Gå till innehåll

7CS - Hur kan man komma ihåg alla visade kort?


Andersson

Recommended Posts

Jag håller på att bekanta mig med seven card stud. Ämnet för dagen är kortminne. Eftersom så många kort passerar framför ögonen kan man få mycket värdefull information av dessa ifall man kan komma ihåg alla kort som visats. Här är en introduktionsartikel som listar olika attityder till kortminne. Art Santella som skrev den tycker att man skall se hur korten som ligger påverkar din och motståndarnas händer i ögonblicket. Allt annat är bonus.

 

Säg att man ändå vill minnas lite av korten. Jag har inhandlat Roy Wests bok om 7cs, och han påpekar att det räcker att minnas de kort som har kastats eftersom de övriga fortfarande syns på bordet.

 

Detta fungerar säkert mycket bättre live, där folk agerar i tur och ordning med åtminstone någon sekunds mellanrum. Men online, när folk har klickat i sina förvalsrutor är det svårt att hänga med. Skall man inte missa något är det kanske bäst att vara såpass snabb att man kan memorera korten direkt när de visas, dvs alla kort som visas. Minneskapacitet eller snabbhet, vilket skall man satsa på?

 

Först och främst kan man kanske förenkla problemet lite. I Roy Wests bok står det att han bara minns kortens valör och hur många som synts i hans egen möjliga färg. Det är väl ganska rimligt att inte försöka komma ihåg både valör och färg på alla kort. Visst, tror jag att Olle mittemot har par i tior, och helt plötsligt visar han 3 ruter, är det kanske bra ifall jag kan komma ihåg ifall det var ruter eller hjärter tio som Pelle borta till vänster kastade förut. Men nån måtta får det vara. Ashley Adams säger samma sak i den här korta artikeln så det kanske ligger något i det.

 

Värre är att man inte vet hur många kort som gått i andra färger, vilket bättre motståndare som drar till just den färgen vet. Alltså borde man kunna gissa att en bra spelare inte drar till en färg där 4-5 kort har gått. Kan man kanske bortse från detta... då motståndarna på låglimit för det mesta inte bryr sig om döda kort? :)

 

Så, om det alltså gäller att minnas hur många kort som visats i tretton olika valörer, hur skall man bäst lägga upp det? Rabbla korten, som en ramsa? Nån form av bild man ser framför sig med uppradade kort? Binär/hexadecimal algebra? Det kanske är individuellt vad som är lättast? Hur gör ni?

 

Behöver man räkna alla kort eller finns det nyckelkort som är viktigare att hålla reda på? Den här guiden räknar inte alla kort, men jag blir inte klok på vad han faktiskt gör. Connect the dots kallar han det och räknar bara de kort som skulle gjort honom själv en stege eller ett par :? Jag skall läsa det imorgon igen när jag är mindre trött...

 

Tips, länkar, böcker, tekniker? Någon? :D

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller på att bekanta mig med seven card stud. Ämnet för dagen är kortminne. Eftersom så många kort passerar framför ögonen kan man få mycket värdefull information av dessa ifall man kan komma ihåg alla kort som visats.

Jag är rätt säker på att det finns program som kan göra det åt dig. Om inte annat lär det väl snart finnas, det bör ju hjälpa enormt mycket om man ska multi-tabla.

 

Minneskapacitet eller snabbhet, vilket skall man satsa på?

Det finns en hel genre med hjälp-till-bättre-minne-litteratur, ironiskt nog kan jag inte komma ihåg någon titel. Dock fungerar sådana här tekniker verkligen. De går oftast ut på att ge hjärnan något mer att hänga upp ett minne på en ett tortt fakta utan någon information.

 

En vanlig teknik för att minnas siffror är att ha ett bildalfabet för varje siffra och sedan komponera en sammanhängande bild eller historia för att länka ihop dess.

 

Exempelvis så kan man tänka sig en etta som en flaggstång och en tvåa som en svan. Vill man då komma ihåg siffran tolv tänker man sig en strypt svan upphissad i en flaggstång.

 

Behöver man räkna alla kort eller finns det nyckelkort som är viktigare att hålla reda på?

