Gå till innehåll

Analys av heads up-spel


Elvis

Recommended Posts

Sedan en vecka tillbaka spelar jag varje dag ett par heads up-turneringar mot en kompis. Mest för skojs skull men naturligtvis ligger det mycket prestige i våra matcher.

 

Jag leder med 9-7 hittills och det känns som om jag läser honom bättre än han läser mig. Dessutom är han lite för vek, så jag plockar hem många potter när ingen av oss har något.

 

Nåväl, jag skulle vilja analysera våra givar lite mer i detalj, och tar tacksamt emot tips på vad jag ska titta på. Vad är intressant? Pre-flop kanske man ska titta på SB och BB för sig, kanske? För SB kanske pre-flop höjningar %, pre-flop syn % och pre-flop fold % är intressant. (Och vad är "rätt"?) För BB kanske pre-flop reraise, pre-flop check, pre-flop syn är intressant? Vad ska man titta på post-flop?

 

Som sagt, jag tar tacksamt emot tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste i HU är att läsa och anpassa sig till sin motståndare.

Att sätta siffror på % pre-flop höjningar blit rätt värdelöst då det är helt olika beroende på motståndare.

Lägger han sig lätt är det inte fel att ha en PFR på 100%

Det finns även duktiga spelare som aldrig höjer för att maskera sina händer och de finns de som alltid höjer, så det finns många sätt att spela på som kan vara framgångsrika.

I all hold'em är det svårt att sätta upp generella regler för hur man skall spela, men i HU mer än någon annan form.

 

Så det är bäst att posta några händer och berätta om de reads man har på motspelaren för att få råd som är av något värde.

 

Men det enklaste sättet på inte allt för höga nivåer i en HU SnG är att skynda långsamt i början.

Man har lång tid på sig i en normal match på att invänta att motståndaren gör en miss.

Det är ofta jag ligger under de första nivåerna och i princip skänker bort chips för att kunna skaffa reads på motståndaren och etablera en image som kan hjälpa mig att skaffa chips i ett senare stadium.

Sedan då det blir ett tillfälle att slå till så vet du hur du skall få honom att fastna i din fälla.

Om du har 1/3 av stackstorleken mot din motståndare eller mörkarna börjar växa till sig blir det dock nödvändigt att slå om stil och bli mer aggressiv och ta fler risker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vissa av tipsen gäller inte just ditt fall, men...

 

Spelar han lösare eller tightare efter en kort förlustperiod / efter en lång?

Valuebettar han mycket och VB han mer eller mindre vid förlust resp. vinst?

Hur mkt bluffar han? Mer benägen att blufa då det går dåligt?

Bettar han snabbt med bra kort eller med dåliga?

Blir han sparsam med sina pengar efter att ha vunnit en stor pott?

Är större bets tecken på styrka eller rädsla?

Är han trött och kan tänkas missa en stege osv?

Valuebettar han med fyrstegar ute osv? Annars ofta bluff vid bet...

Är hans tanke att göra en hit n run eller att långsamt grinde:a upp?

Hur stor är hans BR?

 

Eh, detta tog 3 minuter att skriva, hade kunnat hålla på100 till.

Det svåra är att väga samman alla hundratals faktorer till någonting du fattar ditt beslut utifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur samlar ni in data?

 

Om det är papper och penna så skulle jag kolla på bland annat följande:

 

Osynade vunna marker.

 

synresultat på river

 

betresultat på river

 

Om möjligt kan det också vara bra att varje gång notera när man har ett marginellt beslut och summera dessa. Om man har väldigt många marginella beslut, eller om de är starkt plus eller minus, så är det troligen något fel eftersom man anser att beslut som inte är marginella är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...