Gå till innehåll

Vad ska jag sätta fi på för hand, SvS Low Limit


Reality81

Recommended Posts

Jag sitter på bb. 5 bord.

limp,fold,fold,limp,sb 2xbb. Jag 3x pott.

 

alltså+ reraise på en raise i hopp om att isolera mig mot han som dubblade.

detta sker nu

fold,han som limpade på knappen väljer att syna en rereraise, han som höjde först synar med.

3 vägspott med 1010 på hand, funderar på vad han som limpade på knappen kan ha, analyserar att han kan ha slowspelat KK AK AA, blir lite nervös.

 

floppen är 78A. Dålig flopp för mig. höjer ändå halva potten och ser vad som händer, blixtsyn blixtsyn. turn 10.

 

Bingo! Nu fångar jag nog ett starkt ess och vinner en stor pott med triss. Nu höjer jag potten som är 30xbb alltså ganska stor för nivån. limpen på knappen blixtsynar och höjer potten med sina sista kr och även sb synar det. ser min chans här och gr all in. han foldar och nu är det upp till mig och knapplimpern som synade en raise reraise preflop.

 

Jag har triss. river är en X och nu ska jag äntligen få se hans AK som han borde ha.

 

Han visar upp J9. Jag faller av min stol och förvånar mig hur jag blev utspelad. Han synade en raise reraise preflop med J9 off suit. Han synade halva potten på flopp med hålstege. han spikade hålstegen på turn som gav mig triss. Och med allt höjande preflop kunde jag inte sätta honom på den handen. Vad ska jag göra. ta av mig hatten och geniförklara honom? jag har aldrig blivit såhär utspelad i hela mitt liv. jag behöver råd om hur jag kan förbättra mina luckor snabbt, jag tycker svenska spel är alldeles på tok över min nivå tillochmed lowlimit

 

kan jag få förslag på böcker hur jag kan lära mig att bli lika duktig som min fi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara lite frågor som behöver svar.

 

Var din bett preflop 3 ggr pott? vid detta tillfälle så består potten av 5BB (2 limpare, din big blind plus sb som lagt 2 BB) vilket jag får till att du slänger in 15BB, som synas av två spelare. Potten här skulle då vara 45BB vilket inte stämmer med vad du skriver senare.

 

Därför tror jag du satsade något annat, max 6BB, vilket ger J9 odds att syna med tanke på position (och glöm det där med att SB återhöjer, har på 3 månader låg limit på SvS inte sett SB göra detta drag).

 

De du inte heller har med är stackdjupet, hur mycket har fi att tjäna på att syna din höjning?

 

Halvpott bettet på flop duger inte för att driva ut draghänder, speciellt inte om man misstänker att SB synar med.

 

Turn är ditt oturskort. Härifrån är det rätt kört för dig, tror nog pengarna åkt in oavsett vad du gör härifrån.

 

Hur du ska veta att fi sitter på denna hand? Ja, att bara syna en ess-flop brukar betyda drag eller monster. Ett parat ess brukar oftast höjas här. De enda draghänder jag ser här är JT, J9, 56 och 6T. Med tanke på att du sitter på två tior så är sannolikheten för JT och 6T rätt små, vilket lämnar J9 som mest trolig.

 

Det skulle möjligen göra att jag misstänker att hans drag har suttit, men det skulle vara svårt att undvika att skicka in pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, jag kan vara lite mer exakt. Visst kan jag ha gjort misstag.

Jag hade 150kr

Han hade 40kr

sb hade ungefär 100kr

 

 

 

Bara lite frågor som behöver svar.

 

Var din bett preflop 3 ggr pott? vid detta tillfälle så består potten av 5BB (2 limpare, din big blind plus sb som lagt 2 BB) vilket jag får till att du slänger in 15BB, som synas av två spelare. Potten här skulle då vara 45BB vilket inte stämmer med vad du skriver senare.

 

limpen är 1kr. sb som dubblade la in 2kr. Jag gjorde den till 6kr.

är det fel? tycker att en raise reraise borde skrämma bort alla "dåliga händer"

 

Därför tror jag du satsade något annat, max 6BB, vilket ger J9 odds att syna med tanke på position (och glöm det där med att SB återhöjer, har på 3 månader låg limit på SvS inte sett SB göra detta drag).

