Gå till innehåll

FLT - A4s från BB blir TP


Bjorn_

Recommended Posts

Cryptologic

Limit Holdem Ring game

Limit: $2/$4

10 players

Converter

 

Pre-flop: (10 players) Hero is BB with 4:club: A:club:

4 folds, MP2 calls, 3 folds, SB calls, Hero checks.

 

Standardcheck, eller vill nån värdehöja?

 

Flop: 8:spade: A:diamond: K:spade: (3SB, 3 players)

SB checks, Hero bets, MP2 raises, SB folds, Hero calls.

 

Känns som att det troligaste är att fi också har ett ess, troligtvis inte jättestarkt efterssom han bara limpade men klar risk att han har högre kicker än en fyra. Fold känns uteslutet givet möjligheten att han har ett drag, ett sämre ess en kung eller att vi kan dra ut.

 

Turn: 2:club: (3.5BB, 2 players)

Hero checks, MP2 bets, Hero calls.

 

Väljer att syna även på turn, rätt eller fel?

 

River: 8:heart: (5.5BB, 2 players)

Hero ???

 

Genom att bordet parar så splittar jag ju med alla ess utom AK och A8, frågan är hur man spelar rivern? Betta ut och hoppas att en kung betalar av, eller checksyn och hoppas inducera en bluff från färgdraget?

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cryptologic

Limit Holdem Ring game

Limit: $2/$4

10 players

Converter

 

Pre-flop: (10 players) Hero is BB with 4:club: A:club:

4 folds, MP2 calls, 3 folds, SB calls, Hero checks.

 

Standardcheck, eller vill nån värdehöja?

 

Flop: 8:spade: A:diamond: K:spade: (3SB, 3 players)

SB checks, Hero bets, MP2 raises, SB folds, Hero calls.

 

Känns som att det troligaste är att fi också har ett ess, troligtvis inte jättestarkt efterssom han bara limpade men klar risk att han har högre kicker än en fyra. Fold känns uteslutet givet möjligheten att han har ett drag, ett sämre ess en kung eller att vi kan dra ut.

 

Turn: 2:club: (3.5BB, 2 players)

Hero checks, MP2 bets, Hero calls.

 

Väljer att syna även på turn, rätt eller fel?

 

River: 8:heart: (5.5BB, 2 players)

Hero ???

 

Genom att bordet parar så splittar jag ju med alla ess utom AK och A8, frågan är hur man spelar rivern? Betta ut och hoppas att en kung betalar av, eller checksyn och hoppas inducera en bluff från färgdraget?

 

/Bjorn

 

 

pre: stanard

 

flop: skulle jag ha spelat lika..

 

turn: Här så höjer jag ibland.. för att ta reda på lite hur man ligger.. tre-bettar han så syna ner.

 

rivern: betta ut (och hoppas på och få syn av nån med en K ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

turn: Här så höjer jag ibland.. för att ta reda på lite hur man ligger.. tre-bettar han så syna ner.

 

En checkraise här är ju rätt horribelt. Synar du trebetten har man med lite tur har hela två/tre outs för marginell % win, några för split alt. drar dött.

 

Bet/syn på river.

 

BTW så måste jag säga att stats är rätt viktigt i denna handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BTW så måste jag säga att stats är rätt viktigt i denna handen.

Sag att du har stats pa 100 hander eller sa da.

 

Om han ar normalslaskig sa innebar det att du sett honom spela nagonstans 20 floppar kring 10 turnhander och showdown pa kanske 5 hander. Kanns inte riktigt som du far nagon solid info av det om han inte spelar nagra hander valdigt fel (och dessutom valdigt fel pa ett satt som du kan identifiera och vara saker pa att ha identifierat ratt).

 

Anyhow, tar ju manga hander for vardena pa de senare gatorna att konvergera ordentligt. Och jag gillar inte tanken att man ska kunna overfora passivitetsvarden fran tidigare gator till senare.

 

Jag rostar for ovrigt pa checkfold turn eller CSS till showdown (givet att fargen inte kommer in da). Syn pa turn och fold pa river nar fargen inte kommit kanns aldrig bra.

 

Betfold pa flop ligger val lite pa ytterkanten av kartan ocksa. Det eftersom potten ar pyttig, man inte ar sarskilt stor favorit over fargdraget och ordentligt krossad av de flesta ess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betfold pa flop ligger val lite pa ytterkanten av kartan ocksa. Det eftersom potten ar pyttig, man inte ar sarskilt stor favorit over fargdraget och ordentligt krossad av de flesta ess.

