Gå till innehåll

WPT Shooting Star, strategitips?


Betterman

Recommended Posts

Tjenare,

Ny här och relativt ny pokerlirare. Har lirat på Expekt och PP det senaste halvåret ungefär och då mestaldes på FL. Har dock fastnat för turneringsformen och prövat på diverse SnG-bord och ett antal MT-turneringar med blandad framgång.

Fick häromdagen för mig att pröva WPT Shooting Star (L1 - $1 - 10pers)-satelliten och lyckades direkt vinna den. Gick då till L2 ($10 - 6pers) och vann också den.

 

Ska imorgon ge mig på L3 ($60 10-pers) och tänkte då läsa på lite bättre då jag antar att jag hade en hel del tur på L2'an. Vinnaren går till finalen den 19:e feb är allt som står på Expekt.

 

Någon här som lirar på dessa? Jag vet inget direkt om denna turneringsform och vill veta mer. Hur många spelare är det den 19:e feb?

10/bord eller 6/bord?

 

Någon som har bra tips på strategi för L3'an?

Länkar som kan bättra på mitt spel?

 

Tack för mig nu och för ett bra forum! Hoppas själv kunna bidra framöver.

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att vår kära vän Russ Georgiev har skrivit nån artikel om just Online satelliter. Även om han är en riktig idiot och skitkastar (säger att dom fuskar, vilket alla gör enligt honom. ;) ) alla så är han minst sagt en kompetent pokerspelare.

 

Artiklen finns på http://www.pokermafia.com och är helt klart värd att ta en närmare titt på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk att inte ha helt korrekta fakta: Som du säger vinnaren av $60 går till finalen 19 feb. I finalen spelar man om paket värda $12000 och det bör vara i mt-form med 10/bord. Man kan köpa in sig till finalen eller man kan kvalificera via sateliter som du har gjort. Värdet på en plats i finalen är $600, vilket innebär att för varje 20 deltagere finns det ett $12000 paket i potten. Säg att 126 spelar finalen, då vinner 1-6 wpt prispaket och 7:an det som blir över($3600). Kan också vara så att de tre platserna direkt efter 1-6 delar på dessa $3600(50%,30%,20%). Sammantaget kan man säga att som nybörjare är det väldigt svårt vinna en wpt plats. Man möter bättre och bättre spelare på vägen upp, men allt kan hända i poker!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! Det hjälpte!

Jag läste på en hel del via länkarna och lyckades ikväll vinna den 3:e och är nu i finalen den 19:e februari. :D

Så nu behöver jag länkar som tar mig till genom denna tävling också! ;)

 

Lästips till denna typ av multi-table turnering? Länkar?

Tacksam för all hjälp då jag gärna vill vara så förberedd jag bara kan!

 

Skål! 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat!

Passa på och öva på diverse små MTT's med kanske €10 inköp etc

och testa olika strategier såsom Doyles MTT-strat, spela jättefegt i början och sedan utmana alla senare i spelet när blinds gått upp högt.

Problemet med denna är att den kräver att fi har stor rädsla för att förlora och att du lirar VÄLDIGT aggressivt.

 

Hursomhelst, lycka till !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ades_va!

Precis vad jag tänkte. Jag köpte Doyle's Super System förra veckan och ska nu hinna lusläsa denna ett par gånger till den 19:e feb.

 

Det blir svårt för jag är inte naturligt den aggressiva spelaren. Antar att jag får jobba en hel del på den mentala biten så att jag mer naturligt hamnar i denna aggressiva spelstil.

Får jag en någorlunda hand blir jag alltid misstänksam och tror att minst en annan på bordet måste ju ha bättre hand och checkar för att sedan folda den höjning som jag egentligen borde lagt.

 

Några tips på hur man jobbar bort denna mentala spärr?

 

Kom gärna med fler länkar för jag är hungrig till tusen på att bättra på mitt spel inför den 19:e! Vill ju försöka ge det en rimlig chans.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag försökt mig på Doyles spelstil så har jag gjort så att jag sätter sjukt stora krav på mina händer i tidigt lir och jag höjer knappt pre-flop, jag lirar oerhört fegt, ser när blinds börjar ta på folk och när antalet lirare börjar sjunka så synar jag på lite fler händer och går mer och mer all-in.

