Gå till innehåll

Vad betyder olika pokertermer?


gdaily

Recommended Posts

  • Svars 430
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...
spewa?

 

Från Merriam-Webster:

 

spew

2 entries found.

 

 

Main Entry:

1spew Listen to the pronunciation of 1spew

Pronunciation:

\ˈspyü\

Function:

verb

Etymology:

Middle English, from Old English spīwan; akin to Old High German spīwan to spit, Latin spuere, Greek ptyein

Date:

before 12th century

 

intransitive verb

1 : vomit

2 : to come forth in a flood or gush

3 : to ooze out as if under pressure : exude

 

transitive verb

1 : vomit

2 : to send or cast forth with vigor or violence or in great quantity <a volcano spewing out ash> <a pokerplayer spewing out cash> —often used with out

— spew·er noun

 

OK, det boldade kanske inte var från M-W, men... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag spelade poker på Svenska Spel en dag. Det var en 50kronors turnering. Jag fick 7 och 6 och båda var spader. Nån höjde och en annan höjde igen och då synade jag. På floppen kom det två spader. Den av dom andra som höjde sist höjde igen men då höjde jag tillbaka och han gick allin och jag synade honom. Han hade två kungar men ingen i spader. När jag fick färgen sa han i pratbubblan NOOB. Jag svarade "ty" och då skrev en av dom andra "lol". Vad betyder NOOB???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag spelade poker på Svenska Spel en dag. Det var en 50kronors turnering. Jag fick 7 och 6 och båda var spader. Nån höjde och en annan höjde igen och då synade jag. På floppen kom det två spader. Den av dom andra som höjde sist höjde igen men då höjde jag tillbaka och han gick allin och jag synade honom. Han hade två kungar men ingen i spader. När jag fick färgen sa han i pratbubblan NOOB. Jag svarade "ty" och då skrev en av dom andra "lol". Vad betyder NOOB???

 

Går att översätta till "nybörjare" typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag spelade poker på Svenska Spel en dag. Det var en 50kronors turnering. Jag fick 7 och 6 och båda var spader. Nån höjde och en annan höjde igen och då synade jag. På floppen kom det två spader. Den av dom andra som höjde sist höjde igen men då höjde jag tillbaka och han gick allin och jag synade honom. Han hade två kungar men ingen i spader. När jag fick färgen sa han i pratbubblan NOOB. Jag svarade "ty" och då skrev en av dom andra "lol". Vad betyder NOOB???

 

Så här står det i Wikipedia:

 

Newbie is a slang term for a newcomer to online gaming or an Internet activity. It can also be used for any other activity in whose context a somewhat clueless newcomer could exist. It can have derogatory connotations, but is also often used for descriptive purposes only, without a value judgment. The word "Noob" is commonly confused with the word "newbie". A noob is a person (no matter how experienced) that acts like an idiot, while a Newbie is a new player.

 

M.a.o är den egentliga betydelsen av noob inte nybörjare utan något helt annat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

M.a.o är den egentliga betydelsen av noob inte nybörjare utan något helt annat...

 

Svenska Wikipedia också ute och cyklar då:

 

noob/n00b - newbie, "nybörjare" Sägs vara en förkortning för "Newbie Or Other Beginner" och således även vara rekursiv, men det kan vara en efterhandskonstruktion.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Trevligt med en ordlista (efterfrågade nyss en sån och fick tips om att titta in här) men det verkar som ordlistan är lite inaktuell och skulle behöva kompletteras med fler termer?

 

Om ingen orkar göra det eller känner för det, kan jag uppdatera den åt er genom att plöja igenom den här tråden och skriva in de ord och förklaringar ni gett. Om jag blir betrodd (dubbad till moderator), vill säga (har dock lång forumerfarenhet, bland annat på Svenska Magic där jag skrivit några tusen inlägg).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbad till moderator kan du nog inte bli, men kan se om du kan få nån behörighet i just denna tråd. Lovvärt initiativ iaf. :)

 

Jovars, jag har tid över och känner att det här är en sån där grej jag gärna kan hjälpa till med. Behöver absolut inte bli mod men kan jag få möjlighet att ändra i ursprungstråden så räcker ju det. Alternativet är att jag läser igenom tråden och gör ett "komplementinlägg" om de ord som saknas, som ni sen kan copypastea in i ursprungsinlägget.

 

Det kanske är det bästa alternativet, då det inte kräver någon form av behörighetsändring.

 

Jag förstår att man bara vill ha kända och pålitliga personer som moderatorer och det är heller aldrig bra med för många mods.

 

What say you?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativet är att jag läser igenom tråden och gör ett "komplementinlägg" om de ord som saknas, som ni sen kan copypastea in i ursprungsinlägget.

 

Ja, det är nog den bästa varianten. Gör så att du citerar ursprungsinlägget, så får du originaltexten att arbeta utifrån, så kan du bara arbeta in de nya orden i den gamla listan.

 

Du kan ju skriva i texteditorn för "svara på inlägg" och förhandsgranska etc. Om du inte hinner klart på en gång kan du kopiera hela texten till notepad och spara lokalt på din dator, för att sedan återuppta arbetet nästa dag.

 

Många pluspoäng om du genomför detta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har fått ett ännu bättre förslag: Du kan starta en ny tråd, baserad på originalinlägget från denna tråd och med inarbetningar av alla nya ord. Vi stänger denna tråd och hänvisar till din nya.

 

På så vis får du full kontroll över originalinlägget i den nya tråden.

 

Vad sägs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har fått ett ännu bättre förslag: Du kan starta en ny tråd, baserad på originalinlägget från denna tråd och med inarbetningar av alla nya ord. Vi stänger denna tråd och hänvisar till din nya.

 

På så vis får du full kontroll över originalinlägget i den nya tråden.

 

Vad sägs?

 

Absolut, låter som en toppenidé! Jag gillar att hjälpa till med min tid och mitt engagemang för internetsidor jag besöker ofta.

 

Då kör vi på förslaget att jag startar en helt ny tråd, men jag kommer troligtvis att skriva alltihop på datorn först och publicera allt på en gång sen, för att det ska bli så komplett som möjligt. Och så länge jag fortsätter besöka pokerforum.nu (kan bli lååång tid, då jag nu anser mig vara precis i början av min pokerkarriär) åtar jag mig att fortsätta uppdatera ordlistan med de ord som efterfrågas. Överlåter förstås åt de mer kunniga besökarna att förklara orden, men jag kan fixa själva uppdateringen av ordlistan.

 

Det här projektet kommer förstås att ta lite tid i anspråk och jag kan inte säga när det beräknas vara klart, men det blir i mån av tid och jag ska göra mitt bästa för att det ska bli klart fortast möjligt. Vissa andra saker har dock lite högre prioritet, så det blir som sagt i mån av tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...