Gå till innehåll

Hur bra är FSB:s fondrådgivning?


listig

Recommended Posts

Denna fråga riktar sig främst till ekonomerna som hänger på forumet, som har lite koll på fond- och/eller aktiehandel, alternativt är duktiga på att placera pengar för god tillväxt.

 

Jag har FSB som bank och var nyligen där i ett annat ärende än mina fonder jag har genom FSB:s fondtjänst Robur. Osökt kom vi förstås in på dem och jag sa att mina fondköp inte är så genomtänkta de kan vara, och fick rådet om att gå på FSB:s rådgivning för att maximera avkastningen som passar mina önskemål. Detta lät givetvis jättebra med en rådgivare som arbetat nere i Luxemburg en herrans massa år osv, ni vet hur det brukar låta.

 

Men egentligen, hur bra är FSB på att placera mina pengar, rent objektivt?

 

Jag har både tid och vilja att sätta mig in i fond-/aktiebranschen för att få mig ett hum om vad som är bra och vad som är sämre, men det känns onödigt om det verkligen vore så att FSB kan göra ett långt mycket bättre jobb än vad jag kan efter ett tiotal timmars läsning i ämnet.

 

Dvs, hur maximerar jag min avkastning på mina sparpengar: låter jag FSB sköta det åt mig, ringer jag en annan bank eller läser jag på själv och handlar själv fonder/aktier via exempelvis en nätportal (som fondmarknaden.se od)? (Ge gärna tips på alternativ bank eller nätportal i så fall!)

 

Ytterst tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dvs, hur maximerar jag min avkastning på mina sparpengar: låter jag FSB sköta det åt mig, ringer jag en annan bank eller läser jag på själv och handlar själv fonder/aktier via exempelvis en nätportal (som fondmarknaden.se od)? (Ge gärna tips på alternativ bank eller nätportal i så fall!)

 

Vad är det du vill uppnå? För att få hög avkastning måste du ta högre risk jämfört med om du vill ha lägre avkastning.

 

Hög avkastning (och risk) kan man få genom att satsa på fonder som placerar i t.ex. Indien, Östeuropa, Ryssland och Kina. Dessa marknader har hög potential att få hög tillväxt, men du tar då också en ganska stor risk, särskilt om du placerar pengarna på kort sikt.

 

Själv satte jag en del pengar i Östeuropa och Ryssland för några år sedan och fonderna har gått väldigt bra. Nu skulle jag nog satsa på Indien. Man pratar engelska, hög utbildningsnivå, låga löner, hyfsat stabilt land (företag vågar investera), plus en massa andra saker. Nackdelarna är oron i grannländerna. Ett stort krig där Indien blir inblandat vore inte bra.

 

Bankernas rådgivare ger jag inte mycket för. Googla själv istället.

 

Edit: Bara för att visa att högriskfonder inte alltid går upp, kan jag berätta om mina investeringar i IT-fonder. Jag är en datornörd och när SEB startade upp sin IT-fond för många år sedan, satte jag en del pengar där (10 kr per andel). Fonden gick över förväntan under IT-bubblan och var uppe på 35 kr/andel. Guld och gröna skogar! Tyvärr sålde jag inte av andelarna då. I dag ligger andelarna på runt 5 kr/andel. Jag har iofs. köpt en del andelar när fonden var nere på runt 3 kr/andel, så förlusten är inte fullt 50 %. Men ändå. Det smärtar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men egentligen, hur bra är FSB på att placera mina pengar, rent objektivt?

 

FSB brukar ofta nämnas som en av de sämsta förvaltarna. Nordea har tidigare ansetts vara bäst bland storbankerna, men de flyttade ner stora delar av sin fondverksamhet till Danmark för ett par år sedan. Vet inte hur kvalitén påverkades av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dvs, hur maximerar jag min avkastning på mina sparpengar: låter jag FSB sköta det åt mig, ringer jag en annan bank eller läser jag på själv och handlar själv fonder/aktier via exempelvis en nätportal

 

Jag vet inte hur mycket pengar du ska investera. Har hört en tumregel som säger att man ska investera i aktier istället för fonder om man har över en miljon SEK, annars tvärt om. Detta p g a de avgifter som fondbolagen tar ut.

 

Bestämmer du dig för fonder ska du inte vara passiv. Lämna inte över jobbet helt och hållet till någon bank.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skulle jag nog satsa på Indien. Man pratar engelska, hög utbildningsnivå, låga löner, hyfsat stabilt land (företag vågar investera), plus en massa andra saker. Nackdelarna är oron i grannländerna. Ett stort krig där Indien blir inblandat vore inte bra.

 

Det är viktiga aspekter du tar upp. Men den allra viktigaste frågan man ska ställa sig är om aktiemarknaden i landet är över- eller undervärderad (eller balanserad). Även om landet har en ljus framtid så spelar inte det någon roll om aktierna som fondportföljen innehåller är sjukt övervärderade.

