Gå till innehåll

Vilken bok ska jag köpa?


Henkeman

Recommended Posts

Jag tyckte pokerhandboken kan en bra introduktion till pottodds implicita odds och dylikt. För mig fungerade den som nybörjare.

 

Jag söker en bok om omaha, pot limit. Spelat totalt kanske 5 timmar omaha, 0.1/0.25. Faktist plussat en del, men vill utveckla mitt spel. Tips?

How Good Is Your Pot-Limit Omaha?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 244
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...
Med andra ord ska jag inte investera ett öre i Glimnes verk?

 

Vad bör jag köpa för bok/böcker? Det är första gången jag kommer läsa en pokerbok..

 

Har läst följande pokerböcker:

 

Ken Warren

Ken Warren teaches Texas Hold'em

 

Tom Mc Evoy, Shane Smith

Beat Texas Hold'em

 

Dan Glimne

Pokerhandboken

 

Dan Harrington

No Limit Hold'em, Strategispel

 

De tre första böckerna var sådär. Tycker inte de hade så mycket matnyttigt.

 

Harringtons bok däremot var helt suverän. Enkel teori och praktik vävs ihop.

I knät på Harrington spelas ett antal händer där händerna gås igenom och där det finns mängder med tips, både tekniska och psykologiska. Tyvärr finns en del faktafel men det förtar på inget sätt helhetsintrycket.

Rekommenderas varmt.

Jag hoppas att inte så många följer detta råd så jag kan behålla godbitarna för mig själv.

 

/pawik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
  • 4 weeks later...

Hade tänkt att åka in och köpa min första bok i eftermiddag.

 

Är nybörjare när det gäller onlinepoker och spelar bara på låga nivåer. Har basic kunskap och lite till som jag ser det och söker en bok som kan köpas i stan och som är skriven på svenska. Spelar bara NL.

 

Det är alltså min första bok, så någon speciell inriktning är jag inte ute efter, förutom att det ska vara NL CG och SnG spel.

 

Många handexempel i boken tycker jag är bra, men det är det kanske i dom flesta böckerna..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en bra stunds funderande blev det tillslut poker teori (The Theory of Poker) av David Sklansky.

 

Kändes som ett bra val då det var min första bok och dom andra böckerna antingen var för nybörjar nivå eller för mer advancerade spelare och då är jag rädd för att missa mycket viktig information.

 

Ni som läst den, vad har ni för kommentarer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en bra stunds funderande blev det tillslut poker teori (The Theory of Poker) av David Sklansky.

 

Kändes som ett bra val då det var min första bok och dom andra böckerna antingen var för nybörjar nivå eller för mer advancerade spelare och då är jag rädd för att missa mycket viktig information.

 

Ni som läst den, vad har ni för kommentarer?

 

Bra val. Är lite tung läst mellan varven men den är väl värd jobbet. Finns dessutom översatt till svenska (dock med lite översättningsfel).

 

Vill du sen bli bättre på No limit köp hans senaste bok "No-limit holdem theory and practice", men denna är ganska avancerad och man kan nog tjäna på att ha läst någon annan bok innan (eller om man har mycket erfarenhet) fördelen med denna är att han jämför mycket skillnader mellan limit och no-limit så om man läst en limit bok innan så får man lite "aha" upplevelser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en bra stunds funderande blev det tillslut poker teori (The Theory of Poker) av David Sklansky.

 

Kändes som ett bra val då det var min första bok och dom andra böckerna antingen var för nybörjar nivå eller för mer advancerade spelare och då är jag rädd för att missa mycket viktig information.

 

Ni som läst den, vad har ni för kommentarer?

 

http://pokerforum.nu/forum/studier/1044-bok-theory-poker-av-sklansky.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Tänkt skaffa en eller två böcker nu, spelat några år men aldrig lagt ner mig och inte ens öppnat en pokerbok mer än Ace on the river..

 

Så lite tips på Texas NL böcker på svenska skulle vara najs! Spelar lowlimit..

Inte allt för avancerad heller kanske, tänkte börja ganska lugnt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Porblemet med många pokerböcker är att de verkar förutsätta att spelarna är bättre än vad de är, på låglimitspel i alla fall. "Har du floppat två par, men möter hårt motstånd från en spelare, är det bäst att folda", är en typ av råd man kan stöta på. Författarna verkar inte vara på det klara med hur dagens spelare spelar. Det medför att risken är stor att man utvecklar ett alldeles för fegt spel, om man tar till sig böckernas råd.

 

Har själv läst många pokerböcker, men lagt dem åt sidan. Dock kan de vara bra i vissa avseenden, men man ska inte följa dem slaviskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Vad skulle ni rekommendera för bok till mig? Jag lirar enbart SH cashgame NL 0,5-1$. Hittar ingen som verkar passa riktigt. De flesta verkar anpassade till FR.

 

No Limit Hold'em

Theory and Practice

(David Sklansky & Ed Miller)

 

Den boken tycker jag är bra, lärde mig en hel del första gången jag läste den. Även bra nu när jag läser den andra gången (ett halvår senare)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelat poker från och till i ca 4 år. Blandar mitt spel ganska mycket, dvs både cashgame,sitngo och MTT:s men mest har det vart SNG:s under mitt spelande. Limitsen har väl varierat men ungefärg 10$/20$ på sitngo (6 eller 10players) samt cashgame nl20 och nl50(shorthanded). Skulle väl egentligen behöva plöja igenom en bibel med moneymanagement, men det orkar jag inte :)

 

Spelar NL Texas, fast har med tiden blivit intresserad av att lära mig något av de andra spelen, typ Omaha eller 7card stud. Något spel där det finns pengar att hämta , känns som att spelarna är bra överlag på Texas HoldEm eftersom det blivit så populärt. Så rekommendera gärna något spel där spelarna är dåliga samt någon nybörjarbok för det spelet.

 

Men vill som sagt även utveckla mitt spel i NL texas,har läst "Pokerhandboken" och "Att bemästra nätpoker" tyckte dock inte att de var jättegivande. En bok på svenska är ett måste annars besvärar det min läsning så mycket :)

 

Så sammanfattningsvis : Tips på ett kortspel där det finns pengar att hämta, samt en basbok så att man lär sig spelet. Även tips på en NL Texasbok lite mer avancerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Länge sen tråden användes, men jag gör ett försök!

 

Jag spelar 10+1$ och 20+2$ NL holdem Sng på Bestpoker. Har spelat poker i ungefär 2 år och känner att jag kan spelet relativt bra. Använder odds ibland, kan det inte så jättebra egentligen. Vill ha en bok där man lär sig lite matematik och tips för hur jag ska kunna få in mer pengar.

 

Fick en bok i julklapp: Att bemästra nätpoker

Tittade runt lite på nätet och verkar vara lite av en nybörjarbok, kommentarer på det?

Snabba tips så jag eventuellt kan byta den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10$/20$ på sitngo (6 eller 10players) samt cashgame nl20 och nl50(shorthanded)

känns som att spelarna är bra överlag på Texas HoldEm eftersom det blivit så populärt.

 

Spelarna på NL20, NL50 och på $10 och $20 sng kan du spela vanlig ABC-poker mot och ändå plussa.

 

Patruck: För turneringspoker är Dan Harringtons böcker mycket bra (både volym 1 och 2). Vet inget om boken du nämnde men dessa två borde du läsa först.

 

Harrington är rätt duktig på MTT, men inge vidare på SNG.

Ex. http://pokerforum.nu/forum/handanalys-sit-go-taevlingar/41454-10-i-big-blind-efter-raise-hoh2-exempel.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...