Gå till innehåll

Förra inlägget blev fel - testar en annan väg


milver

Recommended Posts

Bästa herrar och damer,

 

Ville med förra inlägget dela med mig av tankar som jag fått under många spelade händer. Konspiratoriska enligt flertalet kommenterande inlägg, men det biter inte riktigt på mig - klart att det inte är riggat på det sättet. Möjligen riggar en del lirare sig själva lite knasigt. Så här menar jag:

 

Flertalet spelare går in med en del av sin rulle (oftast på för hög/dyr nivå mot storleken på sin rulle) i hopp om att minst dubbla upp. I takt med att de eventuellt förlorar ökar de sin betting (högre risk men man vill ju vinna tillbaka det man förlorat) och vi tycker det är ett fiskbeteende. Alltså, fisken är egentligen en desperat lirare som spelar med galen risk.

Men, är det så på alla nivåer? 50-100$? På lägre nivåer är det absolut så. Har inte erfarenhet av de riktigt stora nivåerna. Kanske någon kan komma med ett svar på det.

 

Poängen är att Online spelet inte skapar tid för eftertanke på samma sätt som off-line vilket gör att strssfaktorn/riskbenägenheten torde bli större. Bör man då undvika att lira på för låga nivåer? På en högre nivå lirar kanske de erfarnare spelarna och en AA på handen blir då ett monster (följt av en stark bet), eller?

 

Sen vidhåller jag dock ett för mig solklart faktum och det är att en all-in av den svagaste spelaren (om potten är stor) oftast verkar vara dömd att misslyckas mot en stark spelare då denne inte har ens en bra hand. Eller så har jag sett fel 9/10 gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vidhåller att tyska spelare ofta vinner coinflips med 88 mot två högre kort. Det sägs ha att göra med att en gammal nazist kan ligga bakom pseudoslumptalgeneratormjukvaran hos flera pokerrum. Eller så såg jag fel i den SnG jag förlorade på pacific häromveckan. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen vidhåller jag dock ett för mig solklart faktum och det är att en all-in av den svagaste spelaren (om potten är stor) oftast verkar vara dömd att misslyckas mot en stark spelare då denne inte har ens en bra hand. Eller så har jag sett fel 9/10 gånger.

 

Du har inte sett fel, du har memorerat fel (eller har du helt enkelt sett för få utfall). Det kallas för selektiv perception och är ett högst mänskligt fenomen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa Milver,

 

Nu ska skriva något som till en början kanske chockar dig men var god läs vidare så ska jag försöka förklara. Det chockande (för dig) är:

 

JAG ÄLSKAR ATT BLI UTDRAGEN!!!

 

Nej, nej, det är inte så att jag sitter och jublar när mina AA blir utdragna av 57o då turn kommer 5 och river 7. Jag är inte mer än mänsklig så självklart blir jag sur när jag förlorar och eventuellt slinker det ur mig nån svordom om vilken *** idiot han är som synar med sån skit och sån *** tur han har.

 

Så långt tror jag att vi är ganska lika, du och jag Milver. Men det är vad som händer sen som verkar skilja oss åt. För när jag väl lugnat ner mig efter förlusten (går snabbare och snabbare ju mer erfarenhet jag fått, nuförtiden blir sällan sur alls) så drar jag på smilbanden istället. Jag blir glad för att a) jag gjorde rätt beslut och betade när jag hade bästa handen och b) min motståndare (fisken) tog fel beslut och synade med sämsta handen.

 

Själva definitionen av att bli utdragen innebär att du har fått in pengarna med bäst hand. Vilken vettig pokerspelare älskar inte det??? Självklart älskar jag att bli utdragen. Om du får in pengarna med bäst hand vinner du ju i längden.

 

Du antyder att du skulle vilja spela på en högre nivå med mer erfarna spelare som respekterar dina betar. Du vill alltså att de lägger sig när du har bästa handen och betar...läs den meningen tio gånger och fundera på om du verkligen vill det. Fundera sen på om du inte hellre vill spela mot fiskar som synar dig med en sämre hand.

 

Att bli utdragen ibland är en del av spelet, lär dig att älska det eller sluta spela poker, det är mitt tips till dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen vidhåller jag dock ett för mig solklart faktum och det är att en all-in av den svagaste spelaren (om potten är stor) oftast verkar vara dömd att misslyckas mot en stark spelare då denne inte har ens en bra hand. Eller så har jag sett fel 9/10 gånger.

 

Vad menar du med "svag" och "stark", liten och stor stack?

 

För isåfall är det ju bara att bli stenrik på pokern omedelbums. Sätt dig på ett höglimitbord, ställ mot småstackar och bygg upp en stack som du sen kan ställa mot vem som helst, varje hand. 9/10 vunna potter ger dig en hyfsad timlön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen vidhåller jag dock ett för mig solklart faktum och det är att en all-in av den svagaste spelaren (om potten är stor) oftast verkar vara dömd att misslyckas mot en stark spelare då denne inte har ens en bra hand. Eller så har jag sett fel 9/10 gånger.

 

Vad menar du med "svag" och "stark", liten och stor stack?

 

För isåfall är det ju bara att bli stenrik på pokern omedelbums. Sätt dig på ett höglimitbord, ställ mot småstackar och bygg upp en stack som du sen kan ställa mot vem som helst, varje hand. 9/10 vunna potter ger dig en hyfsad timlön.

 

Ja, kör hårt, du har hittat en guldgruva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan med hyffsad stor säkerhet gissa på att en bra låglimit spelare har en större bb/100 för AA än vad en bra höglimit spelare har.

 

 

Gillar denna mening, du gissar med hyfsad stor säkerhet. Vad säger det?

 

Att jag tror på påståendet med en konfidans på över 70%. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...