Som Bjorn_ skriver är det ju bara A8 och AK du får stryk av, alla andra A delar du med.

 

Edit: Hjärnsläpp, jag såg inte att Hjort refererade till floppen - jag var redan på river...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stats över 100 händer ger väl ändå en bra bild av motståndarens spelstil överlag. På 2/4 brukar värdena diffa rätt ordentligt, say en VPiP från 10-40+ och Agg. Factor från 0-5. Det tillsammans med tiden du spenderat på bordet tillsammmans med honom bör imo ge tillräcklig grund för att avgöra hur solid han är, hur mycket han (miss)brukar fancyplays etc och således också om handen är värd att gå vidare med.

 

Efter 100 händer borde du då till exempel ha ett hum om det finns en chans att han höjer för gratiskort. Exempel - En flophöjning från en 35/0/0.2 får mig att vika på floppen och en flophöjning från en 21/10/4 med lite read kan få mig att gå vidare till turn för CF alt. CSS till showdown. Värdet av statsen höjs ju även självklart iom antalet loggade händer, finns inget som säger att vi bara skulle ha 100 loggade.

 

Överskattar jag värdet av stats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min poang ar att det tar langre tid for stats att konvergera ju langre fram i handen de ligger. 10 hander ar inte alls sarskilt rattvisande for en spelares overgripande spelstil, man kan ju latt fa ett par starka hander extra eller farre an snittet varvid statsen blir rejalt forskjutna.

 

Pa egen hand sa kan man gora ratt mycket battre inferenser an statsen, exempelvis genom att korrekt pegga frikortshojningar som skiljda fran vardehojningar (vilket vad jag vet inte gors i exempelvis PT eller PA).

 

Sa ytterligare ett problem ar att de flesta stats som visas ar valdigt osofistikerade, och verkar for mig, som tameligen daliga matt. Ett satt skulle ju kunna vara expertregler eller tranade nat for att snabbare fa upp battre matt pa exempelvis sannolikhet for frikortshojning i olika lagen. Det ar dock ett valdigt svart problem.

 

Tillbaka till topic. Syn pa floppen kan val inte vara ratt om man tanker checkfolda en blank turn?

 

Kanns som det borde leda till att de enda kvarvarande alternativen ar fold flopp eller syna ned till river givet att fargen inte traffar.

 

Borde forresten inte en stark kung prestera battre an A4 har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well, 100 händer är som du säger inte mycket till underlag men det ger alltid en hint. Statsen mellan en riktigt lös-passiv spelare och en solid grinder skiljer markant över relativt få händer. För mig personligen slutar det ofta med att statsen avgör hur jag agerar i en sån här hand, oavsett om det grundas på 100 eller 400 händer.

 

Jag tror inte att du kan bilda dig en bättre uppfattning om frekvensen och sannorlikheten för värdehöjningar och frikortshöjningar på denna floppen om du går på din egna read än om du går efter motståndarens Agg. Faktor. De gånger statsen ger en fullständigt skev bild av motståndaren och de BB jag förlorar på det tror jag vägs upp av hur smidigt det blir för mig som 6+tablare att snabbt fatta beslut. I denna handen ville jag ha stats alt. read för att jag tycker att det är de som är avgörande för hur handen ska spelas.

 

 

Till topic:

Dåligt skrivet men jag menade fold på turn om färgen kom.

 

Kanske kan stämma att en stark kung står sig bättre med fem ev. outs och ett oförändrat läge mot färgen. Kan köra lite pokerstove men jag tycker att det är svårt att sätta en rimlig HD på någon som openlimpar i MP i ett 2/4 spel och höjer den floppen utan att veta vad det är för typ av spelare.

 

EDIT: Körde lite PS och fick 49% equity med A4c och 36% med KQc. Är dock ingen mästare på programmet och HDn kan vara lite off.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde forresten inte en stark kung prestera battre an A4 har?

 

A4 får ändå dela med A 2,3,4,5,6,7 och många rivrar gör att man får dela ännu fler händer. Axs känns inte helt orimligt på MP2 känns som det väger tyngre än stark kung i gränsfallen. dela är inte fy skam i WA/WB-lägen.

 

 

 

jag tycker bordet är lite dragigt för att jag ska folda, jag synar nog ner i 99% av fallen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...