Gå till innehåll

Vad betyder olika pokertermer?


gdaily

Recommended Posts

  • Svars 430
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Vad innebär det att spärrbeta? Har hört detta uttryck ett par gånger men aldrig brytt mig om att ta reda på vad det innebär :oops:

 

Vet inte om det möjligen är samma sak som en defensiv bet.

 

Tanken är att du på river inte checkar utan bettar typ halvpott på en bräde som kan innehålla lite vad som helst som kan vara farligt. Fi kan då inte reraisa dig om inte han har nötterna utan måste folda eller syna. På så sätt så minskar du din riverkostnad jfr med att bara checka och låta Fi betta/bluffa potsize lr mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad betyder att göra ett "freeze play" eller "to freeze someone"? Jag kommer inte ihåg den exakta forumuleringen men det va nåt me freeze......

Menar du squeeze play?

Näe, jag menar freeze. Jag tror jag även hört "freeze the raise" eller nåt, har för mig att personen i fråga då först synade en raise preflop och sen smooth callade på floppen för att till sist betta hem potten på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stop'n'go ?

Vet att det har något med betningssekvensen att göra men exakt vad och varför?

Användbart framförallt när du är ganska short i turneringar. Innebär att du synar en upphöjning ur position (oftast på blindarna) för att trycka på flop oavsett kort. Det gäller dock att du har minst ett pottbet kvar på flopp, helst mer. På så sätt kan du få fi att göra en dålig fold på flopp i lägen där han hade autosynat en push preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stejka betyder att om du tex vill köpa in dig till en stor tävling, tex WSOP, men du saknar alla cash till det. Då kan du bli stejkad av någon som skjuter in pengarna för avgifterna och ni 2 tex då har en deal som ger stejkaren (en viss % eller halva eller hur ni nu delar upp det) eventuella vinstpengar.

 

dåligt förklarat, men hoppas du förstår

 

edit: för sega fingrar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, detta är onödigt vetande, men jag undrar vad man kallar kortets... siffra? Exempelvis har kortet :5c:färgen klöver (kanske finns bättre namn där med?), men vad kallar man det attribut som har värdet 5? Rang, valör..?

 

Jag nöjer mig med ett svar på engelska om ingen vet det svenska. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, detta är onödigt vetande, men jag undrar vad man kallar kortets... siffra? Exempelvis har kortet :5c:färgen klöver (kanske finns bättre namn där med?), men vad kallar man det attribut som har värdet 5? Rang, valör..?

 

Jag nöjer mig med ett svar på engelska om ingen vet det svenska. :D

valör, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, detta är onödigt vetande, men jag undrar vad man kallar kortets... siffra? Exempelvis har kortet :5c:färgen klöver (kanske finns bättre namn där med?), men vad kallar man det attribut som har värdet 5? Rang, valör..?

 

Jag nöjer mig med ett svar på engelska om ingen vet det svenska. :D

valör, ja.

Och rank på engelska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skotta är när man går upp i nivå där man inte är van och inte har bankrulle till.

Så t.ex. om jag går upp o lirar 10/20 NL så skottar jag o hoppas på tur i de första sessionsen.

Gammal post, men liten ytterligare förklaring: Man tar ett skott på en högre nivå (som i "take a shot"), alltså skottar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...