Gå till innehåll

Vad betyder t.ex. 37/9/1.2?


bzkt

Recommended Posts

Ser att folk ofta frågar om det här så jag skriver en liten guide. Kanske finns en redan?

 

De här siffrorna ser man ofta i handanalyser och liknande. De används för att helt enkelt ge ett hum om hur en spelare spelar. Hur många händer personen spelar, hur mycket ofta höjer innan flopen samt hur aggressiva de är. Förkortningarna för värdena är VPIP, PFR och AF. Se närmare förklaringar längre ner.

 

Hur får man dem här värdena då? De vanligaste programmen för det är Pokertracker och PokerOffice. Programmen importerar händer till sin databas och kan då sammanställa dem här värdena för spelare.

 

VPIP (Voluntarily put money into the pot)

Det här värdet är helt enkelt hur ofta personen lägger pengar i poten frivilligt. När personen har lagt BB räknas det alltså inte in. Detta värde berättar om personen är lös eller tight.

 

PFR (Pre-flop raise)

Helt enkelt hur ofta personen höjer innan floppen.

 

AF (Aggression factor)

Detta är ett lite mera avancerat värde, det visar hur aggressivt någon spelar. Och räknas ut enligt nedanstående formel.

 

(Höjer % + Betar %) / Synar %

Alltså hur ofta personen höjer i %, gånger hur ofta personen betar i %, delat med hur ofta personen synar i %. Har en person då 1.2 i AF betyder det att han höjer och betar 1.2 gånger så mycket som han synar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är väldigt efterlängtat, från min sida iaf, mycket bra initiativ!

 

ett litet exempel skadar nog inte.

Hur menar du?

 

Jag vet ju inte vad wheelinho tänkte, men jag skulle gärna se ett exempel på vad en väldigt lag-spelare, väldigt tjat-passiv, samt en tagspelare skulle ha för stats. Eller något liknande. tack iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
AF (Aggression factor)

Detta är ett lite mera avancerat värde, det visar hur aggressivt någon spelar. Och räknas ut enligt nedanstående formel.

 

(Höjer % * Betar %) / Synar %

(Höjer + Betar) / Synar

 

...ska det väl vara (alltså ett plustecken ist för multiplikationstecken). Och vilken enhet man räknar (procent, antal gånger, etc) spelar mindre roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AF (Aggression factor)

Detta är ett lite mera avancerat värde, det visar hur aggressivt någon spelar. Och räknas ut enligt nedanstående formel.

 

(Höjer % * Betar %) / Synar %

(Höjer + Betar) / Synar

 

...ska det väl vara (alltså ett plustecken ist för multiplikationstecken). Och vilken enhet man räknar (procent, antal gånger, etc) spelar mindre roll.

Ooops :oops:

 

Tackar, åtgärdat det. Ja vilken enhet man använder spelar ju ingen roll, skrev bara det som står i PT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna statistik tycker jag att man ska använda med stor försiktighet då HU-händer kan buntas ihop med fullbordshänder och kortbordshänder. Man måste nog sortera lite innan man tar det på för stort allvar.

VPIP tycker jag annars brukar konvergera snabbast av dessa siffror.

För att PFR ska konvergera får man ofta vänta betydligt längre, och AF verkar knappast konvergera alls, förutom i statistiken om mig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...