 

Nu säger jag inget om just indien, bara en viktig aspekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså vilken bil tror du en Volvoförsäljare rekommenderar om du frågar honom?

 

Det är samma sak med fonder köp aldrig bankernas fonder utan sätt in pengarna på Nordnet eller Avanza där du kan välja mellan många olika fonder. Bankernas fonder är bara indexföljande fonder men tar betalt som om de inte var det. Om du vill köpa fonder så köp indexfonder pga den låga kostnaden eller små oberoende aktörer som är beroende av att deras förvaltning går bra. Investmentbolag är också alternativ till fonder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns inte som något konkret svar har kommit på frågan (ok, det är antagligen svårt att svara konkret, men ändå). Jag har ungefär samma fråga så jag skulle också uppskatta ett svar.

Jag har en del pengar som jag vill ha i fonder, problemet är att jag inte vet vilka jag ska välja. Jag har också planer på att börja lägga undan lite pengar varje månad. Efter vad jag har förstått så är fonderna på FSB (har också den banken) inte något vidare eftersom dom är indexföljande och tar en stor avgift. Går jag in på FSB och ber om hjälp antar jag att jag kommer att bli rekomenderad deras fonder.

Kort sagt: Finns det något annat företag som kan hjälpa till med placeringen i bättre fonder mot en liten (eller ingen) avgift? Detta också utan att man måste ha en väldigt stor summa pengar att börja med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rådgivare är ett annat namn för försäljare de flesta har bara gymnasieutbildning och vet inte mycket om ekonomi.

 

Bankerna tar ofta hutlöst betalt för att förvalta fonderna och sätta in och ta ut pengar från fonderna. Ofta får man betala långt över bankräntan i avgifter per år - utan att vet om det.

 

Det bästa är och sätta pengarna i en indexfond - de har ofta låga avgifter vilket gör att avgifterna inte äter upp vinsterna.

 

Man kan skapa sin egen aktiefond genom att sätt pengarna med 30% i Investor, Industrivärden och Öresund samt 10% i Svolder. Dessa fyra aktier är investmentbolag och fungerar därmed som en fond i sig men har alla mycket mindre avgifter som drar ner vinstökningarna. Dessutom så ger dessa fyra bolag rätt bra aktieutdelning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rådgivare är ett annat namn för försäljare de flesta har bara gymnasieutbildning och vet inte mycket om ekonomi.

 

Bankerna tar ofta hutlöst betalt för att förvalta fonderna och sätta in och ta ut pengar från fonderna. Ofta får man betala långt över bankräntan i avgifter per år - utan att vet om det.

 

Det bästa är och sätta pengarna i en indexfond - de har ofta låga avgifter vilket gör att avgifterna inte äter upp vinsterna.

 

Man kan skapa sin egen aktiefond genom att sätt pengarna med 30% i Investor, Industrivärden och Öresund samt 10% i Svolder. Dessa fyra aktier är investmentbolag och fungerar därmed som en fond i sig men har alla mycket mindre avgifter som drar ner vinstökningarna. Dessutom så ger dessa fyra bolag rätt bra aktieutdelning.

 

Haller med dig helt och hallet om investment-bolag. De har ofta ett bra substansvarde pa 20-25% och ar en perfekt start om man vill investera och inte har sa mycket kott pa bena.

 

Nackdelen med fonder ar avgifterna som begransar avkastningen. Men jag kan rekommendera Avanza Zero med absolut inga avgifter som ar en passiv fond som foljer OMXS30-index (de 30 storsta bolagen pa sthlmborsen). En annan intressant fond som jag tycker man ska ha med i sin portfolj ar Skagen Global. Den har slagit Global-index varje ar sen starten, norrmannen verkar kunna sin sak.

 

Hur du an gor sa ar det absolut nodvandigt att fordela din portfolj och inte vara for stort viktad i ett objekt.

 

Satt upp ett konto pa Avanza eller Nordnet och investera i fonder och aktier, aven lite rantefonder for att minska risken. Oka i aktier och om du ar mer riskbenagen. Men ar du helt ny sa tycker jag du ska borja med en ganska enkel och saker portfolj och vikta om allt efter att ditt intresse och kunskap okar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort svar på frågan: Köp inga fonder i bank.

 

Rådgivarna på svenska banker vet lika mycket om fonder som en random dagisfröken. Fondförvaltarna inom bankerna har inga incitament att producera bra resultat endast att komma nära index, resultatet blir ju därför oftast i linje med detta.

 

Jag låter Lars Mohagen på odin ta hand om alla pengar som inte kan tänkas behövas för pokern. (lite högriskfonder men gambler ju :) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...