Gå till innehåll

Behover hjalp fran mattenordar/ingenjorer!


jaguar

Recommended Posts

Ledsen for att jag inte kan skriva svenska tecken men ar utomlands just nu. Ar pa min praktikplats och chefen har bett mig losa foljande problem snarast. Sjalv har jag gjort bort mig totalt genom att gora fel en gang sa nu maste jag fa till det.

 

2 banker lanar ut pengar till ett foretag tillsammans, bank 1 lanar ut 1/3 av beloppet, bank 2 lanar ut 2/3. bank 1 kravar dock mer ersattning for sina pengar sa den totala rante intakten delas 50/50.

 

Nu andras forutsattningarna sa bankerna lanar istallet ut 50% var. Bank 1 vill dock ha ersattning enligt de tidigare proportionerna och allta ha en storre andel an bank 2, hur mycket far de bada bankerna i %?

 

Min losning for bank 1:

 

L= andel av lanet

R= andel av intakten

 

1/3L = 1/2R

0.5L = (0,5*0,5)/(1/3) --> 0.75 R

 

Kanns dock lite fel eftersom jag inte anvander R nar jag flyttar om.

 

Nagon som skulle kunna verifiera om detta stammer eller komma upp med en snyggare losning.

 

Tack pa forhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör så här:

 

A = Bank etts insats

B = Bank tvås insats

E = Ersättning (detta är den faktor med vilken insatsen skall multipliceras, detta ger alltså förtjänsten)

 

Vi vet följande:

 

B = 2A

 

A*xE = 2AE

 

Slutsats, x = 2. Dvs, Bank 1 får ut det dubbla för varje satsad krona, för att uppfylla likheten.

 

Vi få 2AE = 2AE

 

Om vi nu ska fördela A och B jämnt mellan de två bankerna sker följande.

Totalt har vi 3A, A ska få sin andel ökad med 50%, B ska få sin andel sänkt med 25%.

 

Alltså:

 

Bank 1: 2AE*1.5

Bank 2: 2AE*.75

 

Bank 1:s andel blir således

 

3AE/(Bank 1 + Bank 2) = 3AE / (4AE) = 2/3

 

Det borde vara rätt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med din uträkning är att du inte tar hänsyn till att värdet på R ökar med den nya uppdelningen eftersom bank 1 med sin höga ränta får större vikt. 0,75R motsvarar alltså inte 75% av intäkterna utan 67% eftersom den sammanlagda intäkten ökat. Nya intäkten blir alltså 0,5R·(3/2)+0,5R·(3/4) = 1,125R.

 

Alltså: 0,75R av 1,125R är 2/3, dvs det korrekta svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Da sager vi det 2/3

Svaret lamnat till chefen alla nojda!

 

Na men alvarligt talat, pokerforum.nu regerar var annars far man svar pa en kvart, borde kanske outsourca hela mitt jobb hit. ;)

 

Tack eurythmech for den fina forklaringen och Nidsons forklaring som gjorde att jag forstod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...