Gå till innehåll

Asienkatastrofen!


Henkeman

Recommended Posts

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag förstår inte varför vår utrikesminister måste göra denna bedömning.

Kan inte regeringen lita på de svenskar och övriga i nöd som berättar att det behövs sjukvård.

Troligen kommer svenskar dö pga regeringens handlingsförlamning.

 

Givetvis ska inga viktiga beslut få behöva vänta pga våran utrikesminister först ska komma till platsen, vilket tar tre dagar. Men jag förstår inte hur du tänker om du menar att en svensk myndighet ska skicka förnödenheter och expertis på måfå efter uppskattningar från panikslagna människor på mobiltelefon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg idag i aftonbladet att en kille jag känner är försvunnen tillsammans med syster och mor. Det tragiska är att han varit jävligt otursförföljd hittills i sitt liv. 17 år är han, han var fram tills han var 14 år bäst i Sverige i tennis, i sin åldersgrupp. Riktigt riktigt talangfull. Efter att ha vunnit sm som 14-åring skadade han sig (i knäet tror jag) och hade han några månaders rehabilitering innan han var tillbaks i Sverigetoppen igen. Ett par veckor efter att han börjat tävla igen fick han besked om att han hade tumörer i höften och knäet, vilket slutade med att han fick proteser inopererade och fick lägga ner alla idrott.

 

När jag nu ser att han är försvunnen tillsammans med sin familj i Khao Lak så mår jag bara illa, fan vilket oflyt den grabben haft. Hoppas bara på att de mår bra.

 

Jag själv skulle för övrigt åkt till Khao Lak med familjen den 3:e januari. Det känns förjävligt att uttrycka sig såhär, men ur eget perspektiv så var det väl tur i oturen att det hände just nu. Men all tanke åt de som drabbats...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_8827047.asp

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article403221.ece

 

Inte bara i Sverige det är massiv kritik mot regeringarna. Uppfattningen är densamma i Norge(se ovan), Danmark, Finland, Tyskland, Frankrike, Storbrittanien etc.

 

Det är så lätt att vara efterklok, men jag frågar mig var fanns all kritik igår? Jag tror ingen riktigt har förstått vidden av denna enorma katastrof förrän idag... och det märks. Att hjälpa tiotusentals som behöver akut sjukvård samt de 5 miljoner människor som är i det närmaste akut behov av vatten, sanitet och skydd över huvudet går inte på ett fingerknäpp... Man känner sig maktlös...

 

Bara hoppas att hjälp i form av läkare och transportplan (både passagerar och ambulans) kommer fram så fort som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte bara i Sverige det är massiv kritik mot regeringarna. Uppfattningen är densamma i Norge(se ovan), Danmark, Finland, Tyskland, Frankrike, Storbrittanien etc.

 

Problemet är att vi har betydligt många fler drabbade svenskar än många av ovanståden länder vilket kör passiviteten och oförmågan så mycket värre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte bara i Sverige det är massiv kritik mot regeringarna. Uppfattningen är densamma i Norge(se ovan), Danmark, Finland, Tyskland, Frankrike, Storbrittanien etc.

 

Problemet är att vi har betydligt många fler drabbade svenskar än många av ovanståden länder vilket kör passiviteten och oförmågan så mycket värre...

 

Det är väl hittills ca 25 bekräftade döda i Thailand av vardera britter och tyskar, jag hoppas verkligen att vi inte är så hårt drabbade.

Inte för att svenskar är mer värda än andra, men ni förstår vad jag menar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl hittills ca 25 bekräftade döda i Thailand av vardera britter och tyskar, jag hoppas verkligen att vi inte är så hårt drabbade.

Inte för att svenskar är mer värda än andra, men ni förstår vad jag menar...

 

Det skulle vara ett rent mirakel om inte vi är betydligt mer drabbade än så. 1000-2000 saknade, så många dygn efter, hela familjer borta osv. Särskilt nu när de börjar leta efter alla som rest vid sidan om resebyråer, vilket verkar vara rätt många som saknas.

 

Och ang. länder som får kritik så vet i hundan ifall inte USA tog priset där =) Deras ambassadpersonal på flygplatserna kom dit kraftigt försenade och när de började fixa temporära pass, så tar de betalt för att ta nya passfoton (!) Folk i baddräkt och inga ägodelar fick låna av andra som hade lyckats ha kvar sina kreditkort.

