Gå till innehåll

NLT - Gjorde jag fel ?


Pulver

Recommended Posts

Jag är nybörjare som spelar en del freerolls för att lära mig mer utan att förlora pengar.

 

Efter ca 1h spel brukar dessa turneringar bli "seriösa" och man kan förhoppningsvis få en del insikter om hur "riktigt" pokerspel går till.

 

När jag har åkt ur tidigare turneringar har jag alltid kunnat analysera mina 'fel' typ "jag borde fattat att han hade stege" etc.

 

Igår kväll spelade jag en freeroll på PartyPoker med 9500 personer (300$ prispott) och det gick bra tills det var ca 250 personer kvar och jag hade 'Average' i marker.

 

Jag visste att jag skulle vara tvungen att våga chansa lite för att hålla mig kvar - detta är mina 2 sista händer:

 

Jag får A J, personen efter mig på bordet går all-in pre-flop och det kostar mig ca hälften av mina marker att syna.

 

Jag synar, personen har A 3, floppen är x x 3 x x, jag förlorar mot par i 3:or

 

Nästa omgång får jag K K, personen före mig på bordet gör en stor höjning som jag måste gå all-in på för att syna.

 

Jag synar, personen har A J floppen är x A x x x, jag är ute ur turneringen.

 

(plats 227 av 9500 - ITM är top 220 ;) )

 

Min korta fråga efter en lång inledning är:

 

Gjorde jag något fel ?

 

Jag tycker nämligen själv att jag gjorde rätt, och skulle antagligen göra samma sak igen.

 

Hade jag bara otur, eller kan jag lära mig något av detta ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ger du inte all info om position, stackstorlekar o.s.v. men med en average stack hade jag nog inte stoppat in halva min stack med AJ. KK-handen är ju inget att säga något om.

 

Att det skulle vara "riktig" poker i slutet av en frirulle är nog lite av en stretch.

 

Mitt tips: Skaffa Harrington-böckerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det skulle vara "riktig" poker i slutet av en frirulle är nog lite av en stretch.

 

Ok. Ska nog betala lite pengar för att vara med i "riktig" turnering så jag får se lite seriösare spel.

 

Mitt tips: Skaffa Harrington-böckerna.

 

Tackar, ska kolla upp dem.

 

Det beror väl på vad du vill?

Satsar du på att vinna är det väl okej att syna där, men om du har som mål att komma ITM så är ju synen minst sagt tveksam

 

Visst skulle det vara roligt att hamna ITM - men det handlar om typ 0.25$ på plats 200-220, så det är inget att sikta mot ;)

 

..

 

Det ni båda säger är att AJ synen var klart tveksam, men KK synen var OK ?

 

Då har jag lärt mig mer - tackar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Ska nog betala lite pengar för att vara med i "riktig" turnering så jag får se lite seriösare spel.

 

Ha ingen brådska. För det första så måste du komma upp i rättså höga nivåer (och till turneringar som det inte finns några satelliter till, för de är rena tomteodlingarna), och för det andra så tjänar du ju faktiskt (oftast) på att möta muppigt motstånd.

 

Det ni båda säger är att AJ synen var klart tveksam, men KK synen var OK ?

 

Att KK-synen är ok kan jag garantera. Det ska vara bubbla i en satellit eller extrem bubbelsituation i en SnG för att man ska lägga den. AJ handen är egentligen svårt att kommentera, lägg upp HH:n vetja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelteoretisk spelade du rätt givet motståndarnas kort och gick in som 70/30 favorit i båda händerna (Fi hade 3 outs).

 

Men att syna nästan hela din stack med AJ som riskerar att vara dominerad är inte bra spelat. Risken att Fi har AQ eller Ak är rätt stor och då ligger du mycket dåligt till. Det är endast om det är en riktigt liten stack som går all-in som du kan tänka dig sådant - en stack som är mindre än 20% av din stack - så du har råd att förlora handen och då vet om att du som bäst förmodligen går in i ett 50/50 läget.

 

 

När du närmar dig bubblan så gäller det och bestämma dig - spelar du för att vinna och är beredd och komma utanför pengarna eller vill du gärna vinna något även om du kanske då ger upp chansen att vinna hela turneringen ?

