Gå till innehåll

Ett par frågor om uttag från NETeller till SEB


Grillkrydda

Recommended Posts

Ska ta ut pengar från neteller till SEB, ca $4.5k.

Allt jag behöver betala är växlingsavgiften på 2%, eller hur?

Pengarna är införskaffade på en sida utanför EU men risken för att råka ut för skattemyndigheterna vid uttaget är minimala?!

Finns något annat betydligt bättre sätt att plocka ut på än att föra över till mitt bankkonto från Neteller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder själv neteller men har FSB som bank.

Har vid ett flertal tillfällen fört över liknande summer till mitt bankkonto från neteller utan några som helt problem. Har inte heller hört något från skatteverket eller liknande trots att även mina pengar varit intjänade utanför EU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Du kan testa att göra överföringen, innan du trycker accept så står det vilken kurs du kommer få. Jag gjorde en överföring igår och fick runt 7,21. Gör du överföringen idag blir det väl något lägre då dollarn tappat lite mot kronan sen dess.

 

2) Risken är minimal, Ja. Tvivlar på att det ens finns nån risk med att ta ut 4,5k.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Jag skall ta ut $3000 från Neteller.

Någon som nyligen tagit ut till SEB?

Vad kommer jag att att betala i avgift av Netteller och SEB?

Blir det billigare att öppna ett valutakonto och föra över dit?

 

Mitt NETellerkonto är i $US, men jag reggade mitt bankkonto i SEK. Om jag jämför de pengar som kommer in på mitt bankkonto med x-rates.com, så är diffen i snitt 2 %, så NETellers 1.8 % påslag stämmer med största sannolikhet.

 

När jag tagit ut $US från sajter inom EU, så har diffen varit i princip noll jämfört med x-rates.com. Inga extra avgifter från SEB för att $US kommit in på kontot. Man får dock ett trevligt brev hem, där det står hur mycket pengar som satts in på kontot och den växelkurs som använts. Om det är en bank utanför EU, så tillkommer det någon avgift (tror jag mig ha läst på något papper).

 

Edit: Mitt senaste uttag från NETeller gjordes i början av september. Såg nu att vissa personer här fått betala extra avgifter när de gjort uttag. Sådant kan jag inte garantera, men jag har aldrig fått någon extra avgift på $30.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har tagit ut från Neteller till SEB ett par gånger.

Aldrig faktiskt varit med om att jag betalat någon växlingsavgift till Neteller ens.

 

Då man väl fått pengarna kan man på internetbanken kolla informationen för den transaktionen låt säga att jag tagit ut 1000 dollar då har det stått i informationen

"Belopp $1000"

 

Sen har det stått växlingsavgiften som använts.

 

dvs att neteller verkar ha skickat 1000 dollar och sen har SEB skött växlingen. Har varit så varje gång.

Fast har varit tvungen att betala uttagsavgiften på 1 dollar till neteller varje gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...