Gå till innehåll

NLT - JJ mot c/r på flop från regular


y0

Recommended Posts

Nevermind$ är regular på B2B och vi sitter på 3 bord tillsammans. Ganska solid spelare med stats 30/12/3. Förmodligen en vinnare. Jag har aldrig sett honom checkraisa flop förut.

 

Jag har lirat runt 25/20 och gjort en del dåliga/lösa syner och tappat ett par inköp nyligen, vilket han fömodligen är medveten.

 

 

Players(max 6):

Nevermind$ (EUR 371.90 in seat 2)

bobbenxx (EUR 289.95 in seat 3)

purevinst (EUR 441.00 in seat 4)

Ken_L (EUR 412.60 in seat 5)

Tall_Dwarf (EUR 390.00 in seat 6)

 

Dealer: Tall_Dwarf

Small Blind: Nevermind$ (2.00)

Big Blind: bobbenxx (4.00)

 

ken_l was dealt: :Jh: - :Jc:

 

purevinst Fold

Ken_L Raise (14.00)

Tall_Dwarf Fold

Nevermind$ Call (12.00)

bobbenxx Fold

 

Flop :3h::4h::4s: (pot: 32)

 

Nevermind$ Check

Ken_L Bet (25.00)

Nevermind$ Raise (60.00)

 

pot: 117

35 för syn och Nevermind har ~300 kvar i stacken.

 

Fold?

 

Syna? Om ja, vad göra om turn är :heart:/ TT+? Vi kan utgå från att han betar turn om vi synar.

 

Slå om? Om ja, till hur mycket? Vad göra om han pushar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ingen aning om vad ett så litet raise betyder? Tycker att det försvårar ditt spel en del i och med att en push blir ett ganska stort överbet.

Hade du haft AA hade jag sagt syn och all in på any turn (möjligen inte om :heart: faller men ditt A :heart: ger dig 11 outs mot en färdig färg då. Är han någorlunda agressiv kan du i alla fall inte folda. Det där en perfekt bräda att check-raisa tom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vidrigt läge

 

Eftersom brädan ser ut som den gör tror jag att det är hög frekvens mediokra händer (lågt oträffat pp, drag, bluff).

 

Frågan är vad han ska ha som slår dig? Att han kallsynar ett högre pp är ju möjligt, men eftersom han är regular och förmodligen ganska bra är ju frågan om han synar tex 45 ur position?

 

Tycker det är för tidigt att släppa iaf (35 i en pott på 117 för syn).

Du har ju position på han, hade nog synat och tittat på turn. Trycker han hårt finns folden, eller raisa all in..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ingen aning om vad ett så litet raise betyder?

Har som sagt aldrig sett honom checkraise förut. Har typ 1600 händer med honom från massa olika konton. Han känner nog inte till mig så väl vid det här nicket. Har sett honom gör ett liknande mindre omlsag i en limpad pott när han hade TP mot QTs på en låg bräda, men det var ingen jag visste när handen spelades.

Tycker att det försvårar ditt spel en del i och med att en push blir ett ganska stort överbet.

Ja, att ställa in för dubbla potten här är nog inget bra alternativ

 

Hade du haft AA hade jag sagt syn och all in på any turn (möjligen inte om :heart: faller men ditt A :heart: ger dig 11 outs mot en färdig färg då. Är han någorlunda agressiv kan du i alla fall inte folda. Det där en perfekt bräda att check-raisa tom.

Jag håller med om att med A:h:A kan man vara mer benägen att syna pga mindre risk för överkort samt förmodlingen levade färgdrag. Men jag har då hellre inte A:h: eftersom det minskar chansen för honom att ha färgdraget (han synar inte ur sb med så vädligt många händer som ger färdrag).

 

Håller också med om att jag inte kan lägga eftersom jag har en av de starkaste händera jag kan ha och skulle bli sjukt exploaterbar om jag gjorde det varje gång, men hur påverkar det att jag aldrig sett honom göra det här spelet förut?

 

Är det möjliget att raisefolda givet stackstorlekarna? Syn tycker jag är ganska dåligt då det finns så sjukt mkt scarecards för mig och han troligen pangar på allt. Å andra sidan är det ju enda sättet att få värde från rena bluffar (lägre PP inkluderat) men frågan är hur ofta han kan tänkas göra det spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid raise får du ju inte action av några händer som du slår och tappar allt bluffvärde. Eftersom frekvensen skithänder borde vara hög så kör jag syn. Fold turn/Raise all in

 

Men raise/fold är ju också ett alternativ. Tycker det luktar lite "jag har en hand men inget stål, så jag raisar för att se var jag står"

Har du stål synar du ju normalt och raisar all in på turn..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra hand tycker jag. Har funderat lite till och tycker nog att en syn är rätt okej ändå. Hans lilla c/r talar för ett hyfsat litet bet på turn också vilket skulle kunna ge möjligheten att syna turn och folda mot ställ på river då det nästan alltid är mjölkning/test-bet efter ett sådan bettande och ställ inte är ett lågt PP.

