Gå till innehåll

NL - Stjäla blinds, hur stort bet?


ZariuS

Recommended Posts

2bb till 4bb ar ungefar rangen som *kan* vara rimlig, med en ratt stor viktning mot den nedre delen.

 

Om motspelarna ar nagorlunda vakna ar det viktigt att inte lacka for mycket info med oppningsbetet och det enklaste sattet ar naturligtvis att alltid kora samma. Det finns dock spelare som varierar sig med bra resultat, men det ar ratt mycket jobb.

 

Ska man variera sig sa gillar jag att gora det med stal och hander som kan hantera en stor pott val (typ smapockets och suited snarare an KTo och A7o) och ger bra imageeffekt. Alltsa typ 85s och liknande.

 

Betvariation kan vara ett bra redskap for att fa motstandarna ur balans, men ger antagligen oftast resultatet att man helt enkelt bara spelar daligt ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack för tipsen!

 

Hur ofta bör man försöka stjäla blindsen då?

 

Jag spelar 1/2$ (sh) NL på crypto och är en breakeven spelare (det jag tjänar är ungefär min rakeback). Jag försöker hitta sätt att förbättra min BB/100 (att bli bättre). Men utan nån större framgång, jag vinner inget mer hur jag än försöker.. Skulle vara tacksam om nån har några råd till mig..

 

Jag har en VPIP på runt 16-17 och en PFR% runt 8-9% och Att. to steal blinds runt 16%..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ofta bör man försöka stjäla blindsen då?

Fran D och D+1 sa bor man gora det jakligt ofta. Ar du forst in i potten da sa har du position och da ar morkpengarna snarast att betrakta som dina och nagon gang ibland kan nagon av morkarna fa tillbaka dem. Liknande resonemang galler om nagon rutinmassigt limpar framfor dig med mellanhander.

 

Fran knappen spelar jag nastan allt suited, alla par, alla ess, alla broadway plus lite randomtrash.

 

Fran D+1 sa far man ju vara mer restriktiv, men hur mycket beror valdigt mycket pa hur benagen D ar att spela (morkarna ar mindre viktiga).

 

Skulle tippa att du generellt synar for mycket (sarskilt ur position), hojer for lite (sarskilt preflopp, prova att sla om mycket oftare nar du har position) och foldar for lite (postflopp, inte pre).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej och när du raisar, kör du 3xbb eller 4xbb tot oftast?

 

"Skulle tippa att du generellt synar for mycket (sarskilt ur position), hojer for lite (sarskilt preflopp, prova att sla om mycket oftare nar du har position) och foldar for lite (postflopp, inte pre)."

 

Jo det kan mkt väl stämma, ska försöka tänka på det!

 

Då nån höjer upp 3-4xbb o man ska slå om, äre 3x deras bet som är lämpligt då lr?

 

En fråga till, om du har sb o det är foldat till dig, hur ska man tänka då? Ska man raisa mkt här? Ska man calla nåt alls?

 

Tack så mkt för svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag snackar cashgame nu:

 

Som Hjort är inne på, fast han inte skriver det rakt ut, är själva stölden av blindarna inte det primära. I limit är det jävligt viktigt att stjäla mot passiva spelare, i no-limit är det inte själva stölden som är det primära (du blir inte fet av att stjäla en blind när kommande betar är så extremt nycket större).

 

Däremot är blindstälderna "av tvång" ur imagemässigt perspektiv. Alla förvänar sig att du ska höja, gör dom inte besvikna, dom kommer ju ändå at tlägga sig. Spelar dom vidare så har dom en bra hand.

 

Om du inte stjäl frekvent så får du inte betalt de gånger du verkligen hittar en bra hand på knappen. Har du stöldimagen och motståndarna väljer att sätta hårt mot hårt just i denna pott så har du guuldsits - bra kort i bästa positionen.

 

En fråga till, om du har sb o det är foldat till dig, hur ska man tänka då? Ska man raisa mkt här? Ska man calla nåt alls?

