Gå till innehåll

ARTIKEL: Nätpoker på väg att förbjudas i USA


BOGiS

Recommended Posts

Från http://www.aktietips.com :

 

Re: Amerikansk lagstiftning mot online gambling 2006-10-01 11:43:46

Det är fortfarande oklart hur och om Neteller påverkas av den amerikanska lagstiftningen. Det som förbjuds är transaktioner från banker och kreditkortsföretag till/från spelföretag, och Neteller är ju inget spelföretag däremot är deras huvudverksamhet att utföra transaktioner till/från spelföretag. Neteller är ej heller ett amerikanskt företag. Jag har fortfarande ett mindre innehav kvar (< 100.000 SEK) och jag tror/hoppas Neteller inte blir lika illa åtgångna som ex vis Party eller Sportingbet blir. Skulle Neteller inte omfattas av lagen kan det ironiskt nog vara så att Neteller gynnas, eftersom dom då blir metoden att fortsätta överföra pengar till spelföretagen. Jag ligger kvar i Neteller och avvaktar utvecklingen, kan t o m tänka mig att gå in i PartyGaming om en botten efter ett ras känns nära.

 

Det kommer också att ta 9 månader innan lagen sätts i verket, och det är möjligt att man inte förrän då vet hur den kommer att tillämpas och beivras. Man får nog räkna med en del "motåtgärder" från spelföretagen, antingen juridiskt att lagen inte kan genomföras mot utländska företag eller genom diverse kringåtgärder för att gå runt den.

 

De svenska bolagen (24hpoker, Unibet) har hitills varit opåverkade av det som händer i USA, och så lär det även vara imorgon. Jag håller mig ifrån dessa, vill gärna se en rapport till från 24h innan dom blir aktuella.

SureWinner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 367
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Från http://www.aktietps.com :

 

Re: Amerikansk lagstiftning mot online gambling 2006-10-01 11:43:46

Det är fortfarande oklart hur och om Neteller påverkas av den amerikanska lagstiftningen.

 

Jag tror så här: Politiker kommer alltid att ligga steget efter i den här verksamheten.

 

OM de skulle få för sig att hoppa på neteller så kommer det säkert som amen i kyrken att växa ut minst ett dussin nya huvuden på denna hydra.

 

Exempel: Neteller bildar ett dotterbolag som ej omfattas av lagen, de lägger officiellt om sin verksamhet, nya företag bildas som officiellt inte har gamblingtransaktioner som verksamhet....etc

 

Samtidigt som politiker har ett otroligt kontrollbehov så hänger de inte alltid med i svängarna vad gäller utvecklingen i samhället och på den tekniska fronten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från http://groups.google.off.ai/group/rec.gambling.poker/

 

 

Från Från: Howard Beale - visa profil

Datum: Sön 1 Okt 2006 10:15

E-post: "Howard Beale" <a...@webnntp.invalid>

Grupper: rec.gambling.poker

Ännu inte bedömdKlassificering:

visa alternativ

Svara | Svara författaren | Vidarebefordra | Skriv ut | Enskilt meddelande | Visa original | Rapportera om otillåten användning | Sök meddelanden av denna skribent

 

 

I don't play online poker anymore but am fascinated by the complexities of

the situation the new law creates and the reactions to it. I'm looking

forward to seeing how it shakes out. To me it has everything a great,

dramatic legal/moral/political battle needs and so I'm tossing in my 2

cents.

 

Firstly, how many of you folks have had extensive dealings with

bureaucrats? I was smothered by them for 20 years. IMO, THEY are the

online player's biggest enemies right now. As far as I'm concerned, you

can forget the law as passed. It's effect will be what the regulations

that the bureaucrats are going to draw up say they will be and they will

not be good for online poker. The bureaucrats will take whatever actions

they think are necessary to make online gambling impossible to do in the

US. That includes leaning on the financial institutions, any money

transferring agency, ISP's and what-have-you's. These businesses need the

government more than they need your business and are easily intimidated.

If you think they will stick up for your rights you've got another think

coming.

 

 

Second: The money. There is a ludicrous amount involved. I've a pet

saying that goes: 'Try getting in the way of the money and see what

happens to you'. There is so much money involved that this pot is going

to get stirred 'forever'.

 

 

Third: The lawyers. Ahh, the lawyers. Armies of lawyers are about to

start marching off to war. It'll be a veritable WWIII of litigation with

lawyers from all over the world involved with hundreds of millions of

dollars available for their fees. Understand. The lawyers are out there.

They can't be bargained with. They can't be reasoned with. They don't

feel pity, or remorse, or fear. And they absolutely will not stop, ever,

until there is no money left.

 

 

Fourth: The WTO: Isn't there a case pending already about this? A nice

complication, that.

 

 

Fifth: The Moralists v. The Libertarians: This might be my favorite part.

I'm on the side of the Libertarians (surprise) and can't stand the

Moralists. Every time one of them gets caught with his/her pants down I

choke with delight. Jim Bakker, Bill Bennett (that National Scold), Dr.

Laura and all those politicos caught with their fingers in the till or in

the pants of their pages and assistants. I'm all for being decent and

treating people right but when someone tries to tell me what to do when it

doesn't affect them because THEY decide what is 'right', well, then, I'd

like to take them and, uh.......never mind.

 

 

Sixth: Politicians. Anybody disillusioned yet? Do you still think they

care a whit about you? It's all about THEM, folks.

