Gå till innehåll

PL5CD - 5 Card Draw fråga


Blaabar

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Vad man skall spara påverkas väl lite av ifall man vet hur många kort mörkarna (om de nu är med till bytet) väljer att byta.

 

Om vi tar exemplet att vi får fold fram till big blind som synar så är det ju rätt stor skillnad på om han köper 3 kort eller står pat.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
Beror ju på hur många som synar också. Mot 3-4 fi hade jag inte sparat essen.

 

Jag hade sparat Essen även mot 3-4 motspelare. Eventuellt är man i det läget uppe mot ett färdigt tvåpar, men chansen är i så fall större att man förbättrar essen till en vinnande hand än att man får in sitt färgdrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade sparat Essen även mot 3-4 motspelare. Eventuellt är man i det läget uppe mot ett färdigt tvåpar, men chansen är i så fall större att man förbättrar essen till en vinnande hand än att man får in sitt färgdrag.

Det är rätt obligatoriskt att dra till färgen pga av postköpsbetandet. Med AAA och AAXXy så förlorar du på andra rundans betande eftersom action normalt kommer från bättre händer med 4 motståndare. Med en AQ-färg så kan du kanske tjäna lite, eller i vart fall inte backa fullt så mycket på det betandet.

 

Tänk också på att ditt färgdrag ökar sannolikheten att någon annan också har färg rätt mycket.

 

Om det inte är något betande, eller väldigt lite pengar kvar, andra rundan så sparar man essen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rätt obligatoriskt att dra till färgen pga av postköpsbetandet. Med AAA och AAXXy så förlorar du på andra rundans betande eftersom action normalt kommer från bättre händer med 4 motståndare. Med en AQ-färg så kan du kanske tjäna lite, eller i vart fall inte backa fullt så mycket på det betandet.

 

Tänk också på att ditt färgdrag ökar sannolikheten att någon annan också har färg rätt mycket.

 

Färgdraget borde väl i så fall öka sannolikheten för att folk har färgdrag istället för tvåpar. Eftersom två Ess oftast vinner över ett färgdrag så bör man väl hålla dem. Det går ju också att kolla vilka som köper ett respektive drar tre, och med två ess har man en väldigt stor edge mot övriga trekortsköp. Eftersom spelet innan köpet ej indikerat höga händer så hade jag fortfarande valt att hålla essen.

 

Att action efter köpet med tre - fyra spelare efter köpet skulle komma från händer bättre än AAA är nog att ta i, medel är kanske något bättre händer än ess upp lite beroende på hur aggresiva övriga spelare är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag kan inte riktigt hålla med er som säger att man ska potta med AA speicellt inte om man talar först eftersom du kan bli reraisad och då är det svårt att syna med enbart AA och då har du slängt bort en pottraise i onödan. man kan beta 2 X minsta höjningen för att lätta kunna släppa handen om du blir reraisad. speciellt om man sitter först då man lätt kan bli reraisad av 4-5 andra potentiella händer.

 

jag skulle nog beta en höjning X2 och sedan se hur många som är med i handen. är det så att du blir reraisad av 1 spelare och det fortfarande är 2-3 spelare som går med i handen så kan det vara värt att syna med färgdraget i stället då chansen är bättre att få bättre betalt. att spela AA mot reraise mot 2-3 spelare är mer lottospel eftersom du har ca 50% chans att sätta bättre hand än AA efter bytet. och att spela färgdrag mot 1 spelare är ingen ide då han kommer att ha bättre hand än dig 7/10 gånger efter bytet. plus att om han reraisade dig så kommer han ha svårt att släppa handen dom du försöker bluffa...

 

 

Kom ihåg att jag säger inte att detta är rätt spelat det är bara en teori, argumentera gärna emot så att vi kan komma på en bättre lösning tillsammans!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...