom relativt billigt undan ifrån (vilket man sällan gör i NL). Jag var dessutom aldrig i läge att riskera hela stacken på dessa misstag.

* Kyla att våga ta ett par jobbiga synar med fördelaktigt pottodds.

* Aggressivitet vid all-in-showdown lägena. Jag tar endast en all-in syn med annat än AA.

* Dålig position hela andra halvan av turneringen. Satt chipleadern inte direkt till vänster så satt han till höger, m.m.

 

--== HÄNDER SOM GICK TILL SHOWDOWN, ALL IN INNAN RIVER (innan turn till och med) ==--

Resultat, hand nummer (odds att vinna handen när degen åkte in), min hand mot motståndarens hand, kommentar

 

VINST Hand 129 (53%): 33 mot AJ (jag ställer all in, 50% av stacken på risk)

VINST Hand 146 (17,5%): QQ mot AA och TT (jag höjer TT all in, får syn av AA, 100% av stacken på risk)

VINST Hand 213 (50%): QJs mot AT (stegdrag på flop, jag ställer all in, 100% av stacken på risk)

VINST Hand 276 (42%): QTs mot A4s (jag synar all in i BB, med 2 till 1 i potodds, 100% av stacken på risk)

FÖRLUST Hand 292 (20%, 50% i sidpotten): JT mot 97s och K8 (dåligt spel av mig i big blind, mitt enda stora misstag i turneringen, jag hade inte spelat likadant mot en storstack kan jag väl säga men som sagt, jag ångrar mitt spel här både preflop och på flop, tur att det blev billigt, 20% av stacken på risk)

VINST Hand 296 (41%): QTo mot A8s (jag ställer all in, får syn, 100% av stacken på risk)

VINST Hand 297 (81%): QQ mot JJ (jag ställer all in, får syn, 100% av stacken på risk)

VINST Hand 310 (68%): 77 mot J7 (jag ställer all in, får syn, 30% av stacken på risk)

VINST Hand 351 (87%): AA mot A5s (jag ställer all in, får syn, 100% av stacken på risk)

VINST Hand 400 (82%): AA mot QQ (jag höjer, QQ ställer, jag synar, 100% av stacken på risk)

FÖRLUST Hand 433 (v: 6%, s: 88%, f: 6%): AKs-s mot AKs-c (AKs höjer, jag ställer all in, får syn, 100% av stacken på risk) En klöver på floppen, han träffar sin 4,2%:ar backdoor flush

 

Om man räknar bort hand 292, när jag bara riskerade 20% av stacken, och räknar på sannolikheten att jag ska klara att vinna alla dessa showdowns, fram till hand 432, så är chansen för det 0,31%(!!!). Det kommer alltså dröja 319 turneringar till innan jag lyckas lika bra igen, hmm.. jobbigt det här med sannolikheter. Men jag tror jag får sluta upp med att se mig själv som en spelare med mycket otur.

 

Vi ses & hörs snart på PokerStars $215 NL Hold'em $350000 Guaranteed:s finalbord!

 

Tack så mycket för alla gratulationer!

 

// Rubicon "Rubbe"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker man nåt på de 102k i första pris efter turneringen? Bra jobbat iaf!

Förvånansvärt lite faktiskt. Hade jag gjorde något uppenbart misstag på finalbordet hade jag nog gjort det men nu gjorde jag vad jag kunde och åkte ut med AKs, efter att ha varit först att gå all in, när det är 5 personer kvar. Vad mer kan man göra i det läget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...