Gå till innehåll

Har tre operativ system, hur får jag bort två av dem?


SnGGrindaren

Recommended Posts

Blir det så att du i uppstarten får välja ett av de tre operativsystemen? och är det bara windows xp, eller har du typ ett linux och så? Låter som att det enklaste borde vara att formatera igen. Sen är jag lite nyfiken på hur man råkar installera tre operativsystem också 8-).

 

japp jag får välja mellan 3 st XP när jag startar upp datorn.. När jag skulle deleta partitionen så gick det ej så jag sket i det och skapade ny istället :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar inget ansvar för att någonting "går sönder" om du följer mina råd, men det ska inte vara någon fara.

 

Antar att du inte har 3 stycken installationer av Windows XP utan bara att din boot.ini är lite felkonfigurerad. Helt enkelt gör såhär.

 

Start-menyn > Kör > Skriv i 'C:\boot.ini'

Nu fick du upp en massa text i notepad som ser ut ungefär såhär:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /noguiboot /bootlogo

Ditt problem är att du har tre rader under [operating systems]

 

Är det det översta valet du väljer när du startar Windows så tar du bort de två understa raderna. Sen är det bara att spara och så är problemet löst. Har du däremot flera installationer av Windows XP på olika partitioner blir det lite krångligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan du gärna få skriva en HOW-TO till ;)

är det inte att bara välja formatera hela hårddisken i XP setuppen?

verkar som det bara gjorts installation i window-läge, vanligast att man startar upp med cdrom o formatera, sen installerar XP om man vill ha en ren dator v.s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det bästa är att dra en stor formatering på hela systemdisken så du inte har en massa skrot liggandes på den.

 

 

Hur gör man det? :D

Förlåt, men "stor formatering på hela systemdisken"? :)

 

Om du vill veta hur du tar bort de två OS:en som ligger och skräpar får du vänta tills jag är på jobbet imorgon och har tråkigt. Jobbar med IT-support så om chefen frågar vad jag gör när jag skriver inlägg här kan jag säga "jobbar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa är att dra en stor formatering på hela systemdisken så du inte har en massa skrot liggandes på den.

 

Onödigt. Det räcker med att radera aktuella mappar.

Det fungerar alldeles utmärkt, men sen sitter han där med 3 partitioner. Tänka skriva en liten HOW-TO för att ta bort 2 partitioner och sen skapa 1 av dem och formatera den med NTFS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle va superschysst om du bzkt kunde skriva utförligt för en datanoob hur jag gör. Jag har alltså 3 OS på 3 partioner...

 

Har du tre partitioner är det bara så här:

* Kopiera allt skit du vill ha kvar till antagligen CD-skiva, DVD-skiva, annan partition (en som vi inte ska formatera)

* Gå in i "Den här Datorn" -> högerklicka på en partition med "extra Windows" och välj Formatera

* Gör samma sak med den andra "extra windows"-partitionen.

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då sitter du fortfarande där med 3 partitioner. Jag fixar ihop en HOW-TO imorrn med lite bilder och skit för att få de 2 extra partitionerna till 1. När jag inte har något att göra på jobbet imorrn, nu ska jag sova så jag orkar gå upp och jobba imorrn.

 

Jupp!

Annars kan han ju tanka Partition Magic. Kan ju inte vara så svårt. Har ju Wizards och så. Demoversionen får man väl använda ett par gånger innan man måste betala för fulla versionen?

 

God Natt på dig iaf! =)

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HOW-TO: 2 partitioner -> 1 partition

 

* Start-menyn > Kör > Skriv i compmgmt.msc

* Under lagring finns ett alternativ som heter Diskhantering, välj den.

* Nu ser du alla diskar och partitioner

* Högerklicka och välj Ta bort partition på de två som du inte ska ha kvar

* Svara Ja när den frågar om du vill ta bort partitionen

 

Nu ska du bara ha 1 partition kvar, nämligen (C:), och ledigt utrymme på disken som du ska skapa en ny partition av. I nedre delen av fönstret ser du Disk 0 och till höger har du en sektion som representerar disken. I den kommer du se (C:) och lite info. Till höger nu ska du ha ledigt utrymme (ej allokerat).

 

* Högerklicka på det lediga utrymmet och välj Ny partition.