Det finns ju klart kort som är viktigare än andra, exempel är femmor och tior eftersom det krävs en femma eller tia för att göra en stege, detta är viktigt i pot-limit med lite djupare pengar. Ytterligare ett exempel är essen, bland annat för att A-hög färg är den vanligaste färgen (annolikheten för att någon annan får färg ökar dessutom om du själv har färg i seven-stud och andra spel utan gemensamma kort, alltså motsatsen till floppspel) och om du har en K-hög färg och är uppe mot en annan trolig färg är det mycket användbart att veta om att hans ess är dött.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på 2+2 läste jag om en bok som heter "The Memory Book" av Harry Lorayne, det var nån kille där som tyckte att den boken hjälpt honom mest med pokerspelet. Boken finns som pocket för 73kr på Adlibris.

 

Från bokbeskrivningen på Adlibris:

Unleash the hidden power of your mind through Harry Lorayne and Jerry Lucas's simple, fail-safe memory system, and you can become more effective, more imaginative, and more powerful, at work, at school, in sports and play. Discover how easy it is to: file phone numbers, data, figures, and appointments right in your head; learn foreign words and phrases with ease; read with speed--and greater understanding; shine in the classroom--and shorten study hours; dominate social situations, and more.

 

Som Hjort sa så är det med hjälp av bildassociationer som man hjälper minnet, typ. Har faktiskt tänkt köpa den själv, men det har inte blivit av, jag har glömt bort det helt enkelt 8-);)

 

Kanske ska investera i en annan bok av Harry Lorayne också: "Super Memory - Super Student: How to Raise Your Grades in 30 Days".. skulle behövt den för 5 år sen :roll::P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså varför inte bara ta screen shots när du spelar online det brukar jag göra om jag kör 7CS. Behöver jag någon speciell info är det bara att kolla igenom dem. Du har ju ca: 30 sekunder på dig innan du behöver agera.

Alltså Print screen knappen sedan klistra in i word, gör detta efter varje runda med nya kort.

Så gör jag i alla fall.

 

Mitt första inlägg förövrigt så hälsa mig välkommen.

 

Sista tillägg, detta är ett grymt bra forum jag har läst massor här och hänger här dagligen men har inte förän nu fått tummen ur och skrivit något.

 

/mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

väldigt svårt att tro att du får ett väldigt stort övertag över kompetent motstånd

Menar du att enda orsaken till att spela stud vore att spela mot bättre motståndare? Antagligen inte, plus att om man spelar mot kompetent motstånd så blir det ännu viktigare att ha perfekt minne, för sannolikt har de i närheten av det.

 

Men, diskussionen är lite överflödig med tanke på att det sammanlagt finns sisådär tre stycken kompetenta stötspelare sammanlagt på nätet om mina observationer stämmer. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min poäng var att mot kompetent motstånd så får man antagligen ingen ytterligare overlay av att använda något program för att minnas korten, man kommer ju bara upp på deras minnesnivå och jag ser ingen större anledning till att lära sig stud utöver holdem med enda anledningen att man skulle få en större overlay mot kasst mostånd med hjälp av de programmen. Det var menat som svar på:

hmm, med ett sånt program borde man ju rimligen få ett väldigt stort övertag på motståndarna.

Kanske är dags att lägga holdem åt sidan och lära sig stud...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min poäng var att mot kompetent motstånd så får man antagligen ingen ytterligare overlay av att använda något program för att minnas korten, man kommer ju bara upp på deras minnesnivå

Jag antar att du menar att man förbättrar sitt EV, men att det lik förbannat inte blir positivt eller bara så marginellt positivt att det inte spelar någon roll?

 

Men jag håller inte med om att man bara kommer upp i deras minnesnivå, antagligen får man bättre. De flesta är notoriskt dåliga på att använda de hjälpmedel som står till buds och använder bara sitt eget minne, och då kommer 99,9% av alla spelare inte komma ihåg alla relevanta kort. Visst hjälper minnestekniker, men de är inte så bra att du kommer ihåg precis alla foldade kort utan ansträngning.

 

och jag ser ingen större anledning till att lära sig stud utöver holdem med enda anledningen att man skulle få en större overlay mot kasst mostånd med hjälp av de programmen.

Jag tror det är enklare att få större overlay i stud än i hold'em i många fall eftersom snittnivån är mycket värre där, alltså utan program. Med program som bör det kunna bli ännu större. Plus att det finns en hel del andra anledningar att lära sig stud: flexibelt tänkande, ska man spela live får man inte alltid välja vad man ska lira, det är inte säkert att hold'em alltid kommer vara nummer ett, kul med variation, eventuellt tjäna mer pengar på en viss nivå, etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du menar att man förbättrar sitt EV, men att det lik förbannat inte blir positivt eller bara så marginellt positivt att det inte spelar någon roll?

jepp

 

och jag tycker fortfarande det är en kass anledning att lära sig stötpoker, lägg samma tid på att bli bättre på spelet du "behärskar" så får du större overlay där med, på spelet med sjukt mkt bättre table selection.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och jag tycker fortfarande det är en kass anledning att lära sig stötpoker, lägg samma tid på att bli bättre på spelet du "behärskar" så får du större overlay där med, på spelet med sjukt mkt bättre table selection.

