Gå till innehåll

Vinstbongar ej tillräcklig underlag


Recommended Posts

Jag har tillgång till Infodatas databas "Rättsbanken". Varje vecka kommer ett nyhetsbrev och idag står följande att läsa:

------------

Vinstbongar ej tillräcklig bevisning för att undvika skönstaxering

 

Kammarrätt: Ett gift par skönstaxeras efter gjord kontantberäkning. Inlämnade vinstbongar räcker inte som bevisning för att någon skönstaxering inte ska ske. Det konstaterar kammarrätten i en dom och fastställer därmed underinstansernas avgöranden.

 

Skatteverket upprättade en kontantberäkning för ett gift par som bedrev en restaurang. Beräkningen visade ett underskott på cirka 50 00 kronor, vilket innebar att de skönstaxerades med 25 000 kronor var i inkomstslaget tjänst. De påfördes även skattetillägg med 40 procent på den skatt som belöpte på de höjda inkomstbeloppen. Vid sin erinran lämnade paret in bland annat in vinstbongar på utbetalda vinster samt påpekade att bilkostnaderna skulle ingå i normalbeloppet som Skatteverket hade använt för bestämmandet av existensminimum.

 

Paret överklagade till länsrätten och yrkade på att de skulle taxeras enligt sina självdeklarationer. De ansåg att enbart det faktum att ett framräknat kontantunderskott ligger under existensminimum inte motiverade en skönstaxering.

 

Länsrätten delade Skatteverkets uppfattning att normala bilkostnader inte skulle ingå i normalbeloppet utan de skulle beräknas särskilt. De åberopade vinstbongarna utgjorde enligt rätten inte någon tillfredsställande bevisning om att utbetalningarna tillgodoförts paret. Det fanns inte heller någon annan omständighet som kunde medföra att kontantberäkningen var felaktig. Det fanns därför förutsättningar för att skönsmässigt uppskatta parets inkomster. Det belopp som Skatteverket kom fram till ansåg länsrätten vara skäligt. Länsrätten påförde paret dessutom skattetillägg med 40 procent på det höjda beloppet. Överklagandet avslogs därmed.

 

Paret överklagade till kammarrätten som dock kom fram till samma beslut som underinstanserna.

---

 

Det betyder att beviskraven är ganska höga. Lever du över dina tillgångar räcker det inte med att bara visa vinstbongar, hur gör man då om man vinner mycket pengar på en skattefri pokersajt och slussar pengarna via Neteller? Kan knappast räcka med att bara säga att man vunnit pengarna på pokersajt-x? Utskrifter från cashiern? = Lätt att förfalska.

Om jag spelar både på PartyPoker (skattefritt) och PokerStars (inte skattefritt), vinner ibland på Party och förlar lite på Stars... omvartannat... knepig situation eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du tar dom via neteller så har ju iaf neteller papper på att du har tagit ut dom... vilka ska kunna räcka som bevis (då de mer eller mindre är att jämställa med utdrag från banken)

 

(jag förutsätter att detta var en ansats kring neteller debit card, och inte till bank då du har bankutrdrag om du tar dom dit)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du tar dom via neteller så har ju iaf neteller papper på att du har tagit ut dom... vilka ska kunna räcka som bevis (då de mer eller mindre är att jämställa med utdrag från banken)

 

Fast man måste ju kunna visa att man har vunnit pengarna på en skattefri sajt också.

 

Domen om vinstbongarna är högintressant men frågan är om den är tillämpbar på pokervinster i praktiken. Vinstbongarna från travet är ju inte personliga och det är ju därför det förekommer handel med dem. Det är ju betydligt svårare att fejka en pokervinst (eller det omvända - det är lättare att visa att det är just du som har vunnit den stora pokerturneringen och fått pengarna) än en vinst från Valla.