* Klicka Nästa i guiden som dyker upp

* Välj Primär Partition och tryck Nästa

* Nu ska du ange partitionens storlek i MB, som standard är den nog på max antar jag, så klicka bara Nästa.

* Om du inte vill ha någon specifik enhetsbeteckning, klicka Nästa

* Välj Formatera partitionen med följande inställningar. Fältet Volymetikett kan du lämna tom. I rutan Filsystem väljer du NTFS

* Klicka Slutför

 

Den börjar nu formatera och sen är det klart. Enjoy. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är väl ändå att boota med CDn och följa anvisningarna för att plocka bort alla partitioner och sen skapa en ny. Enda haken är då att man blir av med allt man vill spara om man inte flyttat det till någon annan disk eller DVD/CD.

 

Att ha flera installationer kan sacka burken, även om självklart bara en körs åt gången. Anledningen är att man tar upp onödigt med diskutrymme och att disken blir fragmeneterad. Dessutom kan det vara så att man kör den gamla installationen fortfarande.

 

Att bara ta bort kataloger är inget bra sätt att rensa datorn på. Dels ligger mycket skit i windows-katalogen som man helst inte tar bort, dels så är registry stort och klumpigt. Rensa rätt istället, dvs formatera om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bzkt: Tack för en fin guide :)

 

Men verkar ha något knepigar/enklare problem. När jag startar upp datorn så finns det 3 OS att välja mellan, testade alla alternativen men dem andra två funkar inte, stod nått om konfigurationsfel i HD.

 

Sen när jag kör dikshanterning så finns det bara en volym©. Vet inte hur jag ska förklara det, men i undre fönstret i det programet så ser det ut såhär

 

Disk 0 - 63MB

standard - Inte allokerat

149.1GB

online

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bzkt: Tack för en fin guide :)

 

Men verkar ha något knepigar/enklare problem. När jag startar upp datorn så finns det 3 OS att välja mellan, testade alla alternativen men dem andra två funkar inte, stod nått om konfigurationsfel i HD.

 

Sen när jag kör dikshanterning så finns det bara en volym©. Vet inte hur jag ska förklara det, men i undre fönstret i det programet så ser det ut såhär

 

 

Disk 0 - 63MB - 145.95GB NTFS -3.00GB

standard - Inte allokerat - Felfri (system) - Inte allokerat

149.1GB

online

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SnGGrindaren, läste du inte min post om hur du får bort dem två?

Tar inget ansvar för att någonting "går sönder" om du följer mina råd, men det ska inte vara någon fara.

 

Antar att du inte har 3 stycken installationer av Windows XP utan bara att din boot.ini är lite felkonfigurerad. Helt enkelt gör såhär.

 

Start-menyn > Kör > Skriv i 'C:\boot.ini'

Nu fick du upp en massa text i notepad som ser ut ungefär såhär:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /noguiboot /bootlogo

Ditt problem är att du har tre rader under [operating systems]

 

Är det det översta valet du väljer när du startar Windows så tar du bort de två understa raderna. Sen är det bara att spara och så är problemet löst. Har du däremot flera installationer av Windows XP på olika partitioner blir det lite krångligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SnGGrindaren, läste du inte min post om hur du får bort dem två?
Tar inget ansvar för att någonting "går sönder" om du följer mina råd, men det ska inte vara någon fara.

 

Antar att du inte har 3 stycken installationer av Windows XP utan bara att din boot.ini är lite felkonfigurerad. Helt enkelt gör såhär.

 

Start-menyn > Kör > Skriv i 'C:\boot.ini'

Nu fick du upp en massa text i notepad som ser ut ungefär såhär:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /noguiboot /bootlogo

Ditt problem är att du har tre rader under [operating systems]

 

Är det det översta valet du väljer när du startar Windows så tar du bort de två understa raderna. Sen är det bara att spara och så är problemet löst. Har du däremot flera installationer av Windows XP på olika partitioner blir det lite krångligare.

 

jaha :D Ska testa på direkten :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoort tack, nu är det problemet löst :D Nu skulle jag bara vilja ha hjälp med att formatera hårddisken utan att jö samma misstag igen. Försökte förut med "den här datorn" - högerklicka på lokal disk C - formatera, men det funka ej, stod att "avsluta alla diskverktyg eller program som använder enheten och kontrolera att inget fönster visar enhetens innehåll". Men jag har inget program öppet :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...