Ska du alltid spela online så räcker det kanske med hold'em, men ska du börja spela högre eller spela live så får du allt lära dig lite fler spel också. Exempelvis om du någonsin tänker spela 3000-6000 med Doyle och grabbarna så är det ju ett måste att kunna stud och tripple draw. ;-)

 

Men så ser jag också poker primärt som ett spel, och då får man ju faktorera in skojfaktorn också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men hans motivering var ingen av de helt legitima anledningarna du angav, det var: hmm, med ett sånt program borde man ju rimligen få ett väldigt stort övertag på motståndarna. för det finns säkerligen massor han kan göra på sitt nuvarande spel som skulle kunna ge honom ett stort övertag på motståndarna. Men i detta fallet var enda motiveringen att någon har kodat ett program typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men hans motivering var ingen av de helt legitima anledningarna du angav, det var: hmm, med ett sånt program borde man ju rimligen få ett väldigt stort övertag på motståndarna. för det finns säkerligen massor han kan göra på sitt nuvarande spel som skulle kunna ge honom ett stort övertag på motståndarna. Men i detta fallet var enda motiveringen att någon har kodat ett program typ.

 

Det vad värst vad han helt plötsligt utmålas som en frerollare på andras kunskaper. Nästan fusk eftersom tydligen de andra anledningarna var legitima men inte programmet eller?

 

Hur många är det inte här som sitter med PO, PT osv och plockar värdefull information? Ska inte dem också lägga ner det och lära sig spelet istället? Eller är det helt ok i holdem?

Det är väl klart som fan att man måste lägga ner tid på sitt egna spel för att kunna bli bra. Enbart sitta med ett program är ju ingen vits. I min post står det "Kanske är dags att lägga holdem åt sidan och lära sig stud..." detta borde åtminstonde antyda att jag isåfall kommer att lägga ner tid på att lära mig spelet precis som jag har studerat holdem och utvecklat mitt spel där de senaste månaderna sen jag började spela.

 

Jag vet inte riktigt om ditt motstånd ligger i att lära sig fler pokerformer än holdem eller om det ligger i att du avskyr trackerprogram för att de enligt dig förstör pokern.

 

Och varför skulle det egentligen inte vara legitimt att byta pokerform för att man tror att det går att dra in mer pengar/tidsenhet än med en annan. I såfall borde man ju inte få multitabla heller. Detta gör jag enbart (ja ok, det blir ju tråkigt med bara ett bord också) för att kunna ligga kvar på låga nivåer som jag har rulle till istället för att gå upp 4 steg i insatserna och känna mig obekväm med insatser samt troligen möta mer kompetent motstånd vilken minskar min edge. Varför spela på en nivå där man inte är vinnande när man kan spela på en nivå man är vinnande på.

 

Kan såhär i efterhand inse att mitt första inlägg hade behövt en ;) för att bli bra. Det är ju inte så att jag enbart tänker lära mig stud på grund av det programmet men kännde iaf ett behov av att försvara mig lite här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt om ditt motstånd ligger i att lära sig fler pokerformer än holdem eller om det ligger i att du avskyr trackerprogram för att de enligt dig förstör pokern.

Jag gillar trackerprogrammen, använder pt själv.

Nästan fusk eftersom tydligen de andra anledningarna var legitima men inte programmet eller?

Som jag skrev var det motiveringen för att lära sig en ny pokerform.

Det är ju inte så att jag enbart tänker lära mig stud på grund av det programmet men kännde iaf ett behov av att försvara mig lite här.

varför då?

 

som sagt, finns massor med bra anledningar till att försöka lära sig nya pokerformer, jj räknade upp ett par men jag tyckte inte din var en av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju solklart att det är en fördel att kunna flera olika pokervarianter bra. Oavsett om man ska spela bara på internet så skulle jag säga att det är en fördel. Jag har svårt att se att man skulle bli en sämre holdem-spelare bara för att man lär sig 7-stud oxå. För övrigt tycker jag att samtliga trackersprogram och dylikt är fusk eller i alla fall på gränsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...