Gå till innehåll

Hur rangordning färgerna i THe?


proDave

Recommended Posts

Jag och några i skolan spelade hold'em idag och det ser ut som om vi har olika syn vad gäller vissa regler. Vad är det som gäller i exemplena nedan?

 

Exempel.1

Jag och "achmed" har båda par i kungar, och lika hög kicker. Vem vinner? Han hävdar att han vinner eftersom han har hjärter kung. Stämmer det ? När avgör färgerna och vilka färger är bäst?

 

Exempel.2

Ingen har något och jag och "achmed" har båda ess hög. Han hävdar att han vinner eftersom han har hjärter ess, stämmer det?

 

En annan sak jag undrar över är hur många kickers man räknar med, t.ex. båda har par, båda har dam som kicker, sen är mitt tredje högsta kort 9 och motspelaren har 10 - vinner han då?

 

mvh. Dave =)

 

* Fixar lite i rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Färgen spelar ingen roll i hold´em. Alla är lika mycket eller lite värda.

 

Exempel 1: Du har alltså rätt och achmed fel. Ni delar potten.

 

Exempel 2: Där vinner den med bäst kicker. Om ni har lika hög kicker delar ni potten.

 

Den med högst kicker vinner potten. Om du har A9, Achmed A10 och bordet är A Q 8 7 2 vinner alltså Achmed.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Färgerna på korten ni har på handen spelar ingen som helst roll så länge de inte hjälper er att bilda en färg.

 

Ang. kickers så räknas den bästa handen bestående av 5 kort ni kan få, med eller utan era kort på handen, mao kan ni dela en pott då bordet bildar en stege men ni båda har par på handen osv.

 

Edit: va visst också lite sen med svaret :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så färgen spelar ingen roll, bra (min polare förlorade 50kr på att "achmed" hade hjärter, vilket jag sa emot men han lyssnade inte)

 

När det gäller högst kort så gäller alltså alla fem kort?

 

Jag: A, 7

Du: A, 8

 

Bordet: A, D, 5, 6, 4 = Du vinner potten!

 

tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett exempel som är svårt för nybörjare att förstå men där det blir splitpot

 

Du A:heart: , J :heart:

Ahmed: A :spade: 2 :club:

 

Bordet 2 :spade: 5 :heart: Q :diamond: Q :club: 5 :club:

 

Båda personernas bästa hand är 2 par med 5,5,Q,Q,A

 

Det vill säga att Ahmed har 3 par spelar ingen roll. Och att du har en högre kicker än Ahmed spelar inte heller någon roll eftersom ni båda bara lägger till ett kort till bordet nämligen varsitt ess. Färgerna på essen är helt irrelevanta...

 

Split Pot!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...