 

Om jag förstod Rättsbanken rätt så var ju knäckfrågan här att paret inte lyckats visa att de har tillgodogjort sig vinsterna och det problemet föreligger ju knappast med pokervinster. Vad säger ni juridiskt skolade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du tar dom via neteller så har ju iaf neteller papper på att du har tagit ut dom... vilka ska kunna räcka som bevis (då de mer eller mindre är att jämställa med utdrag från banken)

 

Fast man måste ju kunna visa att man har vunnit pengarna på en skattefri sajt också.

 

Domen om vinstbongarna är högintressant men frågan är om den är tillämpbar på pokervinster i praktiken. Vinstbongarna från travet är ju inte personliga och det är ju därför det förekommer handel med dem. Det är ju betydligt svårare att fejka en pokervinst (eller det omvända - det är lättare att visa att det är just du som har vunnit den stora pokerturneringen och fått pengarna) än en vinst från Valla.

 

Om jag förstod Rättsbanken rätt så var ju knäckfrågan här att paret inte lyckats visa att de har tillgodogjort sig vinsterna och det problemet föreligger ju knappast med pokervinster. Vad säger ni juridiskt skolade?

 

Precis, känns som du har prickat rätt, med den information vi har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

myyyycket märklig hantering av skatteverket.

Låt säga att man klonkar den ultmata V75-jackpotten.

Vinner runt 30-40 mille och väljer att uppfylla min dröm att öppna en liten mysig pizzeria. Eftersom jag inte kan ett skit om att driva en restaurant så går jag bara plus minus noll på affärsverksamheten under 4-5 år. Under tiden så köper jag såklart fina bilar och en dyr lägenhet och en massa annat.

Menar skatteverket på fullaste allvar att dom kommer att sköntaxera mej då? Hur är det då meningen att SKATTEFRIA travvinster ska hanteras? Hur ska jag kunna visa att det var just jag som vann om inte det paret kunde göra det?

Med andra ord är inte vinster från ATG eller SS inte "helt skattefria" då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det en skillnad att ha 1 st insättning på 1 mille än att ha 100 st på 10000?

Min poäng är ju att ATG+SS är otydliga på huruvida vinster gjorda hos dom verkligen uppfattas som skattefira av skatteverket. Hur ska man kunna bevisa detta enligt skatteverket då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst igenom originaldokumentet nu. I det här fallet handlade det om ett gift par som drev/driver en asiatisk restaurang i Kristianstad. Man har inte plockat ut någon lön (eller iaf. mycket liten), samtidigt som man hade en lägenhet (hyra), en bil från 1985 (skatter, bensin, underhåll/verkstad osv) samt att man köpte aktier för 630.000kr!

(Skatteverket beräknade driftkostnaderna för bilen till 20.000kr/år och boendekostnaden till 32.300kr.)

 

Skatteverket skriver om bongarna: "Ni har företett fotokopia av vinstbongar från ATG om till er utbetald vinst om 21.761 kr. Bongar saknar uppgift om vem som har spelat. Det är allmänt känt att vinstbongar köps upp för att därigenom erhålla bevis mot kontantberäkningar, som utvisar underskott eller otillräckligt överskott. Mot denna bakgrund är de handlingar som ni har företett inget tillräckligt bevis att ni är den verklige vinnaren.

Dessutom kan förmodas att speinsatserna (observera stavfelet av Skatteverket! :)) antas minst ha uppgått till belopp motsvarande erhållna vinster. Påståendet har därför lämnats utan beaktan."

 

Lever man alltså ett "lyxigt liv" måste man kunna visa exakt hur man kan göra det. Att bara visa vinstbongar från ATG eller säga att man vunnit på CC räcker inte. Man måste ha bättre bevis än så. Kanske med sitt namn på + stämpel från ATG/CC att man vunnit. Men hey, vänta... räcker det? Ingen vet hur mycket du satsat eller om det är du som satsat heller? Så skriver ju Skatteverket ovan också: "Dessutom kan förmodas att speinsatserna antas minst ha uppgått till belopp motsvarande erhållna vinster. Påståendet har därför lämnats utan beaktan." Ingen vet om du gått till BJ-bordet och växlat in 50.000kr och därefter direkt gått till kassan? Gör man det 3 ggr/år räcker för att du ska kunna visa på tillräckliga inkomster?!