 

Skillnaden mellan att vara på knappen och stjäla med en skräphand som 75o eller att göra det från small blind är din position i handen - på knappen agerr du sist vilket gör att det finns positionsvärde i handen även om du blir synad och missar flopen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag förstår att det har stor inverkan på min image.

 

Eftersom jag tycker det är smidigast att alltid raisa samma mängd på knapp, ska jag köra till 3 eller 4xbb totalt? (då jag är först in o ska stjäla)

 

Det här med SB så förstår jag ju helt klart att det är en sämre pos, jag undrade bara efter riktlinjer/rekommendationer på händer som krävs för raise sb mot bb, och vilka händer man ska syna med (om alls). Alltså kort och gott hur man ska spela från sb mot bb om vi är ensamma kvar. Känner mig totalt osäker på den biten.

 

Jag undrar som sagt även då man ska slå om preflop, hur mkt ska man höja då? Om en öppnar för 8$ på 1/2$, är det nån idé att bara göra till 16$ (8$ till) då eller ska man höja till 20-25$ ?

 

Samt vad är broadway kort?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

intressant tråd. jag vill lära mig sådant här!

 

Fran knappen spelar jag nastan allt suited, alla par, alla ess, alla broadway plus lite randomtrash.

 

Känns bara så farligt att raisa med t.ex A8, då vinner man kanske blindsen, som ni sa inte hade något egentligt värde, men riskerar att förlora en stor pott mot tex AK när dem väl callar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar som sagt även då man ska slå om preflop, hur mkt ska man höja då? Om en öppnar för 8$ på 1/2$, är det nån idé att bara göra till 16$ (8$ till) då eller ska man höja till 20-25$ ?

3x senaste rajsen är väl ok, minirajs är bara för fiskar o latmaskar. Fi kommer sannolikt återhöja ditt minirajs med all skit bara för att veta om du har KK eller AA(då du går all-in??) om han sitter på ett medelhögt par eller kanske tom AQ så släpper han handen o du går miste om en massa pengar.

Samt vad är broadway kort?

De korten som ingår i den högsta stegen, AKQJT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns bara så farligt att raisa med t.ex A8, då vinner man kanske blindsen, som ni sa inte hade något egentligt värde, men riskerar att förlora en stor pott mot tex AK när dem väl callar..

 

Tricket är att inte trycka in hela stacken bara för att du har topp-par.

 

du blir inte fet av att stjäla en blind när kommande betar är så extremt nycket större.

 

Håller inte med.

 

The pundits correctly state that poker begins as a fight for the blinds. Let’s talk about that fight at its rawest level, and discuss blind stealing. To those of you who consider blind stealing an insignificant part of the no-limit poker game, or perhaps just an "image move" to help get paid off on your big hands, think again – blind stealing can be an extremely valuable part of your poker arsenal.

 

I’ll admit it: I’m a ruthless, heartless, helpless, hopeless, habitual blind thief. I stole blinds when I played Limit hold’em, I stole blinds when I played tournaments, I steal blinds when I play No-limit hold’em. I’ve stolen blinds from my eight-year-old cousin and from an 85-year-old great-grandmother. I steal blinds when I’m playing my full-ring tight-and-aggressive game and I steal blinds when I’m playing my 6-max loose-and-aggressive game. I’ve always stolen blinds, and I always will.

 

Furthermore, I’m reasonably good at it. In the last 17,500 hands, I’ve attempted to steal the blinds a whopping 38.31% of the time – that works out to be 313 steal attempts out of 817 opportunities. Over those 313 blind-steal attempts, I’ve maintained a healthy win rate of 2.2 big blinds per hand: that’s a Poker Tracker win rate of 110 PTBB/100. Despite the fact that I’ve only attempted a blind steal one time every five orbits, those steal attempts have generated over 30% of my total profits at the no-limit poker tables. Like I said: done right, blind stealing is a VERY important contributor to your overall win rate.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, som rubriken antyder så undrar jag om nån har ett bra svar på hur mkt man ska betta när man vill stjäla blindsen med en rätt svag hand..

 

Du betar exakt lika mycket som när du har en stark hand. På så sätt kommer motståndarna tro att du har en stark hand och lägga sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...