Gå till innehåll

ARTIKEL: Dator på kafé kan vara spelautomat


Cyntax

Recommended Posts

Dator på kafé kan vara spelautomat

"En dator på ett internetkafé räknas som spelautomat, som kräver särskilt tillstånd, om den används till poker eller annat penningspel på internet. Det slår en dom i Jönköpings kammarrätt fast, uppger Göteborgs-Posten.

Ärendet rör ett internetkafé i Örebro. Chefen för tillståndsenheten i staden krävde speciellt tillstånd av kaféägaren för dennes tolv datorer.

Ägaren nekade och fick rätt i länsstyrelse och länsrätt, men i kammarrätten blev det tvärtom. Vilka konsekvenser domen får är oklart. Internetkaféet den handlar om stängde i mars."

 

Artikeln hos GP

 

Bräääk, innebär det också att internetcafeér där man kan spela onlinespel som kostar pengar och kan delta i spel där man vinner pengar/prylar också är spelautomater?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bräääk, innebär det också att internetcafeér där man kan spela onlinespel som kostar pengar och kan delta i spel där man vinner pengar/prylar också är spelautomater?

 

Enligt svensk lag regleras "spelautomater som ger vinst i form av pengar, varor, värdebevis eller annat av ekonomiskt värde" av 1994 års lotterilag.

 

Tydligen.

Dock så kan man få spela där om de har ett tillstånd.

 

Sedan är ju lagen (enligt artikeln) tydligen skapad för att ungdomsrörelser inte ska påverka av spel (en Enarmad Bandit på ungdomsgården t.ex.) och nu när ingen spelar på dem längre, då Internet har haft sin frammarsch, så måste ju lagarna tolkas samtidigt som tekniken utvecklas.

 

Allt är så svårt i Sverige.

Mycket har Goda baktankar i sig men Sveriges överhuvuden ska ju alltid krångla till det.

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med den tolkningen som kammarrätten gör betyder det att alla datorer med en internetuppkoppling ska räknas som spelautomat, eftersom den kan användas till poker eller annat penningspel på internet.

 

Undrar hur många skoldatorer som helt plötsligt behöver speltillstånd nu...? :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med den tolkningen som kammarrätten gör betyder det att alla datorer med en internetuppkoppling ska räknas som spelautomat, eftersom den kan användas till poker eller annat penningspel på internet.

 

Undrar hur många skoldatorer som helt plötsligt behöver speltillstånd nu...? :roll:

 

Dock så kan man sätta i Servern gränser på klienterna (Vilka sidor som får gå in på, vad som får laddas ner etc.) och då är det längre ingen "spelautomat".

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med den tolkningen som kammarrätten gör betyder det att alla datorer med en internetuppkoppling ska räknas som spelautomat, eftersom den kan användas till poker eller annat penningspel på internet.

 

Undrar hur många skoldatorer som helt plötsligt behöver speltillstånd nu...? :roll:

 

Dock så kan man sätta i Servern gränser på klienterna (Vilka sidor som får gå in på, vad som får laddas ner etc.) och då är det längre ingen "spelautomat".

Visst kan man det, men säg den som lyckas spärra alla eventuella spelsajter som finns på webben... Missar du en så är din dator en potentiell spelautomat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är faaan helt sjukt detta samhället. Jag läste artikeln och tänkte, vad i helvete skall dom förstöra för alla ungdomar för. Det finns mindre och mindre för dom unga att göra och umgås och på internet cafer har jag träffat dom lungnaste och trevligaste människor.

 

Forstätter staten i denna takten så finns det inget kvar för ungdomar att göra och det är då.... drogerna och missbruk etc kommer in i bilden.

 

Skitsamhälle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är faaan helt sjukt detta samhället. Jag läste artikeln och tänkte, vad i helvete skall dom förstöra för alla ungdomar för. Det finns mindre och mindre för dom unga att göra och umgås och på internet cafer har jag träffat dom lungnaste och trevligaste människor.

 

Forstätter staten i denna takten så finns det inget kvar för ungdomar att göra och det är då.... drogerna och missbruk etc kommer in i bilden.

 

Skitsamhälle

 

Håller helt med.

Jag har själv ett Internetcafe.

Det innebär då att "Nisse" som kommer in och vill logga in på tex Svenska Spel för och lämna in en tipsrad inte kan göra det??

Och det finns vissa spel typ WOW där du kan köpa och sälja saker för uppgradering också är olagligt eller?

Med andra ord är Internetcafet på utdöende.

Man kan ju inte bara överleva på dom som kommer och spelar lan med varandra.

Typiskt Sverige småföretagen är dödsdömda känns det som.

Men frågan är då om jag själv för spela poker på mitt cafe??

Well så länge ingen kräver tillstånd är det bara o köra anser jag.

Från en besviken Internetcafe ägare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bräääk, innebär det också att internetcafeér där man kan spela onlinespel som kostar pengar och kan delta i spel där man vinner pengar/prylar också är spelautomater?
Håller helt med.

Jag har själv ett Internetcafe.

Det innebär då att "Nisse" som kommer in och vill logga in på tex Svenska Spel för och lämna in en tipsrad inte kan göra det??

Och det finns vissa spel typ WOW där du kan köpa och sälja saker för uppgradering också är olagligt eller?

Med andra ord är Internetcafet på utdöende.

Man kan ju inte bara överleva på dom som kommer och spelar lan med varandra.

Typiskt Sverige småföretagen är dödsdömda känns det som.

Men frågan är då om jag själv för spela poker på mitt cafe??

Well så länge ingen kräver tillstånd är det bara o köra anser jag.

Från en besviken Internetcafe ägare.

Det var det jag menade. Måste ju betyda att inte bara poker, utan "vanliga" spel också är olagliga?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock så kan man sätta i Servern gränser på klienterna (Vilka sidor som får gå in på, vad som får laddas ner etc.) och då är det längre ingen "spelautomat".

 

Nej, da ar det istallet ett av den kommunistiska staten censurerat medium och nar tryckfriheten ar borta blir den totala diktaturen i det har sketna dubbelmoralens forlovade land ett faktum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu slog det mig.... Detta är bara början

 

Efter mycket klagande från småföretagarna( Internetcaferna) att detta kommer att få flera internetcafer att stänga runt om i sverige för att det är mycket där kunderna ligger idag så kommer staten att göra en överenskommelse.

 

Endast Svenska Spels spel tillåtna på Internetcafeer.

 

Dom kan ju inte reglera internet men dom kan reglera ställen där det finns internet.

 

Men skulle det bli så här då flyttar jag från detta landet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock så kan man sätta i Servern gränser på klienterna (Vilka sidor som får gå in på, vad som får laddas ner etc.) och då är det längre ingen "spelautomat".

Right, statlig censur är ju bara skitbra.

 

Förresten, ett internetcafé kan användas för att kontakta prostituerade och köpa droger också. Kan vi inte åtala samtliga ägare för koppleri och narkotikaförsäljning också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...