Gå till innehåll

Skatt på cash out från Stars, liten summa?


Recommended Posts

Jag har spelat upp mina 60 dollar på pokerstars till 1700 och vill casha ut.

 

Måste jag skatta 1500 dollar?

Är Pokerstars skriven i EU (lär vara skattefritt isf har jag hört)?

Tar Neteller avgift för att agera "mellanhand"?

 

 

Jag vet att alla dessa frågor har förekommit i forumet 504529 ggr förr i olika skepnader, men jag får ingen rätsida på hur det förhåller sig med skatter och dylikt. Alltså tacksam för breda svar :)

Till saken hör att jag är finlandsk medborgare, har olika länder olika lagstiftning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja lagen säger att du ska skatta, sen om Skattemyndigheten är intresserad av att du har dragit in ett par tusen är upp till dig själv att bedöma antar jag..

Är du inte höginkomstagare i övrigt bör det vara 30% skatt som gäller, kommer Skattemyndigheten på dig med att hålla undan skatter kan du få pröjsa 30+30, det vill säga de 30% vanliga samt 30% i straffavgift.. Handlar det om större summor kan du bli föremål för utredning om skattebrott vilket kan ge fängelse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Akta dig för farbror staten..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har spelat upp mina 60 dollar på pokerstars till 1700 och vill casha ut.

 

Måste jag skatta 1500 dollar?

Är Pokerstars skriven i EU (lär vara skattefritt isf har jag hört)?

Tar Neteller avgift för att agera "mellanhand"?

 

 

Jag vet att alla dessa frågor har förekommit i forumet 504529 ggr förr i olika skepnader, men jag får ingen rätsida på hur det förhåller sig med skatter och dylikt. Alltså tacksam för breda svar :)

Till saken hör att jag är finlandsk medborgare, har olika länder olika lagstiftning?

 

Alla europeiskt ägda bolag är skattefria, men använder du netteller är det lungt. Det krävs större koll som inte skatteverket bryr sej om och det kommer krävas en hel del mer pengar om dom ska bli intreserade av att kolla upp dej.

 

Neteller tar avgift, kommer inte ihåg hur mycket men har för mej den är på 3 %.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack :) men är alltså POkerstars ett europeiskt företag, jag gissar nej?

så genom att föra från stars till neteller sen vidare till VISA klarar jag mej undan skatt? Hur säkert är det som SWEadden skriver att dom inte orkar kolla upp mej?

 

Pokerstars är inte inom EU, för över pengarna till neteller och ta ut dom. Kollar staten upp dig så ring med så ficksar jag de.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men hur blir det då OM skatteverket ändå orkar kolla mej? blir det 30 + 30 då som nån skrev? För detta vill jag ju inte ska hända :)

 

Till saken hör också att jag bara är 19, bor hos mamma och pappa, och är en liten morsgris! :) Har inget fast jobb, utan uttag och insättningar sker via farsans VISA. Jag har heller absolut INGET hum om skatter eller hur man deklarerar eller nånting! därför är jag väldigt tacksam för alla bra svar.. Borde kanske ägna lite tid åt att reda ut begreppen vad gällare beskattning och sånt... :D

 

Btw, tar Neteller 3% för varje liten överföring eller gäller avgiften bara bank- och VISA överföringar? Tänkte börja bonushora lite efter att jag tagit ut dom 1500, vann nämligen 350 dollar på 40 minuter på Omaha100 :D:D *skryt*

 

Om jag skickar med vinsten i deklarationen, blir det då 30% skatt? låter ju skitmycket...

 

Hoppas ni fortsätter mata mej med lite kunskap :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag förstått saken rätt så är du både skriven och bor i finland? Tror de flesta som svarat här har svarat på hur det är i sverige. Kan iofs vara samma situation i de båda länderna men inget som jag skulle svära på.

 

Sen att de flesta råden är "strunt i det, risken är liten" är ju mest patetiskt. Visst är den liten, men frågan var ju vilka lagar som faktiskt finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men hur blir det då OM skatteverket ändå orkar kolla mej? blir det 30 + 30 då som nån skrev? För detta vill jag ju inte ska hända :)

...

Om jag skickar med vinsten i deklarationen, blir det då 30% skatt? låter ju skitmycket...

Skatteverkets regler säger inte att du ska betala 30% av det du tar ut från sajten. Reglerna säger att du ska betala 30% av varje pott över 100 kr som du har vunnit. Det kan bli mycket mer än de pengar som du nu har möjlighet att ta ut. Om man vinner konsekvent i limit hold'em på en nivå där potterna oftast är över 100 kr så blir skatten ungefär 15 gånger större än vinsten. Om man spelar NL så blir skatten mycket mer än så.

 

P.g.a. att reglerna ser ut som de gör så ska även förlorande spelare betala enorma summor i skatt (för de potter de har vunnit). Jag har räknat lite på det och kommit fram till att en person som förlorar 150000 kr på 100000 händer $5/$10 limit hold'em ska betala över en miljon i skatt.

 

Skatteverkets regler är alltså helt obeskrivligt korkade. Vad det innebär i praktiken är det ingen som vet. Om du kunde visa varenda hand du har spelat för skatteverket så är det fullt möjligt att de skulle kräva dig på flera hundra tusen kr i skatt trots att du vunnit mindre än 12000 kr.

 

Länk: http://snipurl.com/t2xt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...