Gå till innehåll

Från onlinepoker till livepoker?


Surfludde

Recommended Posts

Jag har lite frågor till er som gått från att vara onlinespelare till att bli duktiga på livepoker eller som rent av är bättre på det senare.

 

Här är mitt eget lilla problem. Jag är en ganska ok onlinespelare. Vinner stadigt på cashgames även om det såklart pendlar och jag är en duktig turneringsspelare. Hursomhelst har jag lite problem med mitt livespel.

 

För det första ska väl sägas att jag inte spelar live särskilt ofta. Här kommer lite reflektioner:

 

1. Jag tycker min markerstapel känns mer begränsad varje gång jag spealr live jämfört med online.

 

2. Jag bygger sällan stack som jag kan göra online, jag vinner bara små potter men kan förlora stora.

 

3. Jag respekterar raisar mycket mer live vilket beror till viss del på punkt 1

 

4. Jag har svårt att läsa folk. Online kan jag väldigt ofta sätta folk på en hand och kan känna av bettingmönster och storlek på bets och i vilken position de kommer men live känns det som om jag famlar lite i blindo.

 

5. Jag är en aning mer rädd för att bluffa av rädsla för att bli sedd göra ett uselt spel och sen behöva fortsätta stirra in i samma ansikten hela spelet.

 

Läste lite i super system att Doyle skrev att man behöver använda fler tricks mot den typen av spelare man möter live än den man möter online.

Ska man våga mer live av det faktum att fler känner som jag när det gäller livepoker. i synnerhet punkt 5.

 

Skriv gärna lite tips om ni har om era erfarenheter från livespel kontra online spel eller bara om livespel. Har ni liknande erfarenheter som jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du spelar live och har ett klurigt beslut att ta, prova att tänka dig bordet och spelarna som det ser ut på den onlinepokersajt du spelar på. Då känner du dig mer komfortabel och van vilket gör att du med gott mod kan ta ett bra beslut som du med lätthet skulle ha tagit om du suttit hemma vid datorn.

 

Det låter lite sjukt, men det funkar! 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

läste bara nån tråd där du sade att du skulle lira några event...

 

Ja, måste nog våga lite mer. Lirade en kvaltävling till Baltic Open här i Lund. Christer J var här och satte upp lite bord för William Hill. Där blev jag i alla fall 9/40 men bara 6 priser. Men jag spelade rätt fegt. Vek många händer preflop mot höjningar och tyckte det var allmänt jobbigt att göra kluriga spel. Drog in nån bluff iofs som jag var nöjd med och mot slutet som shortstack började jag slappna av lite mer och spela bättre, men åkte till slut. övning ger väl färdighet.

 

En av grejerna med att lira live är väl kanske ändå tålamodet. Man får ju inte se alls lika många händer på den tiden man spelar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av grejerna med att lira live är väl kanske ändå tålamodet. Man får ju inte se alls lika många händer på den tiden man spelar

 

Jag har nästan ingen erfarenhet av livepoker förutom nån gång med nårra polare. Du ser ju inte lika många händer men du har väl längre betänketid?

Men det är ju mycket att psyka motståndare, typ som att ladda upp en stor ladda marker och se ut som du tänker trycka in, sen checka när det är din tur och få ett frikort :)

 

Många psykologer är ju bra på poker för dom vet hur människor fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HAhahaha!

 

Bra jag är på livepoker!!

 

Var på CC i malmö igår för första gången för att lira turnering, 500+100 rebuy. OK! det var några ungtuppar några danskar och några gamla rävar till stammisar vid mitt bord. Började direkt med att dubbla upp mot killen som vann Malmö open i helgen. spelade överhuvud taget väldigt bra i 1,5h och ledde faktiskt av alla 30 startande.

 

sen var jag utslagen på ungefär 10 händer.

 

Först ställde jag en shortstack all in med mina 1010, varpå han viade upp AA. lite överilat kanske med tanke på att han raisade från första pos. borde kanske inte chansat så då jag kontrollerade bordet helt innan dess. well well. sen kom dödsstöten.

 

hade AQ i mittenposition och höjde 3ggr bb till 600. Dansken som satt på bb synade och han hade ganska mycket marker, men hade spelat verkligen uselt hela tiden. Bara det att han hade slagit ut och tagit marker från en ännu sämre spelare. nåja såhär gick det

 

floppen kom 6J6 med 2 klöver (vilket man kan tycka det var synd att jag inte noterade, här är hur dålig jag är på livepoker)

 

jag betade 1000 efter hans check och han synade efter lång betänketid. vad har han här tänkte jag utan att fortfarande registrera färgdraget.

 

Turn kom ett A och vid det här laget var jag så säker på att jag hade honom och på att han inte skulle kunna dra ut mig.

 

Jag betade bara 1000 igen. han hade väl 3000 i stacken ungefär. han synade direkt.

 

River kom en Q och jag var säker på att jag hade honom, men när han började famla efter marker var jag lite rädd för en slowspelad 6:a för de hade spelat rätt skumt tidigare., han gick i alla fall All in före mig på river. Var ganska säker på att jag hade honom och synade.

 

Showdown han visar snabbt upp K10 varpå jag ler lite uppgivet och tänker, vafaaan gör han. Sen ser jag att han hade färgdrag på floppen och jag har gett honom ett väldigt billigt sista dragkort. URK. bara att bita ihop.

 

2 händer senare var jag ute

 

hur som helst, kul var det och lärorikt var det och nästa gång kanske man inte missar nåt lika uppnebart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Bara jag som tycker livepoker är extremt mycket enklare än online, du slipper stressen från tidsgränsen på nätet vilket för det mesta leder till att jag tar bättre beslut live än online. Du slipper stressen av blinds som ökar varannan minut typ. Det är mycket enklare att läsa motståndare, spelar iofs mest med kompisar(väldigt serisöt dock) och det är otroligt hur mycket info människor ger ifrån sig. Framförallt är det extremt mycket roligare, fast man spelar om mindre pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...