 

Snacka om att inte ha koll på läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller antalet döda så tippar jag att antalet döda svenskar kommer att bli fyrsiffrigt i slutändan. :cry:

 

Och ang. länder som får kritik så vet i hundan ifall inte USA tog priset där =)

 

Svenska UD gjorde ungefär samma sak. De krävde 10 % ränta för att låna ut pengar till svenskar på flygplatserna i Thailand. Om ingen får sparken (UD/regeringen) för det här fiaskot, så är det ren skandal. :evil:

 

Den här videon (filmad av en svensk) ger en illustrativ bild av hur det var:

http://www.streaming.telia.com/startmedia/default.asp?k=505&n=tsunamiphuket.wmv&e=N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm. Det är så lätt att vara efterklok. Regeringen har med största sannolikhet suttit med lika lite information som alla vi andra och det är därför kritiken är så massiv att ingen gjort något. Se bara tillbaka i denna tråd. Inte en enda person klagade något på regeringen eller att någon gör något förrän igår och det var just igår som medier kunde förmedla sin bild över hur situationen ser ut där borta.

 

Den 28:e var stämningen oro och rädsla; i förrgår lät det ungefär som "Usch, det är hemskt det som hänt... hoppas det gått bra för alla"

 

Den 29:e igår var/är stämningen ilska (samt vilja att hjälpa) då alla medierapporter flödar in och informationen över hur läget är klarnar. PANG! så kommer en massiv kritik mot att regeringen inte gjort något tidigare och alla är förbannade... "AVGÅ regeringen och UD"

 

Jag kan inte sitta och vara speciellt förbannad på regeringen. Ingen absolut INGEN hade kunnat föreställa sig vilken omfattning denna katastof hade och Sverige framförallt har inte någon beredskap för katastrofer av denna omfattning. Då är det inte så konstigt att allt inte görs perfekt. Det är ju faktiskt inte så att regeringen får lägesrapporterna från medier ett par dagar före befolkningen och sitter i möten för att diskutera detta. Informationsflödet var minimalt de första dagarna och de som föreställde sig det värsta underskattade också omfattningen.

 

Nä skippa att sitta och klaga över allt som görs fel. Det hjälper ingen. Konstruktiv kritik är den bästa kritiken. Vi har människor som ligger skadade/döende på flygplatser och sjukhus i Sydostasien och är i akut behov av hjälp. Vara sur över vad som kunde gjorts bättre kan vi vara när detta är över. Nu måste vi se till att vi gör allt vi kan för att hjälpa dem som behöver!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matteprof, du har rätt, det är lätt att vara efterklok.

Men flera frågor kvarstår:

Varför reagerade sverige 2 dagar efter nästan alla andra länder i europa?

Varför säger sverige att det inte går att anordna en luftbro ena dagen för att sedan anordna en luftbro nästa dag?

Sverige skyller först på att det inte finns plan, sedan visar det sig att det finns massor av plan att skicka ner.

Då säger sverige att det finns plan, men att det är svårt att få tag på besättningar - samtidigt anmäler sig massor av frivilliga besättningar som egentligen har ledigt över jul.

Sverige säger att man inte kan skicka ner förnödenheter förrän man bedömt läget och vet vad som behövs - men för i h-e, det behövs EXAKT SAMMA saker som vid alla andra katastrofer. Sverige har väl skickat hjälp till katastrofområden förr???

- Det behövs ALLTID tält/filtar/mat och rent vatten till människor som förlorat sina hem.

- Det behövs ALLTID ett par mobila akutsjukhus med komplett uppsättning mediciner mot infektioner, och är det i thailand även mediciner mot tropiska sjukdommar.

- I varma områden är det ALLTID problem med kroppar som ruttnar och därmed kan sprida epedemier.

 

Om den svenska regeringen är handlingsförlamad så borde den istället hjälpa de som INTE är handlingsförlamade, GP kunde ha ha svalt sin stolthet och sagt att han inte är kompetent nog att sköta en sådan här uppgift och sagt att t.ex. röda korset ansvarar för sveriges insatser - eftersom de är kompetenta.

 

Jag anser att sverige SKA ha ett antal förråd med katastrofhjälp som kan lastas på plan inom 24 timmar.

Uppenbarligen har sverige inte det - antagligen pga kostnadsskäl.

Men vad är kostnaden för ett katastrofhjälpsförråd jämfört med att INTE få iväg katastrofhjälpen i tid?