Hade du däremot haft AQ eller liknande gillar jag ett re-raise till 160 på den här floppen. Du tar hem den väldigt ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som P_kungen sa, tror han raisar mest för att han inte tror på din bet med den där låga brädan.

 

edit: ändrar mig, syna flop istället han har väldigt ofta skithand/något som du slår och du tappar värde om du får honom att lägga flop direkt med något som 66-TT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syna flop, om han fortsätter att beta så pusha turn oavsett kort. Du leder lätt 9 gånger av 10 här. Hans troligaste händer är väl PP under dig, följt av ett halvdassigt färgdrag. Även om hjärtern kommer så behöver du inte vara död. Har han A :heart: x :heart: å prickar så äre det väl bara att gratulera honom till ett fin pott och dåligt spel...

 

Att raisa på floppen är ju rätt horribelt, då han slänger allt som betalar av. Stoppar du in ett raise blir du ändå så pass commited att du inte kan vika om han ställer i vilket fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som flera är ganska överrens om en syn, framförallt eftersom ni tror att Nm bluffar (och bluffar gör han ju även med låga pp). Jag tror inte det är speciellt ofta han är helt tom eftersom han är en solid spelare och inte borde sätta sig i sådana situationer speciellt ofta ur position. Kom ihåg att på 1600 händer har han aldrig checkraisat floppen tidigare. Men säg att vi synar, vilka kort kan vi räkna som blanks på turn? Att syna även turn tycker jag inte verkar vara ett bra spel eftersom Nm:s 3-barrelblufffrekvens lär vara väldigt låg om jag synar turn samt att jag ger gratiskort till både färgdrag samt överkort.

 

Om jag synar flop får vi en pott på ~150. Om Nm betar 75-150, vilket jag förutsätter att han gör med i stort sett alla sina händer får jag mellan 2:1 och 3:1 för syn och ger Nm mellan 2,3:1 och 3:1 om jag ställer. Med KK+ tycker jag det är en okej linje att syna och pusha turn på allt utom A/:h: eftersom jag kan få värde av bluffar samt ger sämre odds för dragen än att få in allt på floppen. Med JJ tycker jag det är ett sämre spel eftersom det finns fler scarecards då A/K och även Q i viss mån ingår i många drag Nm kan ha.

 

Nms 3bet-range preflop ur blindsen är inte så väldigt bred så händer som AQs, KQs och ATs, tror jag han bara synar eller lägger med. Det ökar ju förstås sannolikheten att Nm kan syna med QQ+ också. Speciellt då jag kan skjuta både en, två och tre gånger helt tom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ivar: tycker du verkligen man ska pusha alla turnkort? Jag tycker det känns lite väl... Just hjärterdraget med K eller A i topp tror jag är en av hans vanligaste händer. Låga SC tror jag inte han synar ur SB. Att slå om och sen vika tror jag också är väldigt svårt/dåligt.

 

 

Kenny: Vilka fler händer tycker du jag bör slå om med än just AQ/luft?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du får bestämma dig om du tror att du tror att du har bäst hand och vågar lita på dina instinkter här. Att han inte checkraisat nån gång på 1500 händer tyder på att han normalt slår upp det med QQ-AA preflop. Framförallt ur position. Annars måste han nästan ha kommit i någon c/r-situation med de händerna.

Har han VPIP på 30 så är han knappast jättetight, vilket innebär att han troligen kan syna med AJ-AK kanske även ATs. Det troligaste, enligt mig, är AJh-AKh, alternativt 88-TT. C/r med 66-77. Kanske mot dig! ;)

Slagen? I think not.

 

Flop: Syn i position.

 

Turn(pot:~150: Hjärter = check/fold. Eftersom han rimligen, om han inte själv har hjärter, är rädd för att du har det, så checkar han´om han inte har det. Checka med, eftersom du hade kunnat göra det om du hade färg.

A = Check/fold. K = Check/fold. Q = Check/fold.

Allt annat - om han betar - tryck in. Om han checkar, beta ~110.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han KAN ju förstås ha AA, men du får du nog betala av honom. Det är den enda handen förutom de jag nämnt som han skulle kunna syna ur position här. Är det en bra spelare som ser att du är på tilt (som vanligt ?), så är det inget jättedåligt spel att underrepresentera sin hand här. Sedan skulle han kunna bli lite rädd för hjärter-floppen (även om det är en bra flopp för honom) och check-raisa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså... Om fi contbetar säg 80% av gångerna (vilket i princip alla gör där) så tycker jag rätt spel är att pusha 100% av gångerna, eftersom att fi:s rimligaste hand är ett pocket under dig (anser jag iaf, mot bakgrunden att han mycket, mycket sällan checkraisar).