Doyle skriver att han gillar att re-raisa och gå all-in på draghänder, men detta är något som jag är för feg för :)

Annars har hans taktik fungerat rätt bra för mig på SnG's och STT's, men jag har inte hunnit applicera den så mkt på MTT's, vilket det är du kommer behöva göra.

OBS. Du ska vara aggressiv, inte idiotisk, så akta för att gå all-in på nötfärg när bordet är parat eller dylikt :)

 

Än en gång, lycka till :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öhhh, vilken beskrivning av Doyles spelstil har du läst? :-o

 

Hans strategitips gällande MTT's, den som han skriver att han snott av nån annan spelare - kommer ej ihåg vem - och som går ut på att lira supertajt i början och senare i turren lira väldigt aggressivt.

Kan tyvärr inte ge dig nått sid nr. :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst Super System, men jag reagerade bara på att "höjer inte pre-flop" och "lirar oerhört fegt" inte riktigt känns som Doyle... Det kanske är din spelstil, men knappast Doyles. :)

 

Nej, det kanske inte verkar som, men det är denna taktik som han säger att han vann bägge sina WSOP med hjälp av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att lira starka kort hårt, känns ju ändå som den enkla delen.

Det jag har svårt för är att plocka vinster med något svagare kort.

Stege-drag och färg-drag gör mig osäker och bettar någon viker jag mig ofta.

Jag har ännu inte fått in allt matte-tänk i pokern vilket gör mig osäker på om antalet personer kvar gör det mer korrekt att syna/höja.

 

Känner mig också dålig på att växla om från att vara extremt tajt till att lira fler händer på ett vinnane sätt. Ofta när jag försöker växla om så blir resultatet bara att jag förlorar en massa chips. Det lilla positiva med att övriga vid bordet inte vet var de har mig väger nog inte upp till förlusterna.

 

Någon mer här som är med den 19:e?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans strategitips gällande MTT's, den som han skriver att han snott av nån annan spelare - kommer ej ihåg vem - och som går ut på att lira supertajt i början och senare i turren lira väldigt aggressivt.

Kan tyvärr inte ge dig nått sid nr. :S

 

Han hade snappat tekniken av Johnny Moss som alltså är Doyles förebild för NLT. Och jag är inte alls så säker på att han förespråkade supertight spel, alltså att bara spela premiumhänder. Snarare menade han att man inte skulle söka explosiva konfrontationer utan istället leta lägen där man lätt kan plocka en pott utan allt för stor investering och se till att ha stål i stora potter.

 

Jag är inte alls säker på att jag håller med, och av det lilla jag sett av Doyles spel på WPT och WSOP verkar han ju inte spela snortight direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag är inte alls säker på att jag håller med, och av det lilla jag sett av Doyles spel på WPT och WSOP verkar han ju inte spela snortight direkt.

 

 

Jag har för mig att jag läste någonstans att Doyle "var tvungen" att ändra sitt spel för att inte bli för förutsägbar eftersom "alla" hade läst hans bok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han hade snappat tekniken av Johnny Moss som alltså är Doyles förebild för NLT. Och jag är inte alls så säker på att han förespråkade supertight spel, alltså att bara spela premiumhänder. Snarare menade han att man inte skulle söka explosiva konfrontationer utan istället leta lägen där man lätt kan plocka en pott utan allt för stor investering och se till att ha stål i stora potter.

 

Jag är inte alls säker på att jag håller med, och av det lilla jag sett av Doyles spel på WPT och WSOP verkar han ju inte spela snortight direkt.

 

Anledningen till varför jag skrev supertajt och att inte höja pre-flop under tidiga nivåer är just för att det var hur jag tolkade hans idéer om att undvika explosiva konfrontationer.

Vet inte om detta är fel, men det har funkat rätt bra för mig iaf, så jag tänkte att det var lika bra att han fick detta förslag och sedan fick testa det iaf. :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att jag läste någonstans att Doyle "var tvungen" att ändra sitt spel för att inte bli för förutsägbar eftersom "alla" hade läst hans bok.

Jag har också läst det. Jag tror det kallas marknadsföring.

 

Frågan är bara om det var +EV på att ge ut alla tips (+bokintäkter) och ändra spelstil? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...