Gå till innehåll

Förbättra sitt Sit and Go:ande?


Galerion

Recommended Posts

Okej, försöker mig på en "karriär" inom Sit'n'Go.

spelar just nu på €11-nivå, får se hur länge jag stannar.....

 

Vilken site har störst/bäst utbud av Sit'n'Go?, spelar förnärvarande på B2B.

 

jag letar efter bra böcker/artiklar för att få mitt spel ännu bättre, så ni Sit'n'Go proffs, har ni nåt att rekommendera som har hjälp/förbättrat erat spel.....vet att du finns en mängd trådar här där det diskuteras litteratur, men tänkte göra det lätt för mig och förhoppningsvis få lite förslag samlat här..Det mesta är av intresse såsom Spelet i början, mitten, slutet... :)

 

det jag främst behöver hjälp med är spelet då fyra pers återstår (är det det som kallas "spelet kring bubblan"?? ).....då alla blir supertighta och rädda att hamna utanför ITM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 66
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

spelar oxxå turbo 10-manna, men här börjar man med 1000 istället för 1500 som på stars, borde väl göra en del skillnad i spelet, eller?
Det är blindsen i förhållande till startstack som avgör.

 

Blindsen i % av startstacken på PokerStars stiger långsammare än på de flesta andra sidor.

 

Edit: stavade fel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Partypoker 7 dagar i veckan eftersom jag inte spelat något på Stars :P

 

Jag befann mig i samma situation som dig för ett par månader sen och 90% av allt jag lärt mig kommer från det här forumet. Kolla Myssions guide och iremmats PowerPoint från pokerseminariet exempelvis.

 

Lägg gärna upp HH's för vanliga sitationer som uppstår där du är osäker på hur du ska spela. Finns en hel del duktiga SNG-spelare på pf.nu som kommer hjälpa dig!

 

Vad gäller böcker i ämnet så nämner många Harringtons bok vol 3. Själv har jag inte läst den men du kan ju ge den en chans om du vill.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tips Conspiracy!

 

Kul att du tycker det! Du själv har ju lagt upp mkt HH vilket jag tror är det bästa!

 

Många tror sig veta hur man ska spela i varje situation men går ändå back på sitt spel och förstår inte varför. Vissa tror det beror på otur, varians eller att de spelar AA för passivt/aggressivt preflop.

 

I själva verket handlar det till stor del om hur du spelar AT-AQ på tidiga levels osv. Det vill säga standardsituationer som uppkommer ofta som man spelar felaktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du säger att du lärt dig 90% av allt på PF är ju fett bra reklam för forumet och dessutom tänder det hopp för mig! Kul att du avancerat på så förhållandevis kort tid. Hade STORA planer på att satsa lite nu. Har köpy lite fler böcker och hade tänkt köpa PO, SNGPT samt byta site och sätta in 30-40 inköp. Hade dessutom en deal med min sambo (som avskyr poker) att jag skeulle spela typ 10 tim/vecka. Dessvärre har universitetsterminen börjat igen och det tar så sjukt mycket tid! Har inte hunnit spela alls på sistone och vet inte hur jag ska hinna heller. Typiskt, jag som verkligen var på gång! Hade dessutom tänkt starta en dagbok här på PF! Stackars, stackars mig.... :cry:;):D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I själva verket handlar det till stor del om hur du spelar AT-AQ på tidiga levels osv. Det vill säga standardsituationer som uppkommer ofta som man spelar felaktigt.

 

Mjaej. Visst är det viktigt att spela korrekt i det tidiga spelet, men större delen av värdet kommer från hur man spelar på bubblan.

 

sheets[/url]]Let's say you have a ROI% (Return on Investment) of 15%. I would say about 12% of that is how you play the bubble and how you play late in the game as opposed to how you play AQ UTG or some hand like that.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men större delen av värdet kommer från hur man spelar på bubblan.

 

Det är mitt "stora" problem.....är ofta med top2 men sen blir jag för rädd och tight...om jag då klarar bubblan ligger jag oftast sist och får jobba upp mig igen.....därav många 3:e platser och 2:a platser....få 1:a platser...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I själva verket handlar det till stor del om hur du spelar AT-AQ på tidiga levels osv. Det vill säga standardsituationer som uppkommer ofta som man spelar felaktigt.

 

Mjaej. Visst är det viktigt att spela korrekt i det tidiga spelet, men större delen av värdet kommer från hur man spelar på bubblan.

 

sheets[/url]]Let's say you have a ROI% (Return on Investment) of 15%. I would say about 12% of that is how you play the bubble and how you play late in the game as opposed to how you play AQ UTG or some hand like that.