 

Har någon här försökt ta sig in på någon av katatrsofsajterna med namn på döda och överlevande?

Det går ganska trögt eftersom dessa får ganska många träffar per sekund.

Vad sägs om att FN har en permanent sajt som t.ex. heter catastrophe.com eller något liknande.

När en katastrof händer så får t.ex. thailands sjukhus tillgång till den här servern och kan lägga upp uppgifter där och FN garanterar bandbredden.

 

Jag anser detta vara konstruktiv kritik efetrsom mina förslag skulle hindra framtida fiaskon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satt med farsan ner från Borlänge på söndagen när rapporterna började dras på radion. Någon från UD går ut i radion och säger att det inte finns några svenska dödsoffer. Bekräftade dödsoffer alltså - så resonerade dom, i stället för att resonera som att alla tusen svenskar som vi inte hör av just nu är befarat döda tills motsatsen bevisats. Så som jänkarna gjorde under WTC.

 

Farsan och jag bara tittade på varandra och fattade inte vad hon sa - en jordbävning på nära 9 är cirka 1000 gånger starekare än de starka standardjordbävningarna som dödar ett hundratal runt om i världen. Jag sa direkt att här kommer det vara 100.000 döda, farsan sa att det räcker inte, och givetvis kommer det att vara svenska dödsoffer. Man undrar var kompetensen finns, bevisligen inte hos folkvalda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från Bangkok startade i dag två Boeing

737 med plats för vardera ca 150 pas-

sagerare. Med ombord fanns dock bara

70 respektive 26 passagerare. Orsaken

uppges vara bristande information.

 

-Piloterna är jätteledsna att inte

kunna ta hem fler, men det verkar som

om ingen känt till att planen fanns

där, säger Lotta Salomonsson, gift

med en av piloterna, till SVT Text.

 

Svensk effektivitet? Sorgligt värre... Om det är ett par tusen saknade en vecka efter händelsen kommer antalet döda vara betydligt många fler än 25 det är ett faktum... Fyrsiffrigt låter inte helt orimligt tråkigt nog...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den svenska regeringen är handlingsförlamad så borde den istället hjälpa de som INTE är handlingsförlamade, GP kunde ha ha svalt sin stolthet och sagt att han inte är kompetent nog att sköta en sådan här uppgift och sagt att t.ex. röda korset ansvarar för sveriges insatser - eftersom de är kompetenta.

 

Jag anser detta vara konstruktiv kritik eftersom mina förslag skulle hindra framtida fiaskon.

 

Här tror jag du slår huvudet på spiken! GP sa ju iofs att Sverige ställer sig till förfogande till FN:s räddningsarbete, vilket inte alls var tillräckligt. Han har förmodligen inte en susning av vad som ska göras vid dessa situationer men eftersom den krismyndighet vi har verkar vara ett skämt kan han ju inte lägga över ansvaret på dem. Det är ju så att han måste stå och försvara sitt och regeringens beteende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från Bangkok startade i dag två Boeing

737 med plats för vardera ca 150 pas-

sagerare. Med ombord fanns dock bara

70 respektive 26 passagerare. Orsaken

uppges vara bristande information.

 

-Piloterna är jätteledsna att inte

kunna ta hem fler, men det verkar som

om ingen känt till att planen fanns

där, säger Lotta Salomonsson, gift

med en av piloterna, till SVT Text.

 

Svensk effektivitet? Sorgligt värre... Om det är ett par tusen saknade en vecka efter händelsen kommer antalet döda vara betydligt många fler än 25 det är ett faktum... Fyrsiffrigt låter inte helt orimligt tråkigt nog...

 

Intressant är också att man då, när det finns mycket plats på planen, bara försöker ta hem Svenskar.

 

Om jag exempelvis vore engelsman eller från vilket annat land som helst i Europa så skulle jag, om jag fick chansen, hoppa på första bästa plan ut från Thailand om jag vore någon av de drabbade och sjuka - även svensk sjukvård måste vara bättre än 40 gradig flygplatshetta. Det är väl bara att se till att det ropas i lite högtalare för 17!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon från UD går ut i radion och säger att det inte finns några svenska dödsoffer. Bekräftade dödsoffer alltså - så resonerade dom

 

Så resonerar de fortfarande. På UD:s hemsida idag kan man läsa att "UD befarar att många svenskar har omkommit men kan i nuläget bekräfta sex dödsfall". :roll:

 

Och, Matteproof, efterklok och efterklok. Jag tycker inte att det finns något försvar för att exempelvis begära 10 % ränta av svenskar i Thailand som lånar pengar av UD, även om det finns en lag från 1982 som säger att det ska vara så. Det finns heller inget försvar för att vår utrikesminister går på teater i söndags och väntar 31 timmar med att gå till jobbet. (Observera att det i UD:s uppdrag uttryckligen ingår att hjälpa nödställda svenskar utomlands vid exempelvis naturkatastrofer -- det kan man också läsa på UD:s hemsida.) Det finns heller inget försvar för att Göran Persson slår ifrån sig regeringens ansvar och säger att "om resebolagen begär hjälp från regeringen, så ska vi överväga att sätta in flygplan".

 

Och trots att Sverige verkar vara det europeiska land som förlorat flest medborgare i katastrofen har många andra europeiska länder agerat mycket snabbare än vi. Av någon anledning är vår statsapparat långsammare än andra länders.

 

Hela tragedin är ruskigt illa skött från svensk sida, vilket säkert en utredning kommer att konstatera om ett par år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart har sverige mycket att göra när det gäller krisförberedelse. Men att ens insinuera att landet skulle ha kunnat vara förberett på den kanske värsta naturkatastrofen på hundratals år, och en olycka som kanske dödat fler svenskan än Estonia, men på andra sidan jorden, känns bara så vilset.

 

Det finns uppenbarligen massvis med pengar för att i framtiden stärka vår förrberedelse inför situationer som denna. Vi måste reformera om vår försvarsmakt till ett civilförsvar och en FN-styrka, och lägga alla fjantiga armépengar till ställen där de faktiskt gör nytta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ar kritiken mot GP och Freivalds? Sitter fast i bankok och vill garna veta vad som har sagst om dem. Fick reda pa igar hur Freivalds hade agerat efter att hon fick larmet och blev fruktansvarts arg over hennes ytterst oforsvarliga beteende.

 

Om hon inte avgar sa ar det helt sjukt! Finns inget forsvar for att ga pa teater och inte vara pa plats forren langt efter ett dyng! Skamligt ar det!

 

Man skams for att vara svensk!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men att ens insinuera att landet skulle ha kunnat vara förberett på den kanske värsta naturkatastrofen på hundratals år

Det stämmer, man kan inte vara förberedd.

Det som får en att undra är varför sveriges regering tog 2 dagars jullov när andra länders regeringar reagerade direkt.

 

Hur ar kritiken mot GP och Freivalds?

Kritiken är mycket hård från allmänheten.

Däremot så har GP manat till nationell samling och därmed effektivt satt munkavle på övriga partier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigare i denna tråd undrade jag varför inte UD och regeringen skickade ner Herkules med förnödenheter. Italienarna skickade ner Herklues med förnödenheter efter bara ett par dygn.

 

Men idag ska det alltså lyfta två svenska Herkules från svensk mark med destination mot Thailand. Planen är lastade med kistor och delvis medicin.

Hade dessa plan lyft ett par dygn efter och inte fem dagar som nu är fallet är jag övertygad om att man hade kunnat byta ut likkistor mot förnödenheter.

Sorgligt Sverige.

 

GP jiddrar om nationell samling vilket innebär att han rent informellt ber oppositionen om munkavel.

Hoppas nu verkligen oppositionen ger fan i detta och agerar som de folkvalda

de ändå är, villket förhoppningsvis innebär en förtroende omröstning i Riksdagen.

Klarar man inte av sitt jobb ska man inte heller jobba kvar. Det gäller var som helst, även ministrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror faktiskt inte att den allmäna kritiken är så massiv som man kan tro från detta forum. Det verkar mest vara en massa smaklösa försök att samla politiska poäng, som de flesta människor understår sig.

 

Som jag nämnt tidigare så handlar detta inte om politiska nyanser utan om mer grundläggande fundament som att ta hand om sina medborgare i nöd.

Våra ledande politiker har ämbeten som de uppenbarligen inte klarar av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Våra ledande politiker har ämbeten som de uppenbarligen inte klarar av.

 

Ovanligt i denna klubb av inbördes beundran.

Jaså, du sög som integrationsminister, men... vi skapar en ny mininsterpost bara för dig.

Jaså, du sög på den också... hmm, äh, du kanske vill bli finansminister, går ju inte att misslyckas där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...