 

Ett förtydligande: Svarta inkomster från en affärsrörelse skall skattas för i vanlig ordning. Det är det som det asiatiska paret hade problem med (troligen!). Men om han istället hade sagt att han sysslade med knarksmuggling skulle skatteverket inte ha med saken att göra. Kriminella inkomster är inte skattepliktiga. Men å andra sidan får man problem med polisen isf. ;) Pest eller kolera? (OT: Men man kan inte bara dömas utan vidare för knarksmuggling bara på ett erkännande.)

Hur gör man man vinster från Cosmopol då? Jag har inga papper det jag vunnit där.
Behöver du det då?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänner,

 

Det står helt klart att man tagit ut svarta pengar från en restaurang. Det är detta som Skatteverket hakar upp sig på, INTE några jävla vinstbongar från V75.

 

Tråden inriktar sig på helt fel sak och saknar all form av värde.

 

Och som ni vet tycker jag att det är helt rätt att köra restauranger svart. Staten ska ha fingret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet hur man gör om man har plussat på CC då? Jag har spelat in en del pengar där senaste tiden och man får ju aldrig några bongar eller liknande. Dessutom så har dom ju ingen koll på hur mycket man har satsat heller. Känns som det kan bli ett jätteproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänner,

 

Det står helt klart att man tagit ut svarta pengar från en restaurang. Det är detta som Skatteverket hakar upp sig på, INTE några jävla vinstbongar från V75.

 

Tråden inriktar sig på helt fel sak och saknar all form av värde.

 

Och som ni vet tycker jag att det är helt rätt att köra restauranger svart. Staten ska ha fingret.

Nä, jag tycker den inriktar sig på en väsentlig sak. Värdet av vinstbongar som bevis och bevisbördan för personer som säger att dom vunnit på inhemskt spel. (Som i Micke_Es fall)
Är det någon som vet hur man gör om man har plussat på CC då? Jag har spelat in en del pengar där senaste tiden och man får ju aldrig några bongar eller liknande. Dessutom så har dom ju ingen koll på hur mycket man har satsat heller. Känns som det kan bli ett jätteproblem.
Ja det blir ett jätteproblem för dig om Skatteverket börjar fundera hur tusan du kan köra en bil för en halv mille, köpa aktier för 300k och en lägenhet på Birger Jarlsgatan för 3 mille. ... Skämt åsido (men lite allvar det nog!), asså, i rättsfallet var det så att personerna hade en affärsrörelse (restaurang) och inte plockade ut någon lön. Man hade en liten lägenhet (måste ha varit max en 2'a), en skräpbil och köpte aktier för hundratusentals kronor. Dom kunde inte lixom säga att dom spelade poker, tid för sånt fanns inte. Du har ingen affärsrörelse (?) som tar tid och är en möjlig inkomstkälla va? Jag tror att (om det är som jag tror) Skatteverket har lättare att tro på dig om du säger att du vunnit på poker hos CC? Kan man få ett intyg från CC på när man varit där typ?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet hur man gör om man har plussat på CC då? Jag har spelat in en del pengar där senaste tiden och man får ju aldrig några bongar eller liknande. Dessutom så har dom ju ingen koll på hur mycket man har satsat heller. Känns som det kan bli ett jätteproblem.

 

 

Driv inte en resturang eller annan verksamhet där svarta pengar är vanliga samtidigt som du krossar CC så borde det inte vara några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Driv inte en resturang eller annan verksamhet där svarta pengar är vanliga samtidigt som du krossar CC så borde det inte vara några problem.

Låter ju sjukt att man inte ska kunna ha ett företag och tjäna pengar på spel sammtidigt. Nu har jag iofs inte det, men det som kan se konstigt ut är att jag studerar på heltid och inte tar något studielån. Samtidigt som min omsättning på bankkontot varje månad vida överstiger det jag får från CSN i bidrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...