 

Visst har du rätt i det. Det jag menade var dock att spelet med AQ-AT under tidiga levels är viktigare än hur du spelar AA under dessa levels.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom det mest elemntära, som att läsa Harrington on hold'em, pokerforum och 2+2 fourmen, så är det självkritisk analys som gäller. Försök att fundera på och analysera i stort sett varje pott du är delaktig i (kör sng:n i en replayer så går det lättare). Fråga dig varför du limpade, raisade, synade eller foldade mot en reraise, etc. Är varje limp motiverad eller limpar du kanske för mycket i tidig position? När du raisar - lyckas du skära ner motståndet för mycket (alla foldar) eller synar halva bordet? Är du uppmärksam på vilken som verkar vara en lagom raise-nivå för just det bordet på just den leveln? Allt måste nästan ifrågasättas i början. Varför? En viktig anledning är att internalisera det kritiska tänkandet så att det blir en naturlig del av varje hand. Varför gör jag som jag gör, vad hoppas jag uppnå, och hur ser situationen ut just nu? De situationer som du inte hittar raka svar på i böcker eller forum - frågar du själv på lämpligt forum. Beskriv gärna hela situationen i stället för att bara posta handhistoriken. Alltså hur du uppfattar de olika spelarna (de redan aktiva i handen och de potentiellt aktiva). Hur action varit vid bordet i stort. Vilken image tror du att du projicerat (om du tror att någon verkar uppmärksam på hur någon annan spelar). Tänk på att poker inte handlar om händer enbart, utan om situationer (hand + sammanhang).

 

För att bli kung på bubblan så är det samma sak, men här är SnG Power Tools ovärderligt. $70 kan kännas lite mycket, men det är värt om du verkligen lär dig att använda och utnyttja programmet. Ladda hem och kör tutorialen. Den brukar göra att man får upp ögonen för sitt okunnande. Intressant på bubblan och itm är vilka händer du _inte_ spelade (pushade) med. SnGPT brukar göra att man får upp ögonen för pushabiliteten hos vissa händer. Och gör inte som många och fastna i all-in läget. Ibland är det det enda man kan göra, men till slut har man en stack som tillåter andra raisar än all-in och då bör man ändra spelsättet därefter för till slut springer man in i ett monster och riskerar hela stacken i onödan.

 

Och ha tålamod. Variansen över en liten mängd sng:s (100-1000) kan vara brutal och eftersom det är hela inköp som vinns eller förloras kan det kännas mentalt jobbigt periodvis.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I själva verket handlar det till stor del om hur du spelar AT-AQ på tidiga levels osv. Det vill säga standardsituationer som uppkommer ofta som man spelar felaktigt.

 

Mjaej. Visst är det viktigt att spela korrekt i det tidiga spelet, men större delen av värdet kommer från hur man spelar på bubblan.

 

 

Ni har väl rätt båda två.

 

Nu är jag långt ifrån någon expert varken på Texas Hold'em generellt eller SnG specifikt, men jag spelar ett marginellt vinnande spel. Just nu uteslutande 55$ SnG på Party. Ligger på 20% ROI och ca 40% ITM ungefär lika fördelat på 1,2,3 plats.

 

Min erfarenhet är denna: Det som verklgen avgör hur mycket du plussar då du plussar är din styrka som spelare på bubblan och ITM som Myssion säger. Men misslyckas du i de tidiga skedena så hamnar du oftast inte ens ITM och då är det givetvis där din svaghet ligger. Spelet skiljer sig så enormt mellan de tidiga och senare faserna.

 

Personligen har jag från början varit stark både på bubblan och ITM, även om HU tog ett tag att bemästra. Däremot svänger mitt spel i de tidiga skedet mycket. Jag har provat en hel del olika strategier, en del har gått ok, en del fungerar riktigt bra, men en del har varit katastrofala.

 