 

Om du tänker efter lite, vilka händer gör man en reraise mot en raise, och vilka av dom händerna har J9 odds att syna på? Speciellt när han hade en så liten stack, ska man inte invänta starka kort? jag tror att vi lugnt kan konstatera att min fi inte tänkte på pottodds i första hand.

 

De du inte heller har med är stackdjupet, hur mycket har fi att tjäna på att syna din höjning?

 

Halvpott bettet på flop duger inte för att driva ut draghänder, speciellt inte om man misstänker att SB synar med.

 

det var en c-bet, inte en värdebet. Jag ville inte lägga i för mycket pengar för att få reda på samma information som en halv pott bet ger mig. Om mina fi (3vägspott) inte hade ett A och inte hade så starka kort borde de folda. Och man har inte odds för att syna en halv pottbet med hålstege, jag är ingen matematiker men rätta mig om jag har fel. Om han hade implicita odds så ja kanske Förutsatt att vi har mkt pengar, vilket inte var fallet. Hans spel är fel hur man än ser det. Om jag skulle ha gjort en c-bet här eller inte kan man ju diskutera, Jag tyckte det var korrekt, bara 2 fi ingen färg flopp. kändes torr och den innehöll ett kort som jag troligtvis kan ha om man ser med fi´s ögon.

 

Turn är ditt oturskort. Härifrån är det rätt kört för dig, tror nog pengarna åkt in oavsett vad du gör härifrån.

 

Japp, med tanke på preflop action sätter jag ingen på J9 i detta fallet.

 

Hur du ska veta att fi sitter på denna hand? Ja, att bara syna en ess-flop brukar betyda drag eller monster. Ett parat ess brukar oftast höjas här. De enda draghänder jag ser här är JT, J9, 56 och 6T. Med tanke på att du sitter på två tior så är sannolikheten för JT och 6T rätt små, vilket lämnar J9 som mest trolig.

 

Det är inte alltid det höjs med parat A. min fi på sb kunde ha haft A9-AQ. Han kan tillochmed försökt slowspela AQ AK mot mig på den torra brädan, vilket jag inte tycker är ett helt ok flopp spel. Han kanske tänkte slå om på turn, vilket han på ett vis gjorde när han synade vinnaren av pottens all in med 30kr eller vad det nu var. Han insåg att hans A hög inte räckte till när han såg mig gå all in efter han synat, han hade sannolikt parat A och insåg att ett par inte räckte.

Och vad beträffar han som satte hålstegen kan jag aldrig lägga mig emot än mindre sätta honom på sannolika händer pga två anledningar

1.Han började med lite pengar och nu är potten stor. Han kan försöka ta potten ifrån mig, han kan vara på tilt, Han kan ha KK QQ, lägre triss,AK AQ även han för vad jag vet, han har synat mycket preflop action alltså är jag mer benägen att sätta honom på höga ess eller starka par än fiskhänder som J10 QJ Q10 J9 osv.

 

Det skulle möjligen göra att jag misstänker att hans drag har suttit, men det skulle vara svårt att undvika att skicka in pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, pre-flop så ska du höja mer, väldigt få spelare lägger sig för en så låg re-raise på dessa nivåer, 10 kronor eller mer brukar jag slänga in.

 

Låt oss nu säga att du höjer till 10 kr, J9 och SB synar med, potten är då 32 kr. På flopp bör ditt c-bet vara runt 20 kr (istället för 10 kr i ditt fall) vilket skrämmer J9 mycket mer, och får troligen SB att lägga sig.

 

Frågan om fi har odds att syna ditt c-bet. Potten är vid tillfället 30 kronor (pre-flop plus ditt bet), vilket ger honom 3-1. Men räknar han in att SB kanske också synar så har vi 4-1, fortfarande inte tillräckliga odds dock. Fi har efter synen ca 24 kronor kvar, vilket inte heller räcker till för att motivera synen. Men som sagt, de flesta shortstack spelare har ingen som helst aning om hur man spelar, så man måste vara övertydlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...