 

Det finns heller ingen mening med att syna in 2/3 av stacken i potten i vilket fall. Jag antar då att lägg inte finns. Visst, fi kan ha färgdrag, men det känns ändå som ett dåligt spel att inte ställa eftersom du ofta har han hårt slagen.

 

Kort sammanfattat, för mig känns det som klart EV+ att ställa oavsett turn, förutsatt att fi slänger in minst ett 80% potbet. Vi underrepresentarar vår hand så pass mycket på floppen att det är värt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kenny: Vilka fler händer tycker du jag bör slå om med än just AQ/luft?

 

Grejen är den att jag ganska sällan vill slå om här med en riktig hand, just för att jag tror att han informationshöjer rätt ofta. Om han väl börjar upptäcka detta måste jag naturligtvis 3-betta också riktiga händer (då blir JJ plötsligt ett bra exempel), men att få en sådan read är ganska svårt och tar tid.

Annars kan jag tänka mig att 54 :heart: och Ax :heart: kan höjas här med hyfsad equity. Tror jag att det finns hyfsad risk att FI kan ha färgdrag höjer jag också 4x och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du däremot haft AQ eller liknande gillar jag ett re-raise till 160 på den här floppen. Du tar hem den väldigt ofta.

 

Gjorde samma spel med KJ på en ungefär likadan bräda.. kände i läget att han bara inte trodde på min hand då jag varit ganska aggro och köpt loss en hel del potter. Har blivit lite tveksam i efterhand om det är ett bra spel eller inte.. ja, han kommer inte att slå om mot mig om jag är aggro när han har en hand eftersom han vet att jag kommer betta ut (därav trodde jag bara att han försökte stjäla tillbaka), men han kommer nog göra samma spel med alla medelpockets - och kommer han verkligen att lägga t ex 88+? Vill ju inte spela om hela stacken, men känns ju också svårt att ge upp om han bara synar min 3-bet på flop och checkar till mig på turn. Bra spel för att förbättra sin image dock..

 

Vad tror ni andra? Du som förespråkade det Kenny lär väl ha någon input?

 

Seat 3: pfloydd [ KD,JS ]

Seat 4: Leehong

Seat 5: Miltown4

Seat 6: abbadooby

Seat 7: OhBobSaget

ANTES/BLINDS

abbadooby posts blind ($1), OhBobSaget posts blind ($2).

 

PRE-FLOP

pfloydd bets $8, Leehong folds, Miltown4 folds, abbadooby folds, OhBobSaget calls $6.

 

FLOP [board cards 2D,2S,4C ]

OhBobSaget checks, pfloydd bets $14, OhBobSaget bets $30, pfloydd bets $74, OhBobSaget folds.

 

SHOWDOWN

pfloydd shows [ KD,JS ]

pfloydd wins $118.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du får bestämma dig om du tror att du tror att du har bäst hand och vågar lita på dina instinkter här. Att han inte checkraisat nån gång på 1500 händer tyder på att han normalt slår upp det med QQ-AA preflop. Framförallt ur position. Annars måste han nästan ha kommit i någon c/r-situation med de händerna.

Har han VPIP på 30 så är han knappast jättetight, vilket innebär att han troligen kan syna med AJ-AK kanske även ATs. Det troligaste, enligt mig, är AJh-AKh, alternativt 88-TT. C/r med 66-77. Kanske mot dig! ;)

Slagen? I think not.

 

Flop: Syn i position.

 

Turn(pot:~150: Hjärter = check/fold. Eftersom han rimligen, om han inte själv har hjärter, är rädd för att du har det, så checkar han´om han inte har det. Checka med, eftersom du hade kunnat göra det om du hade färg.

A = Check/fold. K = Check/fold. Q = Check/fold.

Allt annat - om han betar - tryck in. Om han checkar, beta ~110.

 

Vilka frekvenser skulle du vilja ge Nm för Färgdrag/bluff(lägre pp)/överpar? Mot drag med ett/två överkort får jag bättre equity genom att slå om (och syna all in) än att syna och vika 17/47 på turn.

 

ivar: Jag håller med dig i ditt resonemang om den vanligaste handen efter c/r är ett lägre pp. Om det är så skulle jag syna 100% av mina händer på floppen. Skillnaden är väl att jag inte tror att han gör det spelet med den typen av hand så väldigt ofta eftersom det suger rätt hårt imo.

 

Kenny: Håller nog i stort med där. Just JJ tycker jag känns väldigt svår att spela vidare pga alla dåliga turnkort.