 

 

Seventh: The Courts. The litigation will drag on, and on, and on, and

on, and on, and on..........

 

 

Eight: The Techno-Whizzes. This will be a fun part. I've read/heard it

claimed that the government can't put the Genie back in the bottle, that

there will always be a way to give the people what they want. We'll see.

 

 

Ninth: The primal urges. How's it go? First Humans seek food, shelter

and clothing. IMO sex comes next but I know plenty of people who'd rather

gamble first. Either way, gambling is pretty basic.

 

 

Tenth: Opinions. Everybody's got some and they love to share them.

These are mine. If you don't like them I have others.

 

 

As I said, that was my 2 cents. I probably left something out but this is

likely too long anyway. Best of luck to all of you who want to play

online. I'm just going to sit back and enjoy the drama.

 

 

Howard Beale

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från 2+2 Forum:

 

Did you guys see 60 mins, I think it was last week after the late NFL game.

 

They had the idiot on (Frist) and he said they know they can't stop it.

 

Then the online poker person (forget who he was, Paradise poker rep maybe??) he said...

 

 

Quote:

--------------------------------------------------------------------------------

 

It doesn't make sence to enable a law that you have no way to enforce.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

I thought his comments were on the money but the rest of the piece was full of [censored]

 

 

Min anm.: Bill Frist är den amerikanske politikern som drev igenom den nya lagen.

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från 2+2 Forum:

 

VERY simple solution

09/30/06 08:09 PM Edit Reply Quote Quick Reply

 

 

 

The bill does not prohibit withdrawls from the poker sites, so there is no problem there. It's not illegal to play, make money, or cash out, just illegal to fund. So here's what you do:

 

Open a Canadian / British / ANY non-US Bank Account.

Transfer funds from your American bank account to your non-US Bank Account, and then transfer the funds from your non-US Bank account to your online wallet and on to your poker site.

 

The US Based financial institutions aren't going to stop funds from being transfered to another bank.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så som jag förstått det förbjuds banker att hantera transaktioner till spelbolag. Nu vet jag inte om dteta är möjligt men då kan t.ex. party starta ett företag som inte har någon spelverksamhet utan bara hanterar partys kunders pengar. Om inte det går kan de väl anlita något utomstående företag för detta syfte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så som jag förstått det förbjuds banker att hantera transaktioner till spelbolag. Nu vet jag inte om dteta är möjligt men då kan t.ex. party starta ett företag som inte har någon spelverksamhet utan bara hanterar partys kunders pengar. Om inte det går kan de väl anlita något utomstående företag för detta syfte?

 

Jag förstod vad du menade. Men så är det ju redan. I stort sett alla sajter har transaktionerna i ett dotterbolag eller har outsourcat det till någon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så som jag förstått det förbjuds banker att hantera transaktioner till spelbolag. Nu vet jag inte om dteta är möjligt men då kan t.ex. party starta ett företag som inte har någon spelverksamhet utan bara hanterar partys kunders pengar. Om inte det går kan de väl anlita något utomstående företag för detta syfte?

 

Jag förstod vad du menade. Men så är det ju redan. I stort sett alla sajter har transaktionerna i ett dotterbolag eller har outsourcat det till någon.

Ok men då borde det väl igentligen inte vara något problem för party eller de andra utländska siterna för de omfattas ju inte av amerikansk lag? Det enda som de amerikanska myndighterna kan göra eller väl att försöka blocka sidorna och stoppa transaktioner från amerikanska banker? Varför går siterna snällt med på att leka efter amerikansk lag när de har sitt säte utomlands? Har aldrig riktigt fattat varför CEOs för nätspelsidor häktas när de sätter sin fot i USA heller för den delen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Party har redan deklarerat (se Othellos länk ovan), att de kommer att "suspend all real money gaming business with US residents" om det nya förslaget går igenom. Och det är snabba bud, inom 2 veckor väntas Bush signa o då träder det i kraft pronto. Vilket innebär att runt 80% av spelarbasen försvinner (o säkert 90% av fiskarna).

 

Go figure...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad vi ser nu är inget annat än ett "worst-case scenario". Alla de stora amerikanska siterna kommer antagligen stänga av amerikanska spelare inom de närmaste dagarna i direkt anslutning till att Bush skriver på lagen.

 

Lagen i sig är naturligtvis mycket dålig för alla amerikanska spelare, men den stora farhågan initialt har varit att siterna skulle bete sig som de gör nu, dvs de lägger sig platt.

 

Hade någon stor amerikansk site varit villig att bryta amerikansk lag hade det naturligtvis varit betydligt svårare att implementera lagen, men som det ser ut just nu är det wo vinst för lagmakarna.

 

Nu finns det ett stort tomrum att fylla och det lär ju finnas mindre siter som är beredda att riskera fängelsestraff o dyl för de stora vinster som fortfarande går att hämta hem. Bered er dock för helt förändrade förutsättningar de närmaste veckorna. Internetpokern kommer förhoppningsvis klara sig igenom det här, men den kommer förändras helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Party är ner 58 procent i öppningshandeln, Sportingbet 73. Även de svenska spelaktierna tar rejält med stryk. Det är rätt förvånande att marknaden tycks så totalt oförbredd på förbudet i helgen. Har man bara följt senaten någorlunda nära senaste tiden är ju inte det här direkt någon högoddsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...