För mig är det en fråga om att orka vara supertight i de tidiga skeedet. Aldrig ta en strid då man inte är favorit, och betta ordentligt då man är favorit. Riktigt mjäkigt spel kombinerat med kraftfullt spel, helt enkelt :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom det mest elemntära, som att läsa Harrington on hold'em, pokerforum och 2+2 fourmen, så är det självkritisk analys som gäller. Försök att fundera på och analysera i stort sett varje pott du är delaktig i (kör sng:n i en replayer så går det lättare). Fråga dig varför du limpade, raisade, synade eller foldade mot en reraise, etc. Är varje limp motiverad eller limpar du kanske för mycket i tidig position? När du raisar - lyckas du skära ner motståndet för mycket (alla foldar) eller synar halva bordet? Är du uppmärksam på vilken som verkar vara en lagom raise-nivå för just det bordet på just den leveln? Allt måste nästan ifrågasättas i början. Varför? En viktig anledning är att internalisera det kritiska tänkandet så att det blir en naturlig del av varje hand. Varför gör jag som jag gör, vad hoppas jag uppnå, och hur ser situationen ut just nu? De situationer som du inte hittar raka svar på i böcker eller forum - frågar du själv på lämpligt forum. Beskriv gärna hela situationen i stället för att bara posta handhistoriken. Alltså hur du uppfattar de olika spelarna (de redan aktiva i handen och de potentiellt aktiva). Hur action varit vid bordet i stort. Vilken image tror du att du projicerat (om du tror att någon verkar uppmärksam på hur någon annan spelar). Tänk på att poker inte handlar om händer enbart, utan om situationer (hand + sammanhang).

 

För att bli kung på bubblan så är det samma sak, men här är SnG Power Tools ovärderligt. $70 kan kännas lite mycket, men det är värt om du verkligen lär dig att använda och utnyttja programmet. Ladda hem och kör tutorialen. Den brukar göra att man får upp ögonen för sitt okunnande.

 

Och ha tålamod. Variansen över en liten mängd sng:s (100-1000) kan vara brutal och eftersom det är hela inköp som vinns eller förloras kan det kännas mentalt jobbigt periodvis.

 

Lycka till!

 

Kanoninlägg! Mycket tänkvärda saker! Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom på lite ytterligare reflektioner som jag fått under min korta SnG karriär och som kanske kan hjälpa någon annan.

 

Multitabling: Det är MYCKET svårare att multitabla SnG än CG då man befinner sig i olika faser i ett SnG och det kan vara fatalt att spela ett ITM-spel på ett bord i ett tidigt skede. Då man multitablar och blir stressad så ser man ibland bara sin egen hand och de andras insatser och hinner inte reflektera över vilken fas bordet befinner sig i och gör därmed misstag.

Då jag spelade CG kunde jag lätt hålla 4 bord igång utan att känna mig stressad. Vid SnG spelar jag bara 2 bord samtidigt (regular).

Jag har testat 3 bord men hamnar då ofta i situationer där jag agerar fel.

 

Fokus: Eftersom det lätt blir långtråkigt i början av ett SnG tenderar jag att surfa etc samtidigt. Det fungerar ok under de tidiga faserna men är för mig katastrofalt om jag fortsätter även under bubble-spelet och ITM. För att lyckas bra i SnG krävs för mig FULL FOKUS på spel och spelare i de senare skedena. Jag använder ofta reads på de andra spelarna för att ta beslut kring mitt agerande. Hade jag multitablat mer hade även detta blivit lidande.

 

Undvik att riskera hela stacken: Det är oftast rätt att gå All-in själv, men mycket mer sällan rätt att syna en All-In då du riskerar hela din stack. Även om du har en superstark hand är det ofta vettigare att inte ta striden där och då, utan vänta på ett bättre tillfälle. Tänk strategiskt och titta inte bara på din hands styrka. Detta är speciellt viktigt på bubblan. Återigen en aspekt som för mycket multitablande lätt förstör.

 

Kort sagt: multitabla mindre är mitt råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Multitabling: Det är MYCKET svårare att multitabla SnG än CG då man befinner sig i olika faser i ett SnG och det kan vara fatalt att spela ett ITM-spel på ett bord i ett tidigt skede. Då man multitablar och blir stressad så ser man ibland bara sin egen hand och de andras insatser och hinner inte reflektera över vilken fas bordet befinner sig i och gör därmed misstag.

Då jag spelade CG kunde jag lätt hålla 4 bord igång utan att känna mig stressad. Vid SnG spelar jag bara 2 bord samtidigt (regular).

Jag har testat 3 bord men hamnar då ofta i situationer där jag agerar fel.

 

Tror att 99 % av alla här på forumet är av en annan uppfattning, även jag. SNG består till 99 % av standardsituationer, att använda hjärncellerna är ganska överskattat eftersom autopiloten sköter sig ganska bra.

 

Ärligt talat kan jag inte förstå hur du kan tycka det är svårt att spela 3 bord.

 

Visst är det extremt stort skillnad på spelet om man jämför level 1 och bubbelspelet men det är inte svårt att anpassa om man kör fler bord.

 

Jag baserar otroligt lite av mitt spel på read osv, tycker det är otroligt överskattat i SNG. Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen: SNG är den utan tvekan enklaste pokerform som finns, varför då göra det komplicerat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...