Gå till innehåll

Välgörenhet


Mr Trader

Recommended Posts

Jag tänkte skänka en del av mina pokervinster till någon välgörenhetsorganisation. Frågan är bara vilken. Kom gärna med förslag, men inte nått som gynnar er egen plånbok...

 

Nyfiken på om det är fler på forument som skänkt pokervinster. Vilka fick i så fall ert bidrag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Beror väl på vad man vill maxa för något. Är det minskat mänskligt lidande per satsad krona så går ju snabbt cancer- och miljögrejer bort iom att det är rätt mycket I-landsproblem som det redan satsas rejält med pengar på. Skulle tippa att det bästa antagligen är något i stil med malariamedicin, stöd till eget jordbruk/företagande eller preventivmedelshjälp/sexualundervisning (tvåfaldig effekt, dels minskar det könssjukdomar såsom HIV och dels minskar det antalet potentiella lidande i nästa generation). Bla eftersom det är ett utpräglat kvinnoproblem misstänker jag att det är ett område där det satsas relativt lite resurser och pengarna därmed blir relativt nyttigare.

 

Överlag så bör det bli största effekt av sådant som kan verka över flera generationer snarare än omedelbar hjälp. Är det omedelbar hjälp som gäller bör det vara effektivare att satsa på områden där invånarna inte ändå riskerar att hamna i samma situation igen om något år. Alltså snarare tsunamioffer än att hjälpa offren för ett 30-årigt inbördeskrig eftersom de ändå riskerar att dö snart efter att ha fått hjälpen varvid dess totaleffekt blir mindre effektiv.

 

Tänk också på att nyttan per satsad krona är avtagande ju mer pengar som satsas. Populära välgörenheter kommer alltså inte kunna stoppa lika mycket lidande för en tusenlapp som en välgörenhet som ligger mindre rätt i tiden. Liknande resonemang gäller barncancer/diabetes och liknande, eftersom dessa (rätta mig om jag har fel här) problem mest rör människor i I-land så kommer en extra tusenlapp helt enkelt göra mycket mindre nytta för en drabbad än samma tusenlapp gjort för exempelvis en afrikansk bonde eller någon annan som har väldigt lite resurser.

 

Var också vaksam på att inte donera till välgörenheter där pengarna lätt kan försvinna i korruption eftersom detta rent av kan ha en negativ effekt på de man försöker hjälpa (genom att korrupta får incitamente att hålla sig kvar).

 

Var också lite försiktig med att bidra till saker som kan ordnas lokalt eftersom välgörenheten kan råka konkurrera ut lokala producenter (vilket är långsiktigt katastrofalt).

 

Om någon har en översikt över olika välgörenhetsprojekt vore det mycket intressant.

 

Själv lutar jag väldigt starkt åt att skänka en slant till någon form av sexualundervisningsgrej. Just för att det är ett område under rejäl attack från starka organisationer (kristna organisationer + amerikansk höger) och för att det är väldigt mycket värt att kvinnor kan bestämma hur många barn de får, eftersom de potentiella barn de väljer bort troligen skulle hamnat i en rejält miserabel position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Själv lutar jag väldigt starkt åt att skänka en slant till någon form av sexualundervisningsgrej. Just för att det är ett område under rejäl attack från starka organisationer (kristna organisationer + amerikansk höger) och för att det är väldigt mycket värt att kvinnor kan bestämma hur många barn de får, eftersom de potentiella barn de väljer bort troligen skulle hamnat i en rejält miserabel position.

 

Låter mkt vettigt. Har du läst Freakonomics? Den har ett intressant kapitel som behandlar den stora brottsminskningen i USA ungefär 15-20år efter det att aborträtten infördes i hela landet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon har en översikt över olika välgörenhetsprojekt vore det mycket intressant.

 

Själv lutar jag väldigt starkt åt att skänka en slant till någon form av sexualundervisningsgrej. Just för att det är ett område under rejäl attack från starka organisationer (kristna organisationer + amerikansk höger) och för att det är väldigt mycket värt att kvinnor kan bestämma hur många barn de får, eftersom de potentiella barn de väljer bort troligen skulle hamnat i en rejält miserabel position.

