Gå till innehåll

PC-spelet Colonization 2


Gus

Recommended Posts

3 polare till mig som håller på med ett open source-projekt att utveckla en uppföljare till det gamla klassika Sid Meier-spelet Colonization.

 

Hade vart kul om folk som gillar spelet kom in och gav förslag och feedback på funktioner etc. Själv håller jag på och spanar runt på lite random-generatorer. Vore tacksam om någon med erfarenhet av random-generatorer (ursäkta svengelskan) i C++ kunde ge lite tips på färdiga funktioner.

 

Får inte glömma länken heller, http://www.swecol2.com :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bear in mind though that the game is far from finished.

 

:lol:

 

*sorry, jag kunde bara inte lata bli*

Är väl inget fel med det? Bear kan ju betyda stå ut med, uthärda, etc.

 

Verkar vara ett väldigt intressant projekt, är ett stort fan av Colonization och lirade det väldigt mycket förut. Hoppas att det här projektet blir färdigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

halva min barndom är framför sid meyers spel.

 

colonization var grymt kul. minns hur man slitit många gånger för att inte aztekerna skulle få horses eller för att sno inca-skatten.

 

och första gången man tog "declare independence" och vips kom massa konstiga units man aldrig sett förut och tog över alla ens städer.

 

trevligt initiativ. GL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bear in mind though that the game is far from finished.

 

:lol:

 

*sorry, jag kunde bara inte lata bli*

Är väl inget fel med det? Bear kan ju betyda stå ut med, uthärda, etc.

 

Verkar vara ett väldigt intressant projekt, är ett stort fan av Colonization och lirade det väldigt mycket förut. Hoppas att det här projektet blir färdigt.

Jaja, vi är inga stjärnor på varken engelska eller svenska som ni säkert märkt vid det här laget! :)

 

Projektet kommer bli färdigt, det kan jag lova! Colonization förtjänar en uppföljare. Så för er som spelat spelet, kom gärna med förslag på vad som fattades i första spelet, vad som skall behållas osv osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är medvetna om att namnet Conlonization inkräktar på ursprungliga spelet och att de kommer bli stämda på mångmiljonbelopp för det ?

 

 

De borde snarast ändra namnet till något annat och dessutom inte säga att det är en "sequel" till Colonization för det är olagligt då de inte har rättigheterna till det spelet.

 

 

 

Dessutom finns även ett annat projekt som gör samma sak som heter FreeCol

 

http://www.freecol.org/

 

 

Trots det så är det trevligt och se fler som skriver om strategi spel med fri programvara. Kan rekommendera http://www.wesnoth.org/ för den som vill ha ett intressant strategispel skrivet i öppen källkod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är medvetna om att namnet Conlonization inkräktar på ursprungliga spelet och att de kommer bli stämda på mångmiljonbelopp för det ?

 

 

De borde snarast ändra namnet till något annat och dessutom inte säga att det är en "sequel" till Colonization för det är olagligt då de inte har rättigheterna till det spelet.

Mångmiljonbelopp? Var skulle vi få dom pengarna från? Det här är ingen kommersiell produkt, och det finns ingen reklam på siten. Det här är 100% freeware. Men vi har diskutterat att byta namn. Vi får se om Microprose orkar göra något, men i nuläget finns inga planer hos dom att göra en uppföljare.

Dessutom finns även ett annat projekt som gör samma sak som heter FreeCol

 

http://www.freecol.org/

Det här är ingen uppföljare, utan ett försök att göra en klon i java.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är medvetna om att namnet Conlonization inkräktar på ursprungliga spelet och att de kommer bli stämda på mångmiljonbelopp för det ?

 

 

De borde snarast ändra namnet till något annat och dessutom inte säga att det är en "sequel" till Colonization för det är olagligt då de inte har rättigheterna till det spelet.

Mångmiljonbelopp? Var skulle vi få dom pengarna från? Det här är ingen kommersiell produkt, och det finns ingen reklam på siten. Det här är 100% freeware. Men vi har diskutterat att byta namn. Vi får se om Microprose orkar göra något, men i nuläget finns inga planer hos dom att göra en uppföljare.

 

Hur mycket pengar utvecklarna har är ointressant. När projektet är tillräckligt stort så blir det uppmärksammat och kommer då få ett argt brev från en advokatbyrå.

 

Det har hänt andra projekt som är icke-kommersiella så ser ingen anledning till att det inte skulle hända med detta projektet med - därför är min rekommendation att snarast byta namn på projektet och inte säga att det är en uppföljare till Colonization utan göra det som en helt nytt datorspel.

 

Det går att läsa hur FreeCiv har skrivit på sin webbplats för en vision hur det kan se ut utan att erkänna att man stjäl en programide från Microprose.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket pengar utvecklarna har är ointressant. När projektet är tillräckligt stort så blir det uppmärksammat och kommer då få ett argt brev från en advokatbyrå.

 

Det har hänt andra projekt som är icke-kommersiella så ser ingen anledning till att det inte skulle hända med detta projektet med - därför är min rekommendation att snarast byta namn på projektet och inte säga att det är en uppföljare till Colonization utan göra det som en helt nytt datorspel.

 

Det går att läsa hur FreeCiv har skrivit på sin webbplats för en vision hur det kan se ut utan att erkänna att man stjäl en programide från Microprose.

OK, kanske bäst och byta namn då iallafall. Jag ska framföra ditt budskap till gubbarna! Vilken sjuk värld vi lever i, kan dom inte bara låta oss nördar vara? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trots det så är det trevligt och se fler som skriver om strategi spel med fri programvara. Kan rekommendera http://www.wesnoth.org/ för den som vill ha ett intressant strategispel skrivet i öppen källkod.

 

Det här är ju fullkomligt lysande!

 

Jag har lirat några scenarior nu, riktigt underhållande.

Påminner starkt om Dark Wizard till Sega CD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Skoj, är uppvuxen med Colonization och spelar fortfarande ibland. :D

 

Om ni frågar efter idéer varför inte ha med Sverige när ni ändå håller på? Nya Sverige var kanske inte världens långvarigaste koloni men det skulle vara kul i alla fall.

 

 

Får jag tid över kan jag kanske hjälpa till med bilder, animationer eller så, om ni behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skoj, är uppvuxen med Colonization och spelar fortfarande ibland. :D

 

Om ni frågar efter idéer varför inte ha med Sverige när ni ändå håller på? Nya Sverige var kanske inte världens långvarigaste koloni men det skulle vara kul i alla fall.

 

 

Får jag tid över kan jag kanske hjälpa till med bilder, animationer eller så, om ni behöver.

Vi hade idén uppe, men det röstades ner. Sverige har aldrig vart någon riktig kolonial-makt. Vi har lagt till Portugal i 2an, men vi får se under beta-testningen om vi ska lägga till någon mer nation.

 

Tack för erbjudanet om hjälp! Hör av dig till Frepo på swecol2-forumet, det är han som har hand om all grafik i spelet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...