 

PF: Utan stackstorlekar är det svårare att säga något, men generellt gillar jag inte spelet alls. Slå om mer om du ska göra det. Visst du kan få lägg från 88-TT, men vilka riktiga händer skulle man vilja göra det här spelet med? Brädan saknar ju helt drag (35s?). Syna och slå om turn oförbättrad mot bet., beta vid check och checka bakom vid träff om du tror det är mellanpocket väldigt ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som flera är ganska överrens om en syn, framförallt eftersom ni tror att Nm bluffar (och bluffar gör han ju även med låga pp). Jag tror inte det är speciellt ofta han är helt tom eftersom han är en solid spelare och inte borde sätta sig i sådana situationer speciellt ofta ur position. Kom ihåg att på 1600 händer har han aldrig checkraisat floppen tidigare. Men säg att vi synar, vilka kort kan vi räkna som blanks på turn? Att syna även turn tycker jag inte verkar vara ett bra spel eftersom Nm:s 3-barrelblufffrekvens lär vara väldigt låg om jag synar turn samt att jag ger gratiskort till både färgdrag samt överkort.

 

Om jag synar flop får vi en pott på ~150. Om Nm betar 75-150, vilket jag förutsätter att han gör med i stort sett alla sina händer får jag mellan 2:1 och 3:1 för syn och ger Nm mellan 2,3:1 och 3:1 om jag ställer. Med KK+ tycker jag det är en okej linje att syna och pusha turn på allt utom A/:h: eftersom jag kan få värde av bluffar samt ger sämre odds för dragen än att få in allt på floppen. Med JJ tycker jag det är ett sämre spel eftersom det finns fler scarecards då A/K och även Q i viss mån ingår i många drag Nm kan ha.

 

Nms 3bet-range preflop ur blindsen är inte så väldigt bred så händer som AQs, KQs och ATs, tror jag han bara synar eller lägger med. Det ökar ju förstås sannolikheten att Nm kan syna med QQ+ också. Speciellt då jag kan skjuta både en, två och tre gånger helt tom.

 

 

"Nm:s 3-barrelblufffrekvens" , barrybluff heter det och det gör man preflop genom att höja ycket när många limpat.

 

 

jag hade nog raisat flop eller synat för att sen raisa turn och folda vid omslag.

 

hur har han tidigare spelat 4-5 i detta läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PF: Utan stackstorlekar är det svårare att säga något, men generellt gillar jag inte spelet alls. Slå om mer om du ska göra det. Visst du kan få lägg från 88-TT, men vilka riktiga händer skulle man vilja göra det här spelet med? Brädan saknar ju helt drag (35s?). Syna och slå om turn oförbättrad mot bet., beta vid check och checka bakom vid träff om du tror det är mellanpocket väldigt ofta.

 

Det är ett riktigt omslag, 74+14=88, alltså 58 till för honom att syna. Men jag håller med dig såklart, dumt att köpa ut på flop där han ändå kan tänkas syna..

 

edit; stackstorlekar runt fullt inköp på båda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen gör jag hellre en reraise direkt på flop med tanke på mängden scarecards som kan dyka upp på turn. Vill helst inte ge ett färgdrag chansen att få en billig turn. Nackdelen är väl att möjligheten att få betalt av ett lägre pocket minskar kraftigt. Men jag tar hellre potten där än riskerar att bli utdragen av överkort eller färgdrag.

 

Tycker inte det är ett dåligt spel att hoppas att turn blankar och trycka till där istället heller. Men för att ett lägg isåfall ska vara aktuellt för mig tycker jag nog att turn måste vara mäkta ful.

 

 

jaha: det är viss skillnad på en 3-barrelbluff och en barrybluff. Det är två helt olika saker som möjligen låter ganska lika :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Nm:s 3-barrelblufffrekvens" , barrybluff heter det och det gör man preflop genom att höja ycket när många limpat.

 

3-barrelbluff och Barrybluff är olika saker

 

aha, vad är 3-barrel då?

 

Bet flop, bet turn, bet river. Utan att ha stål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Nm:s 3-barrelblufffrekvens" , barrybluff heter det och det gör man preflop genom att höja ycket när många limpat.

 

Jag menar att om jag synar turn lär han aldrig bluffa river.

 

jag hade nog raisat flop eller synat för att sen raisa turn och folda vid omslag.

Hur mycket höjer du till på flop?

Hur man kan slå om turn och lägga sig mot omslag är för mig obegripligt men du får gärna förklara.

 

hur har han tidigare spelat 4-5 i detta läge?

Han har aldrig visat 45s tidigare. Jag har aldrig sett honom spela sc ur pos i blindsen heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte det är ett dåligt spel att hoppas att turn blankar och trycka till där istället heller. Men för att ett lägg isåfall ska vara aktuellt för mig tycker jag nog att turn måste vara mäkta ful.

Vilka kort kan man räkna som blanks då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...