 

Vill du bara komma ITM så spela extremt tight. Du bör då bara spela en hand om du har AA om du spelar mot någon som har mer i sin stack än dig.

(Det finns tillfällen då det även då kan vara rätt och slänga AA )

Mot spelare som har mindre stack än dig så kan du även tänka dig att spela KK/QQ/AK och dumpa resten av händerna Då är du i praktiken garanterat ITM - men tänk på att varje hand du spelar kan leda till att du inte kommer ITM.

 

Vill du vinna så är bubbeltiden den perfekta tillfället och spela många händer och stjäla mörkaren från de spelare som är nöjda med att komma ITM. Du bör då spela extremt många händer för att få så stor stack som möjligt när alla kommit ITM - självklart kan du då råka ut för att någon får ett monster och synar dig så du åker ut... men den risken är du villig att ta för att nå finalbordet och få en chans på förstapriset.

 

Är man turneringsproffs så vill man komma till finalbordet och få del av de stora vinsterna eftersom turneringarna har en stor bias till att

ge förstaplatsen extra mycket av prispengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lägg upp HH:n vetja.

 

Jag har listat ut att HH betyder HandHistory (HandHistoria) men jag har inte hittat funktionen på PartyPoker ännu ;)

 

Historian ovan är hämtad från huvudet.

 

..

 

Vetgirig - tackar, mycktet intressant information där :)

 

Måste dock erkänna att jag är lite osäker på följande uttryck:

 

bubblan bubbeltiden bubbelsituation

 

Jag har en aning om vad det handlar om - men en kort förklaring eller länk skulle uppskattas ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bubblan bubbeltiden bubbelsituation

 

Jag har en aning om vad det handlar om - men en kort förklaring eller länk skulle uppskattas ;)

 

 

Bubblan är den spelare som åker ut positionen precis innan ITM dvs den spelare som får 0 kr medan nästa som åker ut får prispengar.

 

Jämför med en såpbubbla som brister och lämnar ingenting kvar.

 

Så bubbeltiden/situationen är när det är någon eller några platser kvar innan alla kvarvarande spelare är ITM.(In the money)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nybörjare som spelar en del freerolls för att lära mig mer utan att förlora pengar.

 

Efter ca 1h spel brukar dessa turneringar bli "seriösa" och man kan förhoppningsvis få en del insikter om hur "riktigt" pokerspel går till.

 

När jag har åkt ur tidigare turneringar har jag alltid kunnat analysera mina 'fel' typ "jag borde fattat att han hade stege" etc.

 

Igår kväll spelade jag en freeroll på PartyPoker med 9500 personer (300$ prispott) och det gick bra tills det var ca 250 personer kvar och jag hade 'Average' i marker.

 

Jag visste att jag skulle vara tvungen att våga chansa lite för att hålla mig kvar - detta är mina 2 sista händer:

 

Jag får A J, personen efter mig på bordet går all-in pre-flop och det kostar mig ca hälften av mina marker att syna.

 

Jag synar, personen har A 3, floppen är x x 3 x x, jag förlorar mot par i 3:or

 

Nästa omgång får jag K K, personen före mig på bordet gör en stor höjning som jag måste gå all-in på för att syna.

 

Jag synar, personen har A J floppen är x A x x x, jag är ute ur turneringen.

 

(plats 227 av 9500 - ITM är top 220 ;) )

 

Min korta fråga efter en lång inledning är:

 

Gjorde jag något fel ?

 

Jag tycker nämligen själv att jag gjorde rätt, och skulle antagligen göra samma sak igen.

 

Hade jag bara otur, eller kan jag lära mig något av detta ?

 

Menar du allvar när du skriver, HADE JAG BARA OTUR. Du är favorit bägge gångarna pengarna åker in i mitten, ser du inte det själv? Då är det väll iallafall självklart att det handlar om otur, sen om du skulle spelat händerna annorlunda så är jud det en annan fråga. Jag tycker själv att du spelade bra.

 

Man ska självklart ta hänsyn till att det är freerolls man spelar, jag har själv spelat massor med freerolls och har erfarit att folk trycker in med de mest konstiga händer. Där räcker AJ gott o väl, KK räcker alla dagar i veckan. GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...