 

http://www.unicef.se/vad_vi_gor/flickors_utbildning/

http://www.unicef.se/fakta/om_barn/flickors_utbildning/

 

Intäkterna från alla insamlade gåvor samt från försäljning av kort och presenter brukar ge UNICEF en total årsbudget på cirka 12 miljarder kronor. Så här fördelades UNICEFs intäkter år 2004:

 

34 % till hälsa och trygghet under den tidiga barndomen

21 % till vaccination

21 % till flickors utbildning

10 % till utsatta och exploaterade barn

9 % till hiv/aids-projekt

4 % till övrigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte skänka en del av mina pokervinster till någon välgörenhetsorganisation. Frågan är bara vilken. Kom gärna med förslag, men inte nått som gynnar er egen plånbok...

 

Nyfiken på om det är fler på forument som skänkt pokervinster. Vilka fick i så fall ert bidrag?

 

Vi i förbundet har öppnat ett stödkonto som ska användas till förebyggande information om spelmissbruk i första hand på högskolor och gymnasier runt om i landet.

Där skulle dina pengar göra väldligt mycket nytta och jag kan garantera att varje krona går dit den gör mest nytta!

Läs mer på vår lina här på forumet eller kontakta undertecknad om du har några frågor i ämnet.

Grattis till ett vinnande spel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi i förbundet har öppnat ett stödkonto som ska användas till förebyggande information om spelmissbruk i första hand på högskolor och gymnasier runt om i landet.

Där skulle dina pengar göra väldligt mycket nytta och jag kan garantera att varje krona går dit den gör mest nytta!

Läs mer på vår lina här på forumet eller kontakta undertecknad om du har några frågor i ämnet.

Grattis till ett vinnande spel!

Efter vad som diskuterats i den här tråden och rent allmänt vett inser man att det där är ett riktigt betydelselöst I-landsproblem. Förlåt, men det känns väldigt meningslöst.

 

Väg de här två situationerna mot varandra:

19-åring, spelar bort alla sina pengar.

Mamma med 7 barn, får all sin egendom förstörd av en gigantisk flodvåg.

 

Hoppas verkligen att ingen ger pengar till SPF istället för UNICEF, Röda Korset, m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort, rätta mig om jag har fel, men du syftade på sexualundervisning i t.ex Afrika söder om Sahara?

Typ, ja. Det är väl där överbefolkning och HIV är värst, men det är inte alls ett ämne jag är insatt i.

 

Alternativt så kan vi skicka mig för att få hands-on sexualundervisning av Angelina Jolie. Det är också ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort, rätta mig om jag har fel, men du syftade på sexualundervisning i t.ex Afrika söder om Sahara?

Typ, ja. Det är väl där överbefolkning och HIV är värst, men det är inte alls ett ämne jag är insatt i.

 

Ah, tänkte väl så. Jag är inte heller insatt i ämnet. Men det skulle säkerligen ge effekt. Jag kunde bara inte undvika att tänka på ifall kvinnorna verkligen har så mycket att säga till om vad gäller storleken på familjen.

Förvisso är ju sexualundervisning bara en av flera former av bistånd som bedrivs...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort: om du är intresserad på riktigt så finns det ju alltid planned parenthood som utför ett jättearbete bara i USA.

Jag är inte särskilt intresserad av att utföra något faktiskt arbete, däremot tänkte jag donera lite pengar.

 

Planned Parenthood verkar väldigt bra och dessutom behövas mtp på hur abortfrågan (och sex över huvud taget) håller på att utvecklas i USA, vore jag bosatt där skulle jag definitivt donera till dem.

 

Nedsidan med att donera till PP är ju dock att man donerar till människor som redan har det väldigt väl ställt globalt sett, varvid pengarna antagligen inte får lika stor effekt som om de gått till några med mindre egna resurser. Fördelen är ju att korruptionsrisken är väldigt låg samt att deras politiska arbete funkar rätt väl med mina åsikter.

 

Finns det ingen liknande organisation i typ något Sydamerikanskt land?

 

Edit: Ooops, läste inte sidan innan jag kommenterade och utgick från att de bara verkade i USA. De ligger bra till.

 

Jag kunde bara inte undvika att tänka på ifall kvinnorna verkligen har så mycket att säga till om vad gäller storleken på familjen.

Det är ju ingen tvekan alls om att ökad tillgång till preventiv medel kommer ge kvinnor bättre kontroll över när de föder barn och hur många det blir. I en del fall kanske de är så pass kontrollerade av andra att de kanske inte kan bestämma det själva, men med saker som p-piller, pessar och dagen-efter-piller så behöver de ju faktiskt inte fråga om lov.

 

Sen är det ju helt klart så att det verkar finnas ett väldigt stort behov av ordentlig safe-sex undervisning i Afrika, för typ alla (ok, kanske är fördomsfull, men det är en jäkla massa HIV och väldans stora familjer). Jävla katolska kyrkan och annat pack som går in och förstör människors liv med sin direkt lögnaktiga propaganda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte skänka $500 till PP, men antingen är jag utvecklingsstörd eller så är deras site det. Misstänker att problemet är att de vill ha gatuadress i formen "11 Gatunamn" medan mitt kortföretag har min adress som "Gatunamn 11". Om någon klurar ut hur det där funkar får de gärna meddela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte särskilt intresserad av att utföra något faktiskt arbete, däremot tänkte jag donera lite pengar.

Ja, det förstod jag. Det var därför jag kom att tänka på planned parenthood när jag läste det du skrev.

 

Jag fick upp ögonen för planned parenthood efter att en vän till mig började jobba där. Det är väl så jag verkligen fick upp ögonen för hur mycket de har att arbeta med i USA och hur det faktiskt påverkar människor att leva under sådana betingelser. Personligen tycker jag inte att man riktigt kan jämföra hjälpinsatser rakt av eftersom det handlar om olika saker, men jag förstår hur du resonerar. Jag kanske bör påpeka dock att det inte är så att kvinnorna som kontaktar planned p. hör till de mest resursstarka. Men jag hör väl till dem som tycker att man någonstans för bestämma sig själv för vad man vill bidra till, allt annat blir ju ett sisyfosarbete. Så om du t ex väljer ett alternativ för att det fungerar väl med dina politiska åsikter så är väl det ett gott skäl nog (åtminstone jämfört med alternativet att inte donera). Hur som helst, hoppas du hittar något som känns rätt.

 

Edit: Jag missade ditt senaste inlägg. Du är inte utvecklingsstörd så jag ska höra mig för om problemet. Hör av dig om du har löst det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina pengar går till mikrokredit. Mikrokredit är ett sätt att låna ut pengar till människor i u-länder som inte skulle få låna på annat sätt. Det kan handla om t ex en kvinna som vill öppna ett bageri i ett fattigt land som Tanzania, men som inte har råd att köpa vetemjölet som krävs för att starta.

 

Att låna ut pengar till företag känns konstruktivt och långsiktigt eftersom jag tror att det är företagande som lyfter länder ur fattigdom.

 

Just nu känner jag bara till Luther-hjälpen som sysslar med detta, men jag skulle gärna donera till en organisation utan religiös koppling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt U-hjälp är bra. Fel U-hjälp är dålig. (Duh)

 

Läste en artikel av någon (afrikansk) snubbe som menade att större delen av u-hjälpen stjälper mer än hjälper dessa länder att komma på fötter. T.ex. så hämmades den lokala industrin och lokala bönder fick det mycket svårare pga ökad tillgång på mat och därmed lägre priser. Han nämnde även att människor med utbildning som kunde lite språk hamnade som tolkar och hjälpredor hos en massa utländska representanter för diverse hjälporganisationer, hellre än att bli entreprenörer eller tillföra sin kompetens på ett effektivare sätt.

 

Ska se om jag